Opvolger Walrusklasse

Gestart door Elzenga, 27/07/2011 | 21:26 uur



Enforcer

Citaat van: Poleme op 15/03/2024 | 15:55 uurFrankrijk is zoals altijd zeer goed in het verleiden.

Maar na de mooie woorden en handtekeningen op overeenkomsten moeten ze gaan leveren.
En juist daar gaat het fout.  Zie Griekenland, Roemenië en vooral Australië. 
Wat er in deze MoU staat betreffende onder andere kennis overdracht en gebruikers rechten, is standaard.

TKMS en Saab-Kockums hebben bewezen dat de tijd tussen contract tekening en in dienst stelling respectievelijk 7 en 9 jaar is.  De Naval Group heeft echter 14 jaar nodig.
In het Shortfin Barracuda / Attack klasse is zeker 2,5 jaar besteed aan detailed engineering.
De eerste 2 Orka klasse boten binnen 10 jaar dan opleveren wordt een uitdaging.
Hoewel de term oplevering ook rekbaar is.  Is dat het moment wanneer de boot volledig afgebouwd te water wordt gelaten ?  Of het tijdstip wanneer deze in dienst gesteld wordt ?


Parlementaire enquete in 2033, of eerder?


Kornet43

Citaat van: Harald op 15/03/2024 | 16:18 uurwat ik me nog wel afvroeg ; huidige Walrus klasse heeft een towed array sonar (GEC Avionics Type 2026), zou de nieuwe klasse dit ook krijgen ?
Waarschijnlijk dezelfde towed array als de Attack-class ?

Poleme

Citaat van: Parera op 15/03/2024 | 16:00 uur( .... )
Nog wat info uit de voortgangs rapportage vervangings capaciteit OZB.

EDC -> gepland Q3 2024
Detailed Engineering /ISS-definition -> EDC - 2027
Bouwfase -> gepland vanaf 2027
Levering boot #1 -> gepland Q3 2033
Levering boot #2 -> gepland Q3 2034
FOC boot 1&2 -> gepland Q3 2035
Levering boot #3 -> gepland Q3 2036
Levering boot #4 -> gepland Q3 2037

Ook zullen de scheepslift en straal-en-concerveringshal verlengt worden zodat men het onderhoud van de nieuwe boten in Den Helder kan blijven uitvoeren. Daarnaast zal er een tweede hal gebouwd worden zodat er meer capciteit komt voor het onderhouden van de boten.
Uit welke voortgangsrapportage komt dit ?
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Huzaar1

Citaat van: Umbert op 15/03/2024 | 16:43 uurNou denk dat er vanuit Naval erg grote druk gezet zal worden om, op op tijd en binnen budget te leveren, anders zal deze firma/boot uitgespeeld zijn op het verkrijgen van orders voor deze klasse, want het Australie debacle is al een smet op hun blazoen en als ze nu ook de NL order verstieren is het in mijn ogen klaar.

Jep, die gaan hopelijk braafste jongetje van de klas spelen, kan in ons voordeel werken.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Umbert

Citaat van: Master Mack op 15/03/2024 | 16:32 uurKlinkt toch echt niet slecht maar we gaan het zien. Als ze het voorelkaar krijgen om de eerste boot over 8 jaar in het water te hebben dus 2 jaar voordat ze operationeel moet zijn dan zou mij dat ten zeerste verbazen en binnen budget en 40% terugverdienen d.m.v NLD industriële inzet dan eet ik mijn Oesters op.🤢🤮
Nou denk dat er vanuit Naval erg grote druk gezet zal worden om, op op tijd en binnen budget te leveren, anders zal deze firma/boot uitgespeeld zijn op het verkrijgen van orders voor deze klasse, want het Australie debacle is al een smet op hun blazoen en als ze nu ook de NL order verstieren is het in mijn ogen klaar.

Master Mack

Klinkt toch echt niet slecht maar we gaan het zien. Als ze het voorelkaar krijgen om de eerste boot over 8 jaar in het water te hebben dus 2 jaar voordat ze operationeel moet zijn dan zou mij dat ten zeerste verbazen en binnen budget en 40% terugverdienen d.m.v NLD industriële inzet dan eet ik mijn Oesters op.🤢🤮

Harald

wat ik me nog wel afvroeg ; huidige Walrus klasse heeft een towed array sonar (GEC Avionics Type 2026), zou de nieuwe klasse dit ook krijgen ?

Poleme

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 15/03/2024 | 15:26 uur'Beste onderzeeboot voor beste prijs' #defensie

https://magazines.defensie.nl/defensiekrant/2024/10/01_nieuwe-onderzeeboten_10
Locum
Aangeboden is de Black Sword Barracuda.
Ene NL betrouwbare bron zegt dat deze 93 meter lang is en 99 % gelijk aan Aussie Shortfin Barracuda. Een Franse betrouwbare bron zegt dat de Black Sword tegen de 90 meter lengte zit, bij een bovenwater tonnage van meer dan 4.000 ton. Plus een configuratie die afgeleid is van de Australische boot. Deze heeft Amerikaanse Mk 48 torpedo's en torpedo buis gelanceerde Tomahawks. En Australie is ongewild betrokken bij onze variant. Want hebben al circa twee miljard euro (edit) besteed aan research en ontwerpen.
Detailed engineering duurde in ieder geval van maart 2019 tot en met 16 september 2021. Dus ruim 2,5 jaar. Welke afgaat van de zeker 14 jaar die de Naval Group nodig heeft voor ontwerp en bouw. Gerekend vanaf contract ondertekening tot en met in dienst stelling van de eerste boot.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Harald

#7560
Citaat van: Parera op 15/03/2024 | 16:00 uurMaar de naam Barracuda vind ik eigenlijk niks naar mijn mening een naam die niet echt past binnen onze historische namen voor onderzeeboten.

zie het als naam-link voor ons gebied in de West  ;)  Barracuda komt in 3 grote oceanen voor.

CitaatDeze soort komt voor in de Grote, Atlantische en Indische Oceaan. De grote barracuda is een zout- en brakwatervis die voorkomt in subtropische wateren. De soort is voornamelijk te vinden in ondiepe wateren en koraalriffen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Grote_barracuda

Parera

#7559
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 15/03/2024 | 15:28 uurNee, de naam Orka staat al jaren op mijn lijstje voor de nieuwe klasse.(ongeacht de leverancier)

Oké, ik dacht misschien je oor aan de verwarmingsbuis gelegd in Den Helder  :angel:

Ik moet zeggen dat ik met Zwaardvis & Tijgerhaai ook goed zat, en Orka ja het kan er mee door. Ik vind het even wennen die naam. Maar de naam Barracuda vind ik eigenlijk niks naar mijn mening een naam die niet echt past binnen onze historische namen voor onderzeeboten. Daar had beter Zeeleeuw of Zeehond gepast wat mij betreft.


Nog wat info uit de voortgangs rapportage vervangings capaciteit OZB.

EDC -> gepland Q3 2024
Detailed Engineering /ISS-definition -> EDC - 2027
Bouwfase -> gepland vanaf 2027
Levering boot #1 -> gepland Q3 2033
Levering boot #2 -> gepland Q3 2034
FOC boot 1&2 -> gepland Q3 2035
Levering boot #3 -> gepland Q3 2036
Levering boot #4 -> gepland Q3 2037

Ook zullen de scheepslift en straal-en-concerveringshal verlengt worden zodat men het onderhoud van de nieuwe boten in Den Helder kan blijven uitvoeren. Daarnaast zal er een tweede hal gebouwd worden zodat er meer capciteit komt voor het onderhouden van de boten.

Poleme

Citaat van: Harald op 15/03/2024 | 14:36 uur:hrmph:  we krijgen toch wel NL handleidingen ?  ;) of worden die met google translate vanuit het Frans naar Nederlands vertaald ?
Citaat van: Harald op 15/03/2024 | 14:34 uurTja... zoals al verwacht.
met onderstaande 2 punten ben ik al blij dat ze opgenomen worden in de gunning, hopelijk een goede eenduidige uitleg  over de rechten en ook een vaste opleverdatum van de 2 eerste boten, met een boeteclausule voor te late oplevereing.
Frankrijk is zoals altijd zeer goed in het verleiden.

Maar na de mooie woorden en handtekeningen op overeenkomsten moeten ze gaan leveren.
En juist daar gaat het fout.  Zie Griekenland, Roemenië en vooral Australië. 
Wat er in deze MoU staat betreffende onder andere kennis overdracht en gebruikers rechten, is standaard.

TKMS en Saab-Kockums hebben bewezen dat de tijd tussen contract tekening en in dienst stelling respectievelijk 7 en 9 jaar is.  De Naval Group heeft echter 14 jaar nodig.
In het Shortfin Barracuda / Attack klasse is zeker 2,5 jaar besteed aan detailed engineering.
De eerste 2 Orka klasse boten binnen 10 jaar dan opleveren wordt een uitdaging.
Hoewel de term oplevering ook rekbaar is.  Is dat het moment wanneer de boot volledig afgebouwd te water wordt gelaten ?  Of het tijdstip wanneer deze in dienst gesteld wordt ?



De Franse industrie heeft ook een slechte naam qua ondersteuning.  Wat als net als bij het Tournesol (zonnebloem) project voor onze Cougar Mk2's de opleidingen met de Franse slag (tekort schietend) gebeuren.
De KLu kon met een militaire variant van de Super Puma heli gelukkig terecht in het niet NAVO en niet EU land met de Zwitserse precisie.  En later werden deze opleidingen verzorgt in Noorwegen.  Met een onderzeeboot is dit onmogelijk.
De KLu dacht ook een langdurige en innige samenwerking op te bouwen met de Franse ALAT (leger luchtvaart dienst).  Maar die hadden daar helemaal geen trek in. 
De Royal Navy is sinds WW 2 de 'grootvader marine' voor de Onderzeedienst.  Onze geo-politieke belangen komen grotendeels overeen.  En er is ook geen grote cultuur barriere.  Bij de Franse marine ligt dit geheel anders.

Putin is ruim 71 jaar, Xi Jinping is dik 70 jaar.  Die zijn revanchistisch en willen de wereld veranderen op een nog nooit vertoonde manier.
Bibi Netanyahu is 74 jaar.  Haatbaard Khamenei is zelfs 84 jaar en kijkt uit naar de terugkeer van de messias.
Uiterst grote kans dat de Black Sword Barracuda veel te laat komt.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Kornet43

Citaat van: Zander op 15/03/2024 | 15:44 uurHet wordt toch Frans. Waarom dan niet; Kwal, Mossel, Zeekomkommer en Krill.......
:angel:
De wordt de Orka klasse dus. Maar we krijgen gewoon de Attack klasse van de Aussies.