Internationale ontwikkelingen maritiem

Gestart door Parera, 17/04/2018 | 18:32 uur

A.J.

Citaat van: Huzaar1 op 05/04/2021 | 19:28 uur
Ik denk sowieso dat carriers iets zijn van de vorige eeuw en het vorige conflict.

Hangt af van wat je wil. Wil je het gevecht (verdediging) grotendeels op eigen terrein voeren heeft zo'n appraat niet heel veel meerwaarde. Wil je een "vijand" die zich op een grotere afstand bevindt aangrijpen waarbij je geen FOB's binnen de range kun inrichten is een carrier een zeer nuttige toevoeging.

Huzaar1

Citaat van: Poleme op 05/04/2021 | 17:26 uur
Er komt heel wat bij kijken aan escorts en (logistieke) ondersteuning ja.  Maar de Europese marines in het geheel, slagen er niet eens in om voldoende fregatten 'op de mat' te brengen.  Dat maakt de Europese vliegkampschepen te kwetsbaar.

  Macron slaat de spijker op zijn kop, dat de Europese landen meer aan hun defensie moeten gaan doen.   Maar feit is wel dat de economische groei structureel gezien op ons continent sinds begin jaren 70 op zijn best stil staat.  En in werkelijkheid langzaam aan aan het terug lopen is.  Dit geldt vooral voor alle Zuid-Europese EU leden.

Gezien deze ontwikkelingen kunnen de EU marines beter de focus leggen op meer onderzeeboten en kruisvluchtwapens.

Ik denk sowieso dat carriers iets zijn van de vorige eeuw en het vorige conflict.
Als je er 12 van hebt een stuk gereedschap, in eenvoud of paar een nationaal symbool van trots, krachtinspanning en centrum van capaciteiten een veel te kwetsbaar en duur stuk staal.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Sparkplug

Citaat van: Parera op 05/04/2021 | 13:30 uur
Ik zie de Italianen alleen niet zo snel een nucleaire carrier aankopen en ik betwijfel ook of ze zomaar een ander toestel naast de F-35B zullen aankopen. Een optie is natuurlijk nog het ontwerp aanpassen naar conventionele aandrijving & geschikt maken voor F-35B's maar dan heb je eigenlijk weer een compleet andere carrier.

Wat mij betreft zijn er o.a. in Italië mogelijkheden maar hoe groot die kans is durf ik niet te zeggen. De Marina Militare is de laatste jaren behoorlijk uitgebreid en heeft veel nieuwe capaciteiten gekregen of op de planning staan maar misschien is een echte (nucleaire) carrier nog wel een stap te ver voor Rome.

Er is nog steeds een behoorlijke strijd tussen de Italiaanse luchtmacht en marine v.w.b. fixed wing fast jet. De Italiaanse marine heeft 15 stuks F-35B en dat is het.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Poleme

Citaat van: Thomasen op 05/04/2021 | 16:34 uur
Zoals Huzaar al schreef, er komt aardig wat kijken bij het hebben van een carrier. Dat is niet iets dat je 'even erbij' neemt omdat je nu een partner hebt.
Er komt heel wat bij kijken aan escorts en (logistieke) ondersteuning ja.  Maar de Europese marines in het geheel, slagen er niet eens in om voldoende fregatten 'op de mat' te brengen.  Dat maakt de Europese vliegkampschepen te kwetsbaar.

  Macron slaat de spijker op zijn kop, dat de Europese landen meer aan hun defensie moeten gaan doen.   Maar feit is wel dat de economische groei structureel gezien op ons continent sinds begin jaren 70 op zijn best stil staat.  En in werkelijkheid langzaam aan aan het terug lopen is.  Dit geldt vooral voor alle Zuid-Europese EU leden.

Gezien deze ontwikkelingen kunnen de EU marines beter de focus leggen op meer onderzeeboten en kruisvluchtwapens.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Huzaar1

#1403
Citaat van: Thomasen op 05/04/2021 | 14:41 uur
Klopt, maar dat nog is een carrier enorm moeilijk uit te schakelen. Bedenk dat  ook CdG gewoon een van de meest capabele luchtmachten ter wereld aan boord heeft. Bij grotere conflicten is Frankrijk onderdeel van een coalitie, en brengen zij dus een van de carriers in. En binnen NATO of EU is het best een flinke capaciteit. Als ze alleen staan gaan ze veel snellen nucleair, vandaar ook dat ze een eigen arsenaal tactische nuclaire wapens hebben. CdG is dan ook vooral bedoeld als platform om nuke's te lanceren.

Dit denk ik dus niet. Ik denk dat het enorm eenvoudig is een carrier uit te schakelen.
Met covert-ops, of de wereld waarin we nog niet met elkaar in oorlog zijn en doen alsof het een kwestie is van een optel of aftreksom, ja dan is het theoretisch heel lastig.

Maar, in open conflict, is een carrier in de 1e oorlogsweek het haasje, helemaal als dat de angel van de verdediging vormt, en dat is doodsimpel.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

#1402
Citaat van: Thomasen op 05/04/2021 | 16:34 uur
Zoals Huzaar al schreef, er komt aardig wat kijken bij het hebben van een carrier. Dat is niet iets dat je 'even erbij' neemt omdat je nu een partner hebt.

Je hoort mij ook niet zeggen dat het ''even erbij'' is maar wel een mogelijkheid als vervanger van de Cavour. En dan heb ik het over een carrier zoals de Britse QE's die ik als optie zie voor de Italianen maar dan op basis van het PANG ontwerp. Dus simpel gezegd een STOVL carrier met conventionele aandrijving op de romp van het PANG ontwerp. Eventueel zelfs nog ingekort en wel met een andere eiland set-up.

Ik ga ook niet zeggen ''Italie gaat een carrier kopen'' maar ik zie het wel als een mogelijkheid bij de vervanging van de huidige Cavour. Zonder de EMALS en kernreactor is het prijskaartje ook aanzienlijk lager dan bij de Franse variant. Met ruimte voor een mix diverse toestellen (maximaal 40 toestellen) moet dat passen binnen het Franse ontwerp.

Parera

Citaat van: Thomasen op 05/04/2021 | 14:26 uur
Italië heeft straks Cavour en LHD Trieste, welke ook F35B's mee kan nemen. Denk dat ze daarmee wel aardig klaar zijn. Hun surface fleet is wat dat betreft krachtiger dan de RFN. Italië heeft een enorm succesvolle militaire-industrie politiek, maar die gaan nooit een PANG bouwen. Frankrijk wil wel, maar het is gewoonweg te duur. De enige kans op een tweede is als Europa WW3 in wordt gezogen, of de dreiging dermate is dat we gaan samenwerken en de begroting naar richting de 3-4% gaan. De enige kans was tijdens de aanloop naar QE2. Maar die boot is, letterlijk, gemist. Niemand kan het nu betalen, alleen Duitsland, maar probeer die er maar eens in te krijgen, zelfs zonder reactor is dat 900 bruggen te ver. En als het gebeurd zal de Duitse bureaucratie het

Vergeet niet dat Fincantieri en Chantiers de l'Atlantique tot recent een zeer vergaande samenwerking wilde aangaan waarbij Fincantieri een meerderheids aandeel in de Franse werf zou kopen.
Daarnaast heeft de Franse marine recent 4 aangepaste Vulcano klasse tankers aangekocht waarbij het ontwerp van Fincantieri is en de aanpassingen en bouw worden uitgevoerd door Chantiers de l'Atlantique.

En die zelfde Chantiers de l'Atlantique werf uit Frankrijk is ook betrokken bij het PANG project samen met Naval Group & TechnicAtome. Ik zie het wel gebeuren dat men als tegenprestatie dat de Italianen een carrier (gemodificeerd) aankopen als vervaning van hun Cavour eind jaren '30.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 05/04/2021 | 14:26 uur
De enige kans op een tweede is als Europa WW3 in wordt gezogen, of de dreiging dermate is dat we gaan samenwerken en de begroting naar richting de 3-4% gaan.

WWIII is al zichtbaar aan de horizon, als het overduidelijk wordt, ook voor het publiek en politici het openlijk erkennen, is er geen tijd meer om dergelijke capaciteiten te bouwen.

Als de zon schijnt repareert men het dak...

Parera

Citaat van: ARM-WAP op 05/04/2021 | 12:40 uur
Volgens mij gaan de Fransen gewoon de ingeslagen koers voortzetten. Een CV... en dat is het dan.
Onderhoud en updates kunnen altijd opgeschoven worden indien vereist door operationele inzet. (Behalve OpDefs, natuurlijk).
Hetzij dat 'de werf' het aan zo'n gunstprijsje doet (Buy-one-get-one-free 🙄) dat de overheid er niet aan kan weerstaan. Maar dan nog... ik zie ze niet twee bemanningen vormen (hoewel ze dat nu doen voor enkele FREMMs en subs) of genoeg toestellen aankopen voor twee carriers...

Citaat van: Thomasen op 05/04/2021 | 12:57 uur
US, UK, China.......
Frankrijk heeft een met PANG behoud wel een van s' werelds meest capabele blue water navy's.
Ze willen er ook echt wel 2 natuurlijk, maar die kans heeft Europa gemist lijkt het. Frankrijk gaat dat alleen niet kunnen bolwerken.

Ik zie de Italianen nog wel een carrier kopen, misschien wel een PANG gezien de recente samenwerkingen met de Italianen. De andere EU landen zie ik het niet doen, al is ook Duitsland natuurlijk nog wel een mogelijke carrier operator maar dat gaat politiek gezien heel erg gevoelig zijn. Dat is bij de Italianen allemaal een stuk minder gevoelig.

Ik zie de Italianen alleen niet zo snel een nucleaire carrier aankopen en ik betwijfel ook of ze zomaar een ander toestel naast de F-35B zullen aankopen. Een optie is natuurlijk nog het ontwerp aanpassen naar conventionele aandrijving & geschikt maken voor F-35B's maar dan heb je eigenlijk weer een compleet andere carrier.

Wat mij betreft zijn er o.a. in Italië mogelijkheden maar hoe groot die kans is durf ik niet te zeggen. De Marina Militare is de laatste jaren behoorlijk uitgebreid en heeft veel nieuwe capaciteiten gekregen of op de planning staan maar misschien is een echte (nucleaire) carrier nog wel een stap te ver voor Rome.

Huzaar1

Citaat van: Thomasen op 05/04/2021 | 12:57 uur
US, UK, China.......
Frankrijk heeft een met PANG behoud wel een van s' werelds meest capabele blue water navy's.
Ze willen er ook echt wel 2 natuurlijk, maar die kans heeft Europa gemist lijkt het. Frankrijk gaat dat alleen niet kunnen bolwerken.

Op papier wel ja, het is wel een enorme duur wapensysteem geworden, met name door het kwantitatieve element. Het ding is een magneet in iedere wargame en zal gegarandeerd in het geval van een conflict als eerste opgespoord en worden gezonken door de tegenpartij. Als 'ze' dat lukken is het een hele grote slag, want een groot gedeelte waar FRA voor een lange tijd capaciteit en geld tegenaan heeft gegooid is dan pats boem weg, en dat is dan niet alleen die fysieke boot, maar alles wat er om heen zit, nutteloos.

Het hebben van 1 carrier is wel heel fijn in gelegenheidsconflicten.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

ARM-WAP

Volgens mij gaan de Fransen gewoon de ingeslagen koers voortzetten. Een CV... en dat is het dan.
Onderhoud en updates kunnen altijd opgeschoven worden indien vereist door operationele inzet. (Behalve OpDefs, natuurlijk).
Hetzij dat 'de werf' het aan zo'n gunstprijsje doet (Buy-one-get-one-free 🙄) dat de overheid er niet aan kan weerstaan. Maar dan nog... ik zie ze niet twee bemanningen vormen (hoewel ze dat nu doen voor enkele FREMMs en subs) of genoeg toestellen aankopen voor twee carriers...

Parera

#1396
Video: Naval Group's CEO On PANG Aircraft Carrier And FDI Frigates

https://www.navalnews.com/naval-news/2021/04/video-naval-groups-ceo-on-pang-aircraft-carrier-and-fdi-frigates/




De carrier moet volgens de (huidige) planning in 2038 in dienst genomen worden. Als je het mij vraagt is dat wat aan de late kant als je kijkt naar de CdG die op dat moment al 37 jaar in dienst is maar dat was bij de Clemenceau klasse niet anders en bij de Yanks is dat nog veel later ( 56 jaar bij de Kitty Hawk CV-63). Ik blijf het opvallend vinden dat ze nog steeds spreken over 1 schip en niet over 2 stuks. Alle grote marine's met een goede operationele carrier nemen er 2 of meer.

Sparkplug

Citaat van: Parera op 31/03/2021 | 07:12 uur
Via twitter.com @xaviervav

Model van de geplande Franse carrier (PANG)


https://www.meretmarine.com/fr/content/fdi-acceleration-0

Weet niet of dit de uiteindelijke grootte van de Rafale vervanger SCAF wordt, maar het is flink aan de maat. Met zo'n grootte heb je wel een behoorlijk formaat vliegkampschip nodig.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

#1394
Via twitter.com @xaviervav

Model van de geplande Franse carrier (PANG)


En een model van een FDI fregat (met RAM CIWS export?)


MerEtMarine meld dat Naval Group de eerste 3 FDI's voor het einde van 2025 aflevert aan de Franse marine. Daarmee versnellen ze de bouw van deze schepen, het 4e en 5e schip blijven ongewijzigd en worden afgeleverd in 2027 en 2029. Mogelijke voorbereiding op (Griekse) export orders tussen door?

https://www.meretmarine.com/fr/content/fdi-acceleration-0

Sparkplug

F-35B Completes Sea Trials on Italian Carrier ITS Cavour

March 26, 2021

Story by Flight Global

The F-35 Joint Program Office (JPO) has delivered a flight clearance recommendation to the Italian navy for safe operation of the Lockheed Martin F-35B Lightning II on the aircraft carrier ITS Cavour.

The short take-off and vertical landing (STOVL) stealth fighter completed its four-week sea trials in the western Atlantic Ocean on 26 March, the JPO said on 26 March. The aircraft carrier is now docked at Norfolk, Virginia.

"The Cavour sea trials comprised more than 115 ski jump short take offs and 120 vertical landings, plus two vertical take offs," says the programme office. "These activities were followed by countless hours of data analysis, which yielded information that tells US Marine Corps (USMC) and the Italian navy how to safely conduct F-35B flight operations on Cavour."

The USMC is the lead customer and largest operator of the F-35B. The US military service is also qualified to operate its jets from the UK Royal Navy's two Queen Elizabeth-class aircraft carriers.

In April, flight clearance and airworthiness documents should be filed for safe launch and recovery of the F-35B aboard the Cavour, says the JPO. The F-35B will initially only operate aboard the carrier on a "limited sail-home envelope", though the parameters of that were not detailed. Once all sea-trial test data is evaluated, the STOVL jet will receive a "full envelope recommendation".

The F-35B is replacing the Italian navy's McDonnell Douglas AV-8B Harrier II Plus jump jet. Italy has ordered 30 F-35Bs.

The Cavour is the flagship of the Italian navy. The 244m (800ft)-long aircraft carrier uses a ski jump to launch F-35Bs and AV-8Bs. The STOVL jets land vertically on its deck. Cavour is designed to hold an air wing of 18 to 20 aircraft.

https://www.f35.com/f35/news-and-features/f35b-completes-sea-trials-on-italian-carrier-its-cavour.html
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.