Zwaar transporttoestel voor Klu

Gestart door Ace1, 17/08/2021 | 18:41 uur

Wat zou een goed zwaar transporttoestel voor de Klu zijn?

Een gebruikte C-17
19 (76%)
Een gebruikt A380 die wordt omgebouwd tot transport toestel
1 (4%)
Een nieuwe An-124 die aangepast is aan de westerse eisen
2 (8%)
Een nieuwe Boeing 747-8 Freighter
3 (12%)

Totaal aantal stemmen: 25

Poll gesloten: 07/09/2021 | 18:47 uur

Lex

De postings in dit topic zijn veelal een herhaling geplaatst in de diverse topic betreffende vervanging van de diverse transportkisten van de KLu.
Daarom gaat hier een slotje op.

Lex
Algeheel beheerder


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: StrataNL op 18/08/2021 | 22:33 uur
Snap ik maar daar zijn toch al topics voor? De conclusie dat occasion C-17's de enige realistische optie is/was als je ook voertuigen cq zwaar materiaal wilt vervoeren.

was.

De enige zinvolle optie is nog de C-5M, maar dat is een kostbare optie, niet zo zeer de aanschaf als de Amerikanen door voor te porren zijn, maar wel de ombouw tot M versie en de exploitatie is ook niet het meest vriendelijk. Een optie zou zijn om die kisten te stationeren in de VS..

StrataNL

Citaat van: Ace1 op 18/08/2021 | 21:09 uur
Voor het doel van het openen van dit topic hoef je geen hoger wiskunde gestudeerd te hebben, ik wil de discussie over de aanschaf van grotere transport toestellen gescheiden houden van de Topic Conflict Afghanistan houden zodat deze topic puur over Afghanistan gaat.
Snap ik maar daar zijn toch al topics voor? De conclusie dat occasion C-17's de enige realistische optie is/was als je ook voertuigen cq zwaar materiaal wilt vervoeren.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Ace1

Citaat van: StrataNL op 17/08/2021 | 23:31 uur
Eerlijk gezegd snap ik het doel van dit topic niet zo want met de huidige combi zijn we best aardig voorzien, alleen zou het aantal C-17's omhoog moeten.

Voor het doel van het openen van dit topic hoef je geen hoger wiskunde gestudeerd te hebben, ik wil de discussie over de aanschaf van grotere transport toestellen gescheiden houden van de Topic Conflict Afghanistan houden zodat deze topic puur over Afghanistan gaat.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: StrataNL op 17/08/2021 | 23:31 uur
Eerlijk gezegd snap ik het doel van dit topic niet zo want met de huidige combi zijn we best aardig voorzien, alleen zou het aantal C-17's omhoog moeten.

Helaas behoord dat laatste niet tot de mogelijkheden.

StrataNL

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 17/08/2021 | 23:03 uur
Dus... voor (zeer) zwaar transport met ramp en bereik vallen vrijwel alle voorbeelden af, de C-17 wordt niet meer geproduceerd en occasions zijn niet beschikbaar. De AN-124 is politiek vermoedelijk totaal onhaalbaar.

Blijft over de C-5 in een gemoderniseerde M versie, er staan nog voldoende kisten in (woestijn) opslag. (en deze bij een Amerikaanse C-17/C-5 opvolger vervangen door dit model vanaf 2040+?)
Precies, extra A330-200F hebben we niet zoveel aan want we hebben de MRTT, kunnen we er beter daar wat meer van aanschaffen. Heb je ook wat meer commanality,
C-5 is niet realistisch voor NL denk ik, veel te groot, te duur, te oud en is niet echt behoefte aan.

Eerlijk gezegd snap ik het doel van dit topic niet zo want met de huidige combi zijn we best aardig voorzien, alleen zou het aantal C-17's omhoog moeten.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 17/08/2021 | 22:22 uur
Daar ben ik het volledig mee eens, maar als je enkel spreekt over het vervoeren van vracht (pallets) dan komt wat mij betreft een A330-200F als winnaar uit de bus voor de KLU.

Waar je bij een C-17 $ 15,000 a 16,000 USD per vlieguur betaald [BRON] kost een (civiele passagiers) A330-200 slechts een kleine $ 8000 a 9000 USD per vlieguur. Dan is de C-17 een dure ''pallet transporteur'' maar het heeft zijn meerwaarde in strategisch transport niet als simpel vracht toestel.

Dus... voor (zeer) zwaar transport met ramp en bereik vallen vrijwel alle voorbeelden af, de C-17 wordt niet meer geproduceerd en occasions zijn niet beschikbaar. De AN-124 is politiek vermoedelijk totaal onhaalbaar.

Blijft over de C-5 in een gemoderniseerde M versie, er staan nog voldoende kisten in (woestijn) opslag. (en deze bij een Amerikaanse C-17/C-5 opvolger vervangen door dit model vanaf 2040+?)

Parera

Citaat van: StrataNL op 17/08/2021 | 22:17 uur
Ik zie de meerwaarde van extra A330's niet hoor. Volgens mij kun je daar nog niet eens een Bushmaster mee vervoeren.
Voor palletized cargo is het prima, maar daar hebben we met de bestaande pool van MRTT's al voldoende capaciteit mee denk ik.

Eigenlijk elk toestel zonder ramp aan de achterzijde valt af als je voertuigen wil vervoeren.
Je wilt ze immers ook uit kunnen laden op luchthavens met weinig infra.

Daar ben ik het volledig mee eens, maar als je enkel spreekt over het vervoeren van vracht (pallets) dan komt wat mij betreft een A330-200F als winnaar uit de bus voor de KLU.

Waar je bij een C-17 $ 15,000 a 16,000 USD per vlieguur betaald [BRON] kost een (civiele passagiers) A330-200 slechts een kleine $ 8000 a 9000 USD per vlieguur. Dan is de C-17 een dure ''pallet transporteur'' maar het heeft zijn meerwaarde in strategisch transport niet als simpel vracht toestel.

StrataNL

Citaat van: Parera op 17/08/2021 | 22:10 uur
A-400M neem ik enkel mee in het verhaal als je voertuigen en/of vracht met grote afmetingen wilt vervoeren. Maar zoals ik al aangaf, daarvan hebben we al (genoeg) middelen maar pure zwaar lucht transport hebben we enkel de A330's. Een enkele of tweetal A330-300P2F of A330-200F's zou een goede aanvulling kunnen zijn als je die kan ''militariseren'' met o.a. communicatie en DIRCM.

Met haar 60 a 70 ton (afhankelijk van de variant) een vracht toestel dat ruim meer kan meenemen dan de C-130 maar ook niet veel onder doet (qua vracht gewicht) aan de C-17. Waarbij de C-17 natuurlijk vrachten van veel grotere afmetingen kan meenemen scheelt het in gewicht ''maar'' 15 a 5 ton.
Ik zie de meerwaarde van extra A330's niet hoor. Volgens mij kun je daar nog niet eens een Bushmaster mee vervoeren.
Voor palletized cargo is het prima, maar daar hebben we met de bestaande pool van MRTT's al voldoende capaciteit mee denk ik.

Eigenlijk elk toestel zonder ramp aan de achterzijde valt af als je voertuigen wil vervoeren.
Je wilt ze immers ook uit kunnen laden op luchthavens met weinig infra.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

#21
Citaat van: Ace1 op 17/08/2021 | 21:31 uur
Klopt maar Parera kwam met de A400M en dat programma schijnt onzeker te zijn dan kom ik met een beter alternatief.

A-400M neem ik enkel mee in het verhaal als je voertuigen en/of vracht met grote afmetingen wilt vervoeren. Maar zoals ik al aangaf, daarvan hebben we al (genoeg) middelen maar pure zwaar lucht transport hebben we enkel de A330's. Een enkele of tweetal A330-300P2F of A330-200F's zou een goede aanvulling kunnen zijn als je die kan ''militariseren'' met o.a. communicatie en DIRCM.

Met haar 60 a 70 ton (afhankelijk van de variant) een vracht toestel dat ruim meer kan meenemen dan de C-130 maar ook niet veel onder doet (qua vracht gewicht) aan de C-17. Waarbij de C-17 natuurlijk vrachten van veel grotere afmetingen kan meenemen scheelt het in gewicht ''maar'' 15 a 5 ton.

StrataNL

Citaat van: Ace1 op 17/08/2021 | 21:31 uur
Klopt maar Parera kwam met de A400M en dat programma schijnt onzeker te zijn dan kom ik met een beter alternatief.
A400M en C-2 zijn niet relevant in deze categorie.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Ace1

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 17/08/2021 | 21:20 uur
Je vroeg toch om zwaar (en bereik)?

Klopt maar Parera kwam met de A400M en dat programma schijnt onzeker te zijn dan kom ik met een beter alternatief.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ace1 op 17/08/2021 | 21:12 uur
Je kan ook voor C-2 gaan?


Je vroeg toch om zwaar (en bereik)?

Ace1

Citaat van: Parera op 17/08/2021 | 20:46 uur
Als je puur militair kijkt naar de keuzes is er weinig keuze en dan kom je heel snel uit bij de C-17 (77 ton) of de veel kleinere A400M (37 ton), dan kan je pax en materieel vervoeren. Wil je enkel materieel vervoeren (op pallets) dan moet een omgebouwde civiele cargo/passagiers kist genoeg zijn.

Je kan ook voor C-2 gaan?

https://www.defensenews.com/digital-show-dailies/avalon/2019/02/28/japan-pitches-c-2-for-new-zealand-transport-fleet/


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ace1 op 17/08/2021 | 20:50 uur
Misschien is een  occasion C-17 mogelijk, wel zal het toestel van nieuwe onderdelen voorzien moeten worden en heel goed nagekeken moeten worden.


1 C-17 vind ik geen goede optie. 2 C-5s, gemoderniseerd (samen met de VS) tot M versies levert je de capaciteit die je zoekt.