Internationale ontwikkelingen maritiem

Gestart door Parera, 17/04/2018 | 18:32 uur

StrataNL

Citaat van: Parera op 14/06/2019 | 02:58 uur
Zo moet de ''cockpit'' er van binnen uit zien, een 3 koppige bemanning die de brug bemand.
Dat doen we op de OPV's toch ook?

-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

#760
Via de vrienden van het Italiaanse defensie forum

















Zo moet de ''cockpit'' er van binnen uit zien, een 3 koppige bemanning die de brug bemand.


Poleme

#759
Citaat van: Flyguy op 12/06/2019 | 17:41 uur
Wen er maar aan, Europese ontwerpen gaan alleen maar lelijker worden. Combinatie van voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten en toch een eigen hightech indutrie willen ondersteunen.  ;D

Wat dat betreft hebben we al verloren.
Lelijke eenden en canards.

Een product ontwikkelen waarbij de boekhouder de hand teveel op de knip houdt, maar de directeur toch wil pretenderen dat het een eerste klas artikel wordt.
En een inkoop-afdeling die niet voor de beste onderdelen, half-fabrikaten en grondstoffen tegen een gunstige concurrerende prijs kiest.   Maar de oekaze van de directie volgt, dat er in principe alleen bij 'vriendjes' wordt ingekocht, want die moeten ook aan het werk gehouden worden.

Het resulterende Lelijke Eendje, dat wordt inderdaad 'lelijk', niet alleen letterlijk van buiten, maar vooral figuurlijk van binnen.

En is marine scheepsbouw dan (nog) wel high tech industrie te noemen ?   Hun producten blijven 30, wat zeg ik, gerust 35 en soms zelfs 40 jaar in dienst.
De civiele scheepsbouw bruist.  Steeds hogere (brand) veiligheidseisen,  steeds zwaardere milieu eisen, personeelstekorten, meer concurrentie uit lage-lonen landen, stijgende brandstofkosten.  En dan nog geld proberen te verdienen bij onder druk staande al magere winstmarges.

So-de-mieters !  Dat vraagt dus om steeds beter gestroomlijnde scheepsrompen, roeren, schroeven, nieuwe brandstof soorten.  Over 10 jaar moet men emissie-loos kunnen varen in de civiele scheepvaart.  Dat vraagt nu om hybride dieselelektrische voorstuwing.  Heden varen diverse schepen en sleepboten  rond met dieselmotoren, electro-motoren en een accu-pakket.  Maar het ontwerp is cosntructie-modulair opgezet, zodat in de volgende toekomstige stap het accu-pakket en eventueel de dieselmotoren kunnen worden vervangen door brandstof cellen.
En men streeft er ook naar om ergens in het volgende decennium het roer over te geven aan een autonome denkende en zelf-lerende robot schipper.

Dan vraag je aan Thecla Bodewes van de gelijknamige werd: hoe innoveren jullie ?   Thecla: "dat doen wij o.a. door te kijken naar de Automotive industrie.  Vrachtwagens en personenauto's gaan veel korter mee en dus volgen de innovaties elkaar daar sneller op en die pikken wij weer op.  En ... Bodewes heeft door ervaringen geleerd heel goed te luisteren naar de klant."
Een toeleverancier van elektronische motor-management t.b.v. bovengenoemde hybride aandrijvingen vertelt dan ook een zelfde verhaal.  Hun technologie halen ze bij auto-fabrikanten.  Vervolgens vraag je aan mensen in de automotive wereld of zij zo innovatief zijn ?   Nee, wij zijn vrij behoudend, een nieuwkomer zoals Tesla met haar uitstekende accu-technoloige is dat niet en Google had in 2010 al een zelf-rijdende auto ontwikkeld.  Maar wij zijn wel goed in het snel ontwerpen en ontwikkelen van nieuwe producten, die keer op keer complexer worden.
In de auto industrie hebben we ook vrij kleine marges.  Maar om de kosten te drukken van dure onderdelen zoals bijvoorbeeld de bodemplaat, motoren en wiel-ophangingen die ontwikkelen wij vaak in internationaal verband.  Waarbij wij niet alleen samenwerken met andere Europese, maar ook Amerikaanse, Japanse en Zuid-Koreaanse auto-fabrikanten en toeleveranciers.

Darwin zei: de diersoort die zich het beste aanpast, die heeft de meeste overlevingskans.
Een type dat gevormd wordt door de boekhouders van MinFin en de kooplui van Economische Zaken wordt in een vergeleken met de Koude Oorlog structureel kleinere markt een "canard", een ongeloofwaardig verhaal (business-model).
Breekt er oorlog uit, dan ondergaat het Lelijke Eendje zijn ultieme zuur-test.  Grote kans dat ze afgeborreld worden sterkere tegenvoeters.
Konden in 1795 - 1815 (Napoleon) en in WO 2 de slechteriken uiteindelijk nog te grazen genomen worden en het tij ten goede gekeerd worden.
De volgende keer zou het wel eens kunnen gebeuren, dat we dat tij niet meer kunnen keren en niet alleen onze schepen verliezen, maar ook onze manier van leven.

Is me dat een lelijke toekomst.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Parera

#758
Citaat van: ARM-WAP op 13/06/2019 | 10:47 uur
Die PPA's zijn idd (net als de Multipla  :sick:) aartslelijk, vooral de brug-vorm.
De boeg... elk het zijne... "economische hoge vaart", neem ik aan.

Nee het is niet voor een economische hoge vaart, wat ik begreep is dat het ontwikkeld is door Fincantieri voor een hoge snelheid vaart. Het is gebaseerd op het ontwerp van de boeg van de Gotlandia veerboot. De punt in de boeg zou de golven ''doorboren'' waardoor het schip beter kan varen op hoge snelheid. De schepen kunnen straks bijna 32 knopen halen op hun CODAG.



[youtube width=500 height=281]https://www.youtube.com/watch?v=MiXzXrw9odY[/youtube]

ARM-WAP

De Burkes vind ik wel goed uitzien (vanaf Flight IIA - met heli-hangars dus).
Vooral de romp is geslaagd... en met de prop-config ook nog eens zeer capabel: deze schepen halen tenminste nog 30 kn, iets wat in Europa blijkbaar niet meer (zo) belangrijk lijkt te zijn.
Van de Tico's vind ik de romp geslaagd (dan ook gebaseerd op de Spruance's die goed stand hielden in de winterse Atlantic) maar de doosvormige bovenbouw afschuwelijk.

Die PPA's zijn idd (net als de Multipla  :sick:) aartslelijk, vooral de brug-vorm.
De boeg... elk het zijne... "economische hoge vaart", neem ik aan.

De Omega zou idd een 'mooi' schip worden... Ben benieuwd wel ontwerp het zal halen...

Huzaar1

Citaat van: Ace1 op 13/06/2019 | 09:17 uur
Vindt het wel meevallen de Ticonderoga-klasse kruisers en de Arleigh Burke-klasse torpedojagers vindt ik lelijker. Ik vermoed dat de bovenbouw van de voorkant van de Arleigh Burke-klasse model heeft gestaan voor de PPA.

https://en.wikipedia.org/wiki/Ticonderoga-class_cruiser

https://en.wikipedia.org/wiki/Arleigh_Burke-class_destroyer

neeneene, echt, er is geen lijn in dit schip te ontdekken, geen enkel esthetisch genoegmakende vormgeving.
2 van die flats erop met veel toegevoegde dingen. Heel hoog, smal.. nee.
DIt is echt de lelijkste.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ace1

Citaat van: Huzaar1 op 12/06/2019 | 16:51 uur
Ding wint iig een prijs, lelijkste boot..ever.

Vindt het wel meevallen de Ticonderoga-klasse kruisers en de Arleigh Burke-klasse torpedojagers vindt ik lelijker. Ik vermoed dat de bovenbouw van de voorkant van de Arleigh Burke-klasse model heeft gestaan voor de PPA.

https://en.wikipedia.org/wiki/Ticonderoga-class_cruiser

https://en.wikipedia.org/wiki/Arleigh_Burke-class_destroyer

Parera

Citaat van: StrataNL op 12/06/2019 | 16:14 uur
Zie ik daar helemaal rechts een 76mm Sovraponte kanon :big-smile:
Die had ik over het hoofd gezien!


Citaat van: Harald op 12/06/2019 | 22:37 uur
Persoonlijk denk, vind ik dat DMO voor de vorm van het Omega moet gaan. Het zal misschien wat duurder zijn maar met deze "futuristische" look  veel beter export materiaal en ook toekomst gericht kwa radarreflectie.
Dat zou niet alleen voor de looks de beste optie zijn maar ook het feit dat de KM kiest voor een ontwerp van Damen dat ook daadwerkelijk exporteerbaar is (LCF, OPV en JSS zijn allemaal te duur/NL specifiek voor export) kan de NL marine industrie een boost geven bij een eventuele export order.

Harald

Het is idd erg jammer dat het project 1047 niet door kon gaan, deze hadden we goed kunnen gebruiken in de Oost.

Maar ff terug naar die PPA, als je boven de brug een I400 mast bedenkt en midscheeps het "gat" dicht maakt dan heb je met wat "fantasie" een Damen Omega ontwerp.  :P

Persoonlijk denk, vind ik dat DMO voor de vorm van het Omega moet gaan. Het zal misschien wat duurder zijn maar met deze "futuristische" look  veel beter export materiaal en ook toekomst gericht kwa radarreflectie.

Flyguy

#752
Citaat van: Huzaar1 op 12/06/2019 | 18:15 uur
Ik vind alles van Damen en de VS vaak wel mooi. Dit is echt gewoon moeilijk lelijk. Alsof ze hun best hebben gedaan ermee.

Het estetische komt vaak vanuit het ontwerpen uit een bepaald oogpunt zoals De Schelde en Nevesbu dat zo goed konden voorheen. Ik betwijfel of dat vanuit budgettaire redenen nog gaat lukken met het vMFF.

Citaat van: Master Mack op 12/06/2019 | 22:01 uur
Inderdaad net zon gedrocht als de lelijkste Fiat ooit. Geef mij dan maar een Omega van Damen. Mooiste ontwerp sinds de kruiser de Ruyter verdwenen uit de Javazee.

Pseudo-Deutschland klasse ontwerpje wat zwaar inadequaat was voor de taak die ze moest vervullen. Geef mij maar een 1047 of de C802 of C801  :cute-smile:

Master Mack

Inderdaad net zon gedrocht als de lelijkste Fiat ooit. Geef mij dan maar een Omega van Damen. Mooiste ontwerp sinds de kruiser de Ruyter verdwenen uit de Javazee.

MasterChief1971

"Whosoever commands the sea, commands the trade; whosoever commands the trade of the world commands the riches of the world, and consequently the world itself"- Sir Walter Raleigh

Huzaar1

Citaat van: Flyguy op 12/06/2019 | 17:41 uur
Wen er maar aan, Europese ontwerpen gaan alleen maar lelijker worden. Combinatie van voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten en toch een eigen hightech indutrie willen ondersteunen.  ;D


Wat dat betreft hebben we al verloren.

Ik vind alles van Damen en de VS vaak wel mooi. Dit is echt gewoon moeilijk lelijk. Alsof ze hun best hebben gedaan ermee.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Flyguy

Citaat van: Huzaar1 op 12/06/2019 | 16:51 uur
Ding wint iig een prijs, lelijkste boot..ever.
Wen er maar aan, Europese ontwerpen gaan alleen maar lelijker worden. Combinatie van voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten en toch een eigen hightech indutrie willen ondersteunen.  ;D


Wat dat betreft hebben we al verloren.

StrataNL

Citaat van: Huzaar1 op 12/06/2019 | 16:51 uur
Ding wint iig een prijs, lelijkste boot..ever.
Dacht dat die al aan de MCMV was vergeven  ;D
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation