Belgische defensie - Algemene nieuwstopic

Gestart door Belgje, 09/09/2014 | 09:54 uur

dudge

Citaat van: Lex op 12/02/2016 | 21:32 uur
Voor velen wellicht niet belangrijk genoeg.
Maar de onderlinge samenwerking binnen BENESAM/ABNL gaat gestaag verder.

Ik denk wel degelijk een goed en belangrijk voorbeeld van hoe onze samenwerking vorm krijgt, en, niet onbelangrijk, hoe standaardisatie in materieel hier een rol in kan spelen.

Lex

Citaat van: Lex op 12/02/2016 | 21:30 uur
Nederlands marineschip springplank voor Belgische NH90-vliegers
Voor velen wellicht niet belangrijk genoeg.
Maar de onderlinge samenwerking binnen BENESAM/ABNL gaat gestaag verder.

Lex

Nederlands marineschip springplank voor Belgische NH90-vliegers

Nieuwsbericht | 12-02-2016 | 14:14

De eerste Belgische NH90-vlieger heeft gisteren op het patrouilleschip Zr. Ms. Zeeland zijn kwalificatie als dekvlieger gehaald. Dit betekent dat hij vanaf nu bij nacht en ontij op alle Belgische en Nederlandse marineschepen mag landen met de NH90-maritiemegevechtshelikopter.

Onder begeleiding van de Nederlandse vlieginstructeur luitenant-ter-zee 1 Bart maakte de Belgische ranggenoot vlieger Kenneth de afgelopen dagen tientallen landingen en take-offs. Dit gebeurde niet alleen onder behoorlijk onstuimige weersomstandigheden, maar ook in het pikkedonker. En dat op de bewegende postzegel die het vliegdek van de Zeeland vanuit de lucht is.

Moeilijkste vlieghandeling

Kenneth: "Qua vliegen is een deklanding in het donker een van de moeilijkste handelingen die er is. Het schijnt alleen moeilijker te zijn om met een gevechtsvliegtuig in het donker op een vliegdekschip te landen. De beweging van het schip en de wind zijn nooit hetzelfde. Elke landing is een gevecht."

Vlieginstructeur Bart: "Kenneth kan vanaf nu met de NH90 met ons mee om bijvoorbeeld drugs te bestrijden in het Caribisch gebied. Ook gaat hij andere Belgische vliegers opleiden."

Leermoment Nederlanders

Maar niet alleen de Belgen profiteerden van de beschikbaarheid van de Zeeland. Een Nederlands toestel landde om en om met de Belg. Voor de Nederlandse vlieger het moment om zijn vaardigheden op peil te houden. Dat gold ook voor het marinepersoneel betrokken bij de landingen.

Binnenhalen heli

Zo haalden gisteren tijdens de landingen van NH90's hun kwalificatie als vliegdekofficier. Sergeant-majoor Jeffrey Koop was een van hen: "Wij begeleiden de helikopter met handgebaren en zijn de verbinding tussen de vlieger en het schip. Wij geven de heli 'een groen dek' als de omstandigheden goed zijn voor een veilige landing. Dat betekent dat de wind uit de goede richting komt en het schip niet te erg rolt en stampt."

Innige samenwerking

Het opleiden van Belgische vliegers door Nederlandse instructeurs is een logisch gevolg van een innige samenwerking die jaren teruggaat. De Belgische Defensievoorlichter Koert Verwilligen: "We leiden onder meer gezamenlijk  marinepersoneel en F-16-vliegers op en onderhouden samen marineschepen.  En we werken dus ook nauw samen op het gebied van de NH90. Nederland had hem een paar jaar eerder en wij profiteren nu van deze ervaring."

Mindef


Huzaar1

Ik vind dat allemaal tof op papier maar leuk voor de post. Rangers hebben heli's nodig.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Elzenga

Citaat van: Huzaar1 op 09/02/2016 | 15:51 uur
Dat is zo inderdaad. De Nederlandse mariniers gingen bijvoorbeeld in opleiding en werden samengesteld naar Amerikaans model en gingen ook in Amerika naar de mariniers opleiding. Dat gebeur(de) ook met de luchtmobiele brigade. Ik dacht dat het nieuwe NL ranger bataljon bij de Amerikanen in de leer ging. Maar zoiets als dit ( NL en BE ) ... lijkt me veel beter samen te doen.

Kunnen de Belgen gebruik maken van Nederlandse Chinooks, en wij weer van oefenterreinen,fasciliteiten en kennis van de Paracommando's.
En hun grotere aantal transportvliegtuigen....ook straks met de A400M.

Belgje

Citaat van: Huzaar1 op 09/02/2016 | 15:51 uur
Dat is zo inderdaad. De Nederlandse mariniers gingen bijvoorbeeld in opleiding en werden samengesteld naar Amerikaans model en gingen ook in Amerika naar de mariniers opleiding. Dat gebeur(de) ook met de luchtmobiele brigade. Ik dacht dat het nieuwe NL ranger bataljon bij de Amerikanen in de leer ging. Maar zoiets als dit ( NL en BE ) ... lijkt me veel beter samen te doen.

Kunnen de Belgen gebruik maken van Nederlandse Chinooks, en wij weer van oefenterreinen,fasciliteiten en kennis van de Paracommando's.

Lijkt me inderdaad een interessante piste.

Belgje

Citaat van: Sparkplug op 09/02/2016 | 15:58 uur
Het kan toch even goed dat Belgisch en Nederlands kaderpersoneel naar de U.S. Army Ranger School gaan? Zo hebben de Ieren het ook geleerd.

Met alle respect, maar de Amerikanen komen naar Marche-les-Dames...

Sparkplug

Citaat van: Huzaar1 op 09/02/2016 | 15:51 uur
Ik dacht dat het nieuwe NL ranger bataljon bij de Amerikanen in de leer ging. Maar zoiets als dit ( NL en BE ) ... lijkt me veel beter samen te doen.
Het kan toch even goed dat Belgisch en Nederlands kaderpersoneel naar de U.S. Army Ranger School gaan? Zo hebben de Ieren het ook geleerd.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Huzaar1

Citaat van: Belgje op 09/02/2016 | 13:45 uur
Het Strategisch Plan is al verkocht, hé. Bovendien is het niet zo'n grote sprong van PaCo naar Ranger. Het grootste verschil zal er zijn op het vlak van uitrusting.

Dat is zo inderdaad. De Nederlandse mariniers gingen bijvoorbeeld in opleiding en werden samengesteld naar Amerikaans model en gingen ook in Amerika naar de mariniers opleiding. Dat gebeur(de) ook met de luchtmobiele brigade. Ik dacht dat het nieuwe NL ranger bataljon bij de Amerikanen in de leer ging. Maar zoiets als dit ( NL en BE ) ... lijkt me veel beter samen te doen.

Kunnen de Belgen gebruik maken van Nederlandse Chinooks, en wij weer van oefenterreinen,fasciliteiten en kennis van de Paracommando's.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Belgje

Citaat van: Huzaar1 op 09/02/2016 | 13:11 uur
Dat zou enkel totaal niet in lijn zijn met de trends mode en ontwikkelingen op defensie gebied. Ook de belgische mindef moet dit weer verkopen en dan is eu samenwerking een toverwoord. Zou ook vreemd zijn als de belgen op eigen houtje een 'ranger' club gaan beginnen.

Wie gaat ze daarover wat leren?

Het Strategisch Plan is al verkocht, hé. Bovendien is het niet zo'n grote sprong van PaCo naar Ranger. Het grootste verschil zal er zijn op het vlak van uitrusting.

Huzaar1

Citaat van: Zander op 09/02/2016 | 09:56 uur
Volgens mij is er nog helemaal niet zo veel bekend over deze plannen met het 12e dus laten we vooral niet teveel gaan verwachten.
Ik zie de Belgen met hun "rangers" hun eigen koers gaan varen.

Dat zou enkel totaal niet in lijn zijn met de trends mode en ontwikkelingen op defensie gebied. Ook de belgische mindef moet dit weer verkopen en dan is eu samenwerking een toverwoord. Zou ook vreemd zijn als de belgen op eigen houtje een 'ranger' club gaan beginnen.

Wie gaat ze daarover wat leren?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Belgje

Citaat van: Sparkplug op 09/02/2016 | 11:52 uur
Als België extra NH90 TTH zou gaan aanschaffen, misschien handig om samen met Frankrijk en Australië een special forces uitvoering te gaan ontwikkelen.

https://www.flightglobal.com/news/articles/australia-france-eye-collaboration-on-special-force-421028/

Inderdaad, al denk ik dat het eerder van de plank kopen zal worden.

Sparkplug

Citaat van: Belgje op 09/02/2016 | 11:40 uur
De nada. De Special Operations Aviation zou trouwens 2 toestellen gedurende 12 maanden moeten kunnen inzetten. Da's hetzelfde ambitieniveau als de huidige 4 TTH's dus ik vermoed dat er nog 4 extra toestellen zullen bijkomen, specifiek uitgerust voor die taak.

Als België extra NH90 TTH zou gaan aanschaffen, misschien handig om samen met Frankrijk en Australië een special forces uitvoering te gaan ontwikkelen.

https://www.flightglobal.com/news/articles/australia-france-eye-collaboration-on-special-force-421028/
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Belgje

Citaat van: Mourning op 09/02/2016 | 11:34 uur
Dank!  ;)

De nada. De Special Operations Aviation zou trouwens 2 toestellen gedurende 12 maanden moeten kunnen inzetten. Da's hetzelfde ambitieniveau als de huidige 4 TTH's dus ik vermoed dat er nog 4 extra toestellen zullen bijkomen, specifiek uitgerust voor die taak.