nieuwe camo + pakken defensie:

Gestart door Sander12, 05/07/2011 | 21:19 uur

Fuse71

Hoe het ook zei, het duurt te lang en kost dus uiteindelijk teveel.
Wij betalen schijnbaar graag de hoofdprijs voor een uniek pak om daarmee dan te kunnen pochen ofzo.
Er zijn zat pakken die voldoen camo technisch en je kunt ook kijken hoe die pakken zich gedragen na diverse jaren en inmiddels gedragen door duizenden militairen, daar kan geen testproefje tegen op.

Wij houden van het modificeren en iets bestaans aanpassen zodat het een eigen product wordt maar heel veel heeft het ons niet gebracht.
Kijkende naar de C7/C8 en de ombouw tot Colt heeft ons ook een vermogen gekost en er waren talloze andere opties geweest.
Hetzelfde met allerlei voertuigen in het verleden en laten we het maar niet hebben over PGU gear want dan zijn we de hele dag bezig.

Beslissingen die we destijds gedaan hebben onder tijdsdruk pakken soms verassend goed uit, Kijk eens naar de Bushmaster !
Niks geen gedoe, en direct een kwaliteitsproduct.

Wij Nederlanders moeten gewoon realistisch zijn, wij stellen vrij weinig voor qua grootmacht en hebben ook zeer beperkte fondsen.
Besteed het geld dus wijs en profiteer van het onderzoek dat reeds door anderen gedaan is.

Sine Pari

Zoals de Duitser zegt, "Nichts ist so beständig wie der Wandel". Daarbij is het in Duitsland onder § 86 en § 86a verboden (ondermeer) Nazi symbolen te gebruiken. Daarom werd bv. de eerste Duitse Fallschirmjäger Springerabzeichen ontworpen door Konrad Adenauer in 1959 vervangen voor het huidige Springerabzeichen, omdat de eerste te veel vergelijk vertoonde met de door de in de Tweede Wereld Ooorlog gebruikte Springerabzeichen.
DULCE BELLUM INEXPERTIS
You have never lived until you have almost died. For those who have fought for it, life has a special flavor the protected will never know.

Huzaar1

Citaat van: Flyguy op 13/01/2014 | 23:54 uur
Wat op zich jammer is, de meeste tradities van de Wehrmacht waren Pruissisch. Het was de SS die kwam met nieuwe tradities en nieuwe namen als Das Reich en Der Führer (het beruchte regiment van de Grebbeberg) voor eenheden en regimenten.

Daarbij was er met het meeste Wehrmacht materiaal niets mis, de MG-3 bewijst dat als een van de laatste overblijfselen uit die tijd.

Natuurlijk is dat jammer, maar erg begrijpelijk. Er is echter wel een verschil met de wehrmacht en SS van 41 en 45.
In 45 liep de wehrmacht achter de feiten aan, en was de grootste verbazing van de Duitsers de uitrusting van de Amerikanen ( niveau 1 )
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Flyguy

Citaat van: Huzaar1 op 13/01/2014 | 23:47 uur
En zodra er maar een mark beschikbaar kwam werd van bijna alles afgestapt wat ze kon verbinden aan de wehrmacht.
Wat op zich jammer is, de meeste tradities van de Wehrmacht waren Pruissisch. Het was de SS die kwam met nieuwe tradities en nieuwe namen als Das Reich en Der Führer (het beruchte regiment van de Grebbeberg) voor eenheden en regimenten.

Daarbij was er met het meeste Wehrmacht materiaal niets mis, de MG-3 bewijst dat als een van de laatste overblijfselen uit die tijd.

Huzaar1

Citaat van: Flyguy op 13/01/2014 | 23:39 uur
Dat valt ook wel mee, tot diep in de jaren 60 en misschien zelfs wel begin jaren 70 liepen er verschillende eenheden bij alsof ze zo vanuit de wehrmacht waren geplukt. Goed te zien in deze video over de Bundesgrenzschutz in 1955:



Ze liepen nog wel minstens 10 jaar zo door.

En zodra er maar een mark beschikbaar kwam werd van bijna alles afgestapt wat ze kon verbinden aan de wehrmacht.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Flyguy

Citaat van: Huzaar1 op 13/01/2014 | 23:04 uur
De Duitsers zijn ook afgestapt van het model helm van het Duitse leger post '45.
Dit omdat ze zichzelf compleet wilden distantiëren van imago van de wehrmacht. Dit terwijl na vele testen dat model toch echt het beste bleek te zijn. Het gaat soms wel verder.

Ach.. het maakt me eigelijk ook niet zo veel uit. Maar dit proces van testen duurt te lang.
En als het niet honderd procent wordt doorgevoerd, wat is dan nou het werkelijke belang.
Dat valt ook wel mee, tot diep in de jaren 60 en misschien zelfs wel begin jaren 70 liepen er verschillende eenheden bij alsof ze zo vanuit de wehrmacht waren geplukt. Goed te zien in deze video over de Bundesgrenzschutz in 1955:



Ze liepen nog wel minstens 10 jaar zo door.

Robert2

Citaat van: Thomasen op 13/01/2014 | 22:40 uur
Onzin, dat is maar net wat we er zelf van maken, de Duitsers lopen zelf nota bene in een patroon dat aardige overeenkomsten heeft met eichentarn, en ze zijn niet de enige in Europa die na ww2 in afgeleide of gelijkende patronen zijn gaan lopen. 

Daarbij was er veel meer keus. denk aan splintertarn of Sumpftarn, ook die twee hebben nog wat afgeleide patronen opgeleverd. (en er was nog veel meer, maar terzijde).

De Amerikanen hadden ook camo patronen, al zijn die vooral uit het pacifische theater bekend. En ook de Britten (vooral de Para Smocks bij Arnhem zijn bekend) Als je gaat zoeken kom je er vast nog een hoop tegen.
Ik heb het niet over de gemiddelde burger/ militair.. De politiek, die beslist.

Huzaar1

De Duitsers zijn ook afgestapt van het model helm van het Duitse leger post '45.
Dit omdat ze zichzelf compleet wilden distantiëren van imago van de wehrmacht. Dit terwijl na vele testen dat model toch echt het beste bleek te zijn. Het gaat soms wel verder.

Ach.. het maakt me eigelijk ook niet zo veel uit. Maar dit proces van testen duurt te lang.
En als het niet honderd procent wordt doorgevoerd, wat is dan nou het werkelijke belang.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

dudge

Citaat van: Robert2 op 13/01/2014 | 22:30 uur
Politiek, dat zou onverdraagzaam zijn als men in een SS camo zou rondlopen, ook al zou het nog zo goed werken. (wat ook zo was..)

Onzin, dat is maar net wat we er zelf van maken, de Duitsers lopen zelf nota bene in een patroon dat aardige overeenkomsten heeft met eichentarn, en ze zijn niet de enige in Europa die na ww2 in afgeleide of gelijkende patronen zijn gaan lopen. 

Daarbij was er veel meer keus. denk aan splintertarn of Sumpftarn, ook die twee hebben nog wat afgeleide patronen opgeleverd. (en er was nog veel meer, maar terzijde).

De Amerikanen hadden ook camo patronen, al zijn die vooral uit het pacifische theater bekend. En ook de Britten (vooral de Para Smocks bij Arnhem zijn bekend) Als je gaat zoeken kom je er vast nog een hoop tegen.

Robert2

Citaat van: Thomasen op 13/01/2014 | 22:28 uur
Als je bedenkt dat gedurende ww2 er al in diverse camopatronen werd gelopen, waarvan sommige eigenlijk gewoonweg goed werkten, dan vraag ik me toch af waarom het verdwenen is. Enige dat ik bedenken kan is kosten.
Politiek, dat zou onverdraagzaam zijn als men in een SS camo zou rondlopen, ook al zou het nog zo goed werken. (wat ook zo was..)

dudge

Citaat van: Huzaar1 op 13/01/2014 | 21:54 uur
Er wordt veel te moeilijk gedaan om die camouflage. Dit gaat echt nergens meer over.
Ga gewoon terug naar het olijfgroen behalve voor het kct en verkenningseenheden Alles opgelost, alsof het moet gaan afhangen welke soort vlekken we op ons pak dragen.

De voertuigen gaan namelijk niet het nieuwe patroon krijgen. Dus als dat niet hoeft zal het allemaal niet zo veel uitmaken.


Camouflage blijft belangrijk. Een patroon kan je er flink mee helpen.
Effen kleuren zijn maar om 1 reden populair, en dat is dat het gewoonweg goedkoper is. Ik heb ons DPM in verschillende omgevingen in actie gezien, jij hebt er meer ervaring mee, maar ik verbaas me soms nog over hoe goed het werkt. Je kent ook het effect van een Camo op een gezicht, dat is in mijn beleving ook altijd boven proportioneel.
Ergens in dit topic staat een schrijven dat het DPM slecht werkt bij digitale en IR camera's, dat vandaar iets nieuws nodig is.

Als je bedenkt dat gedurende ww2 er al in diverse camopatronen werd gelopen, waarvan sommige eigenlijk gewoonweg goed werkten, dan vraag ik me toch af waarom het verdwenen is. Enige dat ik bedenken kan is kosten. Evengoed maak je een sterk punt. Halve camo is niet (erg) effectief, ik verbaas me dan ook over de keuze voor zwarte meindl's, terwijl de eerdere modellen gewoon bruin waren, een kleur die zowel op de hei als in geitenlanden beter past.

Dan is er het kleding systeem zelf, daar is geloof ik weinig discussie over, dat moet beter, al zijn er al aardige stappen gezet met een underarmor, smock, Meindl enz.

Huzaar1

Er wordt veel te moeilijk gedaan om die camouflage. Dit gaat echt nergens meer over.
Ga gewoon terug naar het olijfgroen behalve voor het kct en verkenningseenheden Alles opgelost, alsof het moet gaan afhangen welke soort vlekken we op ons pak dragen.

De voertuigen gaan namelijk niet het nieuwe patroon krijgen. Dus als dat niet hoeft zal het allemaal niet zo veel uitmaken.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Robert2

Citaat van: Fuse71 op 13/01/2014 | 14:20 uur
Testen, testen, testen ...

Koop eens iets wat er al is en reeds werkt !
Nu nog jaren wachten op iets wat tegen die tijd hopeloos verouderd is.
Zoals die kerel daar staat zo staat de Yank al zo'n 10 jaar met een dergelijk ACU pak, Vest met plaat en daarop opbouw componenten en ook een soortgelijke helm.
Kan me niet voorstellen dat dit een speciale stof en voorzien is van speciale foefjes, daar geven wij Nederlanders geen geld aan uit.
Kortom, een digitaal camo pak wat inmiddels 85% van de wereld al heeft en veel gelijkenissen vertoond met andere landen.

Hiep Hoi, wat speciaal .... Zeker anno 2019 als de militairen hem dan ook daadwerkelijk krijgen.
Bij het huidige pak duurde het ook jaren voordat er een definitief besluit was. In '85 begonnen ze al te testen met Flecktarn, en de marns waren ook wat aan het rond experimenteren, waarbij het ook jaren duurde voordat het allemaal definitief was. In '91 werd pas het huidige pak ingevoerd. Ik snap wel dat het wel even duurt voordat alles goed afgestemd is, maar het kan inderdaad wel sneller en van de plank, zoals de Denen bijvoorbeeld met de helm hebben gedaan.

Verouderd zou ik echter niet zeggen, ACU is ook niet perfect, en de Amerikaanse landmacht is nog steeds aan het pappen en nat houden met camouflage. Sterker nog, er zijn maar weinig landen waarbij er zowel een woodland/ urban camo en arid/ desert pak is met een aparte camo voor uitrusting. Landen zoals V.K. en Denemarken zijn voor (een) multicam (variant) gegaan, terwijl Australie miljoenen heeft betaald voor een iets ander vlekje in het multicam patroon, alleen maar om iets unieker te zijn en geen/ minder te betalen aan Crye voor de stof. En dan nog besluiten ze om het toch maar weer compleet aan te passen..

Dus nee, het vertoond niet zo heel veel gelijkenissen met 85% van de wereld. Hier en daar met Flecktarn en het Finse m/05 woodland patroon, maar dan houdt het ook wel weer zo'n beetje op. Je hebt gelijk, het kan echt wel veel sneller, maar dit is wel degelijk een uniek patroon met bijbehorende kleuren.

Maar ja, een broek en een jasje testen hoeft inderdaad niet zo heel lang te duren, en een nieuwe jas vind ik ook weer een beetje onnodig. Als ze de bila en de parka eruit trappen, en standaard een smock jas en je bent klaar..

Just my 2 cents..

NLTactical

#393
Hier dacht ik ook al over na.
Wat onze militairen nu krijgen, had de rest 6 jaar geleden al. Dus we zullen alleen maar achter blijven op de rest en het zal niet snel recht worden getrokken. (tenzij ik natuurlijk Minister van Defensie was  8).
Ze hadden gewoon lekker simpel Multicam kunnen kiezen en een mooie nieuwe plate-carrier, mooie helm en er gewoon wat NL-patches op plakken want waar ze nu bezig zijn duurt gewoon te lang. ('t is wel mooi, maarja...)

dudge

Citaat van: Huzaar1 op 13/01/2014 | 18:33 uur
Wat is testen volgens de KL? Kijken wanneer de kleur eraf valt ofzo?
Tering zeg..die testperiode's gaan nergens meer over.

Inderdaad, maarja, als je het snel doet moet je ook snel handelen, en als het eenmaal geld gaat kosten.....