Opvolger Walrusklasse

Gestart door Elzenga, 27/07/2011 | 21:26 uur

Harald

#7504
Kamer gaat besluit onderzeeboten niet 'torpederen' en wil zorgvuldig zijn

https://www.nu.nl/politiek/6305125/kamer-gaat-besluit-onderzeeboten-niet-torpederen-en-wil-zorgvuldig-zijn.html


Ergernis over kabinetsbesluit om bouw onderzeeboten aan Frankrijk te gunnen

https://www.nu.nl/economie/6305018/ergernis-over-kabinetsbesluit-om-bouw-onderzeeboten-aan-frankrijk-te-gunnen.html

Huzaar1

Maakt allemaal geen donder uit door die speciale Onderzeeër comissie met Mark Rutte aan het hoofd die erin gemeubeld is.

Zeg daarmee niet dat hij tegen het proces in iets heeft besloten maar alles wel heel veel heeft kunnen sturen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

bergd


Huzaar1

Citaat van: Harald op 13/03/2024 | 22:36 uurVoor mijn gevoel zou het erg slecht zijn als de beslissing voor een boot/werf doorgeschoven wordt naar het volgende kabinet.

Een boot waar je zelf met je schroevendraaier in kunt zetten blijkt belangrijker dan de beste specs.

Dat is mijn conclusie na decennia walrus.

Dat voortzetten mag wat kosten. Wat mij betreft mag dit worden geblokkeerd, tenzij  de Fransen hun simulators, trainingfasciliteiten en totale revisie en onderhoud van de boot aan ons willen overdragen.

Ik zie de krantenkoppen van 2040 al voor me: "Onderzeedienst onder druk door weinig franssprekenden", en : "lage inzetbaarheid OZD wegens wachtrij in Cherbourg of weet ik waar"

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

StrataNL

Citaat van: Benji87 op 12/03/2024 | 20:23 uurEn de sonars? Weet je daar ook iets vanaf? Zat zelf even op thales NL te loeren maar daar lijkt het dat het zich meer toespitst op radar systemen ipv sonars
Thales Nederland maakt geen sonars, dat doen Thales UK, Ultra electronics uit Canada en het Duitse Atlas.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Ace1

Citaat van: Harald op 13/03/2024 | 22:36 uurVoor mijn gevoel zou het erg slecht zijn als de beslissing voor een boot/werf doorgeschoven wordt naar het volgende kabinet.

Voor de maritieme industrie is dat juist wel belangrijk.

Harald

Citaat van: Ace1 op 13/03/2024 | 22:25 uurMorgen wordt gestemt voor de motie's dan kan het huidige kabinet niet meer overgaan tot de aanschaf van onderzeeboten, indien men dit wel doet loopt men de kans dat de bewindslieden weggestuurd gaan worden.

Voor mijn gevoel zou het erg slecht zijn als de beslissing voor een boot/werf doorgeschoven wordt naar het volgende kabinet.

Lex

Formerende vier ver uit elkaar in verhit debat over onderzeeboten

DEN HAAG - Een verhit debat over de aankoop van onderzeeboten legt een waterscheiding bloot tussen de formerende vier partijen. PVV en BBB zijn boos omdat het demissionaire kabinet in zee wil gaan met het Franse Naval, terwijl VVD en NSC zich daar minder druk om maken.

Het kabinet hakt officieel vrijdag pas de knoop door over de miljardenorder van vier onderzeeboten. Maar De Telegraaf kon twee weken geleden al melden dat het Franse Naval de voorkeur zou krijgen boven de Zweeds/Nederlandse combinatie Saab/Damen. Reden voor SGP-leider Stoffer om nog voor het officiële besluit een debat te willen voeren over de onderzeeboot-order.

Dat draaide woensdagavond uit op een verhitte sessie in de Tweede Kamer, waarbij de verschillen tussen de formerende partijen aan de oppervlakte kwamen. PVV-Kamerlid Pool noemde de keuze voor de Fransen 'de doodsteek voor veel maritieme kennis in Nederland'. BBB-Kamerlid Tuinman foeterde dat Zeeland, waar Damen actief is, 'keer op keer genaaid' wordt door politiek Den Haag.

Clash
Dat leverde een clash op tussen Tuinman en VVD'er Brekelmans, wier partijen samen met PVV en NSC aan zet zijn om een rechts extraparlementair kabinet in elkaar te zetten. Brekelmans vroeg zich af of Tuinman zijn pleidooi baseerde op zijn 'eigen fantasieën'. Tuinman wierp Brekelmans voor de voeten dat zijn partij 'misschien' had gelekt dat het Franse Naval de onderzeeboten mag maken. ,,Beneden alle peil", mopperde Brekelmans.

NSC-Kamerlid Van Oostenbruggen deed niet mee aan die schermutselingen, maar sprak in tegenstelling tot PVV en BBB geen voorkeur uit voor Saab/Damen: ,,Ik hoop dat een van de inschrijvers verdiend wint."

Karikatuur
Zowel NSC als VVD zei wel te willen dat de Nederlandse industrie bij welke uitkomst dan ook flink meeprofiteert van het maken van de onderzeeboten. ,,Maar we moeten er niet een karikatuur van maken dat de ene optie Nederlands is en de andere buitenlands", hield Brekelmans de boot verder af.

De VVD'er zat in een lastig parket. Enerzijds pleitte hij voor een grote rol voor de Nederlandse maritieme industrie. Maar het was zijn partijgenoot en toenmalig staatssecretaris van Defensie Barbara Visser die in 2019 een aanbesteding voor de onderzeeboten uitschreef in plaats van die onderhands te gunnen aan Saab/Damen.

Naast de verschillen tussen de formerende vier viel op dat het debat vol zat met stekeligheden tussen partijen. Zo veegden tal van partijen de vloer aan met SGP-leider Stoffer, die per se vlak voor het kabinetsbesluit nog een debat wilde voeren.

Preken voor eigen parochie
PvdA/GL-Kamerlid Nordkamp verweet hem zelfs 'preken voor eigen parochie' omdat er in Zeeland, waar Damen actief is, een grote SGP-achterban zit. Stoffer sloeg terug door te stellen dat Nordkamp zou moeten opkomen voor arbeiders: ,,Dat deed de PvdA vroeger nog."

Ook Stoffer en Brekelmans botsten hard. De VVD'er verweet de SGP-leider 'valse tegenstellingen' en 'insinuaties' op tafel te gooien en een 'grote Stoffer-show' op te voeren. Stoffer wilde dat de VVD'er die laatste aantijging terugnam, maar dat weigerde Brekelmans. Daarop kreeg de SGP'er steun van VVD's formatiepartner BBB, via Kamerlid Tuinman: ,,Maak er dan maar de grote Stoffer- en Tuinman-show van."

Winnende werf
Minister Adriaansens (Economische Zaken) probeerde de boel te sussen door te stellen dat 'de winnende werf', welke dat ook maar mocht worden, 'een impuls zal geven aan de Nederlandse maritieme maakindustrie'. Staatssecretaris Van der Maat (Defensie) benadrukte dat er volgens hem een 'zorgvuldig proces' was doorlopen.

Maar ook de VVD-bewindsman nam de SGP-leider nog de maat: ,,Het is met de inbreng van de heer Stoffer goed om daar even de factchecker overheen te gooien."

Telegraaf, 13-03-2024, 22:18

Ace1

Citaat van: Harald op 13/03/2024 | 22:07 uurIk weet niet hoe het gaat lopen vrijdag, maar wat ik de Stas meerdere keren door liet schemeren was dat Damen al flink wat toe bedeeld geeft gekregen nu met de opdrachten voor ASWF fregatten, de A brieven voor de LCF, LPD en OPV vervanging.
Simpel gezegd Damen mag niet klagen en krijgt het erg druk de komende 10 jaar.
Eigenlijk zegt hij dat de order voor ook nog die 4 onderzeeboten te veel is voor Damen.

Ik denk dat Naval de opdracht krijgt.

Het verhaal van EZ mbt inzet van NL industrie heeft mij wel iets meer gerust gesteld  dat het wel onderdeel is van de gunning.


Morgen wordt gestemt voor de motie's dan kan het huidige kabinet niet meer overgaan tot de aanschaf van onderzeeboten, indien men dit wel doet loopt men de kans dat de bewindslieden weggestuurd gaan worden.

Harald

#7495
Ik weet niet hoe het gaat lopen vrijdag, maar wat ik de Stas meerdere keren door liet schemeren was dat Damen al flink wat toe bedeeld geeft gekregen nu met de opdrachten voor ASWF fregatten, de A brieven voor de LCF, LPD en OPV vervanging.
Simpel gezegd Damen mag niet klagen en krijgt het erg druk de komende 10 jaar.
Eigenlijk zegt hij dat de order voor ook nog die 4 onderzeeboten te veel is voor Damen.

Ik denk dat Naval de opdracht krijgt.

Het verhaal van EZ mbt inzet van NL industrie heeft mij wel iets meer gerust gesteld  dat het wel onderdeel is van de gunning.

Kornet43

Citaat van: Harald op 13/03/2024 | 13:19 uurAls onderhoud, toekomstige upgrades, MLU's niet van te voren geregeld is en in het contract meegenomen wordt, dan wordt goedkoop duurkoop. 
Dit zou je nog verder kunnen doorvoeren door ook de inbreng van NL industrie te regelen, met het oog op instandhouding, onderhoud e.d.

precies, 40% economische compensatie is ook eenmalig. Door 40% inbreng NL industrie, daar hebben we in de toekomst alleen maar gemak, voordeel van. Dan wordt die 40% na 20 jaar misschien wel 60%.
Want anders moeten we straks voor onderhoud, MLU e.d. naar de Fransen en moeten we betalen in plaats dat we het zelf in Den helder kunnen doen.

Goedkoop is dan in de lange leste duurkoop.

aanschaf 30%
instandhouding 70%
Die Frambozen gaan ons helemaal leegtrekken, de Aussies waren al €90 miljard Euro kwijt aan het onderhoudscontract, daarom zijn ze er ook mee gestopt. Maar Nederland is weer gekke Henkie!

silvester herc

Citaat van: Kevon op 13/03/2024 | 19:54 uurJemig...... Ik heb na de preek van onze VVD-er Brekelman weet ik voldoende..... Rutte heeft de stem van Macron nodig....
Dat gevoel kreeg ik ook Kevon dat Brekelman een verhaal stond te houden met een Mark Rutte tintje :mad:

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Benji87 op 13/03/2024 | 20:14 uurNee joh, die zitten in de jachten  ;D

Huisman equipment. Doen veel met stabilisatie en winches enzo

https://www.huismanequipment.com



Faciliteit Huisman met Submarine Handling Kraan klaar voor vervanging walrus klasse onderzeeboten

https://www.huismanequipment.com/nl/media_centre/press_releases/163-144_Submarine-Handling-Crane-completes-Huisman-facility-for-walrus-class-submarine-replacement

Kornet43

Citaat van: Ace1 op 13/03/2024 | 18:27 uurEr was in Australië toch kritiek op de pumpjet, het brandstofverbruik zou te hoog zijn.
Klopt, brandstofgebruik van pumpjet is hoger. En het onderhoud is ook duurder.

Huzaar1

Citaat van: Kevon op 13/03/2024 | 18:41 uurWe hebben de boten in Europa nodig. Zo snel mogelijk."

Op een aanbestedingsperiode van 10 jaar kan met gemak een jaar bij desnoods, indien dat een product oplevert wat voor NL de belangen beter dient.

Het hele punt is dat nu die belangen worden betwist.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"