Minister Hillen: “VeVa heeft toekomst”

Gestart door Lex, 28/03/2012 | 19:00 uur

Lex

"Jullie zijn de toekomst van Defensie", zei minister Hillen vanmiddag tot de leerlingen Veiligheid & Vakmanschap, kortweg VeVa, van het ROC A12 in Ede. De minister was daar niet alleen om een kijkje te nemen bij de opleiding, maar ook om het nieuwe logo van de MBO-studenten te presenteren.

De VeVa-leerlingen hebben meegedacht bij het ontwerp van het nieuwe mouwembleem van 3 zwaarden en een welp in sluipstand. "Een bezoek van de minister maak je niet snel mee", zei leerling Joël Bruil (17). "Het is een hele eer, en dan krijgen we ook nog een badge door hem uitgereikt. De opleiding is voor mij ideaal; ik wilde altijd al het leger in of iets met bouw. Bij Defensie kan ik het combineren. Ik ga straks naar de luchtmobiele infanterie."

De leerlingen kregen ook nog eens een gastcollege van de minister. Hij benadrukte daarin dat de opleiding VeVa een goede opleiding is die uitzicht biedt op een baan bij Defensie. "Jullie hebben hiermee een goede startkwalificatie, die zo nodig ook na jullie loopbaan bij ons kansen biedt."

Werven gaat door
Ondanks de bezuinigingen gaat Defensie dus door met werven van nieuw personeel. Dat is nodig om de krijgsmacht ook in de toekomst op sterkte te houden met de juiste samenstelling aan personeel.

ROC A12 is een Regionaal Opleidingen Centrum met vestigingen in Arnhem, Barneveld, Ede, Huissen, Velp, Veenendaal en Wageningen. Met de nieuwe opleiding genie/bouw zijn er straks 100 leerlingen die klaargestoomd worden voor een baan bij defensie. De VeVa-deelnemers hebben na het afronden van de opleiding een grotere kans op een baan bij Defensie. De vervolgopleidingen bij Defensie zijn voor hen ook korter.

Opleiding afgerond
Morgen worden voor de eerste keer VeVA-diploma's op militaire wijze uitgereikt. 18 leerlingen van ROC Noorderpoort uit Groningen staan dan aangetreden op de Johannes Postkazerne in  Havelte. De aspirant-militairen volgden hun opleiding deels bij 43 Gemechaniseerde Brigade in deze Drentse plaats. Van de 20 cursisten die begonnen, zijn er 18 geslaagd en 16 al aangenomen bij Defensie.

MINDEF,
28 maart 2012, 18.19 uur