Internationale ontwikkelingen maritiem

Gestart door Parera, 17/04/2018 | 18:32 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

The US makes a move on its next generation DDG(X) destroyers

https://www.naval-technology.com/news/us-makes-move-on-ddgx/ via @DefenceTech_Mag

Parera

Citaat van: Ace1 op 17/02/2023 | 16:53 uur
Zweden kijkt naar buitenland voor nieuwe korvetten

https://marineschepen.nl/nieuws/Zweden-kijkt-naar-buitenland-voor-nieuwe-korvetten-170223.html

Ik denk toch dat die Pohjanmaaklasse wel de beste kanshebber is voor de Zweden. Dit kan eventueel ook versneld worden door delen van de schepen op een Zweedse werf te produceren (modules) en deze naar Finland te vervoeren voor assemblage waarna de romp weer terug gaat voor afbouw naar Zweden. Nadeel is wel dat deze schepen de laatste jaren alleen maar vertragingen oplopen waardoor de originele datum van 2025 al is uitgesteld naar 2029.

Een werf die snel kan bouwen is Damen, waarbij ook Saab modules kan bouwen en deze naar de werf (in Vlissingen of Roemenie) kan vervoeren voor assemblage en dan weer de afbouw in Zweden. Bij de Grieken bood Damen ook 2 SIGMA 10514's binnen zeer korte termijn aan als interim oplossing + 4 SIGMA 11515's voor een stuksprijs van onder de 600 miljoen Euro per stuk. Met een (aangepaste) SIGMA 11515 SW kunnen de Zweden ook goed uit de voeten, daarnaast kan men kiezen voor zowel Thales radars als Saab radars indien gewenst.

Ace1


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 16/02/2023 | 21:08 uur
Ik vraag me af of Damen wel eigenaar is van het ASWF, of dat DMO dat is.


DMO.

Het Damen alternatief is de Omega.

Huzaar1

Citaat van: Parera op 16/02/2023 | 21:26 uur
Ongeacht het ontwerp / serie kunnen we er vanuit gaan dat de kans groot is dat dit een Saab-Damen ontwerp kan gaan worden.
Ik sluit het ook niet uit dat men met een compleet custom ontwerp komt voor de Zweden.
Damen heeft al eerder voor het MCM project een stealth MCM ontworpen in de lijn van de F126 qua uiterlijk. Misschien kunnen ze op basis daarvan een groter ontwerp maken dat als korvet door gaat. De MCM was op basis van de OPV 1800, als ik het goed heb.

Er is nog wel een alternatief ontwerp dat mogelijk is: de Finse Pohjanmaa klasse korvetten. Zeer capabele korvetten en slechts 114 m lang.



Finland zit in dezelfde groep als Zweden en Nederland. Daarnaast krijgen de korvetten veel Saab producten aan boord.

Ik denk dat onze schepen beter en goedkoper worden.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

#2061
Ongeacht het ontwerp / serie kunnen we er vanuit gaan dat de kans groot is dat dit een Saab-Damen ontwerp kan gaan worden.
Ik sluit het ook niet uit dat men met een compleet custom ontwerp komt voor de Zweden.
Damen heeft al eerder voor het MCM project een stealth MCM ontworpen in de lijn van de F126 qua uiterlijk. Misschien kunnen ze op basis daarvan een groter ontwerp maken dat als korvet door gaat. De MCM was op basis van de OPV 1800, als ik het goed heb.

Er is nog wel een alternatief ontwerp dat mogelijk is: de Finse Pohjanmaa klasse korvetten. Zeer capabele korvetten en slechts 114 m lang.



Finland zit in dezelfde groep als Zweden en Nederland. Daarnaast krijgen de korvetten veel Saab producten aan boord.

Kornet43

Citaat van: Thomasen op 16/02/2023 | 19:19 uur
Hangt echt maar van de missie set af.
Denk dat sigma en ASWF weinig kans maken.
Dat denk ik ook, maar Damen kan natuurlijk wel een ASWF-korvet bouwen naar wensen van de Zweedse marine. 

Ace1

Citaat van: Parera op 16/02/2023 | 19:08 uur
Via twitter @ Corporal Frisk
De Zweedse marine schrapt de plannen voor een vergrote Visby klasse als vervanger van de Visby's. In plaats hiervan zal een serie in het buitenland gebouwde schepen worden aangekocht.

Major curveball reported in Swedish media, as the future surface vessel based on enlarged version of current #VisbyClass apparently cancelled and will be replaced by foreign-built vessels. #YSF2030 https://www.blt.se/karlskrona/forsamrat-sakerhetslage-stoppar-utvecklingen-av-nya-visbykorvetter-897ea1ee/

https://twitter.com/CorporalFrisk/status/1626193213928181760

Saab's FlexPatrol 98 ter illustratie


Ja dit schreeuwt naar mijn idee wel naar een verdere samenwerking tussen Saab en Damen. Gaan dit ASWF's worden? Dat betwijfel ik want die schepen zijn naar mijn idee te groot voor de Zweden al hebben ze tot de jaren '80 wel destroyers gehad van 112 m lang. Ik vermoed dat het een ander ontwerp gaat worden, mogelijk past de SIGMA 11515 of 10514 wel binnen de Zweedse wensen.

Dat zijn niet de vervangers van de Visby klasse maar de vervangers van de Stockholm klasse en de G?teborg Klasse.

https://en.wikipedia.org/wiki/Stockholm-class_corvette

https://en.wikipedia.org/wiki/G%C3%B6teborg-class_corvette


Huzaar1

Citaat van: Thomasen op 16/02/2023 | 19:19 uur
Hangt echt maar van de missie set af.
Denk dat sigma en ASWF weinig kans maken.

Oh? Er is net een noordelijke corporatie opgericht voor gezamelijke scheepsbouw, waar NL en Zweden inzitten. En wij willen Zweden iets gunnen waar nu iets terug voor kan komen.

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Via twitter @ Corporal Frisk
De Zweedse marine schrapt de plannen voor een vergrote Visby klasse als vervanger van de Visby's. In plaats hiervan zal een serie in het buitenland gebouwde schepen worden aangekocht.

Major curveball reported in Swedish media, as the future surface vessel based on enlarged version of current #VisbyClass apparently cancelled and will be replaced by foreign-built vessels. #YSF2030 https://www.blt.se/karlskrona/forsamrat-sakerhetslage-stoppar-utvecklingen-av-nya-visbykorvetter-897ea1ee/

https://twitter.com/CorporalFrisk/status/1626193213928181760

Saab's FlexPatrol 98 ter illustratie


Ja dit schreeuwt naar mijn idee wel naar een verdere samenwerking tussen Saab en Damen. Gaan dit ASWF's worden? Dat betwijfel ik want die schepen zijn naar mijn idee te groot voor de Zweden al hebben ze tot de jaren '80 wel destroyers gehad van 112 m lang. Ik vermoed dat het een ander ontwerp gaat worden, mogelijk past de SIGMA 11515 of 10514 wel binnen de Zweedse wensen.

Harald

Navy eyeing Littoral Combat Ships as ?mothership? for unmanned platforms, SecNav tells lawmakers

The Navy is studying the potential of using Littoral Combat Ships as motherships for unmanned vessels, with the ?current phase? of its study expected to wrap up in 2023, according to a letter to key lawmakers obtained by Breaking Defense.

?The Navy continues to conduct fleet experimentation in pursuit of future capabilities across multiple platforms, including an ongoing study of the supporting infrastructure required to operate a future hybrid manned/unmanned fleet,? Navy Secretary Carlos Del Toro wrote in a Feb. 1 letter. The memo was sent to House Armed Services Committee chairman Rep. Mike Rogers, R-Ala., and House Appropriations defense subcommittee chairman Rep. Ken Calvert, R-Calif.

If the LCS can be used in such a manner, it could give new life to a ship that has has been plagued with design and production issues almost from inception. While the Navy is actively seeking to retire the LCS from its inventory, lawmakers have fought back, with the argument that rather than scrap the ships the service should find a new way to use them. After back and forth debate, in the fiscal 2023 budget Congress allowed the Navy to retire five of the nine Littoral Combat Ships the service wanted to decommission.

Del Toro?s letter was prompted by a requirement in a previous defense spending bill directing the service to provide the congressional defense committees with information about ?alternative uses? for the Littoral Combat Ship.

?This effort uniquely focuses on dedicated platforms acting as a mothership for a variety of future unmanned capabilities,? the letter continues. ?To date, this study has analyzed current Navy platforms that could be repurposed for this concept.?

.../....

https://breakingdefense.com/2023/02/navy-eyeing-littoral-combat-ships-as-mothership-for-unmanned-platforms-secnav-tells-lawmakers/

StrataNL

Citaat van: Ace1 op 13/02/2023 | 17:36 uur
Dacht dat dit NS100 radars zijn?
Oeps, NS100 ja. Anyway, zelfde tech.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Ace1

Citaat van: StrataNL op 12/02/2023 | 15:36 uur
Waarom?? SPY-6 is ook gewoon S-band, wij hebben net de NS200 op de LPD's gezet  ;D

Dacht dat dit NS100 radars zijn?

StrataNL

Citaat van: Parera op 12/02/2023 | 19:13 uur
Nee daarom vraag ik me ook af of we een SPY-6 V2 zoals de Amerikanen nu plaatsen op de LHD's, LDP's en carriers maar dan met de SMART-L EWC panelen ipv aegis. Wat ik voorstelde als optie is dus een rond draaiende kleine versie van de SMART-L.
Wat je zegt is niet logisch. Wat de Amerikanen nu doen met de SPY-6 heeft Thales al gedaan met de NS100/200, immers een kleinere, draaiende variant van de I-mast, wij zijn er alleen een paar jaar eerder mee (zoals gebruikelijk in radarland). De SMART-L wordt bijna altijd aangevuld met een S of X-band radar voor het totaalplaatje, een losstaande kleinere Smart-L is geen markt voor.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

Citaat van: Thomasen op 12/02/2023 | 18:54 uur
Que?

We kunnen bijna niks in Nederland echt zelf, maar voor radar technologie hoeven we echt niet over de grens te kijken hoor.

Nee daarom vraag ik me ook af of we een SPY-6 V2 zoals de Amerikanen nu plaatsen op de LHD's, LDP's en carriers maar dan met de SMART-L EWC panelen ipv aegis. Wat ik voorstelde als optie is dus een rond draaiende kleine versie van de SMART-L.