Instroom F-35/JSF bij de NL-KLu

Gestart door Ros, 08/04/2015 | 22:15 uur

Elzenga

Citaat van: Zeewier op 25/08/2015 | 19:43 uur
Forget it. Wij zullen nooit iets meekrijgen over de detectieafstand. ...
Het hoeft ook niet in detail of in meters precies....maar ik zou het wel sterk vinden staan in het verhaal over de voordelen van de F35 tov de F16.

Zeewier

#249
Citaat van: Elzenga op 25/08/2015 | 17:01 uur
Ook daar weer opvallend veel aandacht voor de moderne sensoren...die de F35 nu juist niet bijzonder maakt...(wel up-to-date). Zou toch interessanter zijn om te lezen dat de "oude" F16s de nieuwe F35 nauwelijks of pas heel laat kon waarnemen tijdens de vluchten...want dat is wel waar de F35 bijzonder in is....
Forget it. Wij zullen nooit iets meekrijgen over de detectieafstand. Het rees bij mij wel de vraag of we wel QRA's moeten uitvoeren met de F-35... We stellen daarmee toch onze sensoren bloot, ook wanneer ze dood zijn. Had voor dat "domme" werk graag een setje F/A-50 Golden Eagles erbij gezien.

edit: Ach die heeft de range niet om voor langere tijd te escorteren. Gehannes met external feultanks etc. Misschien toch niet zo'n goed doordacht idee.

Elzenga

Ook daar weer opvallend veel aandacht voor de moderne sensoren...die de F35 nu juist niet bijzonder maakt...(wel up-to-date). Zou toch interessanter zijn om te lezen dat de "oude" F16s de nieuwe F35 nauwelijks of pas heel laat kon waarnemen tijdens de vluchten...want dat is wel waar de F35 bijzonder in is....

Sparkplug

Blog F-35-vlieger majoor Pascal Smaal

Dinsdag 25 augustus
Meer brainbytes

Laat ik duidelijk zijn: de F-16 is een fantastisch toestel om te vliegen. De F-35 vliegt nagenoeg hetzelfde. Alleen nog iets makkelijker, stabieler, relaxter.

Lockheed Martin heeft beide toestellen gebouwd. Dat maakt de overstap van F-16 naar F-35 relatief eenvoudig. De knoppen op je stick en je throttle (de gashendel, red.) zijn vergelijkbaar. Het werkt allemaal heel intuïtief. De kist is net zo beweeglijk als de F-16. Al is de F-35 door zijn grotere gewicht nog net iets robuuster. Zeg maar: hij ligt steviger op de weg.

De F-35 heeft een hoop nieuwe snufjes en goodies. Zoals de automatische throttle. Of het systeem waarbij je in de lucht 'slim' kunt tanken. In de F-16 is het toestel bij het tanken net zo vlug en beweeglijk als anders. Als F-35-vlieger kun je een modus inschakelen waarbij je de flight controls als het ware kunt dempen. Je roeruitslagen zijn dan minder hevig, waardoor het hele bijtankproces makkelijker verloopt.

De sensoren van de F-35 zijn echt waanzinnig. Als vlieger krijg je een veel helderder plaatje gepresenteerd dan je gewend was bij de F-16. Mijn sensoren zien nog veel meer en van veel verder weg. En omdat de F-35 zo gemakkelijk vliegt, houd ik meer brainbytes beschikbaar om mijn sensoren nog beter in te zetten. Slimme computersoftware houdt die grote hoeveelheid sensorgegevens tegelijkertijd behapbaar. Data die ik op mijn beurt weer kan uploaden naar onze F-16's of onze KDC-10 via ons Link-16-datanetwerk.

Kortom, de F-16 blijft een fantastisch vliegtuig. Maar met de F-35 werkt het allemaal nog geavanceerder en effectiever.

Smiley

https://www.defensie.nl/onderwerpen/f-35-en-f-16-oefenen-samen/inhoud/blog-gevechtsvlieger
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

DvdW

Citaat van: Harald op 25/08/2015 | 14:17 uur
F-35 en F-16 oefenen in Amerika
De oefening toont voor het eerst een glimp van de 'nieuwe luchtmacht'.
Inderdaad, want veel meer dan 2x F-35 in de lucht zal in de toekomst niet vaak meer voorkomen  :sick:
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

Harald

F-35 en F-16 oefenen in Amerika

Volgende stap in testfase

De jachtvliegtuigen voeren in de 2 weken durende testfase zowel defensieve als offensieve missies uit. Ze nemen het daarin op tegen gronddoelen en andere vliegtuigen. De F-35 is een toestel van de zogenoemde 5e generatie. Mede dankzij zijn superieure sensoren is de F-35 van grote meerwaarde voor andere toestellen.

Doelwitten en dreigingen zijn sneller op te sporen, uit te schakelen of te ontwijken. Door de informatie van het inzetgebied te delen wordt het ook veiliger voor oudere wapensystemen die aan een missie meedoen. Tot zover de theorie.

Tijdens de oefening boven de range van Edwards moet blijken hoe goed de F-16's en de KDC-10 met Nederlands nieuwste jachtvliegtuig communiceren.

Welke toestellen doen mee?

• 2 Nederlandse F-35's A's (testtoestellen)
• 6 Amerikaanse/Britse F-35's A/B's
• 6 Nederlandse F-16's
• 1 Nederlands KDC-10-tankvliegtuig
• 1 Amerikaans DC-10-transporttoestel
• 5 Amerikaanse A-4 Skyhawk jachtvliegtuigen

Nieuwe luchtmacht

Bij de oefening zijn ruim 130 mensen betrokken, zowel Nederlandse en Amerikaanse militairen als burgerpersoneel. De Nederlandse F-16's zijn afkomstig van het opleidingsdetachement in Tucson, Arizona. De KDC-10 vliegt over van Vliegbasis Eindhoven.

De oefening toont voor het eerst een glimp van de 'nieuwe luchtmacht'.

https://www.defensie.nl/onderwerpen/f-35-en-f-16-oefenen-samen/inhoud/volgende-stap-in-testfase

Zander

Erg mooie kist, hopelijk gaan de gebruikskosten snel omlaag en kunnen we er nog een fatsoenlijk aantal bij kopen. Daarnaast hoop ik dat het operationeel net zo'n succesnummer gaat worden als zijn voorganger. (Ik ben sceptisch)
People are sheep

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.



StrataNL

Citaat van: johandeleeuw2002 op 14/08/2015 | 18:28 uur
Ik denk dat als we voor de gripen gegaan waren we niet heel veel meer airframes genomen hadden
Nee ok je heb gelijk raven niet
Maar de scaneagle is toch wel een grotere drone?
Verder verwacht ik dat we in de toekomst meer (grote) drones zullen aanschaffen
Ik blijf hopen op rond de 45 F-35's in NL verdeelt over 2 MOB's
Leeuwarden is echt wel relevant omdat het nou eenmaal dicht bij de vliehors etc licht

Ik zou alleen de MQ-9 bij de Klu indelen. Scaneagle is ook niet zo groot. Zit bij JISTARC van de KL en zit daar goed. Raven gewoon bij de eenheden zelf.

Vergeet 45 F35's maar. Je argument dat de vliehors dichtbij is, is niet van zo'n groot belang. Ze vliegen ook weleens van Volkel heen en weer. En zo heel vaak wordt de Viehors nu ook weer niet gebruikt. Licht brandt er ook niet.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

JdL

Ik denk dat als we voor de gripen gegaan waren we niet heel veel meer airframes genomen hadden
Nee ok je heb gelijk raven niet
Maar de scaneagle is toch wel een grotere drone?
Verder verwacht ik dat we in de toekomst meer (grote) drones zullen aanschaffen
Ik blijf hopen op rond de 45 F-35's in NL verdeelt over 2 MOB's
Leeuwarden is echt wel relevant omdat het nou eenmaal dicht bij de vliehors etc licht
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

Zander

#238
Citaat van: johandeleeuw2002 op 14/08/2015 | 08:08 uur
Het is niet specifiek om de raven
Maar het lijkt me handig als alle drone capaciteit op een punt geconcentreerd is
En verder is het bedoelt om leeuwarden open te houden ;)Dat verwacht ik ook
Maar het is altijd goed om op een betere toekomst te hopen

De Raven is een zogenaamd MAN PORTABLE systeem en word bij oa verkenningseenheden van het CLAS gebruikt. Het centraliseren van deze capaciteit betekend niets meer of minder dan een vermindering van de inzetbaarheid en de capaciteiten van de verkenningseenheden.
De meerwaarde verdwijnt bij het bundelen van deze systemen. Dus ik zeg lekker bij de huidige eenheden laten.

Daarnaast mag Leeuwarden van mij dicht. Meerwaarde heeft het niet meer met de huidige aantallen inzetbare systemen. En om op deze manier kunstmatig een lokatie open te houden slaat nergens op.  Dan had de KLU maar moeten kiezen voor een ander systeem waarvan men er in grotere getallen had kunnen aanschaffen en inzetbaar houden. De relevantie van Leeuwarden is nul.
People are sheep

JdL

Citaat van: Thomasen op 13/08/2015 | 22:23 uur
Waarom de raven in een squadron stoppen?
Het is niet specifiek om de raven
Maar het lijkt me handig als alle drone capaciteit op een punt geconcentreerd is
En verder is het bedoelt om leeuwarden open te houden ;)
Citaat van: Ros op 13/08/2015 | 23:05 uur
Zal ik eens een voorzichtige voorspelling doen.....16 tot 24 F-35 toestellen op een veld en ik gok op Leeuwarden. En dan nog is de F-35 core business van de KLu geworden met geen tot zeer beperkt ruimte voor andere taken.
Dat verwacht ik ook
Maar het is altijd goed om op een betere toekomst te hopen
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

Ros

Zal ik eens een voorzichtige voorspelling doen.....16 tot 24 F-35 toestellen op een veld en ik gok op Leeuwarden. En dan nog is de F-35 core business van de KLu geworden met geen tot zeer beperkt ruimte voor andere taken.