24/7 militair?

Gestart door onderofficier, 01/07/2011 | 06:43 uur

Rups

Misschien is het wel een stukje verwachting. De militair lost het wel op...
NatRes
Voorlichting: 25-04

KapiteinRob

Citaat van: Marc66 op 19/03/2012 | 21:52 uur
Vwb het punt dat wanneer je in uniform bent je min of meer verplicht bent in te grijpen bij een calamiteit

Waar staat dat dan? Ik kan het in ieder geval niet vinden.

onderofficier

Min of meer verplicht om in te grijpen als je in uniform loopt in geval van calamiteit.

6 vechtende mannen   moet je dan (fysiek) ingrijpen? 
gewapende overval    moet je dan (fysiek) ingijpen?

Ik kan wel meer situatie bedenken dat ik niet (ysiek) ingrijp ook ben ik uniform.   112 bellen dat doe ik wel.
Maar dat doe ik ook als in burgerkleding rond loop.

En nee een militair is niet 24/7 in dienst.   Anders is er geen vergoeding als men bijv. onderofficier van dienst is. 
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

SMI de Boer

er gaat niet veel verkeerd in mijn omgeving  :devil:
PAINF. Ahoewa

De enige manier om een strijd te eindigen is door hem te winnen.
Vrijheid is niet vanzelfsprekend

Rups

Citaat van: yelloow op 19/03/2012 | 22:48 uur
Ik weet niks van zo'n regel...

Okee. Dan zal ik het wel verkeerd begrepen hebben.
NatRes
Voorlichting: 25-04

yelloow

Ik weet niks van zo'n regel...

Rups

Citaat van: yelloow op 19/03/2012 | 22:22 uur
Dat heeft toch geen bal met je pak te maken. In principe is het toch normaal burgerlijk fatsoen van iedereen om altijd in te grijpen als er iets gebeurt ?

Normaal en fatsoen zijn tegenwoordig niet altijd even gemakkelijk in een positieve en kloppende zin te vangen. En zeker niet iedereen ziet het als zijn plicht, taak, roeping of wat dan ook om ergens op in te grijpen. Sterker nog, als er iemand in de gracht valt en er staan meer dan vijf mensen bij... kans is groot dat er niemand ingrijpt. Ik ben het met je eens hoor. Maar wat ik wilde zeggen... door dat als een regel op te nemen kan je iemand dus aansporen wél wat te doen in plaats van ook kijkschaapje spelen.

Tenminste... ik ga er van uit dat het dus een regel is. Even naast een fatsoensnorm dus. :)

... of zeg ik hele rare dingen nu?
NatRes
Voorlichting: 25-04

yelloow

Dat heeft toch geen bal met je pak te maken. In principe is het toch normaal burgerlijk fatsoen van iedereen om altijd in te grijpen als er iets gebeurt ?

Marc66

Vwb het punt dat wanneer je in uniform bent je min of meer verplicht bent in te grijpen bij een calamiteit, zover ik weet geldt dat nog steeds.

Rups

Deze discussie zet me wel even aan het denken. Vooropgesteld, ik ben (nog) geen militair, en als ik het al word zal het geen voltijdbetrekking worden... maar reservist dus.

Ik heb ooit gelezen dat als je in uniform bent, er ook van je wordt verwacht dat je ingrijpt als er iets mis gaat. In de trein op weg naar kazerne of zo. Klopt dat (nog)? In theorie ben je dan toch ook nog in je vrije tijd, of is dat een soort grijs gebied?

Als reservist geldt volgens mij "burgermaatschappij eerst" (of ik moet me al ernstig vergissen), maar de NatRes is er ook voor piekbelasting. Waar ligt dat omslagpunt? Ik bedoel, als de spreekwoordelijke poep de ventilator raakt... waddan?
NatRes
Voorlichting: 25-04

Marc66

Wederom een topic dat actueel is en blijft, is de militair 24/7 militair en, hoe pas je dit dan in?
Ik denk militair zijn een (be)roep(ing) is en dat de echte militair, hoewel hij/zij eerst enkele nieuwe krachttermen er uit zal gooien, uiteindelijk toch naar de kazerne gaat om dat te doen wat hem/haar gevraagd wordt.
Ook na diensttijd zal de militair die "vrij" is om zich heen kijken en dingen constateren waaraan de echte militair zich zal ergeren, bijv. zonder pet op in de stad lopen, handin de zak of in een nog niet in een order opgenomen tenue over straat zien gaan.

Tanker

Citaat van: A.J. op 10/07/2011 | 23:56 uur
Citaat van: Lex op 10/07/2011 | 23:47 uur
Wat een luxe. Ik kan mij nog herinneren dat het in Den Helder gedaan werd met een bromfiets. ;D

Die was allicht sneller dan de Guzzi... :angel:

Ongeloofelijk dat die dingen nog zo lang hebben rondgereden bij de KL, heb meerdere malen mogen aanschouwen dat die gasten over tankbanen in Bergen Hohne vooruit probeerde te komen, met nadruk op probeerde.
Het leek helemaal nergens op....... ;D

20 jaar geleden bestonden er ook al crossmotoren..... :angel:

Helo

Citaat van: SMI de Boer op 06/07/2011 | 19:28 uur
Citaat van: boekje_pienter op 06/07/2011 | 19:22 uur
Citaat van: SMI de Boer op 06/07/2011 | 19:21 uur
mariniers, man

Ikke geen marinier zijn he :angel:


Nee... nee, daar hebben we eer wel genoeg van...


Er zaten er om en bij Doorn eens een stel op een terrasje in het mooie weer een lekkernij uit het menu te selecteren toen ik net met mijn maat daar aankwam, dus ik maak de dubbelzinnige opmerking "Zo, mannen, op "kaartleesoefening"..
toen  :glare: effe ergens anders een pannekoek gegeten


Heerlijk toch die Ma....... pannenkoeken...... 8)  :big-smile:

A.J.

Citaat van: Lex op 10/07/2011 | 23:47 uur
Wat een luxe. Ik kan mij nog herinneren dat het in Den Helder gedaan werd met een bromfiets. ;D

Die was allicht sneller dan de Guzzi... :angel:

Lex

Citaat van: A.J. op 10/07/2011 | 23:38 uur
Toen kwam de motorordanance nog gewoon langs.
Wat een luxe. Ik kan mij nog herinneren dat het in Den Helder gedaan werd met een bromfiets. ;D