Friesland op achterste benen om laagvliegroute F-35

Gestart door A.J., 29/01/2020 | 20:43 uur

Oorlogsvis

Citaat van: A.J. op 30/01/2020 | 12:34 uur
Hier in Friesland interesseert dat laagvliegen niemand wat... Alleen de linkse politiek staat op de achterste benen.
Die lui janken om alles en nogwat ...

Sparkplug

Laagvliegen: Defensie geeft voor juli duidelijkheid

1 uur geleden   59 minuten geleden  Saskia van Westhreenen  Friesland

Het ministerie van Defensie geeft voor 1 juli duidelijkheid over het al dan niet in gebruik nemen van de laagvliegroute 10a voor straaljagers boven oostelijk Friesland.

Staatssecretaris Barbara Visser beloofde dat dinsdag tijdens een kort overleg in de Tweede Kamer. Maandag sprak ze met de betrokken Friese overheden over de ophef die de afgelopen maand is ontstaan. De laagvliegroute is in 2002 buiten gebruik gesteld.

In de Tweede Kamer is geen meerderheid voor het nu al schrappen van de gewraakte route. De staatssecretaris was in Den Haag eerder door het stof gegaan over de onhandige communicatie. Gedeputeerde Staten en veel provinciale fracties in Friesland voelden zich overvallen toen zij lazen dat de Luchtmacht de route mogelijk weer opnieuw in gebruik wil nemen.

De coalitie kwam met een motie die opriep tot snelle duidelijkheid. John Kerstens (PvdA) en Sadet Karabulut (SP) dienden als enigen een motie in om de laagvliegroute te schrappen. Voor Visser komt dat besluit te vroeg. Ze wacht eerst een panklaar voorstel af van de Luchtmacht.

Volgens Kerstens is maandag in de gesprekken met lokale en provinciale overheden gezegd dat er eind maart uitsluitsel komt. In de Tweede Kamer hield de staatssecretaris het dinsdag zekerheidshalve op ,,uiterlijk voor 1 juli''. ,,Maar wat mij betreft: hoe eerder hoe beter.''

https://www.lc.nl/friesland/Laagvliegen-Defensie-belooft-voor-juli-duidelijkheid-25366929.html
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

Ooststellingwerf: 'Schrap laagvliegroute definitief'

Gisteren om 9:20  Gisteren om 9:29  Lourens Looijenga  Ooststellingwerf

Er is pas echt weer rust zodra de laagvliegroute over de Stellingwerven definitief is geschrapt. Dat zei wethouder Marcel Bos dinsdagavond in een commissievergadering van Ooststellingwerf op vragen van de bezorgde fractie van WijLokaal.

Bos: ,,Als de staatssecretaris voor de zomer alle benodigde gegevens op tafel heeft, is het niet alleen een keuze om de laagvliegroute toch niet te activeren, maar zou het een stevig signaal zijn om deze definitief te schrappen.''

Staatssecretaris Barbara Visser gaf vorige week in de Tweede Kamer al uitleg over de commotie die is ontstaan na berichten over de laagvliegroute over het oosten van de provincie. Zij zei nogmaals dat een ambtelijk bericht van de Luchtmacht, die schreef de route opnieuw in gebruik te willen nemen, ongelukkig was geweest en prematuur.

'Momenteel geen behoefte'

In december schreef Defensie dat het ,,momenteel behoefte heeft" om de route weer in gebruik te nemen. ,,Om dit mogelijk te maken werkt Defensie aan een aanvraag voor een Natuurbeschermingswet vergunning. Als deze vergunning een feit is, zal Defensie onderzoeken hoe deze route weer in gebruik genomen kan worden. Daarbij wordt de omgeving betrokken."

Ook in Drenthe en Overijssel gingen daarop alle alarmbellen af. De route voert van Moddergat naar Kollum, Harkema, Ureterp, Nijeberkoop, Noordwolde-Zuid, Vledder en Steenwijk. Boven deze lijn mogen straaljagers op minimaal 75 meter hoogte vliegen

Natuurgebieden op route

Het lijkt kortom alsof er sprake is van een misverstand, maar definitief schrappen is voor de staatssecretaris nog een stap te ver. Vooralsnog houdt ze vast aan de situatie die in 2002 is afgesproken. Toen werd het gebruik van de route opgeschort vanwege geluidsoverlast en de gevaarlijke situatie die kan ontstaan door de ligging van luchtvaartterrein Drachten, dat net als beschermde Natura 2000 en stiltegebieden op de route ligt.

Ten opzichte van 2002 is er in die zin niets veranderd. Maar ook het college van Ooststellingwerf wil de route nu dus met steun van de gemeenteraad definitief geschrapt hebben. Wethouder Marcel Bos stuurt namens de raad een brief naar Provinciale Staten, waarin steun wordt uitgesproken voor een motie die daar op 26 februari aan de orde komt.

https://www.lc.nl/friesland/ooststellingwerf/Ooststellingwerf-Schrap-laagvliegroute-definitief-25343102.html?harvest_referrer=https%3A%2F%2Ft.co%2F1tYNJFS2qc%3Famp%3D1
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Ros

Citaat van: Lex op 29/01/2020 | 23:20 uur
Op dit moment kijken alle politieke partijen reeds in de richting van de verkiezingen.  Maar laat niet onverlet dat het belang van de Krijgsmacht  op een zijspoor geschoven wordt. En dat  durven ze niet aan.

Pardon ?  Dat hebben zij jarenlang gedaan zonder er 1 seconde van wakker te hebben gelegen. En wat er nu al verzet is naar later is nu niet bepaald in het belang van Defensie.

A.J.

Citaat van: Ros op 29/01/2020 | 23:05 uur
Wat is de grootste (politieke) risico ? De ventilator of verlies van stemmen ? De Zeeuwen hebben ze al op de kast en nu de Friezen op de achterste benen.

Hier in Friesland interesseert dat laagvliegen niemand wat... Alleen de linkse politiek staat op de achterste benen.

Lex

Citaat van: Ros op 29/01/2020 | 23:05 uur
Wat is de grootste (politieke) risico ? De ventilator of verlies van stemmen ? De Zeeuwen hebben ze al op de kast en nu de Friezen op de achterste benen.
Op dit moment kijken alle politieke partijen reeds in de richting van de verkiezingen.  Maar laat niet onverlet dat het belang van de Krijgsmacht  op een zijspoor geschoven wordt. En dat  durven ze niet aan.

Ros

Citaat van: Lex op 29/01/2020 | 22:30 uur
Maar als er sprake is van 'the shit hits the fan' en Defensie kan niet voldoen dan is Leiden in last.

Wat is de grootste (politieke) risico ? De ventilator of verlies van stemmen ? De Zeeuwen hebben ze al op de kast en nu de Friezen op de achterste benen.

Lex

De problemen worden steeds groter. Denk daarbij behalve aan het re-activeren van de route ook aan de commotie rondom de Peel, uitbreiding oefengebieden boven het Oosten van het land, de uitbreiding/verandering van de oefengebieden boven zee, en ga zo maar door.
Het schijnt tegenwoordig normaal te zijn om te pas en ten onpas, op Defensie gerelateerde zaken, bezwaren te maken, als dan niet met steun vanuit de politiek in de breedste zin des woords.
Maar als er sprake is van 'the shit hits the fan' en Defensie kan niet voldoen dan is Leiden in last.

Umbert

Citaat van: A.J. op 29/01/2020 | 20:51 uur
Per direct beginnen met dat laagvliegen. Dat heb ik een stuk liever dan 100 meter hoge windmolens waar je 24/7/365 last van hebt...

En die kutsmoes over het vliegveld Drachten... Daar wil de gemeente al jaren vanaf...

Schijnbaar weer lekker cherry picken van GL want dat vliegveld Teuge en de provincies last krijgt van Lelystad mag schijnbaar wel. 

Flyguy

Aah, regionale overheden en bestuursorganen, wat een lui...

A.J.

Citaat van: Nikehercules op 29/01/2020 | 21:06 uur
De vergelijking met Goose Bay lijkt sowieso een knap staaltje framing. In niets zijn de laagvliegoefeningen in GB te vergelijken met de laagvliegroute waar in dit artikel over gesproken wordt.

Dat sowieso.

Nikehercules

De vergelijking met Goose Bay lijkt sowieso een knap staaltje framing. In niets zijn de laagvliegoefeningen in GB te vergelijken met de laagvliegroute waar in dit artikel over gesproken wordt.

A.J.

Citaat van: Sparkplug op 29/01/2020 | 20:54 uur
Dacht dat Goose Bay al een poosje niet meer door de KLu werd gebruikt?

Nope, de laatste Maple Flag zal ergens begin 2000 geweest zijn volgens mij.

Sparkplug

Dacht dat Goose Bay al een poosje niet meer door de KLu werd gebruikt?
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

A.J.

Per direct beginnen met dat laagvliegen. Dat heb ik een stuk liever dan 100 meter hoge windmolens waar je 24/7/365 last van hebt...

En die kutsmoes over het vliegveld Drachten... Daar wil de gemeente al jaren vanaf...

A.J.

Kamerfractie GroenLinks noemt laagvliegroute 'niet te verkopen'

Wat betreft de GroenLinks-fractie in de Tweede Kamer lijkt het ,,niet te verkopen'' dat inwoners van Friesland worden opgezadeld met extra geluidsoverlast als gevolg van een 'nieuwe' laagvliegroute voor straaljagers.

Dat meldt Defensiewoordvoerster Isabelle Diks in een reactie op de plannen van het ministerie. De laatste wil een slapende laagvliegroute in oostelijk Friesland nieuw leven inblazen.

Het voornemen leidt tot grote commotie in de provinciale politiek. Diks zal de betrokken bewindslieden in Den Haag over de kwestie bevragen, belooft ze.

Uitbreiding van vliegroutes moet in overleg met de regio. ,,Het lijkt erop alsof dit weer zonder goed overleg met de regio gebeurt.'' Het provinciebestuur kwam er onlangs pas achter toen de vergunningaanvraag al was gedaan.

Diks: ,,Na alle waarschuwingen van betrokken bewoners over de extra geluidsoverlast van de F-35 is het mijns inziens niet te verkopen dat ze nu ook nog worden geconfronteerd met extra geluidsoverlast in hun woonomgeving. En dat grote groepen andere bewoners nu ook geluidsoverlast zullen ondervinden''.

De slapende laagvliegroute tussen Moddergat en Noordwolde-Zuid is achttien jaar niet gebruikt. Straaljagerpiloten wijken voor oefeningen nu uit naar Canada.

LC

A.J.

Friesland op achterste benen om laagvliegroute F-35

Het provinciebestuur staat op de achterste benen om het tot leven wekken van een laagvliegroute voor F-35's boven oostelijk Friesland.

Het ministerie van Defensie wil straaljagers hier op 75 meter hoogte laten oefenen. Dat scheelt geld, want voor soortgelijke activiteiten moeten de vliegers nu naar Canada.

Provinciale Staten hebben een motie in voorbereiding. Diverse fracties proberen hun partijgenoten in de Tweede Kamer tot actie te bewegen. Politici voelen zich overvallen. Ze vinden het niet kies dat Defensie niet eerst netjes in overleg is gegaan.
Slapend bestaan

De laagvliegroute leidt al achttien jaar een slapend bestaan. Hij voert van Moddergat naar Kollum, Harkema, Ureterp, Nijeberkoop, Noordwolde-Zuid, Vledder en Steenwijk. Boven deze lijn mogen straaljagers op minimaal 75 meter hoogte vliegen. Dat is lager dan een gemiddelde windmolen. Op de route mogen gemeenten geen hoge bouwwerken toestaan.

Gedeputeerde Staten wilden de route om die reden uit de boeken laten halen. Hij werd immers door Defensie sinds 2002 al niet meer gebruikt. Vliegers gingen voor hun laagvliegtrainingen naar Canada. Maar als een donderslag bij heldere hemel kwam het ministerie met de boodschap dat zij de route juist weer wil reactiveren. Defensie meldt dit in de aanvraag voor een nieuwe milieuvergunning voor militaire vliegactiviteiten.

De Statenleden lieten zich woensdag over de vliegplannen informeren. ,,Skande'', vindt Statenlid Sijbe Knol (FNP). De partij is een petitie gestart en komt in de eerstvolgende Statenvergadering met een motie. De steun daarvoor bleek woensdag al massaal; onder meer PvdA, Partij voor de Dieren, ChristenUnie, GrienLinks, D66 en Forum voor Democratie stelden kritische vragen. ,,En no: lawaai meitsje yn De Haach. It is net oars.''

Het ministerie had Jelle Zijlstra, coördinator luchtruimherziening, naar het Provinsjehûs afgevaardigd voor uitleg. Defensie wil het gesprek best aangaan, zei Zijlstra. Maar juridisch gezien is er tegen de reactivering van de laagvliegroute weinig in te brengen. Over het hoe en waarom kon hij verder niets vertellen. ,,Aan het oefenen in Canada zijn kosten verbonden. Ik kan me voorstellen dat Defensie zegt: we doen het liever in Nederland. Laagvliegen is een skill die een vlieger moet beoefenen. Dat kan niet boven zee, ze moeten navigeren op terreinkenmerken.''

Ongenoegen in brief

Gedeputeerde Staten hebben in een gepeperde brief aan het ministerie hun ongenoegen kenbaar gemaakt. Het college is ,,erg verrast'' over het voornemen, het is bang voor geluidsoverlast en voor gevaarlijke toestanden vanwege de ligging van Vliegveld Drachten. Bovendien liggen er meerdere stiltegebieden op de route. Ze noemt het gebruik van de laagvliegroute ,,erg ongewenst''.

Bestuurders van Friese gemeenten worden volgende week bijgepraat. Datzelfde geldt voor provinciaal bestuurders van Drenthe en Groningen. Eind maart is er bestuurlijk overleg met de verantwoordelijk staatssecretaris Barbara Visser (Defensie) en minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat).

Vlak boven de bomen in Goose Bay

Goose Bay is een basis in het Canadese Labrador die sinds 1987 door Defensie wordt gebruikt als laagvlieggebied. Oefeningen in Nederland leidden namelijk tot teveel overlast. Ook in Canada was er niet altijd sprake van een warm welkom. Straaljagers vliegen er rakelings boven de boomtoppen. De acties leidden tot felle protesten van de Innu, een indianenstam die leeft in dit uitgestrekte bossengebied. In 1993 werden veertig indianen opgepakt nadat zij een Nederlandse F-16 hadden beklad met een viltstift.


LC