Opvolger Walrusklasse

Gestart door Elzenga, 27/07/2011 | 21:26 uur

dudge

Als je zou weten wat het kost om zo'n schip te ontwerpen kun je een redelijke kosten inschatting maken.
Als we voor de bouw uitgaan van 800 miljoen per stuk heb je voor mijn gevoel een redelijk ruim bedrag.
De Dolphin, ongeveer even groot als de Walrus en afgeleid van de Type 212, een van de meest luxe/moderne subs in zijn klasse, zou 1,3 miljard hebben gekost voor 2 schepen.

Niet alleen hier, maar eigenlijk in elk project, het zou mooi zijn als we er een Europees project van kunnen maken. Als we dat goed aanpakken zou een grotere serie, en dus lagere kosten mogelijk moeten zijn, en onder meer daardoor een groter export potentieel behalen, immers, een sub van 600 miljoen verkoop makkelijker dan een van 800 miljoen.

Echter, de kans dat dit gaat gebeuren lijkt me klein. Urgentie is te laag. En om een dergelijk project echt te laten slagen, zal het economisch rationeel opgezet moeten worden. Echter, nationale politiek speelt een te grote rol, en er zijn te weinig staatslieden die daar afdoende overheen kunnen stappen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 21/06/2016 | 12:08 uur
Ik denk dat de Australische optie te groot is, deze zou je dan moeten verkleinen, een block 0.70.  ... met ca. 3150 ton.
even ter vergelijking onze huidige Walrus heeft een lengte van 68 meter, dus 29 !! meter kleiner.

Maar samenwerking met Australie, Frankrijk zie ik vooral in de sensoren (Thales)

Dat denk ik ook al weet niet vanaf welke maat een boot te groot is voor de wensen en eisen van de KM. Natuurlijk is bekend dat een maatje 3K ton de voorkeur geniet.


Harald

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 21/06/2016 | 11:45 uur
Vandaar ook mijn posting: 2034

"Ik vraag me af of een Australische optie, een Shortfin Barracuda Block 1A, van de plank met haar 4.500 ton en haar 97 meter nog valt binnen de gewenste KM capaciteiten of dat zij net een maatje te groot is?"

Ik denk dat de Australische optie te groot is, deze zou je dan moeten verkleinen, een block 0.70.  ... met ca. 3150 ton.
even ter vergelijking onze huidige Walrus heeft een lengte van 68 meter, dus 29 !! meter kleiner.

Maar samenwerking met Australie, Frankrijk zie ik vooral in de sensoren (Thales)

Harald

#1998
Dan wil ik nog verder gaan; namelijk de PvE is bekend, vorm/uiterlijk is nu nog een ?
Nodig de 3 partijen uit:
- DCNS
- ThyssenKrupp
- Damen/ Saab

laat ze op basis van de PvE een aanbieding met "ontwerp" maken, met ca 1,5 tot 2 jaar kun je een beslissing maken met welke partij je in zee wilt gaan. Teven kun je dan ook bekijken wat de inbreng voor de NL industrie bij de verschillende aanbiedingen zal zijn. Daadwerkelijke inbreng/kennisoverdracht/het bouwen/installatietechnisch zal zijn, geen levering bloembollen !

En ja ik heb een voorkeur voor Walrus NG met vergrote A26 sail.
Het huidige Walrus ontwerp (double hull-idee), iets verlegd voor alternatieve voortstuwing met een vergrote sail voor ruimte SF-middelen en zelfbeschermingsmiddelen. In de double hull ruimte voor het opbergen van 2 stuks Ortega Submersibles MK1C.

Nog even een vraag de rechten van het ontwerp van de Walrus klasse , voor/van wie zijn die nu ?? RDM is niet meer.... van NeVesBu of Directie Materieel van de Koninklijke Marine (DMKM) ?.

Voor mijn gevoel zal de vervanging € 700-800 miljoen per stuk worden, dus totaal rond de € 2,8 - 3,2 miljard, misschien minder als men het ontwerp van de Walrus als basis meent. Maar goed al het teken-, reken- en testwerk zal opnieuw gedaan worden bij aangepast ontwerp.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Mourning op 21/06/2016 | 11:26 uur
Snap ik. Twee opmerkingen:

1. ThyssenKrupp lijkt (mij tenminste) meer thuis te zijn op de boten welke m.n. voor de kortere afstand e.d. geschikt zijn. Ik weet niet welke boten zij ooit effectief hebben geproduceerd (dus niet ''slechts'' een papieren plan), maar de Fransen lijken mij wat dat betreft een logischere keuze. Je zou overigens ook mogelijk kunnen kijken naar Japan. Ik neem aan dat men daar graag van de tijdens de Australische aanbesteding gemaakte fouten wil leren en thans (veel) meer genegen is om tegemoet te komen aan de eisen zoals Nederland die zou kunnen stellen, vergeleken met de Australische tender.

2. Ik gun Damen natuurlijk veel, maar ik denk dat het thans ook bijzonder evident dient te zijn dat het belang van de industrie niet boven dat van het belang van de krijgsmacht dient te gaan, maar dat daar een bepaald evenwicht in hoort te zitten. Een stand-alone Nederlands ontwerp, productie, etc. Ik vraag me af in wiens belang dat in dit specifieke geval dat is, BEHALVE dat van de Nederlandse industrie? Nogmaals reken er maar op dat er lesgeld betaald zal moeten worden, nogmaals Damen is nieuw op dit vlak en zal ongetwijfeld wel het een en ander kunnen aantrekken van eerder opgedane know-how en ervaringen, maar ze zullen toch ook andere zaken moeten ondervinden. Willen WIJ, als Nederland (samenleving, krijgsmacht en betalers aan de schatkist) dit eigenlijk wel...? Moeten wij dit willen? Export kansen? We kunnen amper samenwerkingspartners vinden en onze concurrenten komen voornl. uit (veel) grotere buurlanden waardoor de (politieke) lobby aldaar ook een stuk invloedrijker zal zijn.

Het alternatief wat ik suggereer, ik ken de haalbaarheid dus niet (wil bijv. DCNS wel meewerken aan een dergelijk scenario?), biedt Damen en Thales nog immer R&D kansen en de mogelijkheid om (lijkt mij) met een stuk minder hobbels ervaring te gaan opdoen in het bouwen van dergelijke boten. Ja, minder winst misschien, maar nog steeds wel winst en mogelijk ook voor Nederland beter haalbaar en betaalbaar (budget blijft toch, of je het leuk vind of niet, een issue), zeker met die investeringsgolf die er aan zit te komen en waar volstrekt onvoldoende budget voor is.

Vandaar ook mijn posting: 2034

"Ik vraag me af of een Australische optie, een Shortfin Barracuda Block 1A, van de plank met haar 4.500 ton en haar 97 meter nog valt binnen de gewenste KM capaciteiten of dat zij net een maatje te groot is?"

Mourning

#1996
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 21/06/2016 | 11:08 uur
Dat is natuurlijk ook een optie, waarbij het zelfde gesteld kan worden voor een samenwerking met ThyssenKrupp Marine Systems.

Voor Damen zijn beide opties minder attractief, zeker als er toekomstig boten geëxporteerd kunnen worden naar landen als Canada of naar groeimarkten in Azië.

Snap ik. Twee opmerkingen:

1. ThyssenKrupp lijkt (mij tenminste) meer thuis te zijn op de boten welke m.n. voor de kortere afstand e.d. geschikt zijn. Ik weet niet welke boten zij ooit effectief hebben geproduceerd (dus niet ''slechts'' een papieren plan), maar de Fransen lijken mij wat dat betreft een logischere keuze. Je zou overigens ook mogelijk kunnen kijken naar Japan. Ik neem aan dat men daar graag van de tijdens de Australische aanbesteding gemaakte fouten wil leren en thans (veel) meer genegen is om tegemoet te komen aan de eisen zoals Nederland die zou kunnen stellen, vergeleken met de Australische tender.

2. Ik gun Damen natuurlijk veel, maar ik denk dat het thans ook bijzonder evident dient te zijn dat het belang van de industrie niet boven dat van het belang van de krijgsmacht dient te gaan, maar dat daar een bepaald evenwicht in hoort te zitten. Een stand-alone Nederlands ontwerp, productie, etc. Ik vraag me af in wiens belang dat in dit specifieke geval dat is, BEHALVE dat van de Nederlandse industrie? Nogmaals reken er maar op dat er lesgeld betaald zal moeten worden, nogmaals Damen is nieuw op dit vlak en zal ongetwijfeld wel het een en ander kunnen aantrekken van eerder opgedane know-how en ervaringen, maar ze zullen toch ook andere zaken moeten ondervinden. Willen WIJ, als Nederland (samenleving, krijgsmacht en betalers aan de schatkist) dit eigenlijk wel...? Moeten wij dit willen? Export kansen? We kunnen amper samenwerkingspartners vinden en onze concurrenten komen voornl. uit (veel) grotere buurlanden waardoor de (politieke) lobby aldaar ook een stuk invloedrijker zal zijn.

Het alternatief wat ik suggereer, ik ken de haalbaarheid dus niet (wil bijv. DCNS wel meewerken aan een dergelijk scenario?), biedt Damen en Thales nog immer R&D kansen en de mogelijkheid om (lijkt mij) met een stuk minder hobbels ervaring te gaan opdoen in het bouwen van dergelijke boten. Ja, minder winst misschien, maar nog steeds wel winst en mogelijk ook voor Nederland beter haalbaar en betaalbaar (budget blijft toch, of je het leuk vind of niet, een issue), zeker met die investeringsgolf die er aan zit te komen en waar volstrekt onvoldoende budget voor is.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Mourning op 21/06/2016 | 10:56 uur
Misschien dat ik nu vloek in de kerk, maar waarom niet Damen en DCNS verzoeken om met een gezamenlijk ontwerp te komen met als basis bijv. een verlengde en gemoderniseerde Scorpene variant aangepast aan de specifieke Nederlandse eisen en met o.a. een sensorsuite en wapenuitrusting naar Nederlandse wensen en eisen? Zou dat niet bijv. veel tijd en trouwens ook veel geld kunnen schelen in het geheel, know how voor een belangrijk deel overeind houden en de kans vergroten dat de kosten binnen een budget van 3.5-4.0 miljard (die 2.5 miljard Euro is lachwekkend) te houden, alsmede schaalvoordelen bieden met bijv. andere zaken.

Ik weet het niet hoor, geen expert op dit vlak, maar zou dit niet een redelijke optie kunnen zijn waar alle partijen (Krijgsmacht, industrie en de schatkist) er behoorlijk goed uitkomen. Ja, het is niet het ultieme alles zelf doen scenario, maar de vraag is of dat uberhaupt wel zo verstandig is thans (voor de indusrie wel maar voor de krijgsmacht en de schatkist?), zeker omdat het aantal landen waarmee de kosten gedeelt kunnen worden voor bijv. ontwikkeling wel bijzonder beperkt is en het Nederlandse Defensiebudget in het algemeen en op dit moment het budget voor dit project in het bijzonder dermate krap (lees: onrealistisch) zijn.

Vergeet ook niet dat Damen geen specialist is op het gebied van subs, dus je mag verwachten dat er lesgeld (lees: extra kosten en mogelijke extra vertraging) betaald zal moeten gaan worden.

Dat is natuurlijk ook een optie, waarbij het zelfde gesteld kan worden voor een samenwerking met ThyssenKrupp Marine Systems.

Voor Damen zijn beide opties minder attractief, zeker als er toekomstig boten geëxporteerd kunnen worden naar landen als Canada of naar groeimarkten in Azië.

Mourning

#1994
Misschien dat ik nu vloek in de kerk, maar waarom niet Damen en DCNS verzoeken om met een gezamenlijk ontwerp te komen met als basis bijv. een verlengde en gemoderniseerde Scorpene variant aangepast aan de specifieke Nederlandse eisen en met o.a. een sensorsuite en wapenuitrusting naar Nederlandse wensen en eisen? Zou dat niet bijv. veel tijd en trouwens ook veel geld kunnen schelen in het geheel, know how voor een belangrijk deel overeind houden en de kans vergroten dat de kosten binnen een budget van 3.5-4.0 miljard (die 2.5 miljard Euro is lachwekkend) te houden, alsmede schaalvoordelen bieden met bijv. andere zaken.

Ik weet het niet hoor, geen expert op dit vlak, maar zou dit niet een redelijke optie kunnen zijn waar alle partijen (Krijgsmacht, industrie en de schatkist) er behoorlijk goed uitkomen. Ja, het is niet het ultieme alles zelf doen scenario, maar de vraag is of dat uberhaupt wel zo verstandig is thans (voor de indusrie wel maar voor de krijgsmacht en de schatkist?), zeker omdat het aantal landen waarmee de kosten gedeelt kunnen worden voor bijv. ontwikkeling wel bijzonder beperkt is en het Nederlandse Defensiebudget in het algemeen en op dit moment het budget voor dit project in het bijzonder dermate krap (lees: onrealistisch) zijn.

Vergeet ook niet dat Damen geen specialist is op het gebied van subs, dus je mag verwachten dat er lesgeld (lees: extra kosten en mogelijke extra vertraging) betaald zal moeten gaan worden.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 21/06/2016 | 10:37 uur
Voor mijn gevoel weten ze heel goed wat ze willen bij de KM OZBD en die PvE is alwel bekend, dus "gewoon" de volgende stap zetten.       

Natuurlijk zijn die bekend, het komt neer op een Walrus NG, waarbij ik benieuwd ben naar het definitieve ontwerp... wordt het een Damen-Saab op basis van het Walrus ontwerp?, is het een opgeblazen A26 (maal 1,5)? Of wordt het iets totaal nieuw en innovatief?

Gelet op het budget denk ik een keuze uit optie 1 of 2.

Harald

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 21/06/2016 | 10:24 uur
Mee eens, met de 3 overige opties roep je uiteindelijk de 0 variant over je af en zou het wellicht slimmer zijn om de OZD in 2027 op te heffen en te kiezen voor extra fregatten.

idd, dat klopt, maar helaas (denk ik) dat ze die €2,5 miljard dan niet gebruiken voor extra fregatten en/of zo-wie-zo voor defensie. Nee, die wordt dan wel anders besteed.

Nee, je moet nu duidelijk zijn in een visie : 4 expeditionair onderzeeboten. Levering : uiterlijk de eerste in 2027.
hierdoor de B-fase zo kort mogelijk houden, je VO PvE op tafel leggen en partijen/werven uitnodigen voor hun ideeën/visie en daarna een DO PvE bepalen. Aan de hand hiervan je aanbiedingen laten maken.

Voor mijn gevoel weten ze heel goed wat ze willen bij de KM OZBD en die PvE is alwel bekend, dus "gewoon" de volgende stap zetten.         

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 21/06/2016 | 10:14 uur
klopt, zeker met de gedachte als ze inzetten op samenwerking met andere partijen/landen.

En ga dan uit voor volledige vervanging van de Walrussen met weer een expeditionaire variant.


Mee eens, met de 3 overige opties roep je uiteindelijk de 0 variant over je af en zou het wellicht slimmer zijn om de OZD in 2027 op te heffen en te kiezen voor extra fregatten.

Harald

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 21/06/2016 | 09:54 uur
Het is dan ook tijd voor de combinatie Damen-Saab om hun eerste concept gedachtes met de wereld te delen als één van de vier, de meest waarschijnlijke, opties voor de KM.

klopt, zeker met de gedachte als ze inzetten op samenwerking met andere partijen/landen.

En ga dan uit voor volledige vervanging van de Walrussen met weer een expeditionaire variant.

Nul-variant en drone variant zijn onzin-keuzes, een homeland security variant een slechte keuze, met alle beperkingen die deze geeft. Niet naar de West of Oost, geen niche (dus dan al niet meer interessant voor NL en EU, NAVO, VS) Binnen de NAVO/Europa hebben we er al zoveel van die typen, rond de 2000 ton. Dus 13 in een dozijn, niet interessant meer, teveel aanbod.



jurrien visser (JuVi op Twitter)

#1989
Citaat van: Harald op 21/06/2016 | 09:27 uur
Als de Fransen ook bij de Nederlanders aankloppen (vast wel) om hun samenwerking aan te bieden, dan zal dat denk ik 2 ledig zijn kwa typen
1) een verlengde versie van de SCORPENE klasse
2) de Australische variant.

Je kan het uittekenen...

Het is dan ook tijd voor de combinatie Damen-Saab om hun eerste concept gedachtes met de wereld te delen als één van de vier, de meest waarschijnlijke, politieke opties voor de KM.


Harald

De Fransen bieden aan Polen hun SCORPENE klasse onderzeenoten aan, dit zullen ze zeker ook aan de Noren doen.
Er was al sprake van dat de Franse DCNS, op het lijstje staat samen met de Duitsers voor de race in de ULA onderzeeboot vervanging. Ook was bekend dat de Noren samenwerking zoeken bij Polen in hun onderzeeboot vervangingsprogramma.

  In the submarines area, DCNS proposes to the Polish Navy the sea proven SCORPENE class submarine with a highly performing acoustic discretion, an increased submerged autonomy thanks to the Fuel Cell 2nd Generation Air-Independent Propulsion system, and the capacity to integrate Naval Cruise Missile (NCM).

Besides, the Group proposes a vast involvement of the Polish industry and in particular PGZ companies, for construction and maintenance of SCORPENE submarines


http://www.defense-aerospace.com/articles-view/release/3/174825/dcns-touts-gowind-corvette%2C-scorpene-ssk-for-poland.html

Poland
On 1 March 2011, the Naval Shipyard Gdynia of Poland and DCNS offered a license to build a yet undisclosed number of modified Scorpène class, and the Scorpène design is competing with that of the German Type 214 submarine.
https://en.wikipedia.org/wiki/Scorp%C3%A8ne-class_submarine



Als de Fransen ook bij de Nederlanders aankloppen (vast wel) om hun samenwerking aan te bieden, dan zal dat denk ik 2 ledig zijn kwa typen
1) een verlengde versie van de SCORPENE klasse
2) de Australische variant.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#1987
Citaat van: Lex op 19/06/2016 | 23:06 uur
De A-brief zou toch duidelijkheid moeten verschaffen?  ;)

Zou je verwachten...