Uitbesteding door de overheid en Defensie in het bijzonder, haalbaar of niet ?

Gestart door Ros, 21/10/2014 | 00:25 uur

Elzenga

Citaat van: Thomasen op 21/10/2014 | 21:12 uur
Dat is ongeveer ook wel de praktijk die ik om me heen zie.
Uitbesteden is vooral nuttig als je zelf de expertise niet in huis kunt hebben of wanneer je te klein bent om flexibiliteit te bieden. Beide lijkt me bij de overheid niet het geval.
+1

Ros

Citaat van: mikemans op 21/10/2014 | 12:38 uur
Einde les 1 van 'uitbesteding door de overheid 101' Resultaten uit het verleden bieden in dit uitzonderlijke geval 100% garantie voor de toekomst!

Laat les 2, 3 en de rest maar zitten........... :silent:

Enforcer

Het defensie onderdeel bij uitstek wat uitbesteed zou kunnen worden is het KPU. Er zijn meerdere succesvolle ondernemingen, zoals de "Wehrkampf", die het bestellen en uitleveren van kleding en andere zaken wel goed beheerst en tijdig kan leveren. Ik ben benieuwd wanneer men bij de politie nu genoeg gaat krijgen van het KPU "bedrijf".

Er zijn nu al technische onderdelen die te weinig militairen hebben om alle uitzendingen te kunnen draaien. Zou je dat civiel gaan uitbesteden, raak je dus in feite meer militaire kennis en capaciteit kwijt. In sommige gevallen kun je dan een civiele techneut richting een uitzendgebied sturen, maar dan ben je makkelijk een factor 7 kwijt aan kosten p.p.. Veel zaken zijn op het eerste zicht goedkoop bij uitbesteding en vervolgens wordt je afgeknepen en uitgeperst, zoals je dat intern ook al kan zien via de Paresto dienstregeling en andere zaken, welke ik hier maar niet noem. Als je intern al niet als gezamenlijk Defensiebedrijf kan en blijkbaar niet wilt werken, dan zou je al helemaal niet civiel uit moeten gaan besteden. Of is de Kromhout wel een succesverhaal geworden?!

dudge

Citaat van: bergd op 21/10/2014 | 16:36 uur
Ik heb slechte ervaring met uitbesteding. De organisatie waar ik werk heeft ongeveer 5500 medewerkers hierbij is de technische dienst vorig jaar uitbesteed. De oude medewerkers van de TD zijn hierbij overgenomen, motivatie, onzekerheid en "hart voor de zaak" zijn tot een diepte punt gedaald bij deze mensen wat het werk niet ten goede komt. Het probleem zit hem voor in het feit dat er niet meer meegedacht mag worden met de opdrachtgever.

Voorbeeld: apparaat gaat stuk, er wordt een werkbon gemaakt voor de TD. Tegen een vergoeding wordt apparaat weer gemaakt. Dit herhaald zich binnen een maand meerdere keren. Het levert het externe-bedrijf die de TD levert extra geld op, zolang de echte oorzaak niet gevonden zal het hun worst zijn. De mensen van de technische dienst mogen niet meer mee denken(wat ze vroeger wel deden) zodat er snel een oplossing gevonden is.
Probleem: de organisatie is veel meer geld kwijt, verkeerde beslissingen worden genomen en de kwaliteit is tot een diepte punt gedaald.

De kwaliteitfunctionaris die toezicht zou moeten houden werkt niet.

Dat is ongeveer ook wel de praktijk die ik om me heen zie.
Uitbesteden is vooral nuttig als je zelf de expertise niet in huis kunt hebben of wanneer je te klein bent om flexibiliteit te bieden. Beide lijkt me bij de overheid niet het geval.

bergd

Ik heb slechte ervaring met uitbesteding. De organisatie waar ik werk heeft ongeveer 5500 medewerkers hierbij is de technische dienst vorig jaar uitbesteed. De oude medewerkers van de TD zijn hierbij overgenomen, motivatie, onzekerheid en "hart voor de zaak" zijn tot een diepte punt gedaald bij deze mensen wat het werk niet ten goede komt. Het probleem zit hem voor in het feit dat er niet meer meegedacht mag worden met de opdrachtgever.

Voorbeeld: apparaat gaat stuk, er wordt een werkbon gemaakt voor de TD. Tegen een vergoeding wordt apparaat weer gemaakt. Dit herhaald zich binnen een maand meerdere keren. Het levert het externe-bedrijf die de TD levert extra geld op, zolang de echte oorzaak niet gevonden zal het hun worst zijn. De mensen van de technische dienst mogen niet meer mee denken(wat ze vroeger wel deden) zodat er snel een oplossing gevonden is.
Probleem: de organisatie is veel meer geld kwijt, verkeerde beslissingen worden genomen en de kwaliteit is tot een diepte punt gedaald.

De kwaliteitfunctionaris die toezicht zou moeten houden werkt niet.

mikemans

simpel. alles is haalbaar. alleen het aloude effect zal bij elke uitbesteding (zie ict) als een draak de kop op steken.

We willen iets voor niets: de markt belooft ons dan iets voor niets want dat is wat we willen horen: we willen dat het waar is en dus geloven we dat het waar is c.q. blijven we net doen alsof het waar is.

Stap een we doen alvast alsof het gelukt is want de manager van nu wil voor zichzelf de winst inboeken> de winst komt in de vorm van het afstoten van al het personeel ter zake kundig> we blijven over als klant zonder kennis zodat kritiek aan klantzijde uitblijft (want lastig voor de manager die de winst wil inboeken in zijn termijn op de stoel)> we zijn overgeleverd aan de grillen van de markt want eigen expertise wederopbouwen blijkt onmogelijk of te duur en past niet in het waanbeeld van de bij voorbaat al succesvol verklaarde uitbesteding.

De markt investeert in het contract met de eerste, op korte termijnwinst beluste, manager door onder de kostprijs in te schrijven met een open contract. Het lijkt of er iets voor niets wordt geboden, de manager overwint maar ook de markt. Er wordt verder niet op de kleine lettertjes in het contract gelet want dat zou het waanbeeld maar verstoren en dat komt politiek gezien niet uit.

Dan ontstaat de weerstand bij het huidige personeel: er wordt in allerlei goed en sluitend onderbouwde rapporten en berekeningen aangetoond dat zelf doen goedkoper is en blijft, al was het maar omdat er geen winstnemer/ waarde onttrekker in het spel zit. Deze weerstand wordt de kop ingedrukt en de mensen met terechte kritiek worden op een zijspoor gezet. Immers hun waarheid pakt goed uit voor de belastingbetaler maar slecht uit voor de lobbyist, de marktpartij die met het geld in luxe kan gaan leven en de desbetreffende manager die wil scoren met niets.

(als later het onafwendbare en immer blijkende debacle zich openbaart is meneer immers allang weer bevorderd om op een andere stoel door te gaan met potverteren en is de puinhoop voor de aflosser die weer kan scoren met zijn versie van de oplossing. Met dit tag team management effect klimmen de  beste teams tot generaalsniveau met een spoor van vernieling achter hen.)

En dan, als de markt eenmaal het monopolie heeft komt de gewone marktwerking om de hoek kijken zoals die immer inwerkt op de randdebiele overheid> De markt gaat Niets leveren voor exorbitant hogere prijzen WANT: De markt wil winst maken en dus immer zo weinig mogelijk leveren voor zo veel mogelijk geld. Dat lukt het beste bij een klant die ter zake onkundig is en dat is de overheid altijd.

Dan blijken die prijzen te hoog wanneer de markt overmoedig geworden zijn hand overspeelt.> De prijs gaat naar beneden MAAR de winst moet maximaal blijven en dus > kwaliteit en kwantiteit omlaag richting nul.

De uitbesteding eindigt in een balans waarbij we voor MEER geld MINDER krijgen van LAGERE of zelfs ONVOLDOENDE kwaliteit. Waarbij voor defensie het meeste dan ook nog eens niet beschikbaar is in het missiegebied.

Naar mate de omvang van het er mee gemoeide bedrag zal er dan later, als alles uit komt in de media(die ook een graantje meepikt in het proces) de tweede kamer verbolgen reageren (terwijl het meestal zo is dat vriend, vader, neef of broer aan het uitbesteden flink heeft verdiend want toeval bestaat niet), en een onderzoek gelasten wat weer een geheel nieuwe kans bied om als politicus of als manager te scoren ten koste van nog meer gemeenschapsgeld.

Aan het eind zal, naar mate de kiezergevoeligheid, een cosmetische oplossing of een echte oplossing afgedwongen worden. Het geld is echter al weer bij de juiste vriendjes in de zak beland en dat krijgt de belastingbetaler niet meer terug. En ook het volgende plan om, door ogenschijnlijke onhandigheid, de geldstroom naar de vriendjes weer nieuw leven in te blazen ligt dan al weer klaar, de volgende pompslag van belastingbetaler naar private personen in deze corrupte dans met als democratisch uitziende vernislaag.

Einde les 1 van 'uitbesteding door de overheid 101' Resultaten uit het verleden bieden in dit uitzonderlijke geval 100% garantie voor de toekomst!

Ros

Dit is de nieuwe topic over uitesteding bij de overheid en in het bijzonder bij Defensie. Naar aanleiding van het artikel over de Britse plannen om onderhoud uit te besteden.