Defensiebrede Vervanging Operationele Wielvoertuigen

Gestart door ridivek, 05/09/2013 | 23:06 uur

StrataNL

Citaat van: Reinier op 07/07/2016 | 10:10 uur
Op sommige vlakken (zoals internet en digitaliseren) lopen ze jaren voor op ons.

Wait wat? De Nederlandse digitale infrastructuur behoort tot de beste ter wereld! Met automatiseren lopen we ook op kop.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Huzaar1

Citaat van: Reinier op 07/07/2016 | 10:10 uur
Op sommige vlakken (zoals internet en digitaliseren) lopen ze jaren voor op ons.

Nou nou nou nou
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Reinier

Citaat van: Ace1 op 06/07/2016 | 22:55 uur
In Litouwen zullen de mileuregels niet zo streng zijn maar de motoren hadden kunnen vervangen worden door nieuwe motoren met  minder uitstoot.
Litouwen behoort tot de EU dus zullen zij zich aan dezelfde milieu eisen moeten houden als de rest van de EU.

Off topic: Baltische Staten zijn zeer modern en vooruitstrevend, zijn geen 'achterlijke' Oostblok landen. Op sommige vlakken (zoals internet en digitaliseren) lopen ze jaren voor op ons.

Mourning

Citaat van: Ace1 op 06/07/2016 | 22:55 uur
In Litouwen zullen de mileuregels niet zo streng zijn maar de motoren hadden kunnen vervangen worden door nieuwe motoren met  minder uitstoot.
Electrische pickups zie ik er niet komen een beetje pickup moet een aanhanger van maximaal 3500kg kunnen trekken en daar zijn de accu's niet geschikt voor.

Geen expert op dit vlak, maar ik neem aan dat de ontwikkelingen op dit vlak ook niet stil blijven staan...
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Ace1

De winnaar van deze test vindt ik een geschikte pick up


Ace1

Citaat van: ridivek op 06/07/2016 | 21:39 uur
Waarschijnlijk moesten er andere voertuigen komen vanwege de onderhoudslast (en dus kosten). Hiernaast zijn er flinke stappen gemaakt in verbrandingsmotoren. Door micro controlers is de verbranding veel beter geworden. Hierdoor zijn de motoren zuiniger en stoten minder SOx, NOx en roet uit. De MB's zullen niet eens voldoen aan Euro 3. De amaroks voldoen aan Euro6 (door gebruik van ad blue, zonder ad blue euro 5).
Als ik het goed begrepen heb, zijn de Amaroks alleen voor licht werk. Voertuigen voor in Nederland, bij europesche trainingen en binnen de basis tijdens een uitzending. De MB's gingen oorspronkelijk ook tijdens inzet de poort uit, alleen is dit door de lage bescherming tegenwoordig niet meer acceptabel.
De Amarok's (en andere cots pickups) zijn flink luxer dan een (militaire) MB's, (luxere stoelen en airco). De MB's zijn degelijker, maar ook van een hele andere prijs categorie (meer verglijkbaar met de vector's). Voor het lichte werk in nederland zou de Amarok een goedkopere oplossing moeten zijn. (Openbare bronnen gelovende voldoet de Amarok niet als pickup, of gaat men bij defensie te lomp met voertuigen om. Maar inderdaad kan ik hier niet uit ervaring over oordelen.)

Vanwege het lage comfort en de verouderde motoren leek het mij ongewenst om de MB's in stand te houden ook voor een ander land. Veel rubber onderdelen zijn na 20 jaar uitgehard en moeten daarom vervangen worden. Had het upgraden van een aantal MB's volgens jullie een betere optie geweest (ruber onderdelen vervangen, en nieuwe motoren) dan de Amarok's?
Het zou mij niets verbazen wanneer de Amarok's over 10 tot 15 jaar vervangen worden voor electrische pickups. Door het lagere aantal zullen ze intensiever gebruikt worden, en daardoor sneller slijten. Daarnaast verwacht ik dat de uitstoot wederom motivatie zou zijn voor vervanging. We hebben het hier maar over 2079×50.000= 103,95mln euro.
Maar ja de 2mln voor munitie per jaar bleek ook teveel (of lag de verwerving /distributie stil)

In Litouwen zullen de mileuregels niet zo streng zijn maar de motoren hadden kunnen vervangen worden door nieuwe motoren met  minder uitstoot.
Electrische pickups zie ik er niet komen een beetje pickup moet een aanhanger van maximaal 3500kg kunnen trekken en daar zijn de accu's niet geschikt voor.

dudge

Citaat van: ridivek op 06/07/2016 | 21:39 uur
Voor het lichte werk in nederland zou de Amarok een goedkopere oplossing moeten zijn. (Openbare bronnen gelovende voldoet de Amarok niet als pickup, of gaat men bij defensie te lomp met voertuigen om. Maar inderdaad kan ik hier niet uit ervaring over oordelen.)

Beetje van beide. De Amarok is inderdaad prima voor bepaalde rollen. Beetje lang, maar goed terrein vaardig.
Terreinopzichters, ISK, O&T etc kunnen er prima mee uit de voeten.

Het lompe gedrag waar ze van stuk gaan is doordat ze ook gebruik worden in semi-operationele settings, naast organiek ook als tijdelijke vervanging van een kapot of afgekeurd voertuig.

Citaat van: ridivek op 06/07/2016 | 21:39 uur
Vanwege het lage comfort en de verouderde motoren leek het mij ongewenst om de MB's in stand te houden ook voor een ander land. Veel rubber onderdelen zijn na 20 jaar uitgehard en moeten daarom vervangen worden. Had het upgraden van een aantal MB's volgens jullie een betere optie geweest (ruber onderdelen vervangen, en nieuwe motoren) dan de Amarok's?

Geen idee hoe eea zich verhoud. Denk dat de lagere loonkosten in het Oosten van Europa mee spelen. De MB's zijn oud, en de meeste gammel, maar met een beetje liefde valt er heus nog wat uit te persen. In Nederland is dat gewoon te duur, zeker in de niet-operationele rollen. Betere keuzes dan de Amarok bestaan vast, en betere constructies dan dat vage leasen ook zéér zeker, maar het vervangen van de MB's was gewoon een investering, die zichzelf terugverdiend.

ridivek

Het is hier schijnbaar normaal om mensen te vernederen.

Waarschijnlijk moesten er andere voertuigen komen vanwege de onderhoudslast (en dus kosten). Hiernaast zijn er flinke stappen gemaakt in verbrandingsmotoren. Door micro controlers is de verbranding veel beter geworden. Hierdoor zijn de motoren zuiniger en stoten minder SOx, NOx en roet uit. De MB's zullen niet eens voldoen aan Euro 3. De amaroks voldoen aan Euro6 (door gebruik van ad blue, zonder ad blue euro 5).
Als ik het goed begrepen heb, zijn de Amaroks alleen voor licht werk. Voertuigen voor in Nederland, bij europesche trainingen en binnen de basis tijdens een uitzending. De MB's gingen oorspronkelijk ook tijdens inzet de poort uit, alleen is dit door de lage bescherming tegenwoordig niet meer acceptabel.
De Amarok's (en andere cots pickups) zijn flink luxer dan een (militaire) MB's, (luxere stoelen en airco). De MB's zijn degelijker, maar ook van een hele andere prijs categorie (meer verglijkbaar met de vector's). Voor het lichte werk in nederland zou de Amarok een goedkopere oplossing moeten zijn. (Openbare bronnen gelovende voldoet de Amarok niet als pickup, of gaat men bij defensie te lomp met voertuigen om. Maar inderdaad kan ik hier niet uit ervaring over oordelen.)

Vanwege het lage comfort en de verouderde motoren leek het mij ongewenst om de MB's in stand te houden ook voor een ander land. Veel rubber onderdelen zijn na 20 jaar uitgehard en moeten daarom vervangen worden. Had het upgraden van een aantal MB's volgens jullie een betere optie geweest (ruber onderdelen vervangen, en nieuwe motoren) dan de Amarok's?
Het zou mij niets verbazen wanneer de Amarok's over 10 tot 15 jaar vervangen worden voor electrische pickups. Door het lagere aantal zullen ze intensiever gebruikt worden, en daardoor sneller slijten. Daarnaast verwacht ik dat de uitstoot wederom motivatie zou zijn voor vervanging. We hebben het hier maar over 2079×50.000= 103,95mln euro.
Maar ja de 2mln voor munitie per jaar bleek ook teveel (of lag de verwerving /distributie stil)

walter leever

Reden wel geweldig hoor die G's,heb er zelf in gereden als chauffeur van 't stingerteam in Duitsland,Turkije,Nederland en Belgie om er maar een paar te noemen en niet altijd op de weg ook op slecht begaanbare paden(Turkije)heuvelop met de aanhanger erachter en 4 "pijpen"(stingers) erin en volle bemanning(6)dus ze zijn en waren beregoed in 't terrein hoor. ;)
Daarvoor de Defenders die ook prima voldeden(G was"luxer",als je 't zo kan noemen) :P

Amarok is van ver na mijn tijd,denk niet dat die zo capabel zijn(mijn gedachte)

Ace1

Citaat van: ridivek op 05/07/2016 | 22:03 uur
Ik vind het niet erg dat de MB290 uitgefaseerd worden, ze zijn immers al ruim 20 jaar oud. Als ik mij niet vergis waren ze in overmaat aangeschaft, waardoor sommige weinig kilometers gemaakt hebben. Toch vind ik het vreemd dat litauwen deze oude barrels nog willen hebben. Zijn ze niet rijp voor de sloop?
(Voor de duidelijkheid, amarok = low cost nld voertuig. Hiernaast Vectors en ? zwaarder gepantserde voertuigen. De MB kon enigzinds het veld in, de amaroks NIET.)

Je heb weinig kennis van zaken op 4x4 gebied de MB290 is een betrouwbaar voertuig en waarschijnlijk kopen de Litouwers  de voertuigen waarop weinig kilometers op staan en en daarnaast zijn er voldoende reserve onderdelen bij Mercedes te bestellen en de loonkosten in Litouwen zullen een stuk lager liggen dan hier in Nederland. Leg mij uit waarom je nieuwe MB290's als je gebruikte MB290's tweedehands kan kopen. Dat geldt trouwens ook voor de Unimog nog zo'n kwaliteitsproduct van Mercedes. De MB290 stamt af van de G-Wagen 461 die sinds 1979 op de markt is gekomen en voortdurend is door ontwikkeld door Mercedes.

https://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_G-Class

Ik ken iemand die bij de domeinen een landrover heeft gekocht die van de Landmacht vandaan kwam met slechts 5000km op de teller en die rijdt daar nog mee rond.

Wat betreft de VW Amarok is idd een miskoop geweest als men bij de japanese pickup's had gekeken dan men de keus gehad uit vier merken die een uitstekend voertuig voor het gebruik  in het veld hebben.

Mourning

Ik heb er ook geen probleem mee zo lang het maar niet voor meer problemen e.d. zorgt bij het restje eenheden dat we nog hebben. Want als het allemaal 'licht' en vooral zo goedkoop mogelijk moet dan wel graag met spul dat voldoende aanwezig is en inzetbaar is...

"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

StrataNL

Citaat van: ridivek op 05/07/2016 | 22:03 uur
Ik vind het niet erg dat de MB290 uitgefaseerd worden, ze zijn immers al ruim 20 jaar oud. Als ik mij niet vergis waren ze in overmaat aangeschaft, waardoor sommige weinig kilometers gemaakt hebben. Toch vind ik het vreemd dat litauwen deze oude barrels nog willen hebben. Zijn ze niet rijp voor de sloop?
(Voor de duidelijkheid, amarok = low cost nld voertuig. Hiernaast Vectors en ? zwaarder gepantserde voertuigen. De MB kon enigzinds het veld in, de amaroks NIET.)

Enigszins het veld in? De MB 280/90 is het werkpaard van de landmacht.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

ridivek

Ik vind het niet erg dat de MB290 uitgefaseerd worden, ze zijn immers al ruim 20 jaar oud. Als ik mij niet vergis waren ze in overmaat aangeschaft, waardoor sommige weinig kilometers gemaakt hebben. Toch vind ik het vreemd dat litauwen deze oude barrels nog willen hebben. Zijn ze niet rijp voor de sloop?
(Voor de duidelijkheid, amarok = low cost nld voertuig. Hiernaast Vectors en ? zwaarder gepantserde voertuigen. De MB kon enigzinds het veld in, de amaroks NIET.)

dudge

Citaat van: JdL op 05/07/2016 | 11:44 uur
Al ons materiaal verdwijnt tegenwoordig naar de Baltische staten.  :cute-smile:
Daar zien ze tenminste het nut in van het 'speelgoed'

*materieel.

En vwb deze voertuigen, prima. De MB's zijn in Nederland wel klaar, die dingen zijn uit de jaren '90. Dat ze daar bereid zijn er wat meer onderhoud in te steken is prima.

JdL

Al ons materiaal verdwijnt tegenwoordig naar de Baltische staten.  :cute-smile:
Daar zien ze tenminste het nut in van het 'speelgoed'
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan