Brandweer Defensie gaat over op elektrische voertuigen

Gestart door Sparkplug, 06/11/2020 | 22:20 uur

Zander

People are sheep

Marcel1966

In analogie met de elektrische auto: De eerste echte mobiele telefoon, zoals wij die nu kennen werd in 1973 ontwikkeld (DynaTAC 8000X), woog meer dan 1 kg gewicht en was niet echt een handzaam apparaat, je kon er zo?n 20 minuten mee bellen en bepaald goedkoop waren ze niet.

1 kWh elektriciteit kost om en nabij de 49 cent. Stel dat je 10.000 kilometer per jaar rijdt, dan verbruik je met een auto die 15 kWh per 100 kilometer rijdt, 1.500 kWh per jaar en dat is dan, dus, 1500 x 0,49 = 735 euro per jaar.

1 Liter benzine kost om en nabij de 1euro70. De gemiddelde kosten voor brandstof liggen tussen de ? 70,- en ? 120,- per maand. In het meest gunstige geval ben je dan dus, alleen al aan brandstof, zo'n 840 euro per jaar kwijt.

Wind-, zonne- en waterenergie is altijd aanwezig en raakt nooit op.

Om te profiteren moet men (wel) eerst (durven) investeren.


Poleme

Citaat van: Parera op 25/12/2022 | 16:33 uur
Ik geloof wel in elektrische voertuigen maar het 100% vervangen van benzine/diesel voertuigen dat gaat nooit gebeuren.

Zoals hier in dit topic gaat het om elektrische brandweer voertuigen voor op vliegbasissen / kazernes daarvan zeg ik helemaal geweldig. Die rijden geen grote afstanden, eventueel in de (grote) steden is dit ook perfect haalbaar. Maar er zit wel een groot nadeel aan, je moet wel genoeg capaciteit hebben om te voorzien in de stroom vraag van al die voertuigen. En de oplossing van een Diesel generator is natuurlijk een lachertje maar helaas soms wel werkelijkheid maar wat mij betreft wel geschikt als noodoplossing voor hulp / defensie voertuigen.
Mwah, ik heb sinds 2017 een elektrische auto en een speed-elec gereden.  De elektrische auto is weer ingeruild voor een ... diesel.  De 603 Watt speed-elec begon met een max. bereik van rond de 130 km en eindigde 5 jaar, later met een max. bereik van amper 24 - 25 km.  Na 1,5 jaar bleek de elektro motor al kapot, dus nieuwe e-motor erin voor 800 euro.  En ik heb nog nooit zoveel panne met een fiets gehad.  Een normale fiets werd na 5 jaar ingeruild voor ruwweg 250 euro.  Werd opgeknapt en kon nog 7 jaar langer doorrijden.  Mijn speed-elec had nul inruilwaarde en ging naar de schroothoop, plus de accu in het Klein Chemisch Afval.  ;)  'Lekker duurzaam'.
In 2010 werd aan een Volkswagen ingenieur gevraagd waarom er nog geen elektrische Golf op de markt was.  "Die kunnen wij bouwen, maar gaat dan wel 100.000 euro kosten.  Massa productie van de accu's zal deze prijs ongetwijfeld omlaag brengen.  En daarnaast hebben wij twijfels over de bedrijfszekerheid, exploitatiekosten (blijken toch echt hoger) en de uiteindelijke duurzaamheid van elektrisch rijden. 
Ik woon nu in een 'knarren hof' (dus Zander, ook voor jou heb ik gips) met een laadpaal voor de deur.  Mijn onderbuurman en vrouwen maken er gebruik van.  Maar regelmatig staat er iemand anders te laden, of er is een niet-elektrische vierwieler neer gepleurd.  Dus veel irritatie.

Maar kijkend naar Oekraine.  Hoe houden we het land en krijgsmacht draaiende als onze elektriciteitscentrales worden gebombardeerd ?
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Lynxian

Citaat van: Kornet43 op 25/12/2022 | 16:24 uur
Zo vermakelijk, die mensen die in elektrische auto?s geloven. In Duitsland is de netwerk leverancier al bezig met rantsoenering van stroom voor elektrische auto?s, zodra dat ge?mplementeerd wordt, stort het hele elektrische sprookje ineen!
Wat betreft het hebben van de grondstoffen met de samenstelling van hedendaagse batterijen is het inderdaad lachwekkend om te denken dat je heel Europa op de elektramotoren krijgt. In een realistisch scenario is het gewoon een deeloplossing en elektrisch rijden kan wel degelijk werken voor korte afstanden (de "truttenschudder" of "boodschappenwagentjes", taxi's in grote steden of, inderdaad, blusvoertuigen). Voor langere afstanden wordt het dan toch echt een brandstof, vermoedelijk waterstof. Ook al beweert de groene brigade dat "wAtErStof eCht nOOit gAaT wErKun!", dat gaat het dus wel, want de materialen daarvoor hebben we gewoon in overvloed, ook al is het (momenteel!) minder effici?nt.

Nikehercules

Citaat van: Parera op 25/12/2022 | 16:33 uur
Die rijden geen grote afstanden

Precies, dus de CO2 besparing is marginaal. Dit gaat enkel om beeldvorming.

Parera

Citaat van: Kornet43 op 25/12/2022 | 16:24 uur
Zo vermakelijk, die mensen die in elektrische auto?s geloven. In Duitsland is de netwerk leverancier al bezig met rantsoenering van stroom voor elektrische auto?s, zodra dat ge?mplementeerd wordt, stort het hele elektrische sprookje ineen!

Ik geloof wel in elektrische voertuigen maar het 100% vervangen van benzine/diesel voertuigen dat gaat nooit gebeuren.

Zoals hier in dit topic gaat het om elektrische brandweer voertuigen voor op vliegbasissen / kazernes daarvan zeg ik helemaal geweldig. Die rijden geen grote afstanden, eventueel in de (grote) steden is dit ook perfect haalbaar. Maar er zit wel een groot nadeel aan, je moet wel genoeg capaciteit hebben om te voorzien in de stroom vraag van al die voertuigen. En de oplossing van een Diesel generator is natuurlijk een lachertje maar helaas soms wel werkelijkheid maar wat mij betreft wel geschikt als noodoplossing voor hulp / defensie voertuigen.

Kornet43

Zo vermakelijk, die mensen die in elektrische auto?s geloven. In Duitsland is de netwerk leverancier al bezig met rantsoenering van stroom voor elektrische auto?s, zodra dat ge?mplementeerd wordt, stort het hele elektrische sprookje ineen!

Marcel1966

Citaat van: StrataNL op 09/11/2020 | 10:40 uur
Ik kan me bijna niet voorstellen dat een brandweerman vraagt om een elektrisch aangedreven blusvoertuig, maar goed.

Waarom zou een brandweerman daar niet om vragen? In totaal telt Nederland bijna 9,2 miljoen personenauto's, waarvan 303.398 volledig elektrische auto's (3,3%), heel vreemd is het niet. Sterker nog, het is juist een hele goede ontwikkeling en zeker met de brandstofprijzen die, zo lijkt het, iedere dag hoger worden  :(

Huzaar1

Best bizar deze verontwaardiging. Ze wilden dit zelf en zijn er ook zeer blij mee.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Het voertuig op de impressie van Defensie komt veel overeen met de Rosenbauer RT (Revolutionary Technology), dit brandweer voertuig is origineel ontwikkeld als stadsvoertuig.
De voertuigen zij in de basis volledig electrisch maar indien gewenst kunnen ze voorzien worden van een ''Range Extender'' wat in dit geval niks anders is dan een diesel generator.

Verder draait het voertuig tijden operaties volledig op de batterijen maar alles kan over geschakeld worden naar de generator en is dan in de basis ''onbeperkt inzetbaar'' zolang er brandstof is.
Voor defensie in mijn ogen een geschikt voertuig want het over grote deel van de operaties vind plaats op eigen terrein en ook op korte afstand van de stalling dus is het voertuig vrij snel ter plaatsen en na inzet kan het snel weer aan de stroom.  Vergeet ook niet dat het hier om een proef gaat met 2 voertuigen en er mogelijk meer aangekocht worden als het voertuig voldoet aan de eisen /wensen van de defensie brandweer.


Hier de brochure(.pdf)

Huzaar1

Citaat van: Nikehercules op 09/11/2020 | 11:56 uur
En sinds wanneer slikken we dat voor zoete koek? Vooralsnog heb ik nergens kunnen lezen aan welke behoefte dit voertuig tegemoedkomt.

Dat is de wijze waarop binnen Defensie wordt gewerkt. Indien de eisen van dit voertuig niet worden behaald dan wordt het niet geselecteerd. Daarnaast financieren ze dit ding zelf, als het niet pastte was het nooit geselecteerd.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Nikehercules

Citaat van: Huzaar1 op 09/11/2020 | 08:47 uur
Nogmaals, de brandweer zelf stelt de eisen op. Brandweer zelf zegt.. dit willen we.

En sinds wanneer slikken we dat voor zoete koek? Vooralsnog heb ik nergens kunnen lezen aan welke behoefte dit voertuig tegemoedkomt.

Sparkplug

Citaat van: StrataNL op 09/11/2020 | 10:40 uur
Even op de site van Rosenbauer gekeken, er staat dus gewoon een dieselgenerator in:

Tot zover volledig elektrisch  :angel:
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

StrataNL

Citaat van: Huzaar1 op 09/11/2020 | 08:47 uur
Nogmaals, de brandweer zelf stelt de eisen op. Brandweer zelf zegt.. dit willen we.
Ik kan me bijna niet voorstellen dat een brandweerman vraagt om een elektrisch aangedreven blusvoertuig, maar goed.

Even op de site van Rosenbauer gekeken, er staat dus gewoon een dieselgenerator in:

Citaat
The drive of the CFT is purely electric, that is, electric motors provide the drive on both axles. With the battery storage installed in the CFT, a purely electric journey of approx. 30 km is possible, which is basically sufficient for a wide range of typical fire department operational journeys. In addition, the CFT also has a so-called range extender on board. This diesel engine drives a generator and, if necessary, provides sufficient energy supply should the journey or operation take longer or the battery level reach a critical level.

The main feature of the concept study is not only the electric drive, but also electric operation at the scene. For example, the extinguishing water pump can also be powered electrically for a limited time. For longer operations, it is possible to switch over to the direct mechanical drive using the range extender.

The power supply unit integrated in the CFT, which provides electrical energy from the battery storage, also offers an advantage for the emergency crews at the scene. This eliminates the need to carry a power generator, which generates not only electricity but also noise and exhaust gases.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Huzaar1

Nogmaals, de brandweer zelf stelt de eisen op. Brandweer zelf zegt.. dit willen we.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

StrataNL

Citaat van: Umbert op 08/11/2020 | 12:35 uur
Ik neem aan dat de toolsets op de voertuigen nog steeds hetzelfde moeten blijven, heeft Holmato bijvoorbeeld al een redset die elektrisch werkt om de hydrolieke power op te wekken? Anders slaat emissievrij alleen op het voertuig als het voortbeweegt en voor X tijd gebruik kan maken van de waterpomp. Wellicht zal er een nieuw soort voertuig het licht zien de Accuwagen om inzet duur te verlengen.
De meeste brandweervoertuigen zijn voorzien van draagbare stand alone powerpacks voor de hydraulische apparatuur, al weet ik niet of dat voor álle voertuigen geldt.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Umbert

Ik neem aan dat de toolsets op de voertuigen nog steeds hetzelfde moeten blijven, heeft Holmato bijvoorbeeld al een redset die elektrisch werkt om de hydrolieke power op te wekken? Anders slaat emissievrij alleen op het voertuig als het voortbeweegt en voor X tijd gebruik kan maken van de waterpomp. Wellicht zal er een nieuw soort voertuig het licht zien de Accuwagen om inzet duur te verlengen.

Ros

Citaat van: A.J. op 07/11/2020 | 22:28 uur
Emissie uitstoot???

Emissie dan........je weet wat ik bedoel.

Def.: uitworp of lozing van stoffen, golven of andere verschijnselen door diffuse bronnen of puntbronnen. Toelichting: De lozing of uitstoot van (milieuverontreinigde) stoffen - het betreft zowel de lozing naar lucht, water of bodem, als het ontstaan van geluid of straling.

A.J.

Citaat van: Ros op 07/11/2020 | 21:56 uur
Kijkend naar de defensiebrede tekorten is er genoeg te bedenken dan te investeren in twee van deze apparaten die nauwelijks emissie uitstoot verminderen.

Emissie uitstoot???

Ros

Citaat van: Robert2 op 07/11/2020 | 16:17 uur
Mooi dat er in jouw wereld legio andere benaderingen te bedenken zijn en technologieën om te onderzoeken binnen de krijgsmacht.

Kijkend naar de defensiebrede tekorten is er genoeg te bedenken dan te investeren in twee van deze apparaten die nauwelijks emissie uitstoot verminderen.

A.J.

Citaat van: Kornet43 op 07/11/2020 | 20:34 uur
Ik hoop dat de brandweer op Woensdrecht dit gedrocht lekker laat wegzakken in de zompige grond!

Net zoals de vliegtuigen... Oh, wacht.

Kornet43

Citaat van: A.J. op 07/11/2020 | 18:54 uur
Dit spreekt elkaar behoorlijk tegen.

Maar goed, er zal dus getest worden en als het niet aan de eis voldoet is het afgelopen met dit avontuur.
Ik hoop dat de brandweer op Woensdrecht dit gedrocht lekker laat wegzakken in de zompige grond!

A.J.

Citaat
De Koninklijke Luchtmacht en Materieellogistiek Commando Land gaan samen met de firma de nieuwe innovatieve voertuigen ontwikkelen. De verwachting is dat het zeker nog 1 jaar duurt voor de bluswagens klaar zijn. Daarna voert Defensie brandweeractiviteiten voornamelijk elektrisch en volledig emissievrij uit.

De voertuigen gaan eerst naar het Brandweer Opleiding en Training Centrum in Woensdrecht. Daarna zal 1 exemplaar rouleren tussen de onderdelen. Later wordt besloten of er meer voertuigen worden aangeschaft.

Dit spreekt elkaar behoorlijk tegen.

Maar goed, er zal dus getest worden en als het niet aan de eis voldoet is het afgelopen met dit avontuur.

Robert2

Citaat van: Nikehercules op 07/11/2020 | 16:18 uur
En de pomp die draait op lucht zeker?
Want je kan een pomp enkel op diesel laten draaien?

Lees het artikel nou eens, dit ding is om te kijken wat de mogelijkheden zijn. De titel is misleidend, maar dat staat los van zo'n voertuig zelf.

Nikehercules

#17
Citaat van: Robert2 op 07/11/2020 | 15:51 uur
Zij rijden vaak korte stukken, dus een diesel hoeft tegenwoordig niet meer per se. Interessant initiatief.

En de pomp die draait op lucht zeker?

Citaat van: Robert2 op 07/11/2020 | 15:51 uur
Lees het artikel eens, pannekoek.

Laat rechtlullen wat krom is maar over aan de communicatieploeg. Ik hoor graag van ingewijden aan welke behoefte dit iniatief tegemoed komt.

Robert2

Citaat van: Ros op 07/11/2020 | 15:59 uur
Dan zijn er legio andere benaderingen te bedenken en technologieën om te onderzoeken binnen de krijgsmacht. Dan een paar brandweervoertuigen. Terwijl er honderden diesel slurpende voertuigen rondrijden bij Defensie.
Mooi dat er in jouw wereld legio andere benaderingen te bedenken zijn en technologieën om te onderzoeken binnen de krijgsmacht.

Ros

Citaat van: Robert2 op 07/11/2020 | 15:51 uur
Zij rijden vaak korte stukken, dus een diesel hoeft tegenwoordig niet meer per se. Interessant initiatief.
Lees het artikel eens, meneer Ros.

Verheugd

Met de nieuwe wagens voorziet Defensie in de behoefte die is gebaseerd op nieuwe benaderingen en technologieën binnen de brandweer.


Dan zijn er legio andere benaderingen te bedenken en technologieën om te onderzoeken binnen de krijgsmacht. Dan een paar brandweervoertuigen. Terwijl er honderden diesel slurpende voertuigen rondrijden bij Defensie.

Robert2

Zij rijden vaak korte stukken, dus een diesel hoeft tegenwoordig niet meer per se. Interessant initiatief.

Citaat van: Ros op 07/11/2020 | 14:33 uur
Dit komt m.i. uit de koker van hogerhand in het kader van klimaat en milieu. Bij de brandweer zal de wens liggen om doeltreffend en snel branden  te kunnen bestrijden. Misschien beter om te kijken naar het wegvervoer binnenland van Defensie en daar te investeren in emissie uitstoot verlaging. Of doen ze dit al ?
Lees het artikel eens, pannekoek.
CitaatVerheugd

Met de nieuwe wagens voorziet Defensie in de behoefte die is gebaseerd op nieuwe benaderingen en technologieën binnen de brandweer.

Ros

Het is ook niet zo dat de brandweer op de bases duizenden kilometers per jaar rijden, dus de winst die op emissie is te behalen is niet echt massaal.

Misschien kijken naar een schonere brandstof ?

https://www.tankpro.nl/brandstof/2018/04/26/tamoil-gaat-fossielvrij-alternatief-voor-diesel-verkopen/?gdpr=accept

Nikehercules

#12
Citaat van: Huzaar1 op 07/11/2020 | 01:21 uur
Prima dit hoor, is echt niet in de strot geduwd van de brandweer, zij stellen de behoefte.

Bij de ontwikkeling van wapensystemen kan het nemen van risico's renderen, de beste en nieuwste technologie geeft tenslotte een voordeel over je tegenstander. Hier geldt dat niet. De best denkbare uitkomst is een naar behoren werkend brandweervoertuig, dat is geen winst, want die hebben ze nu ook al. In de praktijk zal dit avontuur leiden tot een brandweervoertuig met allerlei beperkingen waarvoor te veel geld wordt betaald.

Als we in Nederland zo nodig willen testen met elektrische brandweervoertuigen, laat dat dan door Brandweer Nederland doen. Zij hebben brandbestrijding als corebusiness en potentieel het meeste baad bij dit expiriment. Laat hen dan ook het risico nemen.

Ros

Dit komt m.i. uit de koker van hogerhand in het kader van klimaat en milieu. Bij de brandweer zal de wens liggen om doeltreffend en snel branden  te kunnen bestrijden. Misschien beter om te kijken naar het wegvervoer binnenland van Defensie en daar te investeren in emissie uitstoot verlaging. Of doen ze dit al ?

Sparkplug

Citaat van: StrataNL op 07/11/2020 | 13:07 uur
Worden de pompen voor het water ook niet aangedreven door de dieselmotoren?

Ja, bij zowel de TAS als de crashtender.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

StrataNL

Worden de pompen voor het water ook niet aangedreven door de dieselmotoren?
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Sparkplug

Citaat van: Umbert op 07/11/2020 | 10:49 uur
Nou alles hangt natuurlijk af van de tijd die nodig is om een voertuig weer inzet gereed te maken na inzet, want een vliegveld is geen vliegveld als de responce tijd niet gehaald kan worden, hij is dan gewoon gesloten, dus hoeveel extra voertuigen heb je nodig om je veld volgens de normen te laten draaien.

Weet ook niet over hoeveel TAS en crashtenders elke Vlb. en MVK beschikt. Bij het Brandweer Opleiding en Training Centrum op Vlb. Woensdrecht kunnen ze nagaan wat wel en wat niet mogelijk is. Als de crashtenders op diesel blijven rijden, dan verbaast mij dat ook niet.

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Umbert

Citaat van: Sparkplug op 07/11/2020 | 09:59 uur
Dit is nog maar een elektrisch aangedreven tankautospuit (TAS). Het is wachten op de elektrisch aangedreven crashtender.
Nou alles hangt natuurlijk af van de tijd die nodig is om een voertuig weer inzet gereed te maken na inzet, want een vliegveld is geen vliegveld als de responce tijd niet gehaald kan worden, hij is dan gewoon gesloten, dus hoeveel extra voertuigen heb je nodig om je veld volgens de normen te laten draaien. 

Kornet43

Citaat van: Sparkplug op 07/11/2020 | 09:59 uur
Dit is nog maar een elektrisch aangedreven tankautospuit (TAS). Het is wachten op de elektrisch aangedreven crashtender.
Ja lekker handig, maak een crashtender nog zwaarder waardoor hij wegzakt op een drassig vliegveld! 😂😂😂😂

Sparkplug

Dit is nog maar een elektrisch aangedreven tankautospuit (TAS). Het is wachten op de elektrisch aangedreven crashtender.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Huzaar1

Citaat van: Nikehercules op 06/11/2020 | 23:29 uur
Stop met dit soort risicovolle projecten die operationeel niets opleveren: de best denkbare uitkomst is een werkend brandweervoertuig.

Prima dit hoor, is echt niet in de strot geduwd van de brandweer, zij stellen de behoefte.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ace1

Citaat van: Nikehercules op 06/11/2020 | 23:29 uur
Stop met dit soort risicovolle projecten die operationeel niets opleveren: de best denkbare uitkomst is een werkend brandweervoertuig.



Mee eens heb liever voertuigen die van de plank gekocht kunnen worden.

Nikehercules

Stop met dit soort risicovolle projecten die operationeel niets opleveren: de best denkbare uitkomst is een werkend brandweervoertuig.


Sparkplug

Brandweer Defensie gaat over op elektrische voertuigen

Nieuwsbericht | 06-11-2020 | 16:17

Defensie krijgt als eerste krijgsmacht ter wereld de beschikking over 2 elektrische brandweervoertuigen. Defensie tekende daarvoor gisteren een innovatieovereenkomst met de Oostenrijkse firma Rosenbauer.


De elektrische brandweervoertuigen komen er ongeveer zo uit te zien.

De Koninklijke Luchtmacht en Materieellogistiek Commando Land gaan samen met de firma de nieuwe innovatieve voertuigen ontwikkelen. De verwachting is dat het zeker nog 1 jaar duurt voor de bluswagens klaar zijn. Daarna voert Defensie brandweeractiviteiten voornamelijk elektrisch en volledig emissievrij uit.

De voertuigen gaan eerst naar het Brandweer Opleiding en Training Centrum in Woensdrecht. Daarna zal 1 exemplaar rouleren tussen de onderdelen. Later wordt besloten of er meer voertuigen worden aangeschaft.

Verheugd

Met de nieuwe wagens voorziet Defensie in de behoefte die is gebaseerd op nieuwe benaderingen en technologieën binnen de brandweer. De brandweer in Amsterdam en Berlijn en Dubai Civil Defence gaan eveneens mee in deze ontwikkeling van Rosenbauer.

Hoofd Brandweer Opleiding en Training Centrum Vliegbasis Woensdrecht kapitein Willem van Laar: "We zijn zeer verheugd om als opleiding- en trainingscentrum van de luchtmacht als eerste onderdeel binnen Defensie met de nieuwe brandweervoertuigen te mogen werken. Daarnaast is het fijn om een steentje bij te kunnen dragen aan het verder verduurzamen van Defensie door de aanschaf van elektrische voertuigen."

https://www.defensie.nl/organisatie/luchtmacht/nieuws/2020/11/06/brandweer-defensie-gaat-over-op-elektrische-voertuigen
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.