Nederlandse defensie industrie

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 17/09/2012 | 14:46 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 30/11/2016 | 14:46 uur
Kan elektrische voortstuwing niet juist snel schakelen?

Ja, maar voor zover ik het begrijp maar heel kortstondig maar daar kan een techneut vast meer over vertellen.

Mijn ervaring beperkt zich tot S, L en GW fregatten, die hadden op hoofdvaart gasturbines 90 seconden nodig om van 0kts te accelereren tot 32kts en 1,5 x de scheepslengte om van 32kts tot een full stop te komen.

ARM-WAP

#343
Citaat van: Thomasen op 30/11/2016 | 14:46 uur
Kan elektrische voortstuwing niet juist snel schakelen?
De electrische voorstuwing wordt gebruikt bij lage last, lage snelheid, vooral omdat electrisch "stil is".
Dat was ook een van de redenen waarom de Britten indertijd kozen voor CODLAG voor hun Type-23. Hun Gensets staan ergens hogerin hun machinekamers, in akoestisch gesloten containers. Deze zijn ook veel makkelijker te plaatsen dan dieselmotoren die dan weer gekoppeld moeten worden aan de gearbox. Een ander voordeel is dat de gearbox niet meer zo gecompliceerd is (als bv een Combined Diesel And/Or Gas) en het onderhoud is makkelijker en goedkoper.

Wat CODOE (COmbined Diesel OR Electric) nu juist inhoudt is me niet echt klaar.
Maar dit geeft me de indruk dat volgende configuratie zal ingebouwd worden:
- 2 of 4 Diesels die via gearbox (mechanisch dus) de maximumvaart zullen leveren van 28 Kn.
     en
- 2,3 of 4 Gensets die via elektrische motoren de 2 (?) schroefassen zullen aandrijven
Tussen beide kan gekozen worden. (EL voor lage tot "midden" snelheid OF  Diesels voor hoge snelheid)

Zeewier

Citaat van: Harald op 23/08/2016 | 13:30 uur
Damen in de race voor order in het Duitse MKS180 programma !

Een samenwerking tussen Damen Shipyards en Blohm + Voss GmbH gaat een bieding doen in het MKS180 programma.
Andere deelnemers/aanbieders zijn :
- thyssenkrupp MarineSystems (tkMS) en Fr. Lürssen Werft (bouwen ook samen de F125 fregatten)
- German Naval Yards in Kiel en BAE-Systems
- het Franse DCNS
- het Italiaanse Fincantieri

Zie ook uitgebreid artikel over MKS180 :
http://www.marineforum.info/Aktuelles_Heft/MKS180/mks180.html
Het gaat het laatste decennium niet zo lekker met B+V, ze hebben het afgelegd tegen de reus TKMS. En ik verwacht dat normaliter TKMS ook de politieke voorkeur heeft. En toch doet Damen Shipyards dit slim, ongetwijfeld gaat de kiel bij B+V gelegd worden. En zo kan Damen Shipyards toch meedoen aan dit "EK Fregatbouwen". En reken maar dat de rest van de wereld tot aan Japan meekijkt. Ook al win je niet, het is wel goed voor je exposure.

dudge

Citaat van: ARM-WAP op 30/11/2016 | 12:26 uur
Da's niet mis dan... van een groter tonnage dan de oude Wielingens waarmee de Bulgaren nu varen.
Lijkt me een goede keuze van de Roemenen, al hangt het er natuurlijk ook vanaf van welke systemen erop geplaatst zullen worden.
Enige minpuntje dat ik (al) zie is de Diesel-Electrische propulsie... Mag dan wel 28 knopen als max snelheid hebben, de diesels zullen geen grote versnelling leveren.
'k Weet, (slechts) een Detail (voor sommigen)...


Kan elektrische voortstuwing niet juist snel schakelen?

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: ARM-WAP op 30/11/2016 | 12:26 uur
'k Weet, (slechts) een Detail (voor sommigen)...

In het kader van 6 nieuwe en geavanceerde Russische diesel SSK's in de Zwarte zee is dit vanuit mijn optiek wel een belangrijk detail.

ARM-WAP

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 30/11/2016 | 12:00 uur
SIGMA - proiect 10514
http://www.cotidianul.ro/olandezii-vor-fabrica-la-galati-patru-noi-corvete-pentru-romania-292105/
Da's niet mis dan... van een groter tonnage dan de oude Wielingens waarmee de Bulgaren nu varen.
Lijkt me een goede keuze van de Roemenen, al hangt het er natuurlijk ook vanaf van welke systemen erop geplaatst zullen worden.
Enige minpuntje dat ik (al) zie is de Diesel-Electrische propulsie... Mag dan wel 28 knopen als max snelheid hebben, de diesels zullen geen grote versnelling leveren.
'k Weet, (slechts) een Detail (voor sommigen)...

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 30/11/2016 | 10:59 uur
Er is nog niet veel info, maar het zou gaan om een Marokko variant, dus op basis van de 9813 of 10513
geen hard bewijs voor dit info, dus .....

Damen Sigma 10513 :
http://www.navyrecognition.com/index.php?option=com_content&view=article&id=791

SIGMA - proiect 10514
http://www.cotidianul.ro/olandezii-vor-fabrica-la-galati-patru-noi-corvete-pentru-romania-292105/

Harald

Citaat van: ARM-WAP op 30/11/2016 | 10:47 uur
Weet iemand reeds om welk type het hier gaat?

Er is nog niet veel info, maar het zou gaan om een Marokko variant, dus op basis van de 9813 of 10513
geen hard bewijs voor dit info, dus .....

Damen Sigma 10513 :
http://www.navyrecognition.com/index.php?option=com_content&view=article&id=791

ARM-WAP

Lijkt me also voor de Roemeense bestelling er eingelijk slechts een kanshebber was...
Werkgelegenheid in eigen land is weer veilig gesteld voor enkele jaren. En indien er nog wat Sigma export orders bijkomen dan zijn ze daar zeker blij.

Weet iemand reeds om welk type het hier gaat?
En welke andere types er in overweging genomen werden.
13 ontwerpen is niet niks, om dan bij 4 uit te komen en uiteindelijk loopt Damen met de hoofdprijs weg. (dikke pluim overigens)

Harald

Romania Orders Sigma Light Frigates   ( .... order voor 4 stuks Sigma klasse fregatten ...)

BUCHAREST, Romania --- The Romanian Government has ordered four Sigma class light frigates for the Romanian Navy at a cost of $1.1 billion. The new ships will be built under license at the Damen Shipyards in Galati.

According to a statement released by the Ministry of Defense in Bucharest, "The project provides for the purchase of four corvettes multirole with a minimum lifespan of 30 years which can be extended by successive upgrades. Vessels to be acquired will be used for military actions, independently or within multinational groups, ensure the integrity of the maritime space, participation in enforcing compliance to national and international execution of operations of maritime security and interventions for search and rescue." This is a fairly standard role definition for ships of this type.

Initially, the Romanian Ministry of Defence studied a total of 13 projects for light frigates, of which only four met the requirements specified by the Romanian naval forces. The final selection was determined by the MND officials that the ships had to be built in Romanian yards and that the first ship should be delivered in two and a half years.

The only yard that could handle this project was the Damen yard that has been re-equipped to handle modern warship construction and had recruited enough qualified staff wfamiliar with NATO production standards and equipment. Of the bidders for this contract, only the OANDA group, offering the SIGMA class frigate, was prepared to guarantee meeting the required delivery date.

Total cost of the project is RON4.3 billion, ($1.1 billion) payable in installments up to 2020. Payments of RON562 million ($131 million) will be made in 2017 and 2018 with a further payment of RON1.215 billion ($285.3 million) on delivery of the first ship. Additional payments of RON1.26 billion ($295 million) will be made in 2019 with the final payment of RON720 million ($169 million) taking place in 2020.

The price of these four ships is a bit above the norm for light frigates in this category but the requirement for production in Romanian yards and the very tight delivery schedule justified the costs involved.

Defense Minister Mihnea Motoc stated that the short delivery time was an essential requirement because "the wider Black Sea is characterized by the actions in violation of the rules of international law and this requires a robust deterrent posture in the Black Sea."

http://www.defense-aerospace.com/articles-view/release/3/179102/romania-orders-sigma-light-frigates-from-damen.html

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 27/11/2016 | 16:39 uur
De SM-2 is véél goedkoper, schijnt, en die economische afweging moet je toch meenemen. De SM-6 in ASuW rol is daarom ook zonde, voor dat geld schiet je 4 Harpoons ofzo af?

Mix and match Lijkt me de beste oplossing.


Daar zal het vermoedelijk ook wel op uitdraaien.

dudge

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 27/11/2016 | 12:13 uur
Ik denk dat je geen keuze meer moet maken voor de SM-2, vervangen deze keuze door SM-6 eventueel gecombineerd met SM-3.

Bijkomend voordeel van de SM-6: deze is inzetbaar als licht ASuW middel.

Met de SM-2 kan je nu nog leuk meedoen maar in het volgende decennium?

De SM-2 is véél goedkoper, schijnt, en die economische afweging moet je toch meenemen. De SM-6 in ASuW rol is daarom ook zonde, voor dat geld schiet je 4 Harpoons ofzo af?

Mix and match Lijkt me de beste oplossing.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: StrataNL op 27/11/2016 | 13:37 uur

Europa loopt altijd wat achter met systemen uit de VS, de SM-2 is een logische keuze voor nu. SM-6 moeten we denk ik nog eventjes geduld mee hebben hier aan de andere kant van de atlantic. SM-2 blijft operationeel tot in de 2030's.

De SM-2 is een prima middel voor de middellangeafstand en zal dat in die functie ook zeker tot in de jaren dertig volhouden.

Voor de  lage afstand hebben wij in Europa denk ik niet meer de luxe om deze investeringen uit te stellen aangezien steeds meer potentiële tegenstanders in staat zijn om supersone (en volgend decennium hypersone) ASuW wapens te lanceren met een bereik van rond de 300 KM of meer.

StrataNL

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 27/11/2016 | 12:13 uur
Ik denk dat je geen keuze meer moet maken voor de SM-2, vervangen deze keuze door SM-6 eventueel gecombineerd met SM-3.

Bijkomend voordeel van de SM-6: deze is inzetbaar als licht ASuW middel.

Met de SM-2 kan je nu nog leuk meedoen maar in het volgende decennium?

Ik refereerde aan de Deense intenties. Die schepen hebben de afgelopen jaren met (waarschijnlijk) lege mk41 cellen rond gevaren, met inderdaad 'provisions for' als de shit de fan raakt. Maar daar heb je in een escalerend conflict geen moer aan. "Provisions for" is gewoon een bezuinigingsmaatregel in vredestijd.

Europa loopt altijd wat achter met systemen uit de VS, de SM-2 is een logische keuze voor nu. SM-6 moeten we denk ik nog eventjes geduld mee hebben hier aan de andere kant van de atlantic. SM-2 blijft operationeel tot in de 2030's.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#330
Citaat van: Sparkplug op 27/11/2016 | 12:50 uur
Misschien is de SM-3 en SM-6 op dit moment voor Denemarken net buiten hun financiële bereik. Aan de andere kant. Is een samenwerkingsverband tussen Denemarken, Duitsland en Nederland op het gebied van de SM-3 (en misschien SM-6) mogelijk?

Ik zie geen bezwaar tegen gezamenlijke aankoop, logistiek, opleiding en onderhoud zolang elk land maar autonoom op elk moment van de dag kan beschikken over voldoende eigen middelen.

De SM-3, is zeer kostbaar, hierbij kan ik me voorstellen dat je een pool creëert, uit schepen die in hun verlof en onderhoudsfase verkeren.