Internationale MPA ontwikkelingen

Gestart door Harald, 27/06/2018 | 09:36 uur

ridivek

De RQ-9 Reapers zijn toch deels voor MPA aangeschaft!?

Huzaar1

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 01/07/2021 | 12:30 uur
De Germanen betalen (aanschaf) €1.1 miljard voor 5 exemplaren = €220 mjn per P8A.

Aangezien we nog wel een gat hebben met de huidige begroting vs 2% van de afgesproken MAVO norm.... In theorie kunnen we bij het structureel dichten van dat gat alle KMD's een wensenlijstje laten maken.

We zitten nu op de VMBO norm.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Thomasen op 01/07/2021 | 12:11 uur
De behoefte aan een dergelijke capaciteit is er zeker. Wordt ook absoluut onderkend door de Marine. Maar het is wel een enorme investering die ermee gepaard gaat, en dat geld is niet eens een beetje in zicht.

De marine kan die behoefte wel hebben maar die mening delen ze bij de KLU absoluut niet voor zo ver ik weet. De afschaffing van de MLD is de grootste killer geweest voor de maritieme lucht capaciteit die je maar kan bedenken.


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 01/07/2021 | 12:11 uur
De behoefte aan een dergelijke capaciteit is er zeker. Wordt ook absoluut onderkend door de Marine. Maar het is wel een enorme investering die ermee gepaard gaat, en dat geld is niet eens een beetje in zicht.

De Germanen betalen (aanschaf) €1.1 miljard voor 5 exemplaren = €220 mjn per P8A.

Aangezien we nog wel een gat hebben met de huidige begroting vs 2% van de afgesproken MAVO norm.... In theorie kunnen we bij het structureel dichten van dat gat alle KMD's een wensenlijstje laten maken.

Reinier

Het is al 1.000x gezegd op dit forum, maar Nederland zou deze ook moeten aanschaffen.
Drie in Nederland stationeren, 1 op IJsland zoals toentertijd met de Orions en 1 op Curaçao.

Onbegrijpelijk dat deze discussie niet wordt gevoerd binnen defensie/ ministerie van Defensie.

Sparkplug

Germany signs on for Five Boeing P-8A Poseidon Aircraft



BERLIN, June 30, 2021 — The German Ministry of Defense today signed a letter of offer and acceptance for five Boeing (NYSE:BA) P-8A Poseidon aircraft under the U.S. government's Foreign Military Sales (FMS) process. With this order, Germany becomes the eighth customer of the multimission maritime surveillance aircraft, joining the United States, Australia, India, the United Kingdom, Norway, Korea and New Zealand.

"Boeing is honored to provide Germany with the world's most capable maritime surveillance aircraft," said Michael Hostetter, Boeing Defense, Space & Security vice president in Germany. "We will continue to work with the U.S. government, the German government and industry to establish a robust sustainment package that will ensure the German Navy's P-8A fleet is mission ready."

The P-8A Poseidon offers unique multimission capability and is the only aircraft in service and in production that meets the full range of maritime challenges faced by European nations. Deployed around the world with more than 130 aircraft in service, and over 300,000 collective flight hours, the P-8A is vital for global anti-submarine warfare, intelligence, surveillance and reconnaissance and search-and-rescue operations.

"Bringing this capability to Germany is not possible without the contributions of German industry," said Dr. Michael Haidinger, president of Boeing Germany, Central & Eastern Europe, Benelux and the Nordics. "With the P-8A, we will expand our collaboration with German companies, create new jobs and contribute to long-term local economic growth."

German companies that already supply parts for the P-8A include Aljo Aluminum-Bau Jonischeit GmbH and Nord-Micro GmbH. Recently, Boeing signed agreements with ESG Elektroniksystem-und Logistik-GmbH and Lufthansa Technik to collaborate in systems integration, training, support and sustainment work. By working with local suppliers, Boeing will provide support, training and maintenance solutions that will bring the highest operational availability to fulfill the German Navy's missions.

As a leading global aerospace company, Boeing develops, manufactures and services commercial airplanes, defense products and space systems for customers in more than 150 countries. As a top U.S. exporter, the company leverages the talents of a global supplier base to advance economic opportunity, sustainability and community impact. Boeing's diverse team is committed to innovating for the future and living the company's core values of safety, quality and integrity. Learn more at www.boeing.com

Follow us on Twitter @BoeingDefense, @BoeingDACH

https://boeing.mediaroom.com/news-releases-statements?item=130885#assets_20295_130885-117
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.


Poleme

Citaat van: Harald op 18/05/2021 | 09:21 uur
Bovenstaand bericht gepost door ARM-WAP lijkt wel enigszins op onderstaand bericht, welke al eerder in het nieuws kwam.
Waarschijnlijk willen de Fransen toch voor een 100% made in France toestel. Is dit plan B, als de Duitsers voor de P-8 kiest ?
Welnee.  In 2020 is aanschaf gedaan van zeven Falcon 2000LXS Albatros maritieme surveillance aircraft (MSA). Die moeten vanaf 2023 de Falcon 200 Guardians en Falcon 50M's van respectievelijk Flottille 25F (Nieuw-Caledonië en Tahiti) en 24F (Lann-Bihoué) vervangen.

Heeft niets met de Atlantique 2 vervanging te maken.  Deze Atlantique 2 neemt maximaal zes keer MU90 torpedo's mee.  Qua gewicht en luchtweerstand bij een volledige externe wapen configuratie van bijvoorbeeld 6 torpedo's, wordt dat bij een Facon zakenjet MPA uitvoering een uitdaging.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Umbert

Citaat van: Ace1 op 18/05/2021 | 22:11 uur
Heeft Dassault met de Falcon 10X het kunstje afgekeken van Saab met de  Bombardier Global 6000?


Misschien wel maar het lijkt erop dat de SAAB wel enige bewapening heeft.

Ace1

Heeft Dassault met de Falcon 10X het kunstje afgekeken van Saab met de  Bombardier Global 6000?


Sparkplug

Citaat van: Parera op 18/05/2021 | 10:01 uur
Ik vind in dit (specifiek Franse geval) de term misser (MISR) beter klinken  ;D

Daar heb je helemaal gelijk in  ;)  ;D
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

Citaat van: Sparkplug op 18/05/2021 | 10:00 uur
Je kunt het een MSA noemen wat ook een veel gebruikte term is.

Ik vind in dit (specifiek Franse geval) de term misser (MISR) beter klinken  ;D MSA is ook een bekende naam ja, ik was het alleen even kwijt. Maar je hebt gelijk dit is een MSA en geen MPA.

Sparkplug

Citaat van: Parera op 18/05/2021 | 09:53 uur
Ja dan is het een geschikt toestel, maar dat noem ik geen MPA.

Dat vind ik dan eerder een Maritime Intelligence, Surveillance, and Reconnaissance (MISR), wat een leuke NL benaming geeft als misser  ;D Het is het dan ook net niet.
Natuurlijk is er niks mis met zo'n type kist maar om nu te zeggen dat je daar je Atlantic MPA's mee kan vervangen dat betwijfel ik. Je vervangt de ISR functies maar niet de ASW/ASuW functies van de kisten.

Je kunt het een MSA noemen wat ook een veel gebruikte term is.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

Citaat van: Sparkplug op 18/05/2021 | 09:37 uur
Dit MPA toestel is dan ook voor ISR en niet voor ASW.

Ja dan is het een geschikt toestel, maar dat noem ik geen MPA.

Dat vind ik dan eerder een Maritime Intelligence, Surveillance, and Reconnaissance (MISR), wat een leuke NL benaming geeft als misser  ;D Het is het dan ook net niet.
Natuurlijk is er niks mis met zo'n type kist maar om nu te zeggen dat je daar je Atlantic MPA's mee kan vervangen dat betwijfel ik. Je vervangt de ISR functies maar niet de ASW/ASuW functies van de kisten.

Sparkplug

Citaat van: Parera op 18/05/2021 | 09:04 uur
Dit toestel kan toch helemaal niets meer zijn dan een senor platform? Ik zie ze hier nog geen hardpoints of een bombbay onderbouwen.

Dit MPA toestel is dan ook voor ISR en niet voor ASW.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.