Opvolger Walrusklasse

Gestart door Elzenga, 27/07/2011 | 21:26 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 21/06/2016 | 10:14 uur
klopt, zeker met de gedachte als ze inzetten op samenwerking met andere partijen/landen.

En ga dan uit voor volledige vervanging van de Walrussen met weer een expeditionaire variant.


Mee eens, met de 3 overige opties roep je uiteindelijk de 0 variant over je af en zou het wellicht slimmer zijn om de OZD in 2027 op te heffen en te kiezen voor extra fregatten.

Harald

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 21/06/2016 | 09:54 uur
Het is dan ook tijd voor de combinatie Damen-Saab om hun eerste concept gedachtes met de wereld te delen als één van de vier, de meest waarschijnlijke, opties voor de KM.

klopt, zeker met de gedachte als ze inzetten op samenwerking met andere partijen/landen.

En ga dan uit voor volledige vervanging van de Walrussen met weer een expeditionaire variant.

Nul-variant en drone variant zijn onzin-keuzes, een homeland security variant een slechte keuze, met alle beperkingen die deze geeft. Niet naar de West of Oost, geen niche (dus dan al niet meer interessant voor NL en EU, NAVO, VS) Binnen de NAVO/Europa hebben we er al zoveel van die typen, rond de 2000 ton. Dus 13 in een dozijn, niet interessant meer, teveel aanbod.



jurrien visser (JuVi op Twitter)

#1989
Citaat van: Harald op 21/06/2016 | 09:27 uur
Als de Fransen ook bij de Nederlanders aankloppen (vast wel) om hun samenwerking aan te bieden, dan zal dat denk ik 2 ledig zijn kwa typen
1) een verlengde versie van de SCORPENE klasse
2) de Australische variant.

Je kan het uittekenen...

Het is dan ook tijd voor de combinatie Damen-Saab om hun eerste concept gedachtes met de wereld te delen als één van de vier, de meest waarschijnlijke, politieke opties voor de KM.


Harald

De Fransen bieden aan Polen hun SCORPENE klasse onderzeenoten aan, dit zullen ze zeker ook aan de Noren doen.
Er was al sprake van dat de Franse DCNS, op het lijstje staat samen met de Duitsers voor de race in de ULA onderzeeboot vervanging. Ook was bekend dat de Noren samenwerking zoeken bij Polen in hun onderzeeboot vervangingsprogramma.

  In the submarines area, DCNS proposes to the Polish Navy the sea proven SCORPENE class submarine with a highly performing acoustic discretion, an increased submerged autonomy thanks to the Fuel Cell 2nd Generation Air-Independent Propulsion system, and the capacity to integrate Naval Cruise Missile (NCM).

Besides, the Group proposes a vast involvement of the Polish industry and in particular PGZ companies, for construction and maintenance of SCORPENE submarines


http://www.defense-aerospace.com/articles-view/release/3/174825/dcns-touts-gowind-corvette%2C-scorpene-ssk-for-poland.html

Poland
On 1 March 2011, the Naval Shipyard Gdynia of Poland and DCNS offered a license to build a yet undisclosed number of modified Scorpène class, and the Scorpène design is competing with that of the German Type 214 submarine.
https://en.wikipedia.org/wiki/Scorp%C3%A8ne-class_submarine



Als de Fransen ook bij de Nederlanders aankloppen (vast wel) om hun samenwerking aan te bieden, dan zal dat denk ik 2 ledig zijn kwa typen
1) een verlengde versie van de SCORPENE klasse
2) de Australische variant.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#1987
Citaat van: Lex op 19/06/2016 | 23:06 uur
De A-brief zou toch duidelijkheid moeten verschaffen?  ;)

Zou je verwachten...

Lex

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 19/06/2016 | 20:11 uur
Ik vraag me af of een Australische optie, een Shortfin Barracuda Block 1A, van de plank met haar 4.500 ton en haar 97 meter nog valt binnen de gewenste KM capaciteiten of dat zij net een maatje te groot is?
De A-brief zou toch duidelijkheid moeten verschaffen?  ;)

dudge

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 19/06/2016 | 20:11 uur
Nee, te beperkt in capaciteiten. Ik vraag me af of een Australische optie, een Shortfin Barracuda Block 1A, van de plank met haar 4.500 ton en haar 97 meter nog valt binnen de gewenste KM capaciteiten of dat zij net een maatje te groot is?

Ik kan me voorstellen dat dergelijk kleine subs ook lastiger te detecteren zijn dan grotere, en dus zeker in de kleiner AO's prima zijn. Vraag is meer in welke verhouding, want we hebben teveel van die kleine subs, te weinig van die grote, maar dat is ook logisch zolang we geen taakspecialisatie doen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#1984
Citaat van: Poleme op 19/06/2016 | 19:03 uur
Doen de Europese NAVO landen er wel goed aan om met boten van rond de 1.850 ton a la Type 212 en 214 te opereren ?

Nee, te beperkt in capaciteiten. Ik vraag me af of een Australische optie, een Shortfin Barracuda Block 1A, van de plank met haar 4.500 ton en haar 97 meter nog valt binnen de gewenste KM capaciteiten of dat zij net een maatje te groot is?

Poleme

Citaat van: JdL op 17/06/2016 | 23:09 uur
Krijgsmacht wil in 2027 nieuwe onderzeeboten
17-06-2016 22:28 | Redactie binnenland
...

Minister Hennis liet de Kamer vrijdag weten dat ze ,,groot belang" hecht aan wereldwijde inzet, maar dat andere militaire eisen net iets belangrijker zijn. Ze denkt daarbij aan slagkracht en afschrikkingsvermogen. Het stellen van prioriteiten is ,,noodzakelijk."

Defensie kan alleen nieuwe onderzeeboten aanschaffen in samenwerking met andere landen, bijvoorbeeld Australië, Duitsland, Noorwegen en Zweden. Volgens deskundigen kan het een obstakel voor internationale samenwerking zijn als Nederland opnieuw dies;elelektrische onderzeeboten wil die wereldwijd opereren. Noorwegen wil bijvoorbeeld kleinere onderzeeërs met een beperkt bereik. Nederland beschikt met z'n dieselelektrische onderzeeboten over een nichecapaciteit naast de zware nucleaire onderzeeboten van de VS en Frankrijk.

Hennis laat de komende twee jaar onderzoeken aan welke eisen de nieuwe onderzeeërs moeten voldoen. Daarbij komen vier varianten op tafel: een onderzeeër met een wereldwijd bereik en met een beperkt bereik. Verder wordt gekeken naar onbemande onderzeeboten en naar het afschaffen van de onderzeeboten.

In de Kamer is een meerderheid voor de aanschaf van nieuwe onderzeeboten. Maar over de eisen en het aantal verschillen de meningen. Volgens Hennis hoeft pas begin 2021 een besluit te worden genomen. Voor het project is 2,5 miljard euro gereserveerd.

bron: http://www.refdag.nl/nieuws/binnenland/krijgsmacht_wil_in_2027_nieuwe_onderzeeboten_1_997610?localLinksEnabled=false

De Israelische maximaal 1.900 tons en 57,3 meter lange Dolphin 1 klasse is een vergrote versie van de maximaal 1.810 ton metende en 64,4 meter lange Type 209.
Uit de Dolphin 1 klasse werd vervolgens de 2.400 tons en 68,6 meter lange Dolphin 2 ontwikkeld.
De 1.860 tons export Type 214 heeft 8x 533 mm torpedo buizen, maar de Dolphins hebben 6x 533mm buizen en 2x 650 mm buizen t.b.v. Israelische kruisvluchtwapens.

Turkije bouwt de Type 214TN (Turkish Navy) in licentie, waarbij een groot deel van de hardware en software in Turkije ontwikkeld en gebouwd wordt.

De Australische 3.407 ton metende en 77,42 meter lange Collins klasse boten zijn gebaseerd op de Zweedse Vastergotland klasse onderzeeboten.
De Vastergotlands waren maar echter slechts 1.150 ton en zijn maar 48,5 meter lang.  Ze werden verkocht aan Singapore, dus moesten ze worden aangepast aan tropische wateren en worden voorzien van een Air Independent Propulsion.   De resulterende Archer klasse meet echter 1.500 ton (+ 30%) en is nu 60,5 meter, dus 12 meter langer
(+ 25%).

Dus als Nederland kiest voor een expeditionaire boot, hoeft dat internationale samenwerking helemaal niet uit te sluiten.


In de Koude Oorlog was de Noordelijke Atlantische Oceaan van zeer groot belang voor de NAVO.
Nu is dat zeegebied nog belangrijker geworden, door niet alleen een wederopstanding van de 'Rode Beer'.  Maar ook de enorme belangen van de enorme voorraden aan delfstoffen in het Noordpool gebied en een eventuele nieuwe vaarroute door de Noordelijke IJszee.
We hebben ook te maken met het 'gele gevaar' in Zuid-Oost Azie en de Indische Oceaan.  En die Indische Oceaan en nabij gelegen zeeën kan wel eens het middelpunt gaan vormen van een nieuwe 'koude oorlog'
En daarnaast heeft de NAVO uitdagingen in de zeegebieden rondom de 'gordel van instabiliteit' met haar statelijke en niet-statelijke actoren.
Doen de Europese NAVO landen er wel goed aan om met boten van rond de 1.850 ton a la Type 212 en 214 te opereren ?
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

A.J.

Citaat van: Zeewier op 18/06/2016 | 19:47 uur
Denk het wel. Er zit een automaat in.
Een hele foute: voor vrouwen is er maar één automaat. De was...

Whehehehe. ;D

Zeewier

#1981
Citaat van: A.J. op 18/06/2016 | 19:35 uur
Het valt me nog mee dat er niet: "Het maakt allemaal niet uit, als er maar vrouwen mee kunnen varen!" geroepen wordt.
Denk het wel. Er zit een automaat in.
Een hele foute: voor vrouwen is er maar één automaat. De was...

A.J.

Citaat van: Elzenga op 18/06/2016 | 15:30 uur
Ik ben wel benieuwd wat zo'n klankbordgroep heeft gekost...Ik vermoed dat ik er een jaar van kan leven..of 2. En wat levert het dan op? ik vind weinig..meeste wisten we al..en sommige opties zijn gewoon onrealistisch. Alles dus doorgeschoven naar volgende regering...aantal, soort..zelfs of er überhaupt wel of geen onderzeeboten komen.

Het valt me nog mee dat er niet: "Het maakt allemaal niet uit, als er maar vrouwen mee kunnen varen!" geroepen wordt.

Zeewier

Mee eens. Met 'expeditionair' kan je alle kanten mee op. Had liever radius en breedtegraad er bij gehad. Van sub-arctisch tot sub-tropisch zeg maar. Ieder jaar met de caravan naar Zuid-Frankrijk kan je ook 'expeditionair' noemen.

Harald

Jammer dat het klankbord niet een eenduidig advies geeft uitgebracht. Maar met zo'n advies kun he dus nog steeds alle kanten op. Dus geen steek verder.
En idd. Alles wordt doorgeschoven naar het volgende kabinet. Jammer erg jammer.
Ja er wordt wel verder gegaan met de ideeën voor de vervanging van de onderzeeboten, maar als er nu in de brief al duidelijk werd aan gegeven welke kant ze op willen. Was het wat specifieker geweest.

Elzenga

#1977
Ik ben wel benieuwd wat zo'n klankbordgroep heeft gekost...Ik vermoed dat ik er een jaar van kan leven..of 2. En wat levert het dan op? ik vind weinig..meeste wisten we al..en sommige opties zijn gewoon onrealistisch. Alles dus doorgeschoven naar volgende regering...aantal, soort..zelfs of er überhaupt wel of geen onderzeeboten komen.