Klein kaliber vuurwapens

Gestart door Sparkplug, 05/01/2017 | 19:15 uur

Robert2

Citaat van: pz op 01/08/2020 | 20:03 uur
Ok dus HK417 7.62mm bij Mariniers voor DMR. Misschien ook voor KL in de toekomst.
Bedankt voor de toelichting.
De 417 met korte loop is al in gebruik bij o.a. de painf voor de SLA's.

pz

Ok dus HK417 7.62mm bij Mariniers voor DMR. Misschien ook voor KL in de toekomst.
Bedankt voor de toelichting.

StrataNL

Citaat van: Sparkplug op 01/08/2020 | 18:41 uur
Er was een Janes artikel over dat Nederland op zoek is naar een Designated Marksman Rifle (DMR). Helaas is deze bij de nieuwe Janes opzet niet meer opvraagbaar. De G28 is een prima DMR.
Citaat van: pz op 01/08/2020 | 17:05 uur
Doet Nederland iets rondom DMR concept. Ik bedoel niet de Sniper met Accuracy. Maar tot 700 meter Designated Marksman Rifle.

Het Korps Mariniers heeft Designated Marksmans, elke sectie (16 man) heeft er 2. Deze hebben de HK417.

-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Sparkplug

Citaat van: pz op 01/08/2020 | 17:05 uur
Vind zelf dat NL bv G28 moet adopteren als DMR voor KL en Mariniers. Doet Nederland iets rondom DMR concept. Ik bedoel niet de Sniper met Accuracy. Maar tot 700 meter Designated Marksman Rifle.

Er was een Janes artikel over dat Nederland op zoek is naar een Designated Marksman Rifle (DMR). Helaas is deze bij de nieuwe Janes opzet niet meer opvraagbaar. De G28 is een prima DMR.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

pz

Citaat van: Sparkplug op 01/08/2020 | 11:52 uur
Als het puur om het uiterlijk gaat, dan vind ik de ontwerpen van Sig Sauer nog het meest interessant.
Wat ik lees is dat Sig Sauer het dichtst tegen de huidige Colt techniek aanzit. Munitie en wapens.

Textron heeft meest radicale verandering kwa wapentechniek en munitie tegenover AR modellen. Soms is het goed om andere inzichten te krijgen. Kijkend naar HK G11 of P90, hebben ook gezorgd voor nieuwe inzichten. Vond de G11 wel mooi ontwerp. Eerste keer dat ik daarover las was begin jaren 80. GSG9 heeft dat toen getest. Vind zelf dat NL bv G28 moet adopteren als DMR voor KL en Mariniers. Doet Nederland iets rondom DMR concept. Ik bedoel niet de Sniper met Accuracy. Maar tot 700 meter Designated Marksman Rifle.

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.


Huzaar1

Citaat van: Ros op 16/07/2020 | 18:44 uur
Wat klopt er dan niet ?

Wat zeg je nu eigelijk in die post dan? Zoveelste open deur temidden in een argument volle discussie.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

A.J.

Citaat van: Ros op 16/07/2020 | 18:44 uur
Wat klopt er dan niet ?

Omdat er amper naar effectiviteit gekeken is, logistiek is het enige waar naar gekeken is.

Ros

Citaat van: Huzaar1 op 16/07/2020 | 18:17 uur
Ros..soms kun je gewoon beter je mond houden.

Wat klopt er dan niet ?

Huzaar1

Citaat van: Ros op 16/07/2020 | 12:36 uur
De keuze is gemaakt door het vervangen van de FAL door  Diemaco met de 5.56 mm patroon als  standaard.  C7 etc.  zullen zijn toen getest en goed zijn bevonden voor de Nederlandse krijgsmacht.

Ros..soms kun je gewoon beter je mond houden.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Sparkplug

Citaat van: Ros op 16/07/2020 | 12:36 uur
De keuze is gemaakt door het vervangen van de FAL door  Diemaco met de 5.56 mm patroon als  standaard.  C7 etc.  zullen zijn toen getest en goed zijn bevonden voor de Nederlandse krijgsmacht.

Zoals A.J. al schreef was het een logistieke keuze. In de jaren 80 gingen al NAVO landen over op de SS109 5,56 x 45 mm munitie. Het was een kwestie van tijd dat Nederland ook hierop over zou gaan. Eind jaren 80 waren er tests met o.a. de Colt M16A2, Steyr AUG, Diemaco C7 en anderen. Dat de C7 en de flat-top versie C7A1 werden gekozen was niet omdat deze de allerbeste van geteste geweren waren. Er speelde ook nog een economisch belang.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Ros

Citaat van: A.J. op 16/07/2020 | 00:05 uur
Was een logistieke keus, niks meer niks minder.

De keuze is gemaakt door het vervangen van de FAL door  Diemaco met de 5.56 mm patroon als  standaard.  C7 etc.  zullen zijn toen getest en goed zijn bevonden voor de Nederlandse krijgsmacht.

Sparkplug

Citaat van: pz op 15/07/2020 | 23:58 uur
7.62 big punch maar zwaar voor infantrie.
Ik weet de Rus heeft het nog,  maar kijk vooruit.

Rusland heeft zowel 5,45 x 39 mm als 7,62 x 39 mm.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

pz

#187
Citaat van: A.J. op 16/07/2020 | 00:07 uur
Daar hebben ze het al minstens 10 jaar over.

Zover ik weet worden er nu 3 prototypes aangeschaft voor testen, waaruit 1 leverancier gekozen wordt. Sig Sauer ontwerp ligt het dichtst bij
wat nu in gebruik is. Zie de bijlagen voor de verschillende types.