nieuwe camo + pakken defensie:

Gestart door Sander12, 05/07/2011 | 21:19 uur

Ipkiss

#50
Nou, volgens C-LAS zijn wij voorzien van eerste klas spullen, geschikt voor onze moeilijke taak... :angel:

Ik blijf erbij dat ' van de plank'  kopen voor Nederland de beste en goedkoopste manier is om bij te blijven bij de ontwikkelingen op dit gebied. We hebben er simpelweg het budget niet voor om alles zelf te ontwikkelen. Ik ben benieuwd hoe het straks verloopt met onze nieuwe schoenen. Wel/geen Meindl, al dan niet uitbesteed aan Roemenie.
Huz-Huz1-Kpl-Kpl1-Knt-Tlnt-Elnt-Ritm-Maj

Tanker

Citaat van: Robert2 op 16/07/2011 | 18:38 uur
Vergeet niet dat Multicam relatief gezien prijzig is ivm bestaande camo patronen. Bovendien heeft het ontwikkelen van je eigen camouflage enkele voordelen; je hebt de NL industrie hier mee, je kan helemaal aan je eigen specificaties aanpassen, geen dure licensies en in dit geval is het ook nog eens een unieke samenstelling van patroon en kleurenschema. Dat er wat urban gray in de mix is gegooid kan ik wel begrijpen, denk dat we allemaal weleens een militair in de stad hebben zien lopen, en zo'n 'groene vlek' zie je altijd van een grote afstand. Maar ja, dan moet je wel concessies doen, maar elke kleurencombinatie is een concessie. Het enige wat ik eigenlijk wel jammer vind is de grote plakken velcro, onnodig groot, de helft was ook genoeg geweest.

Volgens mij wordt het uitbesteed aan "Chinese kinderhandjes" waardoor de kwaliteit om te huilen wordt, kijk naar de ops-vesten en rugzaken..........stiksels laten los, hengsels laten los, bandjes / elastiek alles flikkert uit elkaar.
Dat krijg je als je voor een dubbeltje op de 1e rij wilt zitten.......

Lex

Citaat van: Robert2 op 16/07/2011 | 18:38 uur
Vergeet niet dat Multicam relatief gezien prijzig is ivm bestaande camo patronen. Bovendien heeft het ontwikkelen van je eigen camouflage enkele voordelen; je hebt de NL industrie hier mee, je kan helemaal aan je eigen specificaties aanpassen, geen dure licensies en in dit geval is het ook nog eens een unieke samenstelling van patroon en kleurenschema.
Ik waag te betwijfelen of de industrie in de BV-NL hiermee wel geholpen is. Veelal is het uiteindelijk: made in "verwegistan." En dat zorgt er ook vaak voor dat partijen worden afgekeurd.

Robert2

Vergeet niet dat Multicam relatief gezien prijzig is ivm bestaande camo patronen. Bovendien heeft het ontwikkelen van je eigen camouflage enkele voordelen; je hebt de NL industrie hier mee, je kan helemaal aan je eigen specificaties aanpassen, geen dure licensies en in dit geval is het ook nog eens een unieke samenstelling van patroon en kleurenschema. Dat er wat urban gray in de mix is gegooid kan ik wel begrijpen, denk dat we allemaal weleens een militair in de stad hebben zien lopen, en zo'n 'groene vlek' zie je altijd van een grote afstand. Maar ja, dan moet je wel concessies doen, maar elke kleurencombinatie is een concessie. Het enige wat ik eigenlijk wel jammer vind is de grote plakken velcro, onnodig groot, de helft was ook genoeg geweest.

HM

Citaat van: dudge op 13/07/2011 | 23:15 uur
Citaat van: HM op 13/07/2011 | 23:02 uur
Ik vraag me af met bezuinigingen of we nu een Nieuw pak nodig hebben.

Daarnaast heb je voor jungle en in de artic geen appart tenue nodig. Zie Marns. Euro is al jungle en article is alleen witte buitenlaag toegevoegd. En lange Pendek ;)

Geloof mij, met de lichte en luchtige tropenbroek van de KL wil je echt niet op de arctic rondlopen!
Met de kleur kun je aardig de tropen in, maar het gaat ook om het soort stof en de manier waarop het pak is opgebouwd. Geld niet alleen voor het tenue trouwens, ook voor de kisten! Een van de vroegere kritieken op het tenue van de marns is ook dat het niet geschikt is voor extreem (tropen) weer! En dan te bedenken dat het pak dat de mariniers dragen door die paar KL'ers met die ervaring die ik heb gesproken het marns pak fijner vinden, maar, het gras is aan de overkant altijd groener.

In de arctic wil je iets dat wat dikker is, en dat kan inderdaad best betekenen dat je een buitenlaag over je Nederlands tenue doet, maar die buig zou dan liever wel wit o.i.d. zijn, dus vandaar, drie of vier patronen zit je al snel aan.


Ik zit aan de marns kant en mijn kleur gras bevalt ;)

Vandaar hoef ik in die drie gebieden maar 1 tenue

Uiteraard schoeisel etc. moet je aanpassen.
Alleen berusting kan ons verslaan

HM

Citaat van: dudge op 13/07/2011 | 11:29 uur

Dat de mariniers in een ander pak lopen was ook makkelijk op te lossen, er zijn vast nog wel 3000 GVT's te vinden. Dat er andere tenuen zijn voor de woestijn, arctic of tropen zal nog steeds zo moeten blijven. Al weet ik niet of een apart tropen patroon nodig is, maar door andere weersomstandigheden zijn de stoffen die gebruikt worden voor het Europees continent niet geschikt echt geschikt voor de jungle. Voor de arctic en woestijn geld hetzelfde. Dus zoveel is er niet mee te winnen geloof ik, tenzij dit dus zo'n tenue wordt dat gebruikt kan worden van de besneeuwde noordpool tot de dichte jungle's van Congo, ik geloof niet dat dat zo goed gaat werken.

Daarbij ben ik het helemaal met je eens dat met het oog op de honderden uitrustingstukken die nu opnieuw geprint moeten worden, er beter voor een breder ingevoerd tenue gekozen had kunnen worden.

Ik vraag me af met bezuinigingen of we nu een Nieuw pak nodig hebben.

Daarnaast heb je voor jungle en in de artic geen appart tenue nodig. Zie Marns. Euro is al jungle en article is alleen witte buitenlaag toegevoegd. En lange Pendek ;)
Alleen berusting kan ons verslaan

Enforcer

"Er zijn vast nog wel 3000 GVT's te vinden"?! Jij hebt die oproep zeker gemist om een GVT in te leveren en de berichten dat nieuwe collega's met een allegaartje aan materiaal moe(s)ten rondlopen?

Er is/was een tekort en dat is dan eigenlijk het juiste moment om een ander tenue in te voeren. Het is niet handig om zoiets te doen als je kledingmagazijnen vol hebt liggen.

Tanker

Citaat van: dudge op 13/07/2011 | 11:29 uur
Citaat van: Ipkiss op 13/07/2011 | 10:13 uur
Inderdaad is het nieuwe patroon onder meer ontwikkeld om van de veelheid aan camouflagepatronen af te komen. Zo zullen ook de KMarns zullen het nieuwe tenue aantrekken. Ik blijf echter bij mijn argument dat het in dit licht financieel slimmer was geweest om een patroon te nemen wat inmiddels aardig ingeburgerd is; multicam. Kunnen we alles zo van de plank kopen, is look-alike geen probleem meer en herkenbaarheid als 'geallieerde' verzekerd.. Bovendien hebben we daarvoor ook nog steeds onze vlaggetjes. (maar maakten we die niet vies om minder op te vallen?)

Dat de mariniers in een ander pak lopen was ook makkelijk op te lossen, er zijn vast nog wel 3000 GVT's te vinden. Dat er andere tenuen zijn voor de woestijn, arctic of tropen zal nog steeds zo moeten blijven. Al weet ik niet of een apart tropen patroon nodig is, maar door andere weersomstandigheden zijn de stoffen die gebruikt worden voor het Europees continent niet geschikt echt geschikt voor de jungle. Voor de arctic en woestijn geld hetzelfde. Dus zoveel is er niet mee te winnen geloof ik, tenzij dit dus zo'n tenue wordt dat gebruikt kan worden van de besneeuwde noordpool tot de dichte jungle's van Congo, ik geloof niet dat dat zo goed gaat werken.

Daarbij ben ik het helemaal met je eens dat met het oog op de honderden uitrustingstukken die nu opnieuw geprint moeten worden, er beter voor een breder ingevoerd tenue gekozen had kunnen worden.

Defensie vindt graag steeds opnieuw het wiel uit i.p.v. gewoonweg simpelweg van de plank te kopen, wat ook duidelijk meer kost qua ontwikkeling........
Leuk als je goed in de slappe was zit, maar defensie heeft al jaren geen nagel om aan hun kont te krabben.......

Ipkiss

Inderdaad is het nieuwe patroon onder meer ontwikkeld om van de veelheid aan camouflagepatronen af te komen. Zo zullen ook de KMarns zullen het nieuwe tenue aantrekken. Ik blijf echter bij mijn argument dat het in dit licht financieel slimmer was geweest om een patroon te nemen wat inmiddels aardig ingeburgerd is; multicam. Kunnen we alles zo van de plank kopen, is look-alike geen probleem meer en herkenbaarheid als 'geallieerde' verzekerd.. Bovendien hebben we daarvoor ook nog steeds onze vlaggetjes. (maar maakten we die niet vies om minder op te vallen?)
Huz-Huz1-Kpl-Kpl1-Knt-Tlnt-Elnt-Ritm-Maj

Nikehercules

Citaat van: dudge op 11/07/2011 | 16:25 uur
Meer uit praktisch en financieel oogpunt. Het DPM is heus niet zo slecht dat het andere prioriteiten kan verdringen. Bedenk dat het SMP paket bijvoorbeeld nog niet overal is ingevoerd, dat veel eenheden niet beschikken over goede nachtwaarnemingsmiddelen en dat er nog steeds flink is bezuinigd op het oefenbudget. Maar als er dan zo nodig iets nieuws moet komen, dan dus wel een paar verschillende voor verschillende gebieden.

Helder.

Nikehercules

Citaat van: dudge op 06/07/2011 | 23:44 uur
Mijn ervaring met 'one size fits all' is toch dat het vaak ook zo is 'one size fits no-one'.

Ik ben geen expert, maar mijn gezonde boeren verstand zegt dat dit per definitie waar is, jack of all trades master of none.
Ik zou het ook heel vreemd vinden als dit de insteek van het nieuwe patroon zou zijn, ik zie hier ook geen voordeel in behalve financieel en beperkt logistiek.

Maar dat men concessies doet aan de werking in een bosrijke omgeving ten faveure van de werking in stedelijk gebied lijkt me niet meer dan logisch.
Ik snap ook niet dat jij zo krampachtig aan het DPM vast wilt houden, je zult mee moeten groeien met het ''slachtveld''.

HermanB

Dan heb je gewoon meerdere patronen nodig. Er bestaat geen patroon dat in elk gebied goed functioneert.

Ipkiss

Flecktarn is ook goed voor het gebied waarvoor het ontworpen is, echter het nieuwe patroon moet in een breder gebied inzetbaar zijn.
Huz-Huz1-Kpl-Kpl1-Knt-Tlnt-Elnt-Ritm-Maj

Tanker

Volgens mij is dat Flecktarn patroon van onze oosterburen nog steeds een waanzinnig goed camopatroon gezien van dichtbij en verderaf.
Snap niet dat we dat niet gewoon overnemen.......

Viking31B

Citaat van: Ipkiss op 07/07/2011 | 15:39 uur
Citaat van: Viking21B op 07/07/2011 | 15:01 uur
Ze zijn hier al jaren lang mee bezig dus dat geld is toch al voor het merendeel uitgegeven.
Verder de gedachte achter een " eigen camo " zou idd goed kunnen wezen dat wij daardoor duidelijk herkenbaar zijn als NL en
daardoor niet verward, kunnen, worden met bv de yanken (met alle gevolgen vandien :dead:)

Ik dacht dat camouflage een ander doel had als duidelijk herkenbaar zijn....

Het doel is gezien huidige operatie's  (SFIR, TFU enz enz) niet langer alleen maar het opgaan in je omgeving.