OPV: geschikt of ongeschikt

Gestart door KapiteinRob, 17/08/2009 | 19:20 uur

Parera

#2725
RNLN Patrol Ship Hull Vane Retrofit Matches Predicted Performance   

The first Royal Netherlands Navy (RNLN) warship to be fitted with a novel hydrodynamic 'wing' is demonstrating efficiency and performance improvements in line with forecasts, according to both the Dutch Command Materiel and IT (COMMIT) and the company responsible for the modification.

https://www.navalnews.com/naval-news/2023/12/rnln-patrol-ship-hull-vane-retrofit-matches-predicted-performance/

13% verwachte brandstof reductie, bij seatrails kwam dit uit op 16% bij  17,5 knopen. Over het gehele vaar profiel komt het neer op 10% reductie van het brandstof verbruik. De Hull Vane staat op het lijstje van mogelijke modificaties voor de overige 3 OPV's, ondersteuningsvaartuigen & nieuw te bouwen schepen.

Huzaar1

Gk's kunnen niet. Is hier al tot in den treure besproken. Moet wel wat anders mogelijk zijn. Het kanon is een goede optie i.m.o.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Master Mack

Oké iedereen ziet dat we niet snel genoeg nieuwe schepen bestellen om wat voor reden dan ook dus zeg ik nood breekt wet. Alle vier de LCF'S van de 2de GK voorzien. De 4 OPVs verbouwen en het schuine gedeelte achter de 76mm recht trekken de 30mm naar voren schuiven en op de plek van de 30mm 8 cellen VLS er in.Op het hogere dek tussen de schoorstenen een Ram of een kleinere variant hiervan plaatsen en de schoorstenen hiervoor aanpassen. Zorgen dat er torpedo's voor de NH90 mee kunnen.Het kan me niet schelen dat allerlei lui gaan roepen kan niet moet je niet willen. We moeten wel, de wereld staat al lang in brand maar wij hebben onze kop in het zand.De nieuwe platformen duren echt te lang terwijl Damen in Mexico binnen een jaar een sigma uit de grond stampt als ze dat kunnen doen met het typen wat ze aan Griekenland hebben aangeboden dan zou ik zeggen bouw maar een serie van 6 naast 4x ASWF 4x FUAD en 2x LPX maar totdat dit in het water ligt alles kosten wat het kost zwaarder bewapenen en geef de KL een Tankbat. Verdomme.

Huzaar1

Met de komende tijd zou ik elk schip wat relevant is of gemaakt kan worden in de bewapening houden of in reservevloot aanleggen.

Een Nederlandse reserve vloot kan over 10 jaar al bestaan uit 4 onderzeeërs, 2 LPD's, 4 OPV's, 2 M Fregatten en wat mijnenjagers.

Toch erg fijn om achter de hand te hebben en indien we de dienstplicht weer activeren is bemannen het probleem niet meer. We gaan toch echt richting een situatie met alle hands aan dek. Zijn we allang beland natuurlijk maar iedereen doet nog alsof er niet veel aan de hand is.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ace1

Citaat van: Parera op 18/12/2023 | 14:54 uurMijn voorkeur blijft uitgaan naar het (vervroegd) vervangen van de OPV's door echt capabele schepen. Een serie vergelijkbaar met de crossover / Absalon klasse 32 ESSM [ 8 cells VLS] , 8 NSM's, 1x 76 mm 2x 30 a 40 mm , RAM CIWS & Mk56 LWT's. Daarnaast gebruik makend van een nieuwste varianten van de sensoren zoals we die kennen in de  Imast en het ASWF.

Dat heeft ook mijn voorkeur maar als je ziet hoe traag de vervanging van het M fregat en de Walrus klasse heb ik mijn twifels of dit wel gaat lukken.

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 18/12/2023 | 14:06 uurIk zou de OPV's instandhouden en voorzien van net die systemen die het platform veelzijdiger maken.

De mast en sensoren waren altijd in orde, als daar met gemak een bepaald munitiestuk bij kan worden gezet waarmee ze ineens aan capaciteiten winnen is dat fijn. Ze dienen n.m.m. alleen veel beter in staat te worden gesteld onderwater mee te kijken/luisteren en reageren.

Het is een patrouilleschip, en dat blijft het. Maar dan met tandjes.

Dat is natuurlijk een optie, maar ik heb mijn twijfels of de OPV nog past in de marine van de toekomst.
Ik weet dat er wel studies gedaan zijn naar het toevoegen van (gesleepte) sonar's aan de OPV's door de industrie. Een van de opties zou de compacte Blue Watcher zijn van Thales, een nadeel van de OPV's is dat er geen ruimte is voor ASW middelen voor zowel de heli als het schip zelf. Daarom vraag ik me af of dat nuttig gaat zijn.

Mijn voorkeur blijft uitgaan naar het (vervroegd) vervangen van de OPV's door echt capabele schepen. Een serie vergelijkbaar met de crossover / Absalon klasse 32 ESSM [ 8 cells VLS] , 8 NSM's, 1x 76 mm 2x 30 a 40 mm , RAM CIWS & Mk56 LWT's. Daarnaast gebruik makend van een nieuwste varianten van de sensoren zoals we die kennen in de  Imast en het ASWF.

Huzaar1

Ik zou de OPV's instandhouden en voorzien van net die systemen die het platform veelzijdiger maken.

De mast en sensoren waren altijd in orde, als daar met gemak een bepaald munitiestuk bij kan worden gezet waarmee ze ineens aan capaciteiten winnen is dat fijn. Ze dienen n.m.m. alleen veel beter in staat te worden gesteld onderwater mee te kijken/luisteren en reageren.

Het is een patrouilleschip, en dat blijft het. Maar dan met tandjes.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

#2718
Citaat van: Ace1 op 18/12/2023 | 12:40 uurIk heb het niet over nieuwe kanons maar bestaande kanons modificeren met een ombouwsetje.

Citaat KVMO blad oktober 2009

Bij de keuze van het kanon is bewust voor het Oto Melara systeem gekozen vanwege de uitstraling tegen zeedoelenen de mogelijkheid van het leveren van het schot voor de boeg.
Met grote nauwkeurigheid aangrijpen van zeedoelen geschiedt met de gelaagde mitrailleursystemen. De tweede reden is het groeipotentieel van dit systeem. Mocht op een later moment de behoefte ontstaan om de luchtverdedigingcapaciteit alsnog tevergroten, dan kan dat door het 76mm kanonsysteem met het
Davide-systeem uit te rusten


https://www.kvmo.nl/marineblad/marineblad-algemeen/item/163-oktober-2009.html

Dat is ook een mogelijkheid, maar dan nog is het de vraag hoe snel Leonardo die setjes kan aanleveren. Maar ja er zijn mogelijkheden met de OPV's. Ik weet ook niet of het CMS zo uitgebreid is als we dat kennen vanaf de fregatten of dat er dan daar ook aanpassingen gedaan moeten worden voor het aansturen van geleide munitie en/of raketten.

Persoonlijk ben ik groter voorstander van het niet meer investeren in deze 4 OPV's (niet meer dan nodig om ze inzetbaar te houden). Door in plaats van te investeren te kiezen voor versnelde vervanging hoeven we ook niet nutteloos geld uit te geven aan schepen die we toch over 10 jaar willen vervangen. Een stap verder is mogelijk interessant en dat is het uit dienst nemen van de Zeeland, de bemanning overplaatsen naar andere OPV's en/of schepen binnen de vloot en het schip te kannibaliseren om de inzetbaarheid van de andere 3 OPV's te verhogen.

In theorie kunnen we met gemak in 2033 de 1e vOPV in het water hebben liggen. De industrie kan dit aan, het grootste probleem zal liggen bij de vloedgolf aan projecten binnen COMMIT en daarnaast in bemanning van de (nieuwe) schepen.

StrataNL

Hou nou op met die onzin Ace, het is geen WW2 dus er worden geen raketten op vrachtschepen geplaatst. En tegen de tijd dat Leonardo nieuwe kanons kan leveren is de dreiging er waarschijnlijk niet meer.

Het ombouwen van de OPV's is al 1000 keer besproken hier, en er zijn meer redenen om het niet te (willen) doen dan wel. De 76mm retrofit kit is overigens geen "setje" wat je er zo even op schroeft.

Laten we eerst andere problemen oplossen, bijvoorbeeld bemanning voor alle 4 de schepen....
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Ace1

Er is nog een alternatief bewapen de vrachtschepen net als in WW II maar dan met CIWS en missiles in plaats van luchtafweergeschut?

De CIWS en missiles zijn dan in container vorm, wellicht dat je daar ook nog een compact radarsysteem bij moet doen  en dit door militaren moet laten bemannen.






Ace1

Citaat van: Parera op 18/12/2023 | 07:20 uurMaar dit is allemaal leuk voor de korte termijn. Als een oplossing voor de langere termijn zou ik toch willen zien dat we terugkeren naar 12 oppervlakte schepen met slagkracht.  Dit betekend heel simpel dat het LPX project aangepast moet worden naar 2 verschillende scheeps klasse van 4 fregatten of crossovers met voldoende slagkracht + 2 tot 4 LPX'en afhankelijk van het formaat.

Ik schat de vervanging van de OPV's en de LPD's pas in de periode 2030-2035 in.

Ace1

#2714
Citaat van: Parera op 18/12/2023 | 07:20 uurDe RAM op de hangaar kan wel eens lastig worden, en dan voornamelijk door de dek kraan. Dit zou wel eens problemen kunnen geven op het gebied van de vuurlijn van de RAM, maar aangezien het raketten zijn is dit misschien geen gigantisch probleem. En misschien is dit ook op te lossen door de RAM positie te verhogen.

Maar dit is allemaal leuk voor de korte termijn.

Die Ram Launcher is al een hoog apparaat en je kunt de Ram launcher positie inderdaad verhogen. Moet je zolang willen wachten tot de OPV's en de LPD's vervangen zijn om is ben bereid om daadkracht te tonen door nu een modificatie te doen aan de bewaping?







Ace1

Citaat van: Parera op 18/12/2023 | 07:20 uurDe vraag is hoe snel leonardo die kanons kan leveren.

Ik heb het niet over nieuwe kanons maar bestaande kanons modificeren met een ombouwsetje.

Citaat KVMO blad oktober 2009

Bij de keuze van het kanon is bewust voor het Oto Melara systeem gekozen vanwege de uitstraling tegen zeedoelenen de mogelijkheid van het leveren van het schot voor de boeg.
Met grote nauwkeurigheid aangrijpen van zeedoelen geschiedt met de gelaagde mitrailleursystemen. De tweede reden is het groeipotentieel van dit systeem. Mocht op een later moment de behoefte ontstaan om de luchtverdedigingcapaciteit alsnog tevergroten, dan kan dat door het 76mm kanonsysteem met het
Davide-systeem uit te rusten


https://www.kvmo.nl/marineblad/marineblad-algemeen/item/163-oktober-2009.html

Harald

Citaat van: Parera op 18/12/2023 | 07:20 uurDe vraag is hoe snel leonardo die kanons kan leveren. De RAM op de hangaar kan wel eens lastig worden, en dan voornamelijk door de dek kraan. Dit zou wel eens problemen kunnen geven op het gebied van de vuurlijn van de RAM, maar aangezien het raketten zijn is dit misschien geen gigantisch probleem. En misschien is dit ook op te lossen door de RAM positie te verhogen.

Maar dit is allemaal leuk voor de korte termijn. Als een oplossing voor de langere termijn zou ik toch willen zien dat we terugkeren naar 12 oppervlakte schepen met slagkracht.  Dit betekend heel simpel dat het LPX project aangepast moet worden naar 2 verschillende scheeps klasse van 4 fregatten of crossovers met voldoende slagkracht + 2 tot 4 LPX'en afhankelijk van het formaat.

OPV ... even simpel gezegd daar kun je eigenlijk in een geweldssituatie al niks meer mee, puur door het gebrek aan verdedigingsmiddelen.
Voor patrouille taken zoals in de west prima, maar verder gaat het niet.

Je kunt allerlei kunst en vliegwerk gaan verricht, maar dat gaat de verandering niet brengen. en is maar de vraag of je "zomaar" een RAM en of andere missile-launcher er op kunt zetten. Naar mijn weten was dat al vaker bekeken maar antwoord  was nee.
Er zijn in het verleden al eens LUA eenheden met stinger meegegaan (test ?) op Johan de Witt oefenen tegen drones.
https://www.facebook.com/watch/?v=2702378726744420 
CitaatSchepen die zichzelf niet of beperkt kunnen verdedigen tegen luchtdreiging, kunnen zo hun luchtverdedigingscapaciteit uitbreiden.
zegt genoeg

OPV prima schepen voor hun taken, maar als het geweldsspectrum omhoog gaat dan moet je toch andere schepen en andere bewapening hebben.
Idd, meer schepen, meer slagkracht.
en idd, LPX kan voor mijn gevoel niet 1 type schip zijn, worden.
4 Crossover achtige schepen, met fregat snelheid en bewapening  en 2/4 schepen met meer amfibische capaciteiten lijkt mij meer de lading dekken.

Parera

#2711
Citaat van: Ace1 op 18/12/2023 | 06:16 uurMisschien het 76mm kanon toch eens ombouwen voor Strales en een Ram op de heli hangaar plaatsen?

The Strales system can be installed on the 76mm naval guns which are already in service.

OTO Melara is planning the production of Strales kits and new ammunition lots to guarantee quick delivery to new customers who will ask for this innovative system.


https://www.leonardo.com/en/press-release-detail/-/detail/the-strales-76mm-system-with-dart-guided-ammunition


De vraag is hoe snel leonardo die kanons kan leveren. De RAM op de hangaar kan wel eens lastig worden, en dan voornamelijk door de dek kraan. Dit zou wel eens problemen kunnen geven op het gebied van de vuurlijn van de RAM, maar aangezien het raketten zijn is dit misschien geen gigantisch probleem. En misschien is dit ook op te lossen door de RAM positie te verhogen.

Maar dit is allemaal leuk voor de korte termijn. Als een oplossing voor de langere termijn zou ik toch willen zien dat we terugkeren naar 12 oppervlakte schepen met slagkracht.  Dit betekend heel simpel dat het LPX project aangepast moet worden naar 2 verschillende scheeps klasse van 4 fregatten of crossovers met voldoende slagkracht + 2 tot 4 LPX'en afhankelijk van het formaat.