Militairen 'durven' scheefste toren van Nederland niet op

Gestart door A.J., 23/04/2014 | 14:28 uur

SMI de Boer

Citaat van: Kapitein Rob op 23/04/2014 | 23:57 uur
Tja, dat krijg je ervan als je als defensie je zo graag laat gebruiken voor allerlei klusjes die niets met het militair bedrijf te maken hebben.
Zolang er geen oorlog is...

deze status is natuurlijk discutabel.

Maarja, in het kader van werving en publiciteit is het een mooie gelegenheid. Niettemin ben ik van mening dat ze daar maar lekker een lokaal burger-bedrijf voor moeten inhuren en een hoogwerker bij Boels daarvoor huren, op deze manier vind ik het toch een beetje broodroof. Ondersteuning van 112 / Law Enforcements heb ik dan weer aanzienlijk minder moeite mee.
PAINF. Ahoewa

De enige manier om een strijd te eindigen is door hem te winnen.
Vrijheid is niet vanzelfsprekend

Fuse71

Citaat van: Kapitein Rob op 23/04/2014 | 23:57 uur
Tja, dat krijg je ervan als je als defensie je zo graag laat gebruiken voor allerlei klusjes die niets met het militair bedrijf te maken hebben.

Amen .....

KapiteinRob

Tja, dat krijg je ervan als je als defensie je zo graag laat gebruiken voor allerlei klusjes die niets met het militair bedrijf te maken hebben.

Ace1

Had Arjen Robben de plaatselijke kerk niet even kunnen sponsoren voor onderhoud, hij komt toch uit Bedum?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Arjen_Robben


SMI de Boer

#4
Ik ga wel....


Waar zit die klok trouwens?
PAINF. Ahoewa

De enige manier om een strijd te eindigen is door hem te winnen.
Vrijheid is niet vanzelfsprekend

Ros

"Werken bij Defensie. je moet het maar durven"  :lol:

Je botten en baan op het spel zetten voor 15 defecte lampjes.......laat die koster of dominee maar zelf naar boven klauteren, Zij kunnen zich immers beroepen op 'hulp van boven'  :angel: , en komen vast in de hemel als zij met of zonder toren tegen de wereld kletteren.

A.J.

Stiekem moest ik ook best wel lachen... ;D

Maar ja aan de andere kant, 200 jaar KL geeft natuurlijk geen vrijbrief om maar voor elke kutklus ingezet te worden.

Ik zat Twitter al met verbazing te volgen met de zg. "solfies"... veel gekker moet het ook niet worden, wat wordt de volgende idiote actie?

A.J.

Militairen 'durven' scheefste toren van Nederland niet op

Ze zijn getraind voor moeilijke missies in het buitenland maar een reparatieklus op de scheve kerktoren van Bedum 'durven' militairen van de genie uit Wezep niet aan.

De genieleden zouden vorige week donderdag de 15 kapotte lampjes vervangen op de wijzers van de klok van de scheve kerktoren maar haakten af toen puntje bij paaltje kwam. 'Een luitenant blies de operatie af omdat hij de toren veel te scheef vond staan wat de klus te gevaarlijk maakte,' zegt voorzitter Henk van der Velde van dorpsvereniging Algemeen Plaatselijk Belang Bedum.

Hij moet er stilletjes om lachen want de militairen vertelden hem trots dat de genie regelmatig wordt ingezet voor missies onder moeilijke omstandigheden in het buitenland. 'Een operatie op onze scheve toren, die 2 meter 61 uit het lood staat en daarmee de scheefste van Nederland is, durven ze niet eens aan,' grapt hij.

Het was volgens hem de bedoeling dat de genieleden de toren zouden beklimmen om daarna ab te seilen tot voor de wijzerplaat. Hangend aan touwen zouden ze de lampjes vervangen. 'De militairen hebben nog overwogen een steiger tegen de buitenkant te plaatsen maar ook dat idee werd afgeschoten. Omdat repararen van binnenuit ook niet mogelijk is, komen ze donderdag met een hoogwerker van waaruit 'onze jongens' de klus alsnog gaan klaren,' lacht Van der Velde.

'Geen onnodig risico lopen'
'Het is geen kwestie van niet durven, maar van onnodig risico lopen. Veiligheid gaat boven alles. De genie-leden zouden gezekerd aan touwen langs de buitenkant van de toren naar boven klimmen, zoals op een klimmuur. Maar de toren staat zo scheef en is zo instabiel dat dit een gevaar voor eigen leven oplevert,' zo laat woordvoerster van de Landmacht Wilma Blom weten.

Zij bevestigt dat de klus donderdag wordt uitgevoerd met een hoogwerker. 'We lanceerden een oproep op radio Veronica en kregen vanmiddag het aanbod van de bezitter van een hoogwerker dat deze gebruikt mag worden.'

Volgens Blom gaat het niet alleen om het vervangen van kapotte lampjes aan de kerkklok, maar ook om werkzaamheden aan de klokkenplaat. 'Als het zo simpel was als de dorpsbewoners doen voorstellen, dan hadden ze zelf de klus al lang geklaard.'

Operatie 200
De militairen repareren de lampjes in het kader van Operatie 200. Leden van de Landmacht voeren deze week in het hele land klusjes uit om hun 200 jarig bestaan luister bij te zetten. De dorpsvereniging van Bedum meldde zich voor de actie aan na een oproep van op Radio Veronica, in februari.

Het afhaken van de militairen veroorzaakt grote hilariteit in Bedum, 'wereldberoemd' dankzij voetbalinternational Arjen Robben die er opgroeide. 'Als het oorlog wordt moeten ze deze mannen dus niet met scherp laten schieten,' klinkt het droogjes uit de mond van een van de kerkmeesters van de hervormde gemeente. Die houdt diensten in de Walfriduskerk die vastzit aan wat locals 'de schaive toorn' noemen.

Bezoekers wél   
De echtgenote van dominee Van Wingerden kan haar lach met moeite inhouden. 'De toren is nog regelmatig open voor bezoekers en die durven wél naar boven.' Toch heeft ze ok wel wat begrip voor de militairen. 'Als je de toren voor het eerst ziet dan schrik je. Zo scheef staat hij. Ik schrok ook bij de eerste aanblik en dacht toen: wat ben ik blij dat de pastorie er niet onder staat,' zegt de vrouw.

De scheve stand van de kerktoren zou onder meer te wijten zijn aan bevingsschade veroorzaakt door de aardgaswinning. De 35 meter hoge toren, die een betonnen korset om zijn voet gestort kreeg om verder zakken te voorkomen, staat bijna net zo scheef als de toren van Pisa.

AD