Opvolging LC Fregatten

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 01/03/2017 | 16:50 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 11/11/2022 | 19:39 uur
Kan ook omgekeerd.
Containerization is niet inherent verkeerd.
Of in ieder geval, meer wapens zouden plug and play moeten zijn.

Meer plug en plat is zeker handig, maar ASW containers invliegen is wellicht niet zo handig.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 11/11/2022 | 19:17 uur

- Midscheeps een MMB voor USV's en/of Interceptors (+/- 12 m vaartuigen).


Wat als we op het AWWF gaan voor 2 posities voor VLS (bak en midscheeps)?

Parera

Citaat van: Flyguy op 11/11/2022 | 18:31 uur
Towed array stromen is iets waar je een major air defender niet voor wil tasken, dat duurt ellelang en beperkt je manoeuvreerbaarheid zeer ernstig. Een boegsonar, torpedo's, ATDS, en misschien ooit een hull mounted passive sonar; ja, maar towed arrays blijven voor de dedicated ASWers.

Het past nu niet in onze doctrine, misschien als we ooit richting drone moederschepen gaan wel.

Het gaat mij eigenlijk niet om die gesleepte sonar, maar puur om die 2 ''modulaire posities''. Dat is wat mij betreft iets wat het F-126 een + punt geeft, en die Multi Mission Bay (MMB) mag wat mij betreft 1 op 1 overgenomen worden op het AWWF.

- Midscheeps een MMB voor USV's en/of Interceptors (+/- 12 m vaartuigen).
- Onder het helidek een MMB inclusief een Slipway / Boat Cradle (+/- 12 m vaartuig).
- Naast de Slipway / Boat Cradle ruimte voor 2 container modules.

Dit alles gecombineerd met het Cube Systeem, waarmee we makkelijk samen met partners de benodigde modules kunnen ontwikkelen.

Brochure 2 The Cube (.pdf)

Op pagina 7 staat de Boat Cradle uitgelegd.



En nog eentje van het mijnen leg systeem





Flyguy

Towed array stromen is iets waar je een major air defender niet voor wil tasken, dat duurt ellelang en beperkt je manoeuvreerbaarheid zeer ernstig. Een boegsonar, torpedo's, ATDS, en misschien ooit een hull mounted passive sonar; ja, maar towed arrays blijven voor de dedicated ASWers.

Het past nu niet in onze doctrine, misschien als we ooit richting drone moederschepen gaan wel.


Huzaar1

Citaat van: Parera op 11/11/2022 | 14:09 uur
Daar heb je gelijk in, dat is een fout van mij. Ik ben mis met de (geplande) lange afstands versie van de LRASM waarbij meer bereik gecreeerd wordt door een lichtere warhead.

Opzich zou dit voor het vLCF helemaal geen slechte keuze zijn, het is tenslotte een AAW schip en de ASW taken staan op een 2e of 3e plek bij deze schepen. Het modulair kunnen uitrusten van deze schepen met een gesleepte sonar geeft ze wel deze capaciteit als het toch nodig blijkt te zijn, of je kan er een ander systeem plaatsen afhankelijk van de behoeften. Zo zou je in theorie het vLCF zowel verbeterde ASW sensor capaciteit kunnen geven als mijn leg capaciteit.

Overiges heeft SH Defence een nieuwe brochure online gezet van ''the Cube'' waarbij ook Nederland staat als land waarmee men in gesprek is, net als partner Damen Naval.

Brochure (.pdf)

+1
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Sparkplug op 10/11/2022 | 22:12 uur
Wat versta je onder de kleine warhead van de AGM-158C LRASM? Deze weegt niet minder dan die van de Tomahawk.

Daar heb je gelijk in, dat is een fout van mij. Ik ben mis met de (geplande) lange afstands versie van de LRASM waarbij meer bereik gecreeerd wordt door een lichtere warhead.

Citaat van: Harald op 11/11/2022 | 08:04 uur
Duitsland heeft gekozen voor container vorm voor de gesleepte sonar voor de ASW taken



German F126 frigate to be equipped with anti-submarine warfare technology from ATLAS ELEKTRONIK

ATLAS ELEKTRONIK GmbH has been commissioned by Thales Netherlands to equip the frigate 126 with anti-submarine warfare mission modules (F126 MM ASW). The scope of the supply contract includes the delivery of two shipboard ASW mission modules as well as the provision of a corresponding shore facility for the initial and support training of the German Navy. The mission modules enablethe F126-class frigates to conduct long-range ASW operations and to build up an extensive subsurface picture. The modular system approach chosen for the F126 class allows for mission-specific equipment of the frigates and at the same time non-ship-specific deployment of the ASW modules.

https://www.atlas-elektronik.com/newsroom/article/german-f126-frigate-to-be-equipped-with-anti-submarine-warfare-technology-from-atlas-elektronik.html

Opzich zou dit voor het vLCF helemaal geen slechte keuze zijn, het is tenslotte een AAW schip en de ASW taken staan op een 2e of 3e plek bij deze schepen. Het modulair kunnen uitrusten van deze schepen met een gesleepte sonar geeft ze wel deze capaciteit als het toch nodig blijkt te zijn, of je kan er een ander systeem plaatsen afhankelijk van de behoeften. Zo zou je in theorie het vLCF zowel verbeterde ASW sensor capaciteit kunnen geven als mijn leg capaciteit.

Overiges heeft SH Defence een nieuwe brochure online gezet van ''the Cube'' waarbij ook Nederland staat als land waarmee men in gesprek is, net als partner Damen Naval.

Brochure (.pdf)

Harald

Citaat van: Flyguy op 11/11/2022 | 12:21 uur
De 'vaste gesleepte' sonar is gewoon een boegsonar Harald. vLCF behoudt alleen een boegsonar, net als de huidige schepen.
:omg:  Oeps een actieve dus, ik dacht dat ze ook een passieve (sleep) sonar hadden ... mijn fout.


Flyguy

De 'vaste gesleepte' sonar is gewoon een boegsonar Harald. vLCF behoudt alleen een boegsonar, net als de huidige schepen.

Huzaar1

De strijd gaat om de sensoren. Daar ligt de pijn in de DU NL samenwerking.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 11/11/2022 | 08:28 uur
Ik ben er geen fan van... als je het nodig hebt, dan ben je te laat.

F126 wordt een zeer groot fregat met een bijzonder groot voortzettingsvermogen en een magere bewapening, zeker in relatie tot haar omvang en de aanschafprijs (voor het budget koop je ook een Arleigh Burkeklasse).

Een container systeem voor ASW systemen e.d. ben ik ook geen voorstander van. Persoonlijk vind ik dat dit "standaard" op een fregat moet zitten, zeker bij de NL fregatten.

De huidige LCF fregatten hebben een "vaste" gesleepte sonar, een Atlas DSQS-24C.
De firma Atlas is geen onbekende voor de NL-KM.

De huidige M-fregatten en ook straks de vervangers zullen de (bestaande) LFAPS gebruiken, dus van standaardisatie zal er waarschijnlijk niet komen, tussen de toekomstige fregatten.

Ik ben ook benieuw naar wat voor boegsonar we gaan kiezen in onze toekomstige fregatten ?  Amerikaanse, Canadese, Franse of Duitse ?
Ik hoop dan wel dat beide nieuwe klasse fregatten met dezelfde zullen worden uitgerust.

Wat betreft "grootte" in relatie met bewapening, dan is het F126 erg armetierig uitgerust. Het vM-fregat zal een gelijkwaardig wapenpakket krijgen als de F126, bij de vLCF zal voor mijn gevoel een breder en groter wapenpakket benodigd zijn om in de toekomst mee te kunnen komen.
Met de aankondiging van aanschaf/gebruik van Tomahawks, SM-3 lijkt me dan ook de goede weg ingeslagen.     

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 11/11/2022 | 08:04 uur
Duitsland heeft gekozen voor container vorm voor de gesleepte sonar voor de ASW taken


Ik ben er geen fan van... als je het nodig hebt, dan ben je te laat.

F126 wordt een zeer groot fregat met een bijzonder groot voortzettingsvermogen en een magere bewapening, zeker in relatie tot haar omvang en de aanschafprijs (voor het budget koop je ook een Arleigh Burkeklasse).

Harald

Citaat van: Parera op 09/11/2022 | 10:55 uur
Het F-126 ontwerp heeft onder het helidek een Slipway voor 12m RHIB's en 4 (missie) containers, om die reden zou ik een deel van de midscheepse missie bay /Rhib bays opofferen voor extra VLS cellen zoals ik aangaf. Duitsland kijkt naar opties voor o.a. gesleepte sonar en eventueel ook zware torpedo's in de container posities. Voor het vLCF zou ik een alternatieve slipway (voor USV's en RHIB's) overwegen + 1 doorlopende missiebay midscheeps voor 12m Rhib's / USV's. Eventueel de midscheepse bay en container posities achterop voorzien van ''The Cube '' systemen.

De bays op F-126's worden voorzien van Rhibs vergelijkbaar met onze FRISC's, deze worden geleverd door MST in opdracht van Damen.

Duitsland heeft gekozen voor container vorm voor de gesleepte sonar voor de ASW taken



German F126 frigate to be equipped with anti-submarine warfare technology from ATLAS ELEKTRONIK

ATLAS ELEKTRONIK GmbH has been commissioned by Thales Netherlands to equip the frigate 126 with anti-submarine warfare mission modules (F126 MM ASW). The scope of the supply contract includes the delivery of two shipboard ASW mission modules as well as the provision of a corresponding shore facility for the initial and support training of the German Navy. The mission modules enablethe F126-class frigates to conduct long-range ASW operations and to build up an extensive subsurface picture. The modular system approach chosen for the F126 class allows for mission-specific equipment of the frigates and at the same time non-ship-specific deployment of the ASW modules.

https://www.atlas-elektronik.com/newsroom/article/german-f126-frigate-to-be-equipped-with-anti-submarine-warfare-technology-from-atlas-elektronik.html

Sparkplug

Citaat van: Parera op 10/11/2022 | 20:35 uur
Er zijn wat mij betreft voor en nadelen aan elk systeem

NSM
+ Bij meerdere partners in gebruik, eventueel JSM voor de KLU.
- Relatief klein bereik & kleine warhead.

Tomahawk
+ Grootbereik, grote warhead,
- Verouderde raket, prijzig en in gebruik bij een kleine selectie partners.

LRASM
+ Inzetbaar vanaf meerdere platformen & modern.
- Middelmatig bereik & kleine warhead.

Wat versta je onder de kleine warhead van de AGM-158C LRASM? Deze weegt niet minder dan die van de Tomahawk.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

#412
De LRASM heeft heel veel potentie, maar het is op dit moment nog niet de ''opvolger'' van de huidige Tomahawk. In de vervanging van de Harpoon heeft de VS voor nu gekozen voor de NSM, maar als vervanging van de Tomahawk zijn er nu nog 2 opties :
- Een gemoderniseerde Tomahawk
- Een aangepaste LRASM

Er zijn wat mij betreft voor en nadelen aan elk systeem

NSM
+ Bij meerdere partners in gebruik, eventueel JSM voor de KLU.
- Relatief klein bereik & kleine warhead.

Tomahawk
+ Grootbereik, grote warhead,
- Verouderde raket, prijzig en in gebruik bij een kleine selectie partners.

LRASM
+ Inzetbaar vanaf meerdere platformen & modern.
- Middelmatig bereik & kleine warhead.

Maar ook voor alle systemen wordt gewerkt aan verbeteringen waardoor verschillende - punten zullen wegvallen.

Voor het gemak even een kaartje


* Groen = Huidige Harpoon (124 km)
* Geel = Naval Strike Missile (185 km)
* Rood = LRASM Mk41 VLS (480 km)
* Paars = Tomahawk Block IV (1600 km)

Harald

Citaat van: Mourning op 10/11/2022 | 12:42 uur
V.w.b. die Tomahawks... is er al een opvolger van deze kruisraket in ontwikkeling? Hij is natuurlijk de afgelopen decennia diverse malen gemodificeerd en aangepast, maar in de basis is het nog wel dezelfde raket. Kan me voorstellen dat door de verbeterde luchtverdedigingsmiddelen en sensoren e.d., welke inmiddels wijdverspreid beschikbaar zijn, er een nieuwe behoefte is aan een nieuw type kruisvluchtwapen dat sneller en stealthier is en een onvoorspelbaar vluchtpatroon heeft.

Is daar iets over bekend? Een evt. tijdspad?

AGM-158C LRASM (Long Range Anti-Ship Missile)

CitaatOn June 3, 2013, Lockheed successfully conducted "push through" tests of a simulated LRASM on the Mk 41 Vertical Launch System (VLS). Four tests verified the LRASM can break the canister's forward cover without damaging the missile.

https://www.deagel.com/news/n000011524

LRASM Boost Test Vehicle flight from Mk 41 Vertical Launch System
The successful LRASM Boosted Test Vehicle (BTV) flight on 4 Sep '13 at WSMR Desert Ship Range, demonstrated a LRASM launch from a MK 41 VLS canister using the proven Mk-114 booster. Lockheed Martin is investing in the surface-launch LRASM effort to reduce program risk and accelerate time to fielding an OASuW capability on US Navy surface combatants. LRASM can be employed from DDGs and CGs with only software modifications to existing launch control systems. LRASM is the low-risk and low-cost solution for our naval warfighter.

https://www.lockheedmartin.com/en-us/products/long-range-anti-ship-missile.html

https://www.youtube.com/watch?v=kl4ffgPu6qc&t=38s