Defensieforum.nl

Defensie Onderdelen => KLu => Topic gestart door: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 14/01/2019 | 07:43 uur

Titel: Opvolging Gulfstream IV
Bericht door: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 14/01/2019 | 07:43 uur
Defensie vervroegt vervanging vipvliegtuig

Door Niels Rigter / 14 januari 2019

Den Haag - Het vipvliegtuig Gulfstream heeft zo vaak pech, dat Defensie de vervanging van het toestel vervroegt. Niet in 2020 begint de aanschaf van een nieuwe kist die als tweede regeringstoestel dienstdoet, maar dit jaar al.

Toch zal staatssecretaris Visser (Defensie) waarschijnlijk wachten met het versturen van de eerste brief naar de Kamer totdat er een vergelijk is met de militaire bonden over een nieuwe cao. De aanschaf ter waarde van maximaal 100 miljoen euro voor een luxe vliegtuig voor de politieke en militaire top zou verkeerd kunnen overkomen bij gewone militairen, zo bevestigen bronnen bij Defensie.

De Gulfstream IV werd in 1995 voor zo'n 20 miljoen euro van een sjeik aangekocht door toenmalig staatssecretaris Gmelich Meijling. Na ingebruikname ontpopte het toestel zich als een pechkist. Zo strandde toenmalig premier Kok ermee tijdens een bezoek aan Egypte en moest Gmelich Meijling zelf aan de grond blijven in Maleisië. Onlangs moest een reis van defensieminister Bijleveld naar Afghanistan worden uitgesteld omdat het vliegtuig kapot was. Het onderhoud is steeds duurder.

Toch heeft het vliegtuig zijn diensten bewezen, al is het alleen maar omdat het in tegenstelling tot het oude regeringstoestel KBX wel in één keer de Atlantische Oceaan over kan. De Gulfstream maakt meer dan tweehonderd vluchten per jaar, voornamelijk naar missiegebieden die niet of lastig per lijnvlucht bereikbaar zijn. Ook leden van de koninklijke familie vliegen erin.

De KBX wordt vervangen door een Boeing 737 Business Jet van 89 miljoen euro. Voor de nieuwe 'Gulf' is zo'n toestel ook een optie. Het is in gebruik niet veel duurder en heeft bovendien meer zitplaatsen. Defensie kijkt ook naar een tweedehands toestel als vervangende vipkist.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/3018618/defensie-vervroegt-vervanging-vipvliegtuig
Titel: Re: Opvolging Gulfstream IV
Bericht door: Parera op 14/01/2019 | 09:41 uur
Goed dat het toestel ook eindelijk vervangen word en op zich 1 jaar vervroegen moet kunnen, een toestel in dienst houden dat vaak niet inzetbaar is heeft ook geen nut.
En als we voor iets meer geld van 11 naar 24 zit plaatsen dan is dat mooi meegenomen. En onder de naam ''PH-DEF'' of ''PH-MIL''.

Misschien van binnen een zelfde uitstraling als de PH-GOV maar met iets meer zelf beschermingsmiddelen? De USN heeft gekozen voor het AN/AAQ-24(V) DIRCM op de P-8 Poseidons wat in de basis ook een boeing 737 is en dit systeem is al in gebruik op o.a. onze AH-64's maar onze A330's krijge een het DIRCM systeem van Elbit onder de naam J-MUSIC.

Wat ik me nu afvraag ? Het regeringstoestel PH-GOV valt niet onder de KLU wie vliegt er met die kist?
Is het niet handiger als beide toestellen in de toekomst onder een Squadron op Eindhoven te plaatsen en de toestellen naar 1 standaard te brengen?

En een voordeel kan later liggen in de MPA plannen van de KM dat er al 737's rond vliegen dus de P-8 voor de hand liggend word. Maar dat is een andere discussie en en ander topic. :silent:
Titel: Re: Opvolging Gulfstream IV
Bericht door: Ace1 op 14/01/2019 | 12:48 uur
Net als bij de Fokker 70 wordt het onderhoud en de piloten uitbesteed aan de KLM.
Titel: Re: Opvolging Gulfstream IV
Bericht door: Parera op 14/01/2019 | 14:07 uur
Citaat van: Ace1 op 14/01/2019 | 12:48 uur
Net als bij de Fokker 70 wordt het onderhoud en de piloten uitbesteed aan de KLM.

Bedankt, jammer genoeg valt die taak niet onder de KLU. Maar KLM is waarschijnlijk goedkoper want die piloten zijn niet permanent in dienst bij de overheid.
Titel: Re: Opvolging Gulfstream IV
Bericht door: bergd op 14/01/2019 | 17:09 uur
Heeft mexico er niet nog eentje in de aanbieding? https://www.reuters.com/article/us-mexico-politics-airplane/mexicos-new-government-prepares-sale-of-former-presidents-plane-idUSKBN1O203K
Titel: Re: Opvolging Gulfstream IV
Bericht door: Lex op 14/01/2019 | 17:12 uur
Citaat van: Parera op 14/01/2019 | 09:41 uur
Goed dat het toestel ook eindelijk vervangen word en op zich 1 jaar vervroegen moet kunnen, een toestel in dienst houden dat vaak niet inzetbaar is heeft ook geen nut.
En als we voor iets meer geld van 11 naar 24 zit plaatsen dan is dat mooi meegenomen. En onder de naam ''PH-DEF'' of ''PH-MIL''.
In de eerste plaats hangt het af van de specs die de KLu aan de vervanging stelt en of deze worden overgenomen.
En waarom wil jij de kist een civiele registratie geven en geen militaire?
In jouw voorstel valt de kist dan onder MIN IL&T en dus niet onder MINDEF.
Titel: Re: Opvolging Gulfstream IV
Bericht door: Parera op 14/01/2019 | 17:14 uur
Citaat van: bergd op 14/01/2019 | 17:09 uur
Heeft mexico er niet nog eentje in de aanbieding? https://www.reuters.com/article/us-mexico-politics-airplane/mexicos-new-government-prepares-sale-of-former-presidents-plane-idUSKBN1O203K

Dat is een 787 dreamliner, te groot en te duur. En voor de Mexicanen het in 2016 kochte heeft het 5 jaar stil gestaan, de kist is geproduceerd in 2010.

Citaat van: Lex op 14/01/2019 | 17:12 uur
In de eerste plaats hangt het af van de specs die de KLu aan de vervanging stelt en of deze worden overgenomen.
En waarom wil jij de kist een civiele registratie geven en geen militaire?
In jouw voorstel valt de kist dan onder MIN IL&T en dus niet onder MINDEF.

Ik vergat dat militaire toestellen een andere registratie hadden.
En bescherming tegen MANPADS is bij een moderne kist naar mijn idee standaard en geen verkeerde keuze.
Titel: Re: Opvolging Gulfstream IV
Bericht door: bergd op 14/01/2019 | 17:25 uur
Citaat van: Parera op 14/01/2019 | 17:14 uur
Dat is een 787 dreamliner, te groot en te duur. En voor de Mexicanen het in 2016 kochte heeft het 5 jaar stil gestaan, de kist is geproduceerd in 2010.

Ik weet niet of er bij de andere 60 regeringstoestellen een kanshebber bij zit
Titel: Re: Opvolging Gulfstream IV
Bericht door: Parera op 14/01/2019 | 17:30 uur
Citaat van: bergd op 14/01/2019 | 17:25 uur
Ik weet niet of er bij de andere 60 regeringstoestellen een kanshebber bij zit

Ze hebben nog 4 737's  :glare: Daar zit een optie.
Titel: Re: Opvolging Gulfstream IV
Bericht door: Ace1 op 14/01/2019 | 17:33 uur
Citaat van: bergd op 14/01/2019 | 17:25 uur
Ik weet niet of er bij de andere 60 regeringstoestellen een kanshebber bij zit

Op de 2 links staan de prijzen wat prive-jets kosten bij diverse fabrikanten.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/gloednieuwe-boeing-van-89-miljoen-euro-voor-kabinet-en-koning~baa3d9bb/

https://born2invest.com/articles/vijay-mallya-airbus-jet/

Titel: Re: Opvolging Gulfstream IV
Bericht door: Parera op 14/01/2019 | 17:42 uur
Citaat van: Ace1 op 14/01/2019 | 17:33 uur
Op de 2 links staan de prijzen wat prive-jets kosten bij diverse fabrikanten.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/gloednieuwe-boeing-van-89-miljoen-euro-voor-kabinet-en-koning~baa3d9bb/

https://born2invest.com/articles/vijay-mallya-airbus-jet/

Een nieuwe Boeing BBJ 1 kost ongeveer 57 miljoen dollar daar komt dan 20 - 25 miljoen bij aan interieur dat komt samen op 82 miljoen dollar (een kleine 72 miljoen euro) hier moeten nog wat militaire middelen bij dan kom je uit rond de 100 miljoen en dan heb je een splinternieuwe VIP jet met alles nodig is. Het project is ook begroot op 25 a 100 miljoen dus past binnen het budget.  :angel:
Titel: Re: Opvolging Gulfstream IV
Bericht door: Lex op 14/01/2019 | 18:15 uur
Waarom wordt er uitgegaan van een B737-700 BBJ?
Omdat het kantenartikel iets in die richting schrijft?  :angel:
Titel: Re: Opvolging Gulfstream IV
Bericht door: StrataNL op 14/01/2019 | 18:57 uur
Citaat van: Lex op 14/01/2019 | 18:15 uur
Waarom wordt er uitgegaan van een B737-700 BBJ?
Omdat het kantenartikel iets in die richting schrijft?  :angel:
Omdat het wel voor de hand ligt. Maar assumption is the mother of all fuckups, wie weet staat er ergens een leuke occasion.
Titel: Re: Opvolging Gulfstream IV
Bericht door: Parera op 14/01/2019 | 19:08 uur
Citaat van: Lex op 14/01/2019 | 18:15 uur
Waarom wordt er uitgegaan van een B737-700 BBJ?
Omdat het kantenartikel iets in die richting schrijft?  :angel:

Ja omdat het artikel aangeeft dat die optie bekeken word. Maar een Airbus A319 is ook nog een optie en waarschijnlijk zijn er nog meer kisten die wel gaan werken.
Een A330 is te groot waarschijnlijk, anders kunnen we nog gaan voor de optie die Austrie gekozen heeft ; een A330 MRTT met een VIP interieur. Dat komt perfect overeen met de A330 tankers die we toch al krijgen.
Titel: Re: Opvolging Gulfstream IV
Bericht door: andré herc op 14/01/2019 | 19:13 uur
Citaat van: StrataNL op 14/01/2019 | 18:57 uur
Omdat het wel voor de hand ligt. Maar assumption is the mother of all fuckups, wie weet staat er ergens een leuke occasion.
Kan de Koning zijn vlieguurtjes ook maken op de KlU Boeing B 737  ;)
Titel: Re: Opvolging Gulfstream IV
Bericht door: Ace1 op 14/01/2019 | 19:32 uur
Citaat van: andré herc op 14/01/2019 | 19:13 uur
Kan de Koning zijn vlieguurtjes ook maken op de KlU Boeing B 737  ;)

Dat doet de koning al door regelmatig een KLM B 737 te vliegen.
Titel: Re: Opvolging Gulfstream IV
Bericht door: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 14/01/2019 | 19:47 uur
Citaat van: Parera op 14/01/2019 | 19:08 uur
Ja omdat het artikel aangeeft dat die optie bekeken word. Maar een Airbus A319 is ook nog een optie en waarschijnlijk zijn er nog meer kisten die wel gaan werken.
Een A330 is te groot waarschijnlijk, anders kunnen we nog gaan voor de optie die Austrie gekozen heeft ; een A330 MRTT met een VIP interieur. Dat komt perfect overeen met de A330 tankers die we toch al krijgen.

Belangrijke eis zal ongetwijfeld zijn: non stop naar HATO
Titel: Re: Opvolging Gulfstream IV
Bericht door: Parera op 14/01/2019 | 19:57 uur
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 14/01/2019 | 19:47 uur
Belangrijke eis zal ongetwijfeld zijn: non stop naar HATO

Dat word dan +/- 8000 km vlieg bereik. Dat is voor een 737 (zonder stops ) niet haalbaar die stort net halverwege de zee in.
Voor die A330 geen probleem die kan zonder tanken bijna nog de terug vlucht maken.

Ik twijfel er aan of dat de eis gaat worden, het is wel een hele grote stap van Gulfstream naar A330 of Boeing 747 / 787.
Titel: Re: Opvolging Gulfstream IV
Bericht door: andré herc op 14/01/2019 | 19:59 uur
Citaat van: Ace1 op 14/01/2019 | 19:32 uur
Dat doet de koning al door regelmatig een KLM B 737 te vliegen.
Is mij bekend maar als de KLU voor het zelfde type gaat  kan je ervan uitgaan dat de koning ook zijn broodnodige vlieguurtje voor zijn brevet bij de Luchtmacht zal maken is ook makkkelijker voor de beveiliging lijkt mij.
Titel: Re: Opvolging Gulfstream IV
Bericht door: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 14/01/2019 | 20:18 uur
Citaat van: Parera op 14/01/2019 | 19:57 uur
Dat word dan +/- 8000 km vlieg bereik. Dat is voor een 737 (zonder stops ) niet haalbaar die stort net halverwege de zee in.
Voor die A330 geen probleem die kan zonder tanken bijna nog de terug vlucht maken.

Ik twijfel er aan of dat de eis gaat worden, het is wel een hele grote stap van Gulfstream naar A330 of Boeing 747 / 787.

Dutch to replace Royal transport with 737 BBJ

"One of the requirements for the new aircraft is that it should be able to reach all parts of the Kingdom of the Netherlands non-stop, including the Dutch Antilles in the Caribbean".

https://www.flightglobal.com/news/articles/dutch-to-replace-royal-transport-with-737-bbj-436119/
Titel: Re: Opvolging Gulfstream IV
Bericht door: Parera op 14/01/2019 | 20:25 uur
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 14/01/2019 | 20:18 uur
Dutch to replace Royal transport with 737 BBJ

"One of the requirements for the new aircraft is that it should be able to reach all parts of the Kingdom of the Netherlands non-stop, including the Dutch Antilles in the Caribbean".

https://www.flightglobal.com/news/articles/dutch-to-replace-royal-transport-with-737-bbj-436119/

Ik heb het opgezocht voor mijn vorige bericht maar waarschijnlijk klopte die info niet dan. Ik zie nu inderdaad dat een 737 BBJ met 50 man + 4 crew 5360 zeemijl kan vliegen bijna 10.000 km. :silent:
Titel: Re: Opvolging Gulfstream IV
Bericht door: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 14/01/2019 | 20:28 uur
Citaat van: Parera op 14/01/2019 | 20:25 uur
Ik heb het opgezocht voor mijn vorige bericht maar waarschijnlijk klopte die info niet dan. Ik zie nu inderdaad dat een 737 BBJ met 50 man + 4 crew 5360 zeemijl kan vliegen bijna 10.000 km. :silent:

Als ik mij niet vergis dan kan de huidige Gulfstream IV  dit ook in een non-stop vlucht.
Titel: Re: Opvolging Gulfstream IV
Bericht door: Sparkplug op 14/01/2019 | 20:30 uur
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 14/01/2019 | 20:28 uur
Als ik mij niet vergis dan kan de huidige Gulfstream IV  dit ook in een non-stop vlucht.

Dat staat ook in het Telegraaf artikel dat je hebt geplaatst.
Titel: Re: Opvolging Gulfstream IV
Bericht door: Parera op 14/01/2019 | 20:31 uur
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 14/01/2019 | 20:28 uur
Als ik mij niet vergis dan kan de huidige Gulfstream IV  dit ook in een non-stop vlucht.

Volgens de info die ik vind vliegt de Gulfstream krap 8000 km, Defensie zelf houd vast aan 7770 km.
Titel: Re: Opvolging Gulfstream IV
Bericht door: Lex op 14/01/2019 | 20:34 uur
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 14/01/2019 | 20:28 uur
Als ik mij niet vergis dan kan de huidige Gulfstream IV  dit ook in een non-stop vlucht.
De V11 maakte altijd een tussenstop op Lajes bij reizen naar de Caribische vv.
Titel: Re: Opvolging Gulfstream IV
Bericht door: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 14/01/2019 | 20:37 uur
Citaat van: Lex op 14/01/2019 | 20:34 uur
De V11 maakte altijd een tussenstop op Lajes bij reizen naar de Caribische vv.

Duidelijk.... anders zouden ze op dampen moeten vliegen zie ik net, of het net niet halen.
Titel: Re: Opvolging Gulfstream IV
Bericht door: Lex op 14/01/2019 | 20:44 uur
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 14/01/2019 | 20:37 uur
Duidelijk.... zou anders zouden ze op dampen moeten vliegen zie ik net, of het net niet halen.
En zelfs bij reizen naar de VS is er een stop in Bangkor (Maine).
Titel: Re: Opvolging Gulfstream IV
Bericht door: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 14/01/2019 | 20:50 uur
Citaat van: Lex op 14/01/2019 | 20:44 uur
En zelfs bij reizen naar de VS is er een stop in Bangkor (Maine).

Een Boeing 737 is dus in meerdere opzichten een interessante optie als Gulfstream IV  vervanger.
Titel: Re: Opvolging Gulfstream IV
Bericht door: Lex op 14/01/2019 | 21:04 uur
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 14/01/2019 | 20:50 uur
Een Boeing 737 is dus in meerdere opzichten een interessante optie als Gulfstream IV  vervanger.
Zoals ik reeds eerder schreef, zal het afhangen van de eisen/specs die aan de [mogelijke] vervanging worden opgehangen.
Titel: Re: Opvolging Gulfstream IV
Bericht door: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 14/01/2019 | 21:08 uur
Citaat van: Lex op 14/01/2019 | 21:04 uur
Zoals ik reeds eerder schreef, zal het afhangen van de eisen/specs die aan de [mogelijke] vervanging worden opgehangen.

Mee eens.
Titel: Re: Opvolging Gulfstream IV
Bericht door: StrataNL op 14/01/2019 | 21:51 uur
BBJ met civiele registratie zodat je twee BBJ regeringstoestellen hebt lijkt mij prima. Twee toestellen kunnen prima koninklijk huis + regering en krijgsmacht bedienen, alsof defensie zoveel vips heeft, ja, zelfbenoemde misschien.
-Onderhoud uitbesteden samen met andere regeringstoestel, scheelt defensie weer aan techneuten en kosten die we voor defensiezaken kunnen gebruiken.
-Vluchten kunnen over de twee toestellen verdeeld worden.
-Voldoende bereik, dus geen/minder tussenstops nodig,
Titel: Re: Opvolging Gulfstream IV
Bericht door: Parera op 14/01/2019 | 22:16 uur
Citaat van: StrataNL op 14/01/2019 | 21:51 uur
BBJ met civiele registratie zodat je twee BBJ regeringstoestellen hebt lijkt mij prima. Twee toestellen kunnen prima koninklijk huis + regering en krijgsmacht bedienen, alsof defensie zoveel vips heeft, ja, zelfbenoemde misschien.
-Onderhoud uitbesteden samen met andere regeringstoestel, scheelt defensie weer aan techneuten en kosten die we voor defensiezaken kunnen gebruiken.
-Vluchten kunnen over de twee toestellen verdeeld worden.
-Voldoende bereik, dus geen/minder tussenstops nodig,

Lijkt me een prima oplossing, wel uitgerust met defensieve middelen zoal onder de A330's komen te hangen.
Titel: Re: Opvolging Gulfstream IV
Bericht door: Lex op 14/01/2019 | 22:18 uur
Citaat van: Parera op 14/01/2019 | 22:16 uur
Lijkt me een prima oplossing, wel uitgerust met defensieve middelen zoal onder de A330's komen te hangen.
En dat zou een uitdaging kunnen zijn bij een civiele registratie.
Titel: Re: Opvolging Gulfstream IV
Bericht door: Parera op 14/01/2019 | 22:26 uur
Citaat van: Lex op 14/01/2019 | 22:18 uur
En dat zou een uitdaging kunnen zijn bij een civiele registratie.

Ook bij een regerings vliegtuig? Er vliegen meerdere BBJ's rond van VIP's met dit soort middelen, daar is wel iets op te vinden mag ik aan nemen. Een vergunning / uitzondering of wat dan ook.
Het gaat puur om (passieve) defensieve systemen dus niet om bewapening.

Is het een andere optie om de toestellen dan beide militair te registreren maar met piloten van de KLM? Deze moeten dan wel ''reservist-vlieger'' zijn om het militair in orde te maken.
Her-registratie is enkel papier werk als ik het goed heb, hier en daar nog wat aanpassingen voor militaire communicatie maar dan houd het wel op.
Titel: Re: Opvolging Gulfstream IV
Bericht door: StrataNL op 14/01/2019 | 22:32 uur
De B737's van El Al hebben ook countermeasures...
Titel: Re: Opvolging Gulfstream IV
Bericht door: Lex op 14/01/2019 | 22:35 uur
Citaat van: StrataNL op 14/01/2019 | 22:32 uur
De B737's van El Al hebben ook countermeasures...
Ander land met waarschijnlijk andere regelgeving; er zullen er meer zijn.
Titel: Re: Opvolging Gulfstream IV
Bericht door: Ace1 op 14/01/2019 | 22:36 uur
Citaat van: StrataNL op 14/01/2019 | 22:32 uur
De B737's van El Al hebben ook countermeasures...

Dat klopt.
Titel: Re: Opvolging Gulfstream IV
Bericht door: Lex op 14/01/2019 | 22:38 uur
Overigens ben ik wel benieuwd wat de bron is van dit bericht.  :angel:
Titel: Re: Opvolging Gulfstream IV
Bericht door: StrataNL op 14/01/2019 | 22:43 uur
Citaat van: Lex op 14/01/2019 | 22:35 uur
Ander land met waarschijnlijk andere regelgeving; er zullen er meer zijn.
Uiteraard, maar aan de andere kant, het zijn "slechts" sensoren met een sterke laser.
Titel: Re: Opvolging Gulfstream IV
Bericht door: Lex op 16/01/2019 | 15:21 uur
Het bericht 'Defensie vervroegt vervanging vipvliegtuig'

Kamervragen (https://www.tweedekamer.nl/downloads/document?id=43d8a8ee-fbea-4c22-ba64-ccdd0376e018&title=Het%20bericht%20%27Defensie%20vervroegt%20vervanging%20vipvliegtuig%27%20.doc) gesteld door een tweetal leden van D66.

Kamerstuk, 16-01-2019
Titel: Re: Opvolging Gulfstream IV
Bericht door: Master Mack op 16/01/2019 | 23:58 uur
Mooi aansluitend een vijftal Posseidon 737s voor de MLD
Titel: Re: Opvolging Gulfstream IV
Bericht door: Parera op 17/01/2019 | 01:25 uur
Citaat van: Master Mack op 16/01/2019 | 23:58 uur
Mooi aansluitend een vijftal Posseidon 737s voor de MLD

Dat kan een mooie deal zijn met Boeing  :angel: Maar ik ben bang dat het bij die droom blijft voorlopig. Ik zou overigens ook al blij zijn met 2 a 3 P-8's naast 1 BBJ. En het VIP toestel mag van mij dan ook onder de ''maritieme tak'' van de KLU komen. Jammer genoeg is de baan van net wat kort voor een vol geladen P-8 maar Leeuwarden is een mooi alternatief.

Voor het personeel slechts een uurtje vanuit Den Helder en op Leeuwarden komt ruimte door het kleinere aantal F-35's. De MQ-9 komt er ook die deels een maritieme taak voorzien heeft (volgens A/B-brieven). En die VIP jet past daar ook nog wel ergens bij.
Titel: Re: Opvolging Gulfstream IV
Bericht door: Parera op 23/01/2019 | 12:59 uur
Citaat van: Thomasen op 23/01/2019 | 12:45 uur
wmb schaft Min I&M gewoon een tweede regeringsvliegtuig aan. Snap nooit zo goed wat de waarde van die Gulfstream is voor Def.

Dat is ook een optie, een andere optie die ik logischer vind is dat beide kisten onder defensie komen te vallen. Dit omdat je daarmee de kisten kan uitrusten met zelfverdedigingsmiddelen, iets dat schijnbaar niet mogelijk is met civiel geregistreerde overheids toestellen volgens een eerdere discussie hier.

Dit kan goed vanaf Eindhoven met 1 squadron, en wil een persoon (minister) of delegatie gebruik maken van de kist? Dat kan zonder probleem, maar dan zijn de kosten van de reis wel voor het betreffende ministerie. Daarmee behoud je ook taak die veel internationaal uitgevoerd word door de KLU maar dek je ook een deel van de kosten. En zo'n kist moet naar mijn idee ook een 2e functie kunnen vullen ''vliegend hoofdkwartier'' in geval van nood. En bij weinig gebruik kan het toestel altijd ingezet worden voor transport taken naar non-combat zones als er geen C-130 of A330 beschikbaar is.

Foto van de PH-GOV in het kleurenschema.
(https://cdn.jetphotos.com/full/6/99688_1526392369.jpg)
Titel: Re: Opvolging Gulfstream IV
Bericht door: Harald op 23/01/2019 | 13:16 uur
Citaat van: Parera op 23/01/2019 | 12:59 uur
Foto van de PH-GOV in het kleurenschema.
(https://cdn.jetphotos.com/full/6/99688_1526392369.jpg)
ik mis nog steeds de kleur Oranje. Opzich best een mooi kleurenschema, maar vindt het rood-wit-blauw niet echt goed duidelijk terug komen in het schema en extra Oranje mis ik helemaal.... tja smaken verschillen.
Titel: Re: Opvolging Gulfstream IV
Bericht door: Harald op 23/01/2019 | 13:20 uur
Een extra Boeing 737 lijkt me ook de beste keuze als vervanging van de Gulfstream en in hetzelfde kleurenschema als PH-GOV. 
Titel: Re: Opvolging Gulfstream IV
Bericht door: Parera op 23/01/2019 | 13:24 uur
Citaat van: Harald op 23/01/2019 | 13:16 uur
ik mis nog steeds de kleur Oranje. Opzich best een mooi kleurenschema, maar vindt het rood-wit-blauw niet echt goed duidelijk terug komen in het schema en extra Oranje mis ik helemaal.... tja smaken verschillen.

Had het grijze deel rood gemaakt dan het je een RWB vliegtuig, maar dit is wat minder opvallend en dat past ook wel bij Nederland. Ik stoor me er niet aan, de knal oranje concepten waren erger.
Er schijnt gekozen te zijn om weinig oranje te gebruiken omdat het toestel anders op een kist van EasyJet lijkt.  >:( Ik kan wel begrijpen dat men gekozen heeft om daar niet op te willen lijken.
Titel: Re: Opvolging Gulfstream IV
Bericht door: Harald op 23/01/2019 | 13:40 uur
Citaat van: Parera op 23/01/2019 | 13:24 uur
Er schijnt gekozen te zijn om weinig oranje te gebruiken omdat het toestel anders op een kist van EasyJet lijkt.  >:( Ik kan wel begrijpen dat men gekozen heeft om daar niet op te willen lijken.
Dat klopt,
En easy Jet toestel moet het natuurlijk niet worden
Titel: Re: Opvolging Gulfstream IV
Bericht door: StrataNL op 23/01/2019 | 18:38 uur
Citaat van: Parera op 23/01/2019 | 12:59 uur
Dat is ook een optie, een andere optie die ik logischer vind is dat beide kisten onder defensie komen te vallen. Dit omdat je daarmee de kisten kan uitrusten met zelfverdedigingsmiddelen, iets dat schijnbaar niet mogelijk is met civiel geregistreerde overheids toestellen volgens een eerdere discussie hier.
Waarom per sé zelfverdedigingsmiddelen? Die heb je alleen nodig op lage hoogte (start en landen). Als er een Buk op je af komt heeft DIRCM geen zin.

CitaatDit kan goed vanaf Eindhoven met 1 squadron, en wil een persoon (minister) of delegatie gebruik maken van de kist? Dat kan zonder probleem, maar dan zijn de kosten van de reis wel voor het betreffende ministerie.
Hoe wil je dat doen dan, declareren? Wie gaat dat controleren en beheren?

CitaatDaarmee behoud je ook taak die veel internationaal uitgevoerd word door de KLU maar dek je ook een deel van de kosten. En zo'n kist moet naar mijn idee ook een 2e functie kunnen vullen ''vliegend hoofdkwartier'' in geval van nood. En bij weinig gebruik kan het toestel altijd ingezet worden voor transport taken naar non-combat zones als er geen C-130 of A330 beschikbaar is.
Vliegend hoofdkwartier a la AF1 voor de premier hoeft het m.i. geen defensiekist te zijn.
Titel: Re: Opvolging Gulfstream IV
Bericht door: Parera op 23/01/2019 | 23:59 uur
Citaat van: StrataNL op 23/01/2019 | 18:38 uur
Waarom per sé zelfverdedigingsmiddelen? Die heb je alleen nodig op lage hoogte (start en landen). Als er een Buk op je af komt heeft DIRCM geen zin.
Omdat de kist op bezoek gaat in missie gebieden zoals Irak, Mali en andere plaatsen waar de minister of andere VIP's naar toe moeten. En soms is er in die gebieden dreiging van MANPADS en daartegen moet je je kunnen beschermen tijdens landen en starten. Voor grotere hoogte kan je hooguit gebruik maken van flares maar dat gaat me weer te ver voor een VIP kist.

Citaat van: StrataNL op 23/01/2019 | 18:38 uur
Hoe wil je dat doen dan, declareren? Wie gaat dat controleren en beheren?
Daar is wel een systeem voor te vinden, ze kunnen het ook met voertuigen poolen binnen de krijgsmachtdelen dus met een vliegtuig moet ook wel op te lossen zijn.

Citaat van: StrataNL op 23/01/2019 | 18:38 uur
Vliegend hoofdkwartier a la AF1 voor de premier hoeft het m.i. geen defensiekist te zijn.
Geen AF-1 maar eerder een communicatie hoofdkwartier voor als er iets aan de hand is op de grond. Niet perse voor de premier maar op dat moment de persoon die de aansturing doet dit kan ook een commandant der strijdkrachten zijn.
Titel: Re: Opvolging Gulfstream IV
Bericht door: StrataNL op 24/01/2019 | 14:50 uur
Citaat van: Parera op 23/01/2019 | 23:59 uur
Omdat de kist op bezoek gaat in missie gebieden zoals Irak, Mali en andere plaatsen waar de minister of andere VIP's naar toe moeten. En soms is er in die gebieden dreiging van MANPADS en daartegen moet je je kunnen beschermen tijdens landen en starten. Voor grotere hoogte kan je hooguit gebruik maken van flares maar dat gaat me weer te ver voor een VIP kist.
Op grote hoogte heeft zo'n kist niet zoveel aan flares want daar komt geen manpads.

CitaatDaar is wel een systeem voor te vinden, ze kunnen het ook met voertuigen poolen binnen de krijgsmachtdelen dus met een vliegtuig moet ook wel op te lossen zijn.
Tussen krijgsmachtdelen is wat anders dan tussen ministeries.

CitaatGeen AF-1 maar eerder een communicatie hoofdkwartier voor als er iets aan de hand is op de grond. Niet perse voor de premier maar op dat moment de persoon die de aansturing doet dit kan ook een commandant der strijdkrachten zijn.
Volgens mij hoeft zo'n kist niet van defensie te zijn om als HQ te dienen.
Titel: Re: Opvolging Gulfstream IV
Bericht door: Sparkplug op 24/01/2019 | 15:11 uur
Citaat van: StrataNL op 24/01/2019 | 14:50 uur
Op grote hoogte heeft zo'n kist niet zoveel aan flares want daar komt geen manpads.

En mocht je op grote hoogte een tegenstander met hittezoekende raketten treffen, dan is er sowieso iets goed fout gegaan.
Titel: Re: Opvolging Gulfstream IV
Bericht door: StrataNL op 24/01/2019 | 19:01 uur
Citaat van: Sparkplug op 24/01/2019 | 15:11 uur
En mocht je op grote hoogte een tegenstander met hittezoekende raketten treffen, dan is er sowieso iets goed fout gegaan.
Precies.
Titel: Re: Opvolging Gulfstream IV
Bericht door: Lex op 08/02/2019 | 18:04 uur
Het bericht dat Defensie de vervanging van de Gulfstream vervroegt

Antwoord  (https://www.tweedekamer.nl/downloads/document?id=e1bd79c2-a009-41b5-b09d-4e7a53c106bb&title=Antwoord%20op%20vragen%20van%20de%20leden%20Sneller%20en%20Belhaj%20over%20het%20bericht%20%27Defensie%20vervroegt%20vervanging%20vipvliegtuig%27.docx)op vragen van de leden Sneller en Belhaj over het bericht 'Defensie vervroegt vervanging vipvliegtuig'

Kamerstuk, 08-02-2019
Titel: Re: Opvolging Gulfstream IV
Bericht door: MasterChief1971 op 08/02/2019 | 18:12 uur
Wat een niveau weer, joh...

Ten eerste ben je wel degelijk geïnformeerd (komt steeds vaker terug bij antwoorden op kamervragen á raison van 3500 pleuro),
ten tweede is de "morele" framing hier gewoon stuitend.
En dit vertegenwoordigt ons, dan... man, man, man...
Titel: Re: Opvolging Gulfstream IV
Bericht door: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 08/06/2019 | 10:03 uur
Te koop: witte Gulfstream

https://www.telegraaf.nl/t/2094994546/ via @telegraaf
Titel: Re: Opvolging Gulfstream IV
Bericht door: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 26/06/2019 | 22:09 uur
E.J. vd Meulen ✈‏ @ejvandermeulen · 1 u1 uur geleden 

Royal Netherlands Air Force NAF11 inbound homebase after  a breakdown in Mali

Titel: Re: Opvolging Gulfstream IV
Bericht door: Parera op 26/06/2019 | 22:15 uur
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 26/06/2019 | 22:09 uur
E.J. vd Meulen ✈‏ @ejvandermeulen · 1 u1 uur geleden 

Royal Netherlands Air Force NAF11 inbound homebase after  a breakdown in Mali

:confused: Weer kapot gegaan? Ik wist dat het toestel in Mali stond voor bezoek van Sigrid Kaag, Bijleveld moest met een Duitse A400M naar Brussel vanuit Berlijn. Kon ze gelijk snuffelen aan een het toestel  :angel:
Titel: Re: Opvolging Gulfstream IV
Bericht door: Lex op 26/06/2019 | 22:30 uur
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 26/06/2019 | 22:09 uur
E.J. vd Meulen ✈‏ @ejvandermeulen · 1 u1 uur geleden 

Royal Netherlands Air Force NAF11 inbound homebase after  a breakdown in Mali
Ik vraag mij af wat de bijzonderheden hieromtrent zijn, omdat de kist eerder deze avond geland is te Geneve.
Titel: Re: Opvolging Gulfstream IV
Bericht door: Harald op 06/07/2019 | 13:10 uur
In dit vliegtuig vliegt koning Willem-Alexander vanaf nu rond https://www.nu.nl/274579/video/in-dit-vliegtuig-vliegt-koning-willem-alexander-vanaf-nu-rond.html (via @NUnl)

Gelijk maar een tweede bestellen.
Titel: Re: Opvolging Gulfstream IV
Bericht door: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 26/09/2019 | 07:48 uur
Defensie onthult wensenlijst nieuwe vipkist

https://www.telegraaf.nl/t/1404966150/ via @telegraaf
Titel: Re: Opvolging Gulfstream IV
Bericht door: Parera op 26/09/2019 | 08:04 uur
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 26/09/2019 | 07:48 uur
Defensie onthult wensenlijst nieuwe vipkist

https://www.telegraaf.nl/t/1404966150/ via @telegraaf

Jammer weer dat voor de journalist het verschil in stoelen een belangrijkere verandering is dan de raket verdediging en vliegbereik.

Ik hoopte eerst op de eis. Bij tanken in de lucht maar dat gaat er niet inzitten. Gemiste kans bij de gulfstream vervanging en ph-Gov aankoop.
Titel: Re: Opvolging Gulfstream IV
Bericht door: StrataNL op 26/09/2019 | 08:15 uur
Citaat van: Parera op 26/09/2019 | 08:04 uur
Jammer weer dat voor de journalist het verschil in stoelen een belangrijkere verandering is dan de raket verdediging en vliegbereik.

Ik hoopte eerst op de eis. Bij tanken in de lucht maar dat gaat er niet inzitten. Gemiste kans bij de gulfstream vervanging en ph-Gov aankoop.
Is de bijtank functie zo cruciaal voor het gebruik dan?
Titel: Re: Opvolging Gulfstream IV
Bericht door: Parera op 26/09/2019 | 08:21 uur
Citaat van: StrataNL op 26/09/2019 | 08:15 uur
Is de bijtank functie zo cruciaal voor het gebruik dan?

Nee maar het had wel de enigste tijd geweest dat die capaciteit had kunnen worden toegevoegd aan het toestel.

Het had defensie en de overheid ook een uniek le capaciteit gegeven voor zo een kleine luchtmacht (voor de vliegende commando centrale bij nood).
Titel: Re: Opvolging Gulfstream IV
Bericht door: StrataNL op 26/09/2019 | 09:44 uur
Citaat van: Parera op 26/09/2019 | 08:21 uur
Nee maar het had wel de enigste tijd geweest dat die capaciteit had kunnen worden toegevoegd aan het toestel.

Het had defensie en de overheid ook een uniek le capaciteit gegeven voor zo een kleine luchtmacht (voor de vliegende commando centrale bij nood).
Die Gulf word toch helemaal niet ingericht als vliegende commandokist... heeft NL ook helemaal geen behoefte aan.
Titel: Re: Opvolging Gulfstream IV
Bericht door: Stoonbrace op 26/09/2019 | 10:07 uur
Jongens, stap gewoon in onze lease van 2 Falcon 7X'en. Kunnen we de kosten verdelen en er nuttige dingen voor in de plaats halen.
Titel: Re: Opvolging Gulfstream IV
Bericht door: Harald op 26/09/2019 | 10:11 uur
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 26/09/2019 | 07:48 uur
Defensie onthult wensenlijst nieuwe vipkist

https://www.telegraaf.nl/t/1404966150/ via @telegraaf

Ik heb al een mooi tweede handsje gevonden ...  :P  ;D

Gulfstream G650ER uit 2015, dus 4 jaar oud en 2222 vlieguren voor iets meer dan € 45 miljoen euro, 17 stoelen, bereik net geen 13.000 km
(nieuwwaarde G650ER is zo'n € 65 miljoen)

https://www.globalair.com/aircraft-for-sale/ListingDetail/Gulfstream-G650ER?AdId=86071

Titel: Re: Opvolging Gulfstream IV
Bericht door: Harald op 26/09/2019 | 10:14 uur
Citaat van: Stoonbrace op 26/09/2019 | 10:07 uur
Jongens, stap gewoon in onze lease van 2 Falcon 7X'en. Kunnen we de kosten verdelen en er nuttige dingen voor in de plaats halen.

helaas ...geen optie,  het bereik niet toereikend
Titel: Re: Opvolging Gulfstream IV
Bericht door: Stoonbrace op 26/09/2019 | 10:18 uur
Citaat van: Harald op 26/09/2019 | 10:14 uur
helaas ...geen optie,  het bereik niet toereikend

Ach, 't is maar 1000km. Neem een taxi voor't laatste stukje.
Titel: Re: Opvolging Gulfstream IV
Bericht door: Umbert op 26/09/2019 | 11:04 uur
Wat een bull, koop gewoon een goed toestel "off the shelff" de extra kosten verdien je in de loop der tijd wel weer terug aan minder storings onderhoud met vervanging van dure onderdelen.
Hoeven ministers ook minder vaak op eilanden in de oceaan "feest" te vieren omdat het ding niet vliegt, is ook nog goed voor hun bloeddruk  ;)
Titel: Re: Opvolging Gulfstream IV
Bericht door: Lex op 26/09/2019 | 17:50 uur
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 26/09/2019 | 07:48 uur
Defensie onthult wensenlijst nieuwe vipkist

https://www.telegraaf.nl/t/1404966150/ via @telegraaf

En hierbij de A-brief (https://www.tweedekamer.nl/downloads/document?id=86ae4f12-d467-4432-925c-8c88790aab76&title=A-brief%20inzake%20het%20project%20%E2%80%98Vervanging%20Gulfstream%20IV%E2%80%99.docx).
Titel: Re: Opvolging Gulfstream IV
Bericht door: Ace1 op 26/09/2019 | 19:01 uur
Citaat van: Harald op 26/09/2019 | 10:14 uur
helaas ...geen optie,  het bereik niet toereikend

Wat is het bereik van  Ph-Gov?
Titel: Re: Opvolging Gulfstream IV
Bericht door: Lex op 26/09/2019 | 19:11 uur
Citaat van: Ace1 op 26/09/2019 | 19:01 uur
Wat is het bereik van  Ph-Gov?
Het bereik is 7.000nm (12.970km)
En vooruitlopend op een eventuele vervolgvraag:  ;)
Afstand Schiphol - Curacao: 4.870nm (7.840km)
Titel: Re: Opvolging Gulfstream IV
Bericht door: Ace1 op 27/09/2019 | 11:01 uur
Citaat van: Harald op 26/09/2019 | 10:11 uur
Ik heb al een mooi tweede handsje gevonden ...  :P  ;D

Gulfstream G650ER uit 2015, dus 4 jaar oud en 2222 vlieguren voor iets meer dan € 45 miljoen euro, 17 stoelen, bereik net geen 13.000 km
(nieuwwaarde G650ER is zo'n € 65 miljoen)

https://www.globalair.com/aircraft-for-sale/ListingDetail/Gulfstream-G650ER?AdId=86071

Ik heb  ook een tweede handsje gevonden  :-*

Gulfstream G650ER uit 2015, dus 4 jaar oud en 967 vlieguren voor iets meer dan €31,599 miljoen, 14 stoelen, bereik net geen 13.000 km.

Is door Gulfstream zelf onderhouden en er zit nog garantie erop en deze is met 5 jaar te verlengen.

https://www.globalair.com/aircraft-for-sale/ListingDetail/Gulfstream-G550?AdId=87931
Titel: Re: Opvolging Gulfstream IV
Bericht door: Master Mack op 27/09/2019 | 23:55 uur
Gewoon een 737 extra en dan voor de MARPAT straks 5 737 poseidon C8 toestellen dan heb je een mooie standaard.
Titel: Re: Opvolging Gulfstream IV
Bericht door: Ace1 op 28/09/2019 | 08:35 uur
Citaat van: Master Mack op 27/09/2019 | 23:55 uur
Gewoon een 737 extra en dan voor de MARPAT straks 5 737 poseidon C8 toestellen dan heb je een mooie standaard.

Die kost meer dan €100 en dat is boven het budget.
Titel: Re: Opvolging Gulfstream IV
Bericht door: Zander op 28/09/2019 | 08:54 uur
Citaat van: Ace1 op 28/09/2019 | 08:35 uur
Die kost meer dan €100 en dat is boven het budget.
Kunnen we niet een poule maken met VIP toestellen. Net zoals met de transport vliegtuigen en de tankers....
Titel: Re: Opvolging Gulfstream IV
Bericht door: Ace1 op 28/09/2019 | 08:59 uur
Citaat van: Zander op 28/09/2019 | 08:54 uur
Kunnen we niet een poule maken met VIP toestellen. Net zoals met de transport vliegtuigen en de tankers....

Citaat van: Lex op 26/09/2019 | 17:50 uur
En hierbij de A-brief (https://www.tweedekamer.nl/downloads/document?id=86ae4f12-d467-4432-925c-8c88790aab76&title=A-brief%20inzake%20het%20project%20%E2%80%98Vervanging%20Gulfstream%20IV%E2%80%99.docx).

Citaat A Bief

Militaire inhuur. De inhuur van een geschikt militair vliegtuig van een Europese partner via bijvoorbeeld het European Air Transport Command (EATC) in Eindhoven is in beginsel mogelijk, maar de beschikbaarheid van een dergelijk vliegtuig is niet gegarandeerd.

Pooling en sharing. Pooling en sharing zoals in een bi- of multilateraal samenwerkingsverband biedt mogelijk voordelen ten aanzien van kosten en beschikbaarheid. Wel moet Nederland dan zelf een vliegtuig inbrengen. Pooling en sharing is daarom vooral aan de orde in de gebruiksfase. Defensie onderzoekt  in de gebruiksfase de mogelijkheden voor samenwerking met landen die de beschikking hebben over een soortgelijk type vliegtuig.
Titel: Re: Opvolging Gulfstream IV
Bericht door: RTB op 28/09/2019 | 10:55 uur
Een zelfbeschermingssysteem in een VIP-kist.. Ik heb even rondgezocht maar echt gebruikelijk is het niet. Willen ze er een pod onder gaan hangen of zo?
Titel: Re: Opvolging Gulfstream IV
Bericht door: Ace1 op 28/09/2019 | 11:03 uur
Citaat van: RTB op 28/09/2019 | 10:55 uur
Een zelfbeschermingssysteem in een VIP-kist.. Ik heb even rondgezocht maar echt gebruikelijk is het niet. Willen ze er een pod onder gaan hangen of zo?

Nee de Amerikaanse luchtmacht heeft de  VIP-kisten allemaal voorzien van zelfbeschermingssysteem. Ook Saab heeft zoiets op de markt.
Alle toestellen van de Israëlische luchtvaartmaatschappij El AL zijn uitgerust met een zelfbeschermingssysteem.

https://abcnews.go.com/Blotter/israeli-airline-missile-defenses-israel-us-carriers-wont/story?id=24684650

Titel: Re: Opvolging Gulfstream IV
Bericht door: RTB op 28/09/2019 | 11:34 uur
Maar dat zijn vliegtuigen van formaatje 737 en hoger, niet een truttenschudder van 12 pax

Wellicht is een Bombardier Global 6000 wat, daar bestaan al meerdere militaire (AWACS, MPA) varianten van met zelfbeschermingssystemen
Titel: Re: Opvolging Gulfstream IV
Bericht door: Ace1 op 28/09/2019 | 12:19 uur
Citaat van: RTB op 28/09/2019 | 11:34 uur
Maar dat zijn vliegtuigen van formaatje 737 en hoger, niet een truttenschudder van 12 pax

Er zijn ook compacte systemen verkrijgbaar.

Bekijk even dit filmpje op 3.24 min


Titel: Re: Opvolging Gulfstream IV
Bericht door: Ace1 op 29/09/2019 | 10:33 uur
Citaat van: RTB op 28/09/2019 | 11:34 uur
Wellicht is een Bombardier Global 6000 wat, daar bestaan al meerdere militaire (AWACS, MPA) varianten van met zelfbeschermingssystemen

Citaat van: Lex op 26/09/2019 | 17:50 uur
En hierbij de A-brief (https://www.tweedekamer.nl/downloads/document?id=86ae4f12-d467-4432-925c-8c88790aab76&title=A-brief%20inzake%20het%20project%20%E2%80%98Vervanging%20Gulfstream%20IV%E2%80%99.docx).

Kenmerken
Aan de vervanger van de Gulfstream IV worden onderstaande eisen gesteld ten aanzien van vliegbereik, passagierscapaciteit en zelfbescherming. Deze eisen zijn gebaseerd op gebruikerservaringen van Defensie.

Vliegbereik. Het vervangende vliegtuig moet een vliegbereik hebben van minimaal 12000 km, tegen ongeveer 7.400 km van de huidige Gulfstream IV.

Het maximale bereik van een Bombardier Global 6000 is 6000 nm wat 11112 km is.

https://businessaircraft.bombardier.com/en/aircraft/global-6000#!#bba-pdp-section-5

Dan heb je minimaal een  Bombardier Global 7500 of meer nodig en deze zijn nog niet op beschikbaar op de martkt dat wordt pas 2020.



Titel: Re: Opvolging Gulfstream IV
Bericht door: Umbert op 29/09/2019 | 12:14 uur
Citaat van: Master Mack op 27/09/2019 | 23:55 uur
Gewoon een 737 extra en dan voor de MARPAT straks 5 737 poseidon C8 toestellen dan heb je een mooie standaard.

Ja kan toch makkelijk en dan kan hij voor meerdere dingen gebruikt worden voor in toestel 10-20 business seats voor de "kostbare konten", ja snap niet wat goed genoeg voor de "normale" reiziger is niet voor hun werkt, want als het de ruimte is zet ze iets verder uit elkaar, doe er ook 1 a 2 com stations bij voor de verbindingen etc. en in het achterdeel een iets groter deur zodat achterkant als extra bagage ruimte of is om te bouwen tot medi evac. Dan is iets groter toestel ook te verantwoorden als want ook te gebruiken voor andere doeleinden. 
Titel: Re: Opvolging Gulfstream IV
Bericht door: Ace1 op 29/09/2019 | 12:36 uur
Citaat van: Umbert op 29/09/2019 | 12:14 uur
Ja kan toch makkelijk en dan kan hij voor meerdere dingen gebruikt worden voor in toestel 10-20 business seats voor de "kostbare konten", ja snap niet wat goed genoeg voor de "normale" reiziger is niet voor hun werkt, want als het de ruimte is zet ze iets verder uit elkaar, doe er ook 1 a 2 com stations bij voor de verbindingen etc. en in het achterdeel een iets groter deur zodat achterkant als extra bagage ruimte of is om te bouwen tot medi evac. Dan is iets groter toestel ook te verantwoorden als want ook te gebruiken voor andere doeleinden. 

De Us Airforce heeft  de Boeing C-40 Clipper wat een  militaire versie van het Boeing 737-700C Next Generation is.
Deze kun je in 3 configuratie's inzetten afhankelijk van het pallet wissel systeem.

Passagiersconfiguratie: 121 passagiers
Vrachtconfiguratie :   8 pallets vracht
Combinatieconfiguratie: 3 pallets vracht, 70 passagiers.

Maximale bereik is  5600 km

Kosten $70 miljoen

Zelf zie ik het nut van een Boeing C-40 Clipper niet in voor defensie omdat men al 2 KDC-10's heeft en in de toekomst 2 A330 MRTT die dit ook kunnen  beide toestellen hebben een groter bereik  en kunnen meer passagiers en vracht vervoeren dan de Boeing C-40 Clipper.


http://www.boeing.com/defense/c-40a/#/tech-spec

Titel: Re: Opvolging Gulfstream IV
Bericht door: Umbert op 29/09/2019 | 22:50 uur
Citaat van: Ace1 op 29/09/2019 | 12:36 uur
De Us Airforce heeft  de Boeing C-40 Clipper wat een  militaire versie van het Boeing 737-700C Next Generation is.
Deze kun je in 3 configuratie's inzetten afhankelijk van het pallet wissel systeem.

Passagiersconfiguratie: 121 passagiers
Vrachtconfiguratie :   8 pallets vracht
Combinatieconfiguratie: 3 pallets vracht, 70 passagiers.

Maximale bereik is  5600 km

Kosten $70 miljoen

Zelf zie ik het nut van een Boeing C-40 Clipper niet in voor defensie omdat men al 2 KDC-10's heeft en in de toekomst 2 A330 MRTT die dit ook kunnen  beide toestellen hebben een groter bereik  en kunnen meer passagiers en vracht vervoeren dan de Boeing C-40 Clipper.


http://www.boeing.com/defense/c-40a/#/tech-spec

Maar een B737 BBJ heeft een bereik van 13K hoeft toch geen extreem vip uitvoering te zijn, maar gebruik pallets is het per inzet goed te configureren.
Titel: Re: Opvolging Gulfstream IV
Bericht door: Ace1 op 29/09/2019 | 23:23 uur
Citaat van: Umbert op 29/09/2019 | 22:50 uur
Maar een B737 BBJ heeft een bereik van 13K hoeft toch geen extreem vip uitvoering te zijn, maar gebruik pallets is het per inzet goed te configureren.

Klopt maar de B737 BBJ heeft extra brandstof tanks in de vrachtruimte gekregen en kan daardoor minder vracht of geen vracht meenemen en is voorzien van extra winglets. En er zit een interieur in wat niet op een pallet wissel systeem kan. Wat jij wilt kan niet zonder extra brandstof tanks. Bekijk het filmpje en je krijgt daardoor een ander inzicht zodat je er achterkomt wat jij wilt niet mogelijk is zonder extra brandstof tanks. Met een BBJ 777X of een BBJ 787 is het wel mogelijk wat jij wilt maar dat heeft een ander prijskaartje.



Titel: Re: Opvolging Gulfstream IV
Bericht door: Harald op 30/09/2019 | 10:39 uur
zelfbescherming voor toestellen, zie het voorbeeld hieronder voor Qatari Airlines en de kosten ervan

US clears sale of IR countermeasures for Qatari BBJ 747-8Is
https://www.flightglobal.com/news/articles/us-clears-sale-of-ir-countermeasures-for-qatari-bbj-461069/
Titel: Re: Opvolging Gulfstream IV
Bericht door: RTB op 30/09/2019 | 16:00 uur
Citaat van: Ace1 op 29/09/2019 | 10:33 uur
Kenmerken
Aan de vervanger van de Gulfstream IV worden onderstaande eisen gesteld ten aanzien van vliegbereik, passagierscapaciteit en zelfbescherming. Deze eisen zijn gebaseerd op gebruikerservaringen van Defensie.

Vliegbereik. Het vervangende vliegtuig moet een vliegbereik hebben van minimaal 12000 km, tegen ongeveer 7.400 km van de huidige Gulfstream IV.

Het maximale bereik van een Bombardier Global 6000 is 6000 nm wat 11112 km is.

https://businessaircraft.bombardier.com/en/aircraft/global-6000#!#bba-pdp-section-5

Dan heb je minimaal een  Bombardier Global 7500 of meer nodig en deze zijn nog niet op beschikbaar op de martkt dat wordt pas 2020.

De meeste long range businessjets zitten rond de 11000 km, geen idee waarom >12000 km wordt geëist.

Citaat van: Ace1 op 28/09/2019 | 12:19 uur
Er zijn ook compacte systemen verkrijgbaar.

Bekijk even dit filmpje op 3.24 min


Dat systeem (Erieye -> Globaleye) zit inmiddels op de Global 6000 die ik vermeldde ;) Zo snel ik kan zien de enige optie als men dat zelfbeschermingssysteem wilt, maar dan wordt het dus geen simpel COTS/MOTS vliegtuig en zal die ook niet in 2021 vliegen.

M.a.w.; rare A-brief waarvan geen van de eisen realistisch lijken te zijn.
Titel: Re: Opvolging Gulfstream IV
Bericht door: Ace1 op 30/09/2019 | 16:56 uur
Citaat van: RTB op 30/09/2019 | 16:00 uur
De meeste long range businessjets zitten rond de 11000 km, geen idee waarom >12000 km wordt geëist.

Vliegbereik. Het vervangende vliegtuig moet een vliegbereik hebben van minimaal 12.000 km, tegen ongeveer 7.400 km van de huidige Gulfstream IV. Door gebruik te maken van zuinigere en efficiëntere motoren is het voor nieuwere types vliegtuigen van deze categorie mogelijk om met dezelfde hoeveelheid brandstof een groter bereik te realiseren dan de vorige generatie vliegtuigen. Het vliegbereik van de Gulfstream IV is in de praktijk te klein, omdat militaire vliegtuigen, anders dan civiele lijnvliegtuigen, regelmatig geen of niet tijdig toestemming krijgen om over een bepaald land te vliegen en daarom een omweg moeten maken. Dat maakt extra tussenstops noodzakelijk om bij te tanken en dat zorgt vaak weer voor extra reistijd, ook door de verplichte rusttijd van de bemanning. Een groter vliegbereik zorgt voor een efficiëntere uitvoering van een vlucht door minder tussenstops en daarmee voor minder reistijd en ook minder brandstofverbruik onder meer naar missiegebieden.

Citaat van: RTB op 30/09/2019 | 16:00 uur
M.a.w.; rare A-brief waarvan geen van de eisen realistisch lijken te zijn.

Deze eisen zijn gebaseerd op gebruikerservaringen van Defensie.

Ik ga ervan uit dat de eisen gebaseerd zijn op een tweedehands  B737 BBJ of een tweedehands long rang Gulfstream
Titel: Re: Opvolging Gulfstream IV
Bericht door: Ace1 op 30/09/2019 | 17:07 uur
Citaat van: Harald op 30/09/2019 | 10:39 uur
zelfbescherming voor toestellen, zie het voorbeeld hieronder voor Qatari Airlines en de kosten ervan

US clears sale of IR countermeasures for Qatari BBJ 747-8Is
https://www.flightglobal.com/news/articles/us-clears-sale-of-ir-countermeasures-for-qatari-bbj-461069/


Komt neer op $ 43 miljoen voor zelfbescherming   van een toestel. nu is het de vraag blijft defensie onder de €100 miljoen?
Titel: Re: Opvolging Gulfstream IV
Bericht door: RTB op 30/09/2019 | 17:52 uur
Citaat van: Ace1 op 30/09/2019 | 16:56 uur
Vliegbereik. Het vervangende vliegtuig moet een vliegbereik hebben van minimaal 12.000 km, tegen ongeveer 7.400 km van de huidige Gulfstream IV. Door gebruik te maken van zuinigere en efficiëntere motoren is het voor nieuwere types vliegtuigen van deze categorie mogelijk om met dezelfde hoeveelheid brandstof een groter bereik te realiseren dan de vorige generatie vliegtuigen. Het vliegbereik van de Gulfstream IV is in de praktijk te klein, omdat militaire vliegtuigen, anders dan civiele lijnvliegtuigen, regelmatig geen of niet tijdig toestemming krijgen om over een bepaald land te vliegen en daarom een omweg moeten maken. Dat maakt extra tussenstops noodzakelijk om bij te tanken en dat zorgt vaak weer voor extra reistijd, ook door de verplichte rusttijd van de bemanning. Een groter vliegbereik zorgt voor een efficiëntere uitvoering van een vlucht door minder tussenstops en daarmee voor minder reistijd en ook minder brandstofverbruik onder meer naar missiegebieden.

Deze eisen zijn gebaseerd op gebruikerservaringen van Defensie.

Ik ga ervan uit dat de eisen gebaseerd zijn op een tweedehands  B737 BBJ of een tweedehands long rang Gulfstream


De A-brief had ik al gelezen ;) Nogmaals, die >12.000 km komt totaal niet overeen met wat de markt kan bieden binnen dit segment. Ook de huidige 737 BBJ (o.a. de PH-GOV) haalt geen 12.000 km, alleen de nieuwe BBJ's op basis van de 737 Max wel, maar ja, die staan nog allemaal aan de grond... Bovendien is de 737 veel te groot en overkill voor wat Defensie er mee gaat doen. Gewoon een COTS kist kopen van een paar jaar oud met 10-11.000 km range en zonder gekkigheid en je bent voor €25 miljoen klaar en je kan meteen vliegen.
Titel: Re: Opvolging Gulfstream IV
Bericht door: Ace1 op 30/09/2019 | 19:29 uur
Citaat van: RTB op 30/09/2019 | 17:52 uur
De A-brief had ik al gelezen ;) Nogmaals, die >12.000 km komt totaal niet overeen met wat de markt kan bieden binnen dit segment. Ook de huidige 737 BBJ (o.a. de PH-GOV) haalt geen 12.000 km, alleen de nieuwe BBJ's op basis van de 737 Max wel, maar ja, die staan nog allemaal aan de grond... Bovendien is de 737 veel te groot en overkill voor wat Defensie er mee gaat doen. Gewoon een COTS kist kopen van een paar jaar oud met 10-11.000 km range en zonder gekkigheid en je bent voor €25 miljoen klaar en je kan meteen vliegen.

Als je goed had gelezen heb ik naast een 737 BBJ ook een  long rang Gulfstream genoemd  heb? Daar bedoel ik een Gulfstream G650ER mee en dat vindt ik een interessante optie. Tweedehands goed verkrijgbaar op de markt. Diverse kisten van paar jaar oud op de markt met weinig vlieguren op de teller.  Een  Gulfstream G650ER  is qa grote vergelijkbaar met de Bombardier Global 7500/8000.
Titel: Re: Opvolging Gulfstream IV
Bericht door: Ace1 op 25/11/2019 | 20:10 uur
Moet de opvolger van de Gulfstream IV  ook op een dirt strip kunnen landen?

Titel: Re: Opvolging Gulfstream IV
Bericht door: Ace1 op 25/11/2019 | 20:15 uur
RFDS innovation recognised at SA Health Supplier Awards

The Royal Flying Doctor Service (RFDS) Central Operations has proudly accepted the SA Health "Supplier Innovation" Award, recognising the introduction of the new RFDS Medi-Jet 24 to its fleet.

The award annually acknowledges health care initiatives that benefit the community and that demonstrate originality and creativity.

The development and delivery of the RFDS Medi-Jet 24 was five years in the making. It commenced service as part of the Central Operations fleet in June 2019.

The world's first purpose-built aeromedical jet, the RFDS Medi-Jet 24 combines the Flying Doctor's signature ICU aeromedical interior and seamless patient loading system with the unparalleled performance of the Pilatus PC-24 Super Versatile Jet.

Its unique design allows for unrivalled access to unsealed airfields in remote areas, more efficient flight times and the capacity to treat and transport three stretchered patients at a time.

In its first 100 days of service, the RFDS Medi-Jet 24:

conducted 78 missions around the clock
landed at 21 locations in six states/territories
flown 108,000 kilometres, and, most importantly,
airlifted 128 patients to specialist care at a major hospital, providing the finest care in the air every step of the way

https://www.flyingdoctor.org.au/news/rfds-innovation-recognised-south-australian-health-supplier-awards/
Titel: Re: Opvolging Gulfstream IV
Bericht door: Wim1955 op 01/07/2020 | 13:17 uur
https://www.tenderned.nl/tenderned-tap/aankondigingen/199084
Titel: Re: Opvolging Gulfstream IV
Bericht door: Harald op 01/07/2020 | 13:44 uur
Citaat van: Wim1955 op 01/07/2020 | 13:17 uur
https://www.tenderned.nl/tenderned-tap/aankondigingen/199084

Dus het wordt een 2de hands Gulfstream G650

Omschrijving ;
Delivery of a used Gulfstream G650 aircraft, including all requirements related to the conversion (interior and exterior) and modifications of the aircraft into the required configuration status.

Titel: Re: Opvolging Gulfstream IV
Bericht door: Parera op 01/07/2020 | 14:22 uur
Citaat van: Harald op 01/07/2020 | 13:44 uur
Dus het wordt een 2de hands Gulfstream G650

Omschrijving ;
Delivery of a used Gulfstream G650 aircraft, including all requirements related to the conversion (interior and exterior) and modifications of the aircraft into the required configuration status.


Klinkt niet verkeerd! Wel weer jammer dat het een tweedehands kist moet worden maar wel begrijpelijk.
Titel: Re: Opvolging Gulfstream IV
Bericht door: Harald op 01/07/2020 | 14:58 uur
Citaat van: Parera op 01/07/2020 | 14:22 uur
Klinkt niet verkeerd! Wel weer jammer dat het een tweedehands kist moet worden maar wel begrijpelijk.

idd,
Hopelijk wordt het wel een betere 2de handse dan de vorige keer bij de Gulfstream IV.

We gaan er in ieder geval flink wat op vooruit qua bereik, dat was/is ook 1 van de eisen.
Titel: Re: Opvolging Gulfstream IV
Bericht door: Parera op 01/07/2020 | 15:04 uur
Citaat van: Harald op 01/07/2020 | 14:58 uur
idd,
Hopelijk wordt het wel een betere 2de handse dan de vorige keer bij de Gulfstream IV.

We gaan er in ieder geval flink wat op vooruit qua bereik, dat was/is ook 1 van de eisen.

Uit de eisen van negometrix blijkt dat de kist minimaal 14 zitplaatsen moet krijgen tegenover 11 van de huidige Gulfstream IV. Daarnaast mag de kist niet ouder zijn dan 2012 en maximaal 2500 vlieguren gemaakt hebben en vanaf het begin moet een computer gestuurd onderhoudsprogramma zijn gebruikt.

Persoonlijk hoop ik dat defensie deze kist ook uitrust met DIRCM zoals J-MUSIC van Elbit die we ook hebben op de KC-30's tegen inkomende raketten (MANPADS) voor beveiliging in gevaarlijke gebieden.
Titel: Re: Opvolging Gulfstream IV
Bericht door: Ace1 op 18/07/2020 | 09:45 uur
Een buitenkansje voor de vervanging van de Gulfstream IV

QATAR ZET EXTREEM LUXE BOEING 747-8 IN DE ETALAGE

https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/2/airlines/qatar-zet-extreem-luxe-boeing-747-8-in-de-etalage

https://www.amacaerospace.com/wp-content/uploads/2020/07/200707_AMAC_Aerospace_Mini_Tech_Spec.pdf

KLU One?  ;) 8) 8)
Titel: Re: Opvolging Gulfstream IV
Bericht door: Enforcer op 18/07/2020 | 11:06 uur
Dan krijgt de Klu de 737 als afdankertje en wordt die 747 de PH-GOV... :angel:
Titel: Re: Opvolging Gulfstream IV
Bericht door: Ace1 op 09/10/2020 | 17:35 uur
Titel: Re: Opvolging Gulfstream IV
Bericht door: Sparkplug op 17/06/2021 | 09:53 uur
Replacement of Royal Netherlands Air Force G-IV Gulfstream delayed

PUBLISHED: 16 JUNE 2021   LAST UPDATED: 16 JUNE 2021

A new due date has been set for the replacement of the Koninklijke Luchtmacht (KLu, Royal Netherlands Air Force) Gulfstream 4 (G-IV).

For those who would still like to take some photos of the Dutch military VIP-jet, you will be able to do so until Q4-2022.

Although the G-IV was originally planned to be replaced with a second-hand Gulfstream 650 (G650) in 2021, this has now been postponed with one year. The postponement will buy extra time for looking for a suitable aircraft and the time needed for the necessary military upgrades of this aircraft. One of the given requirements was that the G650 may not be older than building year 2012 and less than 2,500 hours at the time of handing over to the KLu. It is not known if this requirement has been changed to 2013.

(https://www.scramble.nl/images/news/2021/june/Netherlands_G-IV_V-11_EDDM_15Feb19_anonymous_640.jpg)
Photo via Scramble Archive

https://www.scramble.nl/military-news/replacement-royal-netherlands-air-force-g-iv-gulfstream-delayed
Titel: Re: Opvolging Gulfstream IV
Bericht door: Harald op 21/04/2022 | 08:50 uur
Netherlands awards maintenance training contract for future military VIP aircraft

FlightSafety International is providing the RNLAF with Gulfstream G650 maintenance training for up to four years.

The Netherlands MoD has selected FlightSafety International to provide Gulfstream G650 maintenance training for Royal Netherlands Air Force (RNLAF) ground crew personnel.

The two-year contract (with two option years) is worth €918,000 ($997,000).

FlightSafety International won the tender ahead of two other bidders.

A single G650 is being procured in Q4 2022 to replace a Gulfstream IV military VIP aircraft in the RNLAF fleet.

'In order to be able to maintain her to be acquired Gulfstream G650 airplane, the RNLAF has a requirement for technical (type) training courses for her maintenance crew,' the MoD stated in a notice on the official EU contracts database.

'Besides type training also some general technical training on the G650 is required,' it added.

https://www.shephardmedia.com/news/training-simulation/netherlands-awards-maintenance-training-contract-f/
Titel: Re: Opvolging Gulfstream IV
Bericht door: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 03/06/2022 | 17:55 uur
Via Twitter

Riekelt Pasterkamp@TekstPast
NIEUWS - @Defensie  koopt tweedehands Gulfstream650 van @jetaviation. Bedrag niet bekend gemaakt. Volgens Defensienota tussen 25 en 100 miljoen euro. Toestel moet begin 2023 bij
@Kon_Luchtmacht  vliegen. Vervangt Gulfstream IV die sinds 1996 bij de #luchtmacht in dienst is.
Titel: Re: Opvolging Gulfstream IV
Bericht door: Huzaar1 op 03/06/2022 | 19:55 uur
Mooi ding
(https://www.trading-lux.com/wp-content/uploads/classified-listing/2019/11/Gulfstream-G650-0.jpg)

Ultra long range toestel.
Titel: Re: Opvolging Gulfstream IV
Bericht door: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 03/06/2022 | 20:04 uur
Citaat van: Huzaar1 op 03/06/2022 | 19:55 uur

Ultra long range toestel.

Met 2 vingers in de neus van Schiphol naar Hato. en heeft dan nog iets van 4000km bereik over.
Titel: Re: Opvolging Gulfstream IV
Bericht door: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 05/07/2022 | 16:52 uur
Defensie koopt Gulfstream 650 #defensie

https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2022/07/05/defensie-koopt-gulfstream-650
Titel: Re: Opvolging Gulfstream IV
Bericht door: Harald op 14/07/2022 | 13:58 uur
Elbit Systems to provide DIRCM and Airborne EW self protection system for Netherlands Air Force

Elbit Systems was selected to supply a Direct Infrared Counter Measures (DIRCM) system and an airborne Electronic Warfare (EW) system for a Gulfstream G650 aircraft of The Netherlands Ministry of Defense.

Elbit Systems will provide J-MUSIC DIRCM system together with the Company's Infra-Red-based Passive Airborne Warning System (IR-PAWS), for a Gulfstream G650 aircraft, providing high levels of protection and redundancy. These systems have accumulated hundreds of thousands of flight hours to date, and have been selected by numerous customers to equip more than 25 types of aircraft. Customers include Israel, Germany, NATO's multinational fleet and others.

Oren Sabag, General Manager of Elbit Systems ISTAR & EW, commented: "The rising threat that aircraft face from shoulder-fired anti-aircraft missiles increases the demand for certified and operationally proven self-protection systems. Our capability to provide a complete and tested solution well positions us to address this growing need."

https://www.airrecognition.com/index.php/news/defense-aviation-news/2022-news-aviation-aerospace/july/8463-elbit-systems-to-provide-dircm-and-airborne-ew-self-protection-system-for-netherlands-air-force.html

Titel: Re: Opvolging Gulfstream IV
Bericht door: Harald op 09/01/2023 | 16:51 uur
Ollongren niet naar Cariben wegens defect vliegtuig

Defensieminister Kajsa Ollongren heeft een werkbezoek aan het Caribische deel van het koninkrijk moeten afzeggen vanwege een probleem met het vliegtuig van Defensie. Van maandag tot en met woensdag zou de bewindsvrouw vier eilanden bezoeken, maar vlak voor het vertrek werd een defect aan de oude Gulfstream gevonden.

Ollongren zou een bezoek brengen aan Cura?ao, Aruba, Sint Maarten en Saba. Defensie is ook in het Caribisch gebied actief. Het bezoek is voorlopig uitgesteld en het is nog niet bekend wanneer Ollongren alsnog afreist naar de eilanden, aldus een woordvoerster.

https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/Binnenland/ollongren-niet-naar-cariben-wegens-defect-vliegtuig/ar-AA168nou?ocid=entnewsntp&pc=U531&cvid=ea6d9cfce6f4415eaf2a3b59a1c4d9d2
Titel: Re: Opvolging Gulfstream IV
Bericht door: Umbert op 09/01/2023 | 18:00 uur
Citaat van: Harald op 09/01/2023 | 16:51 uur
Ollongren niet naar Cariben wegens defect vliegtuig

Defensieminister Kajsa Ollongren heeft een werkbezoek aan het Caribische deel van het koninkrijk moeten afzeggen vanwege een probleem met het vliegtuig van Defensie. Van maandag tot en met woensdag zou de bewindsvrouw vier eilanden bezoeken, maar vlak voor het vertrek werd een defect aan de oude Gulfstream gevonden.

Ollongren zou een bezoek brengen aan Cura?ao, Aruba, Sint Maarten en Saba. Defensie is ook in het Caribisch gebied actief. Het bezoek is voorlopig uitgesteld en het is nog niet bekend wanneer Ollongren alsnog afreist naar de eilanden, aldus een woordvoerster.

https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/Binnenland/ollongren-niet-naar-cariben-wegens-defect-vliegtuig/ar-AA168nou?ocid=entnewsntp&pc=U531&cvid=ea6d9cfce6f4415eaf2a3b59a1c4d9d2

Wat een flauwekul gaat ze toch gewoon met lijnvlucht, geeft wel weer aan waar de prioriteiten liggen er moet duidelijk in stijl worden gevlogen, shame on them, gewone soldaten moeten afzien tijdens inzetten door gebrek aan uitrusting maar moeten wel en een minister blijft lekker thuis omdat het vervoermiddel schijnbaar niet aan haar standaard voldoet.
Titel: Re: Opvolging Gulfstream IV
Bericht door: Lex op 09/01/2023 | 18:17 uur
Citaat van: Umbert op 09/01/2023 | 18:00 uur
Wat een flauwekul gaat ze toch gewoon met lijnvlucht, geeft wel weer aan waar de prioriteiten liggen er moet duidelijk in stijl worden gevlogen, shame on them, gewone soldaten moeten afzien tijdens inzetten door gebrek aan uitrusting maar moeten wel en een minister blijft lekker thuis omdat het vervoermiddel schijnbaar niet aan haar standaard voldoet.
Ach ja, toevallig dat een deel van de aflosbemanning HLND (Carib) gisteren per lijnvlucht is gegaan, met complete barang.
Titel: Re: Opvolging Gulfstream IV
Bericht door: Huzaar1 op 10/01/2023 | 10:26 uur
Citaat van: Lex op 09/01/2023 | 18:17 uur
Ach ja, toevallig dat een deel van de aflosbemanning HLND (Carib) gisteren per lijnvlucht is gegaan, met complete barang.

Zulke dingen zou ik dus nooit delen op een internerforum.
Titel: Re: Opvolging Gulfstream IV
Bericht door: Lex op 10/01/2023 | 17:53 uur
Citaat van: Huzaar1 op 10/01/2023 | 10:26 uur
Zulke dingen zou ik dus nooit delen op een internerforum.
Dat is ieder voor zich; deze info is uit openbare bronnen vernomen.
Titel: Re: Opvolging Gulfstream IV
Bericht door: Huzaar1 op 10/01/2023 | 18:35 uur
Citaat van: Lex op 10/01/2023 | 17:53 uur
Dat is ieder voor zich; deze info is uit openbare bronnen vernomen.

Operationele informatie is echt niet ieder voor zich. Maar doe er mee wat je wil natuurlijk.
Titel: Re: Opvolging Gulfstream IV
Bericht door: StrataNL op 15/01/2023 | 16:49 uur
Citaat van: Huzaar1 op 10/01/2023 | 18:35 uur
Operationele informatie is echt niet ieder voor zich. Maar doe er mee wat je wil natuurlijk.
Staat gewoon op facebook en twitter, dus dan lijkt me defensieforum de minste zorg...
Titel: Re: Opvolging Gulfstream IV
Bericht door: Harald op 11/03/2023 | 19:17 uur
https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/4/militair/nieuwe-gulfstream-van-defensie-gespot

https://www.flickr.com/photos/156500928@N02/52720705518/in/photostream
Titel: Re: Opvolging Gulfstream IV
Bericht door: Sparkplug op 15/03/2023 | 15:38 uur
Gulfstream G650ER in Nederland voor training vliegers en onderhoudspersoneel

Nieuwsbericht | 15-03-2023 | 13:52

De Gulfstream (G650ER) van Defensie is vandaag aangekomen op Vliegbasis Eindhoven. Het toestel is tot het eind van deze maand in Nederland voor training van vliegers en onderhoudspersoneel.

(https://www.defensie.nl/binaries/large/content/gallery/defensie/content-afbeeldingen/actueel/nieuws/2023/03/15/bewerkt.jpg)
De Gulstream heeft tailnummer V-117.

Jet Aviation heeft het vliegtuig vorig jaar in opdracht van Defensie gekocht. Vervolgens heeft de firma het jong gebruikte passagierstoestel omgebouwd naar de vereiste configuratie. Die ombouw is nu afgerond en daarmee is het toestel aan Defensie overgedragen.

De G650ER dateert van 2015. Het toestel heeft ongeveer 2.000 uren op de teller. De G650ER vervangt de Gulfstream IV. Die is sinds 1996 in gebruik bij de luchtmacht en nu aan het einde van zijn levensduur.

Zelfbescherming

De nieuwe aanwinst van Defensie moet nog worden voorzien van een zelfbeschermingssysteem. Daarvoor wordt de G650ER op 31 maart naar AMAC Aerospace in het Zwitserse Basel gevlogen. Naar verwachting keert het toestel tweede helft van juli terug. Dan neemt de luchtmacht het in gebruik.

https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2023/03/15/gulfstream-g650er-in-nederland-voor-training-vliegers-en-onderhoudspersoneel
Titel: Re: Opvolging Gulfstream IV
Bericht door: silvester herc op 23/03/2023 | 14:11 uur
Titel: Re: Opvolging Gulfstream IV
Bericht door: Harald op 23/03/2023 | 16:17 uur
Mooi toestel, mooie nieuwe aanwinst !   :big-smile:

bij 1:14- 1:21 thrust reversers ingeschakeld om af te remmen, werkt echt goed.

(https://scontent-ams4-1.xx.fbcdn.net/v/t1.6435-9/98485369_868034873676017_7807412449979662336_n.jpg?_nc_cat=102&ccb=1-7&_nc_sid=730e14&_nc_ohc=K3vq0sKFCg8AX9k1iuy&_nc_ht=scontent-ams4-1.xx&oh=00_AfDb16L_xUNZTIr3fY7ET-S7iB_Up2Sti6V4_RJ3T4ZSxg&oe=6443C88D)
Titel: Re: Opvolging Gulfstream IV
Bericht door: silvester herc op 06/06/2023 | 16:52 uur
https://www.upinthesky.nl/2023/06/06/gulfstream-van-defensie-eindelijk-verkocht/
Titel: Re: Opvolging Gulfstream IV
Bericht door: Sparkplug op 30/06/2023 | 12:10 uur
Defensievliegtuig Gulfstream IV verkocht aan Nederlands bedrijf

Nieuwsbericht | 30-06-2023 | 10:00

Na 27 jaar dienst heeft Defensie afstand gedaan van de Gulfstream IV. De nieuwe eigenaar van het vliegtuig is het Nederlandse Zeusch Aviation. Dit bedrijf is gehuisvest op vliegveld Lelystad en verzorgt onder meer medische repatriëringen en transporten van organen.

(https://www.defensie.nl/binaries/large/content/gallery/defensie/content-afbeeldingen/actueel/nieuws/2023/06/30/gulfstream_iv.jpg)

Vandaag is de Gulfstream overgedragen aan de civiele firma.

Het voormalige militaire toestel gaat nu onder PH-ZUZ (PH-ZEUSCH) het Nederlandse register in.

De Gulfstream G650 (https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2022/07/05/defensie-koopt-gulfstream-650) volgt komend kwartaal de Gulfstream IV op.

https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2023/06/30/defensievliegtuig-gulfstream-iv-verkocht-aan-nederlands-bedrijf
Titel: Re: Opvolging Gulfstream IV
Bericht door: silvester herc op 30/08/2023 | 21:00 uur
https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2023/08/30/defensie-neemt-g650-gulfstream-in-gebruik
De vorig jaar door Defensie aangeschafte G650ER Gulfstream is operationeel. Het toestel uit 2015 beschikt inmiddels over de vereiste configuratie. Ook kreeg het een zelfbeschermingssysteem.

Vergroot afbeeldingToon opties

Jet Aviation in het Zwitserse Basel zorgde voor de ombouw naar de voor Defensie noodzakelijke configuratie. Via deze firma werd de G650ER ook aangekocht. Aansluitend voorzag het Zwitserse AMAC Aerospace het toestel van een Elbit-zelfbeschermingssysteem.

Missiegebieden

De Gulfstream is onder meer nodig voor het snel en veilig vervoeren van kleine groepen personen naar (risicovolle) missiegebieden. Die zijn vaak niet of lastig te bereiken met commerciële vluchten. Het vliegtuig is ook geschikt voor urgente repatriëring van Defensiemedewerkers. Thuisbasis van de G650ER is het Air Mobility Command op Vliegbasis Eindhoven.
 

Gegarandeerde beschikbaarheid

Defensie koos voor een gebruikt toestel vanwege een gegarandeerde beschikbaarheid en lagere aanschafkosten. De nieuwe aanwinst vervangt de Gulfstream IV. Dat toestel is verkocht aan het Nederlandse Zeusch Aviation.

Vergroot afbeeldingToon opties

Waardige opvolger

Commandant Luchtstrijdkrachten luitenant-generaal André Steur: "Na 35 jaar vliegen, waarvan 27 jaar voor Defensie, voldeed het vorige toestel niet meer aan de technische standaarden van de Koninklijke Luchtmacht. De Gulf was echt aan vervanging toe, en ik ben dan ook erg blij dat we deze waardige opvolger in gebruik mogen nemen.