Opvolger Walrusklasse

Gestart door Elzenga, 27/07/2011 | 21:26 uur

dudge

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 19/06/2016 | 20:11 uur
Nee, te beperkt in capaciteiten. Ik vraag me af of een Australische optie, een Shortfin Barracuda Block 1A, van de plank met haar 4.500 ton en haar 97 meter nog valt binnen de gewenste KM capaciteiten of dat zij net een maatje te groot is?

Ik kan me voorstellen dat dergelijk kleine subs ook lastiger te detecteren zijn dan grotere, en dus zeker in de kleiner AO's prima zijn. Vraag is meer in welke verhouding, want we hebben teveel van die kleine subs, te weinig van die grote, maar dat is ook logisch zolang we geen taakspecialisatie doen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#1984
Citaat van: Poleme op 19/06/2016 | 19:03 uur
Doen de Europese NAVO landen er wel goed aan om met boten van rond de 1.850 ton a la Type 212 en 214 te opereren ?

Nee, te beperkt in capaciteiten. Ik vraag me af of een Australische optie, een Shortfin Barracuda Block 1A, van de plank met haar 4.500 ton en haar 97 meter nog valt binnen de gewenste KM capaciteiten of dat zij net een maatje te groot is?

Poleme

Citaat van: JdL op 17/06/2016 | 23:09 uur
Krijgsmacht wil in 2027 nieuwe onderzeeboten
17-06-2016 22:28 | Redactie binnenland
...

Minister Hennis liet de Kamer vrijdag weten dat ze ,,groot belang" hecht aan wereldwijde inzet, maar dat andere militaire eisen net iets belangrijker zijn. Ze denkt daarbij aan slagkracht en afschrikkingsvermogen. Het stellen van prioriteiten is ,,noodzakelijk."

Defensie kan alleen nieuwe onderzeeboten aanschaffen in samenwerking met andere landen, bijvoorbeeld Australië, Duitsland, Noorwegen en Zweden. Volgens deskundigen kan het een obstakel voor internationale samenwerking zijn als Nederland opnieuw dies;elelektrische onderzeeboten wil die wereldwijd opereren. Noorwegen wil bijvoorbeeld kleinere onderzeeërs met een beperkt bereik. Nederland beschikt met z'n dieselelektrische onderzeeboten over een nichecapaciteit naast de zware nucleaire onderzeeboten van de VS en Frankrijk.

Hennis laat de komende twee jaar onderzoeken aan welke eisen de nieuwe onderzeeërs moeten voldoen. Daarbij komen vier varianten op tafel: een onderzeeër met een wereldwijd bereik en met een beperkt bereik. Verder wordt gekeken naar onbemande onderzeeboten en naar het afschaffen van de onderzeeboten.

In de Kamer is een meerderheid voor de aanschaf van nieuwe onderzeeboten. Maar over de eisen en het aantal verschillen de meningen. Volgens Hennis hoeft pas begin 2021 een besluit te worden genomen. Voor het project is 2,5 miljard euro gereserveerd.

bron: http://www.refdag.nl/nieuws/binnenland/krijgsmacht_wil_in_2027_nieuwe_onderzeeboten_1_997610?localLinksEnabled=false

De Israelische maximaal 1.900 tons en 57,3 meter lange Dolphin 1 klasse is een vergrote versie van de maximaal 1.810 ton metende en 64,4 meter lange Type 209.
Uit de Dolphin 1 klasse werd vervolgens de 2.400 tons en 68,6 meter lange Dolphin 2 ontwikkeld.
De 1.860 tons export Type 214 heeft 8x 533 mm torpedo buizen, maar de Dolphins hebben 6x 533mm buizen en 2x 650 mm buizen t.b.v. Israelische kruisvluchtwapens.

Turkije bouwt de Type 214TN (Turkish Navy) in licentie, waarbij een groot deel van de hardware en software in Turkije ontwikkeld en gebouwd wordt.

De Australische 3.407 ton metende en 77,42 meter lange Collins klasse boten zijn gebaseerd op de Zweedse Vastergotland klasse onderzeeboten.
De Vastergotlands waren maar echter slechts 1.150 ton en zijn maar 48,5 meter lang.  Ze werden verkocht aan Singapore, dus moesten ze worden aangepast aan tropische wateren en worden voorzien van een Air Independent Propulsion.   De resulterende Archer klasse meet echter 1.500 ton (+ 30%) en is nu 60,5 meter, dus 12 meter langer
(+ 25%).

Dus als Nederland kiest voor een expeditionaire boot, hoeft dat internationale samenwerking helemaal niet uit te sluiten.


In de Koude Oorlog was de Noordelijke Atlantische Oceaan van zeer groot belang voor de NAVO.
Nu is dat zeegebied nog belangrijker geworden, door niet alleen een wederopstanding van de 'Rode Beer'.  Maar ook de enorme belangen van de enorme voorraden aan delfstoffen in het Noordpool gebied en een eventuele nieuwe vaarroute door de Noordelijke IJszee.
We hebben ook te maken met het 'gele gevaar' in Zuid-Oost Azie en de Indische Oceaan.  En die Indische Oceaan en nabij gelegen zeeën kan wel eens het middelpunt gaan vormen van een nieuwe 'koude oorlog'
En daarnaast heeft de NAVO uitdagingen in de zeegebieden rondom de 'gordel van instabiliteit' met haar statelijke en niet-statelijke actoren.
Doen de Europese NAVO landen er wel goed aan om met boten van rond de 1.850 ton a la Type 212 en 214 te opereren ?
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

A.J.

Citaat van: Zeewier op 18/06/2016 | 19:47 uur
Denk het wel. Er zit een automaat in.
Een hele foute: voor vrouwen is er maar één automaat. De was...

Whehehehe. ;D

Zeewier

#1981
Citaat van: A.J. op 18/06/2016 | 19:35 uur
Het valt me nog mee dat er niet: "Het maakt allemaal niet uit, als er maar vrouwen mee kunnen varen!" geroepen wordt.
Denk het wel. Er zit een automaat in.
Een hele foute: voor vrouwen is er maar één automaat. De was...

A.J.

Citaat van: Elzenga op 18/06/2016 | 15:30 uur
Ik ben wel benieuwd wat zo'n klankbordgroep heeft gekost...Ik vermoed dat ik er een jaar van kan leven..of 2. En wat levert het dan op? ik vind weinig..meeste wisten we al..en sommige opties zijn gewoon onrealistisch. Alles dus doorgeschoven naar volgende regering...aantal, soort..zelfs of er überhaupt wel of geen onderzeeboten komen.

Het valt me nog mee dat er niet: "Het maakt allemaal niet uit, als er maar vrouwen mee kunnen varen!" geroepen wordt.

Zeewier

Mee eens. Met 'expeditionair' kan je alle kanten mee op. Had liever radius en breedtegraad er bij gehad. Van sub-arctisch tot sub-tropisch zeg maar. Ieder jaar met de caravan naar Zuid-Frankrijk kan je ook 'expeditionair' noemen.

Harald

Jammer dat het klankbord niet een eenduidig advies geeft uitgebracht. Maar met zo'n advies kun he dus nog steeds alle kanten op. Dus geen steek verder.
En idd. Alles wordt doorgeschoven naar het volgende kabinet. Jammer erg jammer.
Ja er wordt wel verder gegaan met de ideeën voor de vervanging van de onderzeeboten, maar als er nu in de brief al duidelijk werd aan gegeven welke kant ze op willen. Was het wat specifieker geweest.

Elzenga

#1977
Ik ben wel benieuwd wat zo'n klankbordgroep heeft gekost...Ik vermoed dat ik er een jaar van kan leven..of 2. En wat levert het dan op? ik vind weinig..meeste wisten we al..en sommige opties zijn gewoon onrealistisch. Alles dus doorgeschoven naar volgende regering...aantal, soort..zelfs of er überhaupt wel of geen onderzeeboten komen.

JdL

Krijgsmacht wil in 2027 nieuwe onderzeeboten
17-06-2016 22:28 | Redactie binnenland


De Nederlandse krijgsmacht wil de huidige vier onderzeeboten vanaf 2027 vervangen. De nieuwe onderzeeboten moeten wereldwijd inzetbaar zijn, bijvoorbeeld voor special forces.

Minister Hennis liet de Kamer vrijdag weten dat ze ,,groot belang" hecht aan wereldwijde inzet, maar dat andere militaire eisen net iets belangrijker zijn. Ze denkt daarbij aan slagkracht en afschrikkingsvermogen. Het stellen van prioriteiten is ,,noodzakelijk."

Defensie kan alleen nieuwe onderzeeboten aanschaffen in samenwerking met andere landen, bijvoorbeeld Australië, Duitsland, Noorwegen en Zweden. Volgens deskundigen kan het een obstakel voor internationale samenwerking zijn als Nederland opnieuw dies;elelektrische onderzeeboten wil die wereldwijd opereren. Noorwegen wil bijvoorbeeld kleinere onderzeeërs met een beperkt bereik. Nederland beschikt met z'n dieselelektrische onderzeeboten over een nichecapaciteit naast de zware nucleaire onderzeeboten van de VS en Frankrijk.

Hennis laat de komende twee jaar onderzoeken aan welke eisen de nieuwe onderzeeërs moeten voldoen. Daarbij komen vier varianten op tafel: een onderzeeër met een wereldwijd bereik en met een beperkt bereik. Verder wordt gekeken naar onbemande onderzeeboten en naar het afschaffen van de onderzeeboten.

In de Kamer is een meerderheid voor de aanschaf van nieuwe onderzeeboten. Maar over de eisen en het aantal verschillen de meningen. Volgens Hennis hoeft pas begin 2021 een besluit te worden genomen. Voor het project is 2,5 miljard euro gereserveerd.

bron: http://www.refdag.nl/nieuws/binnenland/krijgsmacht_wil_in_2027_nieuwe_onderzeeboten_1_997610?localLinksEnabled=false
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

Lex

A-brief vervanging onderzeebootcapaciteit

Brief Mindef betreffende de behoeftstelling, alsmede het advies van de Klankbordgroep.

Kamerbrief, 17-06-2016

Lex

Hennis: beïnvloeding en slagkracht belangrijk bij onderzeeboten

Nieuwsbericht | 17-06-2016 | 15:00

Afschrikkingsvermogen, grote en precieze maritieme slagkracht om onder meer oppervlakteschepen te beschermen en daarmee mogelijkheden tot strategische beïnvloeding, het vermogen om met een relatief beperkte militaire inzet het gedrag van de tegenstander te beïnvloeden. Wat Defensie betreft moeten de mogelijk aan te schaffen onderzeeboten aan deze militair-functionele eisen voldoen. Minister Jeanine Hennis-Plasschaert laat dat vandaag per brief aan de Tweede Kamer weten.

Daarnaast wil de minister dat de onderzeeboten wereldwijd inlichtingen kunnen verzamelen, analyseren en delen. Ook moeten de boten functioneren als uitvalsbasis voor speciale operaties. Nederland hoopt verder Australië, Duitsland, Noorwegen en Zweden te betrekken bij het vervangingstraject. Nieuwe ontwikkelingen in Frankrijk en de VS worden nauwlettend gevolgd.

Samenwerking

Samenwerking is van groot belang bij het ontwerp, de bouw, de instandhouding en de inzet van de boten. Gedacht wordt aan verschillende vormen. Zoals gezamenlijke verwerving, poolvorming en het delen van capaciteit. Het in kaart brengen van de eisen richt zich verder op de operationele gereedheid (opleiding en training) en de materiële gereedheid (onderhoud, reservedelen, programma's voor levensduurverlenging).

Ook wijst Hennis op operationele en financiële duurzaamheid. De eventuele nieuwe onderzeeboten moeten veelzijdig inzetbaar zijn en over voldoende aanpassingsvermogen en groeipotentie beschikken voor de toekomst. Ze noemt onbemande systemen en sensoren, genetwerkt en informatie gestuurd optreden, differentiatie van bewapening en zelfbescherming.

Opties

Tijdens het onderzoek, dat loopt tot medio 2018, bekijkt Defensie hoe aan de functionele eisen valt te voldoen. Sowieso worden 4 opties verkend. Dat zijn een expeditionaire onderzeeboot (wereldwijd opererend), een Europese homeland security-variant (voor inzet  binnen het Europese NAVO-verdragsgebied), een onbemande versie en een nul-variant (geen onderzeebootcapaciteit). Defensie doet geen onderzoek naar nucleair aangedreven onderzeeboten, omdat die te duur zijn.

De onderzeeboten van de Walrusklasse naderen het eind van hun levensduur. Het volgende kabinet moet een besluit nemen over de vervanging. Leidend daarbij zijn de buitenlandse en veiligheidspolitieke ontwikkelingen, de belangen van Nederland en de prioriteiten binnen de NAVO en de EU.

Mindef

Zeewier

Citaat van: Harald op 17/06/2016 | 10:31 uur
Goed nieuws, hopelijk komt de brief vandaag. Enige snelheid is wel geboden om de vervanging niet te ver uit te laten lopen.
Ik ben benieuwd !! Naar de inhoud van de brief.
Ja precies. En R&D is ook niet gratis. Zonder de brief gelezen te hebben geef ik nog geen oordeel. Het lijkt positief maar dat is niks waard.
En dan nog: de politiek kan zo'n project weer super goedkoop aanbesteden, maar wat als de lassers tegen uitgewrongen contracten moeten werken? Ook de vakbonden moeten op hun qui vive zijn. Niet staken, voortijds er scherp bij zijn!

Harald

Goed nieuws, hopelijk komt de brief vandaag. Enige snelheid is wel geboden om de vervanging niet te ver uit te laten lopen.
Ik ben benieuwd !! Naar de inhoud van de brief.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Onderzeeërs komen 

Door: Niels Rigter  - 17 juni 2016

Den Haag -  Nederland heeft onderzeeërs nodig. Met die vaststelling lost het kabinet het startschot voor de vervanging van de huidige vier onderzeeërs, een miljardenproject.

Naar verwachting komt minister Hennis (Defensie) vandaag met een schets van de behoefte zoals Defensie die ziet. Volgens ingewijden moeten ook de nieuwe onderzeeërs 'expeditionair' zijn, dus geschikt voor operaties over lange afstanden. Ook moeten ze niet alleen bruikbaar zijn voor het verzamelen van inlichtingen, maar ook voor tactische operaties van elitetroepen en afschrikking

Daarmee zou Nederland zijn huidige positie binnen de NAVO behouden. Nederland brengt immers met de huidige onderzeeërs van de Walrusklasse een unieke kracht in bij het bondgenootschap: de onderzeeërs zijn groot genoeg om over lange afstanden te kunnen opereren, maar ook stil genoeg om niet in de gaten te lopen bij het verzamelen van inlichtingen. In dat opzicht verschillen ze zowel van de robuuste nucleaire onderzeeërs zoals de Fransen, Britten en Amerikanen die hebben en van de kleine kustverdedigingssubmarines van de Noren. Behalve Nederland heeft alleen Canada soortgelijke onderzeeboten.

Over geld staat in de schets volgens een Haagse bron niets. Voor het hele project heeft Defensie 2,5 miljard euro geraamd. Volgens experts is dat te weinig voor vier nieuwe boten. Tegelijk is vier wel het minimum-aantal waarmee de marine uit de voeten zegt te kunnen, uitgaande van de vuistregel dat er steevast één boot in onderhoud is, één bestemd is voor opleiding en training, één actief is in missiegebied en één onderweg.

Internationale samenwerking kan uitkomst bieden. Defensie wil samen met 'één of meerdere partnerlanden' de nieuwe onderzeeboten aanschaffen en ontwikkelen, in partnerschap met kennisinstellingen en de industrie. Nederlandse bedrijven als Thales (radar en communicatieapparatuur) en scheepsbouwer Damen staan vooraan om mee te helpen met de ontwikkeling.

Eerder gaf Hennis in de Kamer aan dat samenwerking met Noorwegen kansrijk is. De Noren zoeken echter een ander - kleiner - type boot, meer bedoeld voor kustverdediging langs de fjorden. Deze 'subs' zijn wel aanmerkelijk goedkoper.

De Tweede Kamer is in meerderheid overtuigd van het nut van nieuwe onderzeeboten. De kosten kunnen de komende jaren echter wel degelijk een politieke splijtzwam vormen.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/26025056/__Onderzeeers_komen__.html