Defensie gaat 3300 vrachtwagens vervangen

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 24/06/2015 | 08:25 uur

Harald

Duitsland heeft een keuze gemaakt

Iveco wins German trucks contract

Iveco Defence Vehicles will deliver its Trakker trucks to the German military for the army's protected transport vehicle requirement. The company announced the late October signing of the contract on 9 November.

Under the contract Iveco will deliver 133 8x8 vehicles from Iveco's militarized Trakker range of trucks in five configurations. The configurations include various types of ISO-container-transport body work, some with hydraulic crane and winch systems.

The vehicles will all be supplied with a protected cab for ballistic, mine and IED protection. These cabs are designed to accommodate a variety of modern military communication and command systems.   

Deliveries under the contract will take place between 2016 and 2019.

http://www.shephardmedia.com/news/mil-log/iveco-wins-trakker-trucks-contract/

IVECO Defence Vehicles of Italy to supply 133 Trakker protected trucks to the German Army.

Iveco Defence Vehicles announces that on October 29, 2015 the German Bundeswehr – represented by BAAINBw (Federal Office of Bundeswehr Equipment, Information Technology and In-Service Support) - and Iveco Defence Vehicles signed a contract for the supply of 133 Trakker trucks to be delivered in 2016 - 2019

The tender invitation was issued in 2014 and resulted in the selection of Iveco Defence Vehicles, whose bid was rated as the best in both technical and economic terms.

The contract comprises 8x8 vehicles from Iveco's militarized Trakker range of trucks, which will be supplied in five different configurations including various types of ISO-container-transport body work, some with hydraulic crane and winch systems, and represents the next step in the so called GTF-procurement-project of the German Army.

All vehicles will be supplied with a protected cab which currently offers among the best-in-class levels of ballistic, mine and IED protection. These cabs also provide the users with a high level of crew comfort and are designed to accommodate a variety of modern military communication and command systems.

Over the last decade, Iveco Defence Vehicles has delivered nearly 1000 vehicles from its wide product range (4x2, 4x4, 6x2, 6x4, 6x6 and 8x8) to the German Army, including 250 protected and unprotected customised heavy trucks from the Trakker range in different configurations (e.g. GTF 8x8, TEP-90, STW-8x8, Tipper-8x8-FSA, Tractor-6x6-FSA and FTW-6x4), which have already been extensively fielded in operational theatres.

Recent contract awards with the Bundeswehr also include 115 heavy ISO-container-transporttrucks with air suspension, based on the new Trakker 6x6 in militarized Euro VI version for Medical Emergency Hospitals (MSE System) with deliveries starting in Q4/2015.

These sales successes with the German Army are the latest in a series of achievements for this durable, highly reliable range of trucks, which has been procured in different configurations by defence forces across Europe, including Switzerland, the UK, Poland, Spain and Italy.

http://www.armyrecognition.com/november_2015_global_defense_security_news_uk/iveco_defence_vehicles_of_italy_to_supply_133_trakker_protected_trucks_to_the_german_army_10911155.html

PDF  brochure info :
http://www.militarysystems-tech.com/files/militarysystems/supplier_docs/Iveco%20Trucks%20Brochure.pdf


Elzenga

Citaat van: Strata op 25/06/2015 | 17:10 uur
Geen idee. Weet alleen van Gdels en ADI dat ze NL op de korrel hebben, zullen gerust nog wel andere fabrikanten meedoen met voertuigen in de 7 tons klasse. Iveco LMV en BAE RG32 bijvoorbeeld.

Vector is meer geschikt voor MB vervanging van luchtmobiel. Wat betreft de voertuigen voor 13 en 43 wordt echt gevraagd naar een zwaarder voertuig. Ben benieuwd naar de ontwikkelingen bij de motbrig. Als men daar gaat inzetten op de Bushmaster maakt de Hawkei flinke kansen door de grote commonality. Wie weet is defenture wel bezig met een variant op de Vector  :cute-smile:
we zullen het zien en beleven ;)...

StrataNL

Citaat van: Elzenga op 25/06/2015 | 16:40 uur
En Iveco LMV? daarmee zou immers een grote mate van standaardisatie met buurlanden (zoals België) mogelijk zijn. De Vector is een aparte categorie dacht ik...gezien afmetingen en prestaties. Mix van zowel Vectors en LMVs hebben mijn voorkeur in deze.

Geen idee. Weet alleen van Gdels en ADI dat ze NL op de korrel hebben, zullen gerust nog wel andere fabrikanten meedoen met voertuigen in de 7 tons klasse. Iveco LMV en BAE RG32 bijvoorbeeld.

Vector is meer geschikt voor MB vervanging van luchtmobiel. Wat betreft de voertuigen voor 13 en 43 wordt echt gevraagd naar een zwaarder voertuig. Ben benieuwd naar de ontwikkelingen bij de motbrig. Als men daar gaat inzetten op de Bushmaster maakt de Hawkei flinke kansen door de grote commonality. Wie weet is defenture wel bezig met een variant op de Vector  :cute-smile:
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Elzenga

Citaat van: Strata op 25/06/2015 | 15:54 uur
Vervanger van de Mb's is inderdaad ook een apart project. Variant op de Vector zou geweldig zijn. Heb begrepen dat er meerdere partijen in de race zijn. Waaronder GDELS met de Eagle en Thales/ADI met de Hawkei.
En Iveco LMV? daarmee zou immers een grote mate van standaardisatie met buurlanden (zoals België) mogelijk zijn. De Vector is een aparte categorie dacht ik...gezien afmetingen en prestaties. Mix van zowel Vectors en LMVs hebben mijn voorkeur in deze.

StrataNL

Vervanger van de Mb's is inderdaad ook een apart project. Variant op de Vector zou geweldig zijn. Heb begrepen dat er meerdere partijen in de race zijn. Waaronder GDELS met de Eagle en Thales/ADI met de Hawkei.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Master Mack

Klopt het waren 8400 voertuigen waaronder ook die 1600 VW's vallen die net instromen en volgens mij ook de voertuigen voor KCT. Dus 3300+ 1600= 4900 vtg. Nu geloof ik dat de operationele MB 280/290 ook onder die 8400 vallen dus komt er in de toekomst lijkt mij nog een order voor pak hem beet zo'n 1500 vtg welke mooi ook door de NLD  ATTV (Vector) kan worden ingevuld. Denk dat je dan op totaal ongeveer 6500 voertuigen komt dan heb je door bezuinigingen en poulevorming een aardige reductie gekregen.

Ace1

vrachtwagenfabrikanten wacht megaorder defensie

Het gaat al goed met de truckverkoop in Nederland en Europa en de vooruitzichten voor de vrachtwagenfabrikanten worden nog veel beter. Defensie wil maar liefst 3300 vrachtwagens vervangen. Met de investering is een bedrag van een miljard euro gemoeid.

Defensie staat aan de vooravond van en mega investering van een miljard euro voor de vervanging van 3300 vrachtwagens. De super order wordt op korte termijn aanbesteed.  De exacte plannen moeten nog door defensieminister Hennis naar de Tweede Kamer worden gestuurd. Dit gebeurt naar verwachting volgende maand, meldt de Telegraaf.

Kop en schouders

Wie de order krijgt is dus nog de vraag. Feit is dat de investering een verdere boost zal geven aan de truckverkoop die toch al prima loopt. De truckverkoop in Europa stijgt. Over het eerste kwartaal gezien steekt Nederland er met kop en schouders boven uit. Ons land noteerde een groei van 139,1 procent ten opzichte van 2014, het jaar net na de Euro 6 subsidierace.

Productieverhoging

DAF, een van de vrachtwagenbouwers die aast op de megaorder, maakte vorige week bekend voor de derde keer dit jaar zijn productie te verhogen. DAF wil vanaf september tweehonderd vrachtwagens per dag maken. In juni had DAF de productie  al verhoogd van 156 naar de 174 In april lag de productie nog op 140 voertuigen per dag.

door PETER DE WEERD

http://www.logistiek.nl/distributie/nieuws/2015/6/truckbouwers-wacht-megaorder-defensie-101134925?tid=TIDbdcfac10-01c7-40fd-b3fb-d048be9c2354X468AC94A-2FEB-4CDC-928A-108A68E8E6F4YI4&utm_blocknumber=2&utm_block=Email&utm_campaign=2015_NB_Logistiek&utm_medium=email&utm_source=Vakmedianet


Master Mack

Weet iemand hoeveel vrachtwagens ze uiteindelijk vervangen ? Volgens mij een stuk minder als eerder gepland. O.a.door pouling en bezuinigingen.

DvdW

The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Megaorder legertrucks

Defensie gaat 3300 vrachtwagens vervangen

Eindhoven | Roy Klopper, 24 juni 2015

Defensie staat aan de vooravond van de historische vervanging van liefst 3300 vrachtwagens, waarmee volgens betrokkenen een investering is gemoeid van ruim één miljard euro.

De superkans voor de vrachtwagenindustrie wordt op korte termijn aanbesteed en geldt als een megaorder, ook als deze wordt afgezet tegen de lang omstreden aanschaf van 37 peperdure JSF-gevechtsvliegtuigen, die circa 4,5 miljard euro kosten.

DAF Trucks in Eindhoven ziet als één van de gegadigden grote kansen voor de Nederlandse economie en werkgelegenheid. De vrachtwagens moeten tot en met 2024 gefaseerd worden geleverd.

De exacte plannen voor de door alle krijgsmachtdelen te gebruiken nieuwe vrachtwagens moeten nog door defensieminister Hennis naar de Tweede Kamer worden gestuurd. Dit gebeurt naar verwachting volgende maand. Om die reden is Defensie terughoudend met het verstrekken van informatie. ,,Het is gebruikelijk eerst het parlement in te lichten", aldus zegsman Jurriaan Esser.

De kapitein bevestigt evenwel dat de industrie inmiddels op de hoogte is gesteld van de naderende megaorder. Vanwege het torenhoge bedrag dat ermee is gemoeid, moet Defensie de vervanging, inclusief het daarna benodigde onderhoud, Europees aanbesteden. Hierdoor moet DAF de strijd aanbinden met concurrerende buitenlandse reuzen als Scania, Iveco en Renault.

Kansen

Zegsman Rutger Kerstiens van DAF Trucks zegt dat de vervangingsoperatie zijn concern grote kansen biedt. ,,Het gunnen van de order aan ons zou natuurlijk goed zijn voor de Nederlandse economie en werkgelegenheid. Daarnaast is het een mooie voortzetting van de intensieve relatie van DAF met Defensie."

DAF leverde sinds 1930 vele duizenden vrachtwagens, trailers en aanhangwagens aan de krijgsmacht. Vooral in de jaren vijftig en zestig werden grote aantallen militaire vrachtwagens ontwikkeld en geleverd. Zo ook de zogeheten 'Dikke Daf', waarop talrijke dienstplichtigen hun vrachtwagenrijbewijs haalden.

Multifunctioneel

De meeste nieuwe legervrachtwagens, die in een lichte, middelzware en zware variant in de bestelling gaan, worden multifunctioneel. Defensie wil een grote partij containerdragers aanschaffen die afwisselend zijn in te zetten voor bijvoorbeeld troepen- en materieelvervoer, als commando- of verbindingenpost of als werkplaats.

Een groot deel van de trucks moet worden bepantserd teneinde veilig te kunnen worden ingezet in oorlogsgebieden. Vrachtwagens die slechts in Nederland gaan rijden, zullen meer lijken op civiele trucks. In die uitvoering zijn ze volgens Defensie een stuk goedkoper in aanschaf en onderhoud.

http://eservice-data.solidam.com.s3-website-us-east-1.amazonaws.com/publication/telegraaf/native-app/issue/2015/06/24/0001/public/frame/8aae5268da5110157237accd2c805ef9c10517ac.html

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Defensie gaat 3300 vrachtwagens vervangen

wo 24 jun 2015 / door Roy Klopper

Megaorder legertrucks

Eindhoven - Defensie staat aan de vooravond van de historische vervanging van liefst 3300 vrachtwagens, waarmee volgens betrokkenen een investering is gemoeid van ruim één miljard euro.
 
De superkans voor de vrachtwagenindustrie wordt op korte termijn aanbesteed en geldt als een megaorder, ook als deze wordt afgezet tegen de lang omstreden aanschaf van 37 peperdure JSF-gevechtsvliegtuigen, die circa 4,5 miljard euro kosten.

DAF Trucks in Eindhoven ziet als één van de gegadigden grote kansen voor de Nederlandse economie en werkgelegenheid. De vrachtwagens moeten tot en met 2024 gefaseerd worden geleverd.

De exacte plannen voor de door alle krijgsmachtdelen te gebruiken nieuwe vrachtwagens moeten nog door defensieminister Hennis naar de Tweede Kamer worden gestuurd. Dit gebeurt naar verwachting volgende maand. Om die reden is Defensie terughoudend met het verstrekken van informatie. ,,Het is gebruikelijk eerst het parlement in te lichten", aldus zegsman Jurriaan Esser.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/24192660/__Megaorder_legertrucks__.html