Opvolger Walrusklasse

Gestart door Elzenga, 27/07/2011 | 21:26 uur


Harald

https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/16334241/spannende-week-voor-scheepswerf-damen-onderzeeerdeadline-kruipt-dichterbij

Spannende week voor scheepswerf Damen: onderzeeërdeadline kruipt dichterbij

Het is een belangrijke week voor scheepsbouwer Damen in Vlissingen. Het kabinet maakt deze week officieel bekend bij wie er een order wordt geplaatst voor het maken van vier nieuwe onderzeeërs voor de Nederlandse marine. Directeur Richard Keulen en oud-Kamerlid André Bosman praten erover in de Zeeuwse Kamer.

Bosman heeft naar eigen zeggen een "heel groot defensiehart." Voor zijn tijd in de Tweede Kamer was hij jachtvlieger bij de Koninklijke Luchtmacht. Hij heeft een duidelijk standpunt in deze kwestie: "Als Kamerlid moet je soms compromissen sluiten, maar op dit dossier heb ik besloten om dat niet te doen."
Dat er nog geen besluit is genomen om de opdracht aan Damen te geven, vindt hij kwalijk. "Het gaat om het hele marinebouwcluster in Nederland. Als we dat weg laten lopen, is het echt een schande, terwijl het kabinet roept dat we ons zorgen maken over het vertrek van bedrijven uit Nederland."

Marinebouwsector behouden

Als de bouw van de onderzeeërs wordt uitbesteed aan de Franse concurrent Naval Group is dat volgens Keulen niet alleen een problemen voor Damen. Volgens hem wordt de discussie over de opdrachten "erg vernauwd op Damen", terwijl ze het samen doen met de hele marinebouwsector.
Heel de marinebouwsector heeft toegang tot de keten via Damen. "We hebben één klant en dat is defensie. Als die ons passeert doet dat heel veel pijn", vertelt Keulen.

Ook voor de nationale veiligheid is het volgens Bosman niet zo'n goed idee om de opdracht uit te besteden aan Damens concurrent in Frankrijk. Dat zou de hele marinebouwcluster verzwakken. "Nu heb je een mogelijkheid om het in Nederland te houden, waarbij je als Koninklijke Marine een hele directe relatie hebt met een hofleverancier. Alles wijst erop om het bij Damen te doen en ik snap de discussie niet om het ergens anders te doen."
Damen heeft al de opdracht binnen voor de bouw van een aantal fregatten en dat is volgens Keulen zeker geen troostprijs. "Ik zie het als een hele mooie, eerste van vele stappen om die marinebouw te behouden."
Bezuinigingen defensie
"Helaas leren we pas als er een crisis is dat je op achterstand staat met defensie-investeringen", zegt Bosman. "Dat gaat pas over 10 à 15 jaar ingehaald worden. Daarom is het jammer dat besluiten die zo voor de hand liggen zo lang duren." Volgens hem is er namelijk geen andere logische stap dan de opdracht voor de onderzeeërs aan Damen geven. "Het goede besluit kan namelijk alleen maar zijn als het bij Damen komt."

Luister hieronder de Zeeuwse Kamer terug
https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/16334241/spannende-week-voor-scheepswerf-damen-onderzeeerdeadline-kruipt-dichterbij

Ace1

Citaat van: Harald op 08/03/2024 | 16:12 uurhttps://www.tweedekamer.nl/debat_en_vergadering/plenaire_vergaderingen/details/activiteit?id=2024A01781

Debat over het bericht dat scheepsbouwer Damen een mega-order voor onderzeeboten dreigt mis te lopen

13 maart 2024
18:30 - 22:00 uur
Zaal: Plenaire zaal

Sprekerslijst
https://www.tweedekamer.nl/downloads/document?id=2024D08954

Is dit debat ook via een livestream te volgen of is het een gesloten debat?

Harald

SAAB und DAMEN vertiefen Zusammenarbeit – über ein noch nicht gebautes U-Boot
https://esut.de/2024/03/meldungen/48159/saab-und-damen-vertiefen-zusammenarbeit-ueber-ein-noch-nicht-gebautes-u-boot/

Terwijl in het buurland een selectiebesluit over de bouw van de opvolger van de Walrus-onderzeeërs wordt verwacht, zullen de twee scheepswerven op 7 maart 2024 een verrassende aankondiging melden. De twee CEO's, Arnout Damen, Damen Shipyards, en Micael Johansson, Saab, tekenden een overeenkomst voor de export van onderzeeërs van de Expeditionary C-71-klasse. Canada, waarvan de marine zijn (vier) dieselelektrische onderzeeërs wil vervangen, wordt als klant genoemd.

In Nederland is het besluit over de aanschaf van vier nieuwe onderzeeërs nog in behandeling. In juli 2023 dienden de overige concurrenten – naast Saab-Damen Naval Group en tkMS – hun aanbiedingen in. Het Nederlandse Ministerie van Defensie wilde de Tweede Kamer in maart/april 2024 informeren over het gunningsbesluit met de zogenaamde D-brief. Volgens marineschepen.nl kan dit op 15 maart gebeuren. ESuT rapporteerde over de procedure en de mogelijke modelvoorstellen.

De huidige zet van de Saab-dames lijkt alsof er druk in hun voordeel moet worden opgebouwd met het oog op de beslissing over de Walrus-opvolger. Door de onlangs aangekondigde maritieme bewapeningsbesluiten (vier luchtverdedigingsfregatten, zes amfibische transportschepen) zijn de zorgen over het onderzeebootbesluit in Nederland wijdverbreid geworden. De regering kreeg vorige week te maken met eisen van vier provincies om de aannemer te kiezen die het grootst mogelijke Nederlandse deel van het komende onderzeebootcontract zou leveren. Dit werd voorafgegaan door persberichten dat de order naar de Naval Group zou gaan. Er gingen ook geruchten over Franse steun voor de benoeming van Rütte tot secretaris-generaal van de NAVO. De beoogde samenwerking van Naval Group met de Nederlandse scheepswerf IHC wordt met scepsis bekeken. Ook bestaat het idee dat de aankondiging van de fregat- en landingsschipprojecten bedoeld zou kunnen zijn als compensatie voor het Nederlandse scheepswerflandschap.

Andere criteria kunnen voor de Nederlandse overheid doorslaggevend zijn bij de gunning van de onderzeebootbouw. Naast het ministerie van Defensie spelen ook de ministeries van Financiën, Economie en Klimaat en het ministerie van Buitenlandse Zaken een rol in het besluitvormingsproces. Het ministerie van Buitenlandse Zaken in Den Haag zou bijzonder dicht bij Frankrijk staan. Ondanks de geografische nabijheid van Duitsland en de verregaande integratie van het Nederlandse leger in het Duitse leger staan ��mensen in het buurland wantrouwend tegenover bureaucratie en trage processen. Op dit punt voldoet het tkMS-concept – volgens de ons beschikbare informatie – niet volledig aan de ideeën van de Marine, waarvoor grootschalige wereldwijde inzet prioriteit heeft. In dit opzicht is 'Expeditionary' niet zomaar een kenmerk uit de uitrustingslijst.

Saab Kockums en Damen Naval zijn in 2015 een samenwerking aangegaan om de opvolger van de Walrusklasse onderzeeërs van de Koninklijke Marine te bouwen, moderniseren en onderhouden. Win-win voor beide. Damen van zijn kant hoopt door de samenwerking technologische kennis op te doen voor de ontwikkeling van onderzeeërs. Saab Kockums kan zijn productielijn uitbreiden en zijn reputatie als onderzeeërbouwer oppoetsen. De scheepswerf in Karlskrona heeft geen recente ontwerpervaring met zulke grote conventionele onderzeeërs. Naast de onderzeeërs van de Zweedse marine kon de Karlskrona-scheepswerf alleen aan Australië leveren. De zes onderzeeërs van de Collins-klasse werden tussen 1996 en 2003 in gebruik genomen. Onderzeeërs die bij de Zweedse marine waren teruggetrokken, werden verkocht aan Singapore. De Japanse marine exploiteert conventionele onderzeeërs die in Japan zijn gebouwd met behulp van technologie van Saab Kockums. In dit opzicht heeft vooral Saab Kockums geprofiteerd van het exportbesluit, omdat het marketingmogelijkheden opent in een zeer concurrerend bewapeningssegment.

De twee Nederlandse en Zweedse marinescheepsbouwers zien zichzelf als de beste strategische keuze voor de Nederlandse overheid. Als gevolg van hun samenwerking bij de bouw en de daaropvolgende steun wordt de scheepsbouwindustrie in het buurland versterkt en niet benadeeld.

Het ontwerp van Saab Kockums voor de Walrus-opvolger bouwt voort op de capaciteiten van de Zweedse onderzeeërs van de Blekinge-klasse (A26). Volgens fabrieksinformatie is de expeditieonderzeeër van de C71-familie geschikt voor langeafstandsroutes. Dat blijft voor Nederlanders een cruciaal criterium. Saab: "Het resultaat van de samenwerking zal een onderzeeër zijn die is aangepast aan de klant voor expeditieoperaties. Dit zal ervoor zorgen dat de Koninklijke Marine een belangrijke rol kan blijven spelen in de Europese wateren en wereldwijd."

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Huzaar1 op 09/03/2024 | 12:05 uurWe hebben zelf gekozen voor deze teringzooi.

Dat is helaas waar.

Huzaar1

We zijn wel erg laat hiermee jongens. Jezus zeg.

Overigens is het onzin dat NL niet in haar eentje een sub kan bouwen, Taiwan heeft dat ook gedaan. Wel speelt er een kosten en baten verhaal mee, daarom de samenwerking met SAAB vanuit Damen. Maar dat had veel beter direct vanuit Mindef kunnen gebeuren. Dan had mindef kunnen afsprkeen dat wie er ook wint met DAMEN samen moet werken.

We hebben zelf gekozen voor deze teringzooi.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Nederlandse scheepsbouw ongerust: 'Laagste prijs voor onderzeeboot is kortzichtig koopmanschap'

Wat de Formule 1 is voor de autoindustrie, is de onderzeeboot voor de scheepsbouw. Nederland moet de kennis daarover in eigen huis houden, betoogt directeur Roel de Graaf van Netherlands Maritime Technology (NMT). ,,Alleen focussen op de laagste prijs voor een onderzeeboot is kortzichtig koopmanschap."

https://www.ad.nl/vlissingen/nederlandse-scheepsbouw-ongerust-laagste-prijs-voor-onderzeeboot-is-kortzichtig-koopmanschap~af2279d8/

Harald


Parera

#7391
Duitse onderzeebootbouwer: 'Wij bieden Nederland als enige een bestaand ontwerp'

De aanbesteding voor onderzeeboten is aan de ene kant een internationale strijd om een miljardenorder, maar aan de andere kant de broodnodige vernieuwing van de Nederlandse Onderzeedienst. tkMS hoopt Nederland te kunnen verwelkomen in de familie van 212-onderzeeboten en biedt de Type 212CD E aan die, volgens tkMS, in 2031 kan worden opgeleverd.

https://marineschepen.nl/dossiers/Duitse-onderzeebootbouwer-Wij-bieden-Nederland-als-enige-bestaand-ontwerp-080324.html


Opvallend stuk uit dit artikel
Citaat"Het onderhoud maakt echter geen deel uit van het contract. Het onderhoudscontract wordt apart afgesloten. We hebben daar nog niets voor voorgesteld en er is ook niets afgesproken."

Dit betekend dus dat mocht Naval Group gekozen worden men de korting die gegeven word (zoals altijd) mogelijk bij het onderhoud volledig doorberekend zal worden.  En ja bij Saab-Damen of TKMS moeten we ook nog maar afwachten wat het onderhoud gaat kosten in de loop der jaren, maar bij de Fransen weten we dat dit onderdeel altijd smerig gebruikt word.

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 08/03/2024 | 20:13 uurDat is fijn, de sonar is een echt argument, maar autonoom zijn we vrijwel nergens in.

Dat is wel zo, maar wat we vaak vergeten te vermelden is dat niet alleen Zweden & Nederland samenwerken aan de Saab-Damen boot. De Britten & Amerikanen  zijn ook een (belangrijke) partners binnen het project.

Huzaar1

Citaat van: Parera op 08/03/2024 | 20:07 uurIk denk dat Damen het zelf heel mooi verwoord heeft op haar nieuwe website

De boten van Saab-Damen zijn volledig naar wens van de KM ontwikkeld. Het bekendste voorbeeld is de Britse sonars die de marine heel graag wil hebben, dat heeft Saab-Damen geregeld.  Beide andere ontwerpen zijn gebaseerd op ontwerpen van andere marines en hun wensen.

Dat is fijn, de sonar is een echt argument, maar autonoom zijn we vrijwel nergens in.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

#7388
Citaat van: Huzaar1 op 08/03/2024 | 18:26 uurDat hele industrie en economie verhaal snap ik ook wel, maar is n.m.m. niet doorslaggegevend.

 Zoveel defensie zaken doen we niet zelf waar we totaal afhankelijk van zijn.

Wat is dat dan waard? Het is veel belangrijker om europese autonomie te verkrijgen. Dat is echt iets waard en nog haalbaar ook.

De marine wil een goede en snelle boot, als die franse dat is is dat ook goed.

Ik begrijp wél, de risico's en argwaan richting Frankrijk. Die deel ik voor de volle honderd procent.

Dat is contractueel wel vast te leggen. Prestatie contract  levert de fabrikant niet volgens afspraak kost dat de fabrikant geld. Zelfde voor onderhoudsperiode.

NL is niet gek. Tevens zou er een transactie over de IP komen.


Ik denk dat Damen het zelf heel mooi verwoord heeft op haar nieuwe website

CitaatDeze internationale samenwerking leidt tot een onderzeeboot met Nederlands DNA, die volledig naar de eisen van Defensie en de marine wordt ontwikkeld.
Uiteindelijk worden deze nieuwe onderzeeboten ook voor de export aangeboden.

De boten van Saab-Damen zijn volledig naar wens van de KM ontwikkeld. Het bekendste voorbeeld is de Britse sonars die de marine heel graag wil hebben, dat heeft Saab-Damen geregeld.  Beide andere ontwerpen zijn gebaseerd op ontwerpen van andere marines en hun wensen.

Huzaar1

#7387
CitaatDit kan de bouw van nieuwe onderzeeërs de Nederlandse industrie opleveren

Bron: ANP
Net als eerder bij de F35, wil de Tweede Kamer dat de Nederlandse industrie profiteert van het nieuwe grote project: de bouw van vier onderzeeërs. Maar het is nog onzeker hoeveel banen en omzet dit oplevert. Toch moet de Kamer binnenkort beslissen.

De vier oude onderzeeërs, de Walrus-onderzeeboten, moeten vervangen worden. Maar over wie de nieuwe boten gaat bouwen, moet eerst het kabinet nog een beslissing nemen. Daarna is de Tweede Kamer aan zet.

'Kennisbasis blijft intact'
Raymond Knops, de voorzitter van de belangenvereniging voor de Nederlandse Defensie-industrie NIVD, is blij dat de Tweede Kamer zich druk maakt over betrokkenheid van het Nederlandse bedrijfsleven.

"Als je als Nederland de komende jaren zoveel geld gaat uitgeven aan je nationale veiligheid en defensie, dan is het helemaal geen gekke gedachte om daarbij ook de vraag te stellen: waar blijven die Nederlandse belastingcenten? Dat leidt er ook toe dat onze industrie, onze kennisbasis, intact blijft. Dat wij kunnen blijven concurreren, ook in de toekomst, met andere landen. En dat niet alle kennis naar buitenland gaat."

Nog drie werven in de race
Er zijn nog drie werven in de race om de vier onderzeeërs te gaan bouwen: de Zweeds-Nederlandse combinatie Saab/Damen, de Franse Naval Group, die samenwerkt met het Nederlandse IHC, en het Duitse TKMS. De eerste twee lijken de meeste kans te maken. Het kabinet eist van alle drie overgebleven kanshebbers dat de Nederlandse maritieme industrie meedeelt in het project, in de vorm van technologie, omzet en werkgelegenheid.

Niet iedereen is er gerust op dat er voldoende banen worden gecreëerd. Vorige week luidde de Zeeuwse gedeputeerde Jo-Annes de Bat nog de noodklok in de uitzending van EenVandaag. De Bat vreest dat de bijdrage van de Nederlandse industrie minimaal zal zijn, wanneer de Fransen de bieding winnen. Hij heeft eigenlijk alleen vertrouwen in de combinatie Saab/Damen.

'Domste besluit dat je kunt nemen'
Oud-Kamerlid André Bosman (VVD) valt hem daarin bij, en vermoedt zelfs een dubbele agenda: "De Fransen hebben die vier onderzeeërs helemaal niet nodig. Ze hebben zelf gezegd dat hun orderportefeuille tot 2035 gevuld is."

Hij legt uit: "De reden dat ze meedoen, is dat ze de competitie kapot willen maken. Als ze de onderzeeërs mogen bouwen, is dat de eerste stap in de overname van de totale Nederlandse marinebouw. Mocht het kabinet voor de Fransen kiezen, is dat het domste besluit ooit."

4000 banen door F35
Deze onderzeebootorder roept herinneringen op aan het vorige mega-project van Defensie: het F35 gevechtsvliegtuig. Ook toen maakte de Tweede Kamer zich druk over participatie van de Nederlandse industrie, en dat liep goed af.

De ontwikkeling en het onderhoud van de F35 leverde volgens het ministerie van Defensie uiteindelijk in totaal 4000 banen op. Dat komt onder andere door het verkoopsucces van de F35. Er zijn er namelijk veel meer verkocht dan destijds werd verwacht.

Voor 25.000 manjaren werk
Ook in dit geval ligt er veel werkgelegenheid en omzet in het verschiet. Volgens brancheorganisatie Netherlands Maritime Technology kan de totale omzet voor de maritieme industrie in ons land oplopen tot 5,4 miljard euro.

De potentiële werkgelegenheid schatten zij in op 25.000 manjaren, gedurende de hele periode dat de onderzeeërs in gebruik zijn.

Nog veel onzeker
Volgens Defensie-specialist Dick Zandee van instituut Clingendael is het kun je in deze fase nog heel onduidelijk hoeveel werkgelegenheid het project gaat opleveren: "Er zitten nog heel veel onzekerheden in. Het plan ligt nog op de tekentafel. Er zullen zeker nog de nodige aanpassingen volgen, die allemaal nog kunnen leiden tot wijzigingen in hoe zaken worden neergezet en hoeveel werkgelegenheid dat oplevert."

Zandee wijst ook op een groot verschil met het F35-project: "Daarbij kan Nederland zelf onderdelen maken en die leveren aan andere landen die de F35 gebruiken. Dat is goed voor de omzet, want dan krijg je een soort 'multiplier-effect'. In dit geval blijft het bij deze vier onderzeeërs die worden gebouwd."
https://eenvandaag.avrotros.nl/item/dit-kan-de-bouw-van-nieuwe-onderzeeers-de-nederlandse-industrie-opleveren/

Wil de kamer zichzelf positioneren als beschermer van bedrijfsleven levert dat een heel ander perspectief op. Helemaal in het licht van 'operatie Beethoven'.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

#7386
Citaat van: Parera op 08/03/2024 | 16:47 uurEen NL boot is niet perse beter dan een Franse boot maar, het is veel beter voor de Nederlandse autonomie, de scheepsbouw en ook voor defensie zelf.

Als we een boot in Frankrijk kopen zal het onderhoud zeer waarschijnlijk ook (deels) in Frankrijk (moeten) worden uitgevoerd.

Daarnaast heeft Saab-Damen zich ingezet om de gehele NL maak industrie bij de boot te betrekken, iets wat bij Naval Group nog niet actief gebeurd lijkt te zijn. Haar Nederlandse partner IHC heeft nog geen idee wat haar rol gaat zijn bij de bouw van de boten, dat beloofd niet veel (goeds).

Op dit moment worden de boten van de Walrus klasse onderhouden in Den Helder. Door de grote van de nieuwe boten is dit misschien niet meer mogelijk zonder aanpassingen aan de infrastructuur. Daardoor zou het onderhoud in Frankrijk misschien goedkoper zijn, maar je verliest wel alle kennis en ervaring die we hebben met het onderhouden / upgraden van onderzeeboten.

Een NL boot is dus beter voor de industrie & ook voor de kennis en ervaring binnen defensie.
Dat hele industrie en economie verhaal snap ik ook wel, maar is n.m.m. niet doorslaggegevend.

 Zoveel defensie zaken doen we niet zelf waar we totaal afhankelijk van zijn.

Wat is dat dan waard? Het is veel belangrijker om europese autonomie te verkrijgen. Dat is echt iets waard en nog haalbaar ook.

De marine wil een goede en snelle boot, als die franse dat is is dat ook goed.

Ik begrijp wél, de risico's en argwaan richting Frankrijk. Die deel ik voor de volle honderd procent.

Dat is contractueel wel vast te leggen. Prestatie contract  levert de fabrikant niet volgens afspraak kost dat de fabrikant geld. Zelfde voor onderhoudsperiode.

NL is niet gek. Tevens zou er een transactie over de IP komen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Benji87 op 08/03/2024 | 17:53 uurZijn dit de specs voor het idee way is voorgesteld voor NL? Want dan heb je het echt wel over een serieuze sub.

Nee dit zijn de specs van de Australische Attack klasse, die van de NG boot voor NL zijn nog niet openbaar.