Defensieforum.nl

Defensie Onderdelen => KLu => Topic gestart door: LightningII op 21/03/2013 | 14:59 uur

Titel: QRA
Bericht door: LightningII op 21/03/2013 | 14:59 uur
Bron nu.nl:
http://mobiel.nu.nl/algemeen/3376492/f-16s-lucht-in-russische-bommenwerpers.html

F-16's de lucht in voor Russische bommenwerpers
Vanaf vliegbasis Leeuwarden zijn donderdagmiddag 2 F-16's opgestegen voor de onderschepping van 2 Russische Tupolev TU-95 Bear-bommenwerpers.


Dat bevestigt een woordvoerster van de luchtmacht.

"Het is gebruikelijk dat vliegtuigen die niet van een NAVO-lid zijn op de manier worden begeleid. Eerst vliegen er Duitse toestellen mee, waarna ze worden overgedragen aan onze F-16's", zegt de woordvoerster.

"Onze F-16's hebben ze vervolgens weer overgedragen aan de Britse luchtmacht." De RAF rukte onder meer uit met twee Typhoon-straaljagers.

F-16's moesten de afgelopen jaren regelmatig uitrukken de om Russische bommenwerpers te onderscheppen wanneer die het Nederlandse luchtruim binnenvlogen.

Raadsel

Wat de Russische toestellen precies voor doel hebben, is ook voor de luchtmacht een raadsel.

"Ze doen het inderdaad regelmatig en hoeven ook niet aan te kondigen dat ze komen. Wat ze precies komen doen is voor ons ook niet duidelijk."
Titel: Re:QRA
Bericht door: IPA NG op 21/03/2013 | 15:06 uur
2 Bears hoor ik nu.
Titel: Re:QRA
Bericht door: DvdW op 21/03/2013 | 15:16 uur
Dat we nog 2 F-16's de lucht in krijgen...  :big-smile:
Titel: Re:QRA
Bericht door: IPA NG op 21/03/2013 | 15:18 uur
Citaat van: Soldier 4 Him (Dennis) op 21/03/2013 | 15:16 uur
Dat we nog 2 F-16's de lucht in krijgen...  :big-smile:

Kunnen we weer rustig slapen.
Titel: Re:QRA
Bericht door: LightningII op 21/03/2013 | 16:00 uur

Oude beelden:

Titel: Re:QRA
Bericht door: Flyguy op 21/03/2013 | 16:02 uur
Hier nog een reactie van iemand op een artikel over een QRA van een tijdje terug:

"Als we maar 2 f16's nodig hebben om ons te beschermen, waarom kopen we dan ook niet maar 2 JSF's?"  :lol:
Titel: Re:QRA
Bericht door: DvdW op 21/03/2013 | 16:21 uur
Citaat van: LightningII op 21/03/2013 | 16:00 uur

Je hebt door dat je een filmpje plaatst van 17 augustus 2011?
CitaatEen duo F-16's van Vliegbasis Leeuwarden heeft op 17 augustus 2011 2 Russische vliegtuigen van het type TU-95 Bear net buiten het Nederlandse luchtruim onderschept. Beide bommenwerpers vlogen daar zonder zich te identificeren. Nederlandse jachtvliegtuigen stegen dit jaar al vaker op voor een soortgelijke actie met Russen. De beelden zijn gemaakt met de helmcamera van een van de F-16-vliegers.
Titel: Re:QRA
Bericht door: LightningII op 21/03/2013 | 16:32 uur
Ja hoor, maar toch. Voor degene die de weg naar yt niet kunnen vinden... ;)
Titel: Re:QRA
Bericht door: DvdW op 21/03/2013 | 16:56 uur
Citaat van: LightningII op 21/03/2013 | 16:32 uur
Ja hoor, maar toch. Voor degene die de weg naar yt niet kunnen vinden... ;)
Tip, zet het er in gevolg even bij. Zo voorkom je een verkeerde indruk  ;)
Titel: Re:QRA
Bericht door: Lex op 21/03/2013 | 17:30 uur
Citaat van: LightningII op 21/03/2013 | 14:59 uur
F-16's de lucht in voor Russische bommenwerpers
Vanaf vliegbasis Leeuwarden zijn donderdagmiddag 2 F-16's opgestegen voor de onderschepping van 2 Russische Tupolev TU-95 Bear-bommenwerpers.


Dat bevestigt een woordvoerster van de luchtmacht.

"Het is gebruikelijk dat vliegtuigen die niet van een NAVO-lid zijn op de manier worden begeleid. Eerst vliegen er Duitse toestellen mee, waarna ze worden overgedragen aan onze F-16's", zegt de woordvoerster.

"Onze F-16's hebben ze vervolgens weer overgedragen aan de Britse luchtmacht." De RAF rukte onder meer uit met twee Typhoon-straaljagers.

F-16's moesten de afgelopen jaren regelmatig uitrukken de om Russische bommenwerpers te onderscheppen wanneer die het Nederlandse luchtruim binnenvlogen.

Raadsel

Wat de Russische toestellen precies voor doel hebben, is ook voor de luchtmacht een raadsel.

"Ze doen het inderdaad regelmatig en hoeven ook niet aan te kondigen dat ze komen. Wat ze precies komen doen is voor ons ook niet duidelijk."

Verzoeke bij dit een bericht de bronvermelding toe te voegen.

Lex
Algeheel beheerder
Titel: Re:QRA
Bericht door: LightningII op 21/03/2013 | 17:59 uur
Citaat van: Lex op 21/03/2013 | 17:30 uur
Verzoeke bij dit een bericht de bronvermelding toe te voegen.

Lex
Algeheel beheerder

fixed.
Titel: Re:QRA
Bericht door: Alpha Kilo op 24/03/2013 | 17:45 uur
Citaat van: LightningII op 21/03/2013 | 14:59 uur
Wat de Russische toestellen precies voor doel hebben, is ook voor de luchtmacht een raadsel.

"Ze doen het inderdaad regelmatig en hoeven ook niet aan te kondigen dat ze komen. Wat ze precies komen doen is voor ons ook niet duidelijk."

Dat de Russen ons AWACS aan het testen zijn, zullen ze heus wel weten..
Titel: Re:QRA
Bericht door: Huzaar1 op 03/04/2013 | 22:42 uur
Begreep altijd dat ze meerdere dingen testen.


1. Reactietijd westerse luchtmachten.
2. Materieel wat ze de lucht in sturen.
3. Snelheid opmerken bij binnengaan luchtruim.
4. Bekijken en analyseren van onze radar karakteristieken en communicatie.
Titel: Re:QRA
Bericht door: Elzenga op 04/04/2013 | 08:29 uur
Citaat van: Huzaar1 op 03/04/2013 | 22:42 uur
Begreep altijd dat ze meerdere dingen testen.


1. Reactietijd westerse luchtmachten.
2. Materieel wat ze de lucht in sturen.
3. Snelheid opmerken bij binnengaan luchtruim.
4. Bekijken en analyseren van onze radar karakteristieken en communicatie.
En om ook even te laten zien..."wij zijn er nog"....of beter "wij zijn er ook weer". Rusland op de wereldkaart zetten.
Titel: Re:QRA
Bericht door: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 10/09/2013 | 13:25 uur
Vliegbasis Volkel ‏@VlbVolkel  17m 
#QRA is vanaf #Volkel opgestegen voor een echte onderschepping ism @aocsnm

Titel: Re:QRA
Bericht door: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 10/09/2013 | 13:50 uur
F-16's Volkel opgestegen voor onderschepping Russische bommenwerpers

Dinsdag 10 september 2013  |  Auteur: Corné Verschuren 

F-16's van vliegbasis Volkel onderscheppen twee Russische bommenwerpers F-16's van vliegbasis Volkel onderscheppen twee Russische bommenwerpers Vergroot foto


VOLKEL - Vanaf vliegbasis Volkel zijn dinsdagmiddag F-16's opgestegen voor een onderschepping van twee Russische bommenwerpers die zonder radiocontact door Europees luchtruim vlogen. 

De Nederlandse straaljagers kregen hulp van Engelsen en Denen, aldus woordvoerders van de luchtmacht. De Tupolevs vlogen vanuit Noorwegen richting Nederland maar zijn naar het westen afgebogen en niet in Nederlands luchtruim geweest.
   
Het gebeurt de laatste jaren vaker dat Russische Tupolevs zich niet bekendmaken. Wat de Russische toestellen komen doen is niet duidelijk.
   
F16's van vliegbasis Volkel staan dag en nacht paraat voor onmiddellijke uitruk.

http://www.omroepbrabant.nl/?news/199062882/F-16's+Volkel+opgestegen+voor+onderschepping+Russische+bommenwerpers.aspx
Titel: Re:QRA
Bericht door: Lex op 10/09/2013 | 14:01 uur
Citaat van: omroepbrabant op 10/09/2013 | 13:50 uur
F16's van vliegbasis Volkel staan dag en nacht paraat voor onmiddellijke uitruk.
Klopt niet. Het is een roterende functie tussen Leeuwarden & Volkel.
Titel: Re:QRA
Bericht door: Mourning op 10/09/2013 | 15:23 uur
Even heel zwart-wit en simpeler dan simpel, maar de Russen vliegen toch zonder toestemming (ja) met militaire toestellen (ja) door bondgenootschappelijk luchtruim (ja)? Waarom doet de NATO eigenlijk niet ongeveer hetzelfde maar dan boven het luchtruim van de Republiek Rusland?
Titel: Re:QRA
Bericht door: dudge op 10/09/2013 | 16:03 uur
Citaat van: Mourning op 10/09/2013 | 15:23 uur
Even heel zwart-wit en simpeler dan simpel, maar de Russen vliegen toch zonder toestemming (ja) met militaire toestellen (ja) door bondgenootschappelijk luchtruim (ja)? Waarom doet de NATO eigenlijk niet ongeveer hetzelfde maar dan boven het luchtruim van de Republiek Rusland?

Ze vliegen niet boven luchtruim, maar verantwoordelijkheidsgebied, en daarbij, wie zegt dat de NAVO dat niet doet?
Titel: Re:QRA
Bericht door: Mourning op 10/09/2013 | 16:07 uur
Ah, ok.

Niemand zegt dat de NATO dat niet doet, maar ik vermoed dat als dat regelmatig zou gebeuren we er dan wel wat meer over hadden gehoord van onze Russische vrinden  :devil:.
Titel: Re:QRA
Bericht door: MasterChief1971 op 10/09/2013 | 19:20 uur
Citaat van: Mourning op 10/09/2013 | 16:07 uur
Ah, ok.

Niemand zegt dat de NATO dat niet doet, maar ik vermoed dat als dat regelmatig zou gebeuren we er dan wel wat meer over hadden gehoord van onze Russische vrinden  :devil:.

Mwah. Als ze echt terug willen gaan naar de goede oude gloriedagen van Stalin, Krushchev en Brezjnev dan schieten ze gewoon, hoor.
Was iets met Powers of zo.
Kan ook dat ze dat alleen met Koreanen doen...
Titel: Re:QRA
Bericht door: yelloow op 13/09/2013 | 21:49 uur
Die Russen hebben het volste recht om daar te vliegen.
Titel: Re:QRA
Bericht door: Lex op 13/09/2013 | 21:54 uur
Citaat van: yelloow op 13/09/2013 | 21:49 uur
Die Russen hebben het volste recht om daar te vliegen.
Waar?
Titel: Re:QRA
Bericht door: Zeewier op 14/09/2013 | 13:57 uur
De props van de Tu-95 Bear houden in ieder geval de heren in Den Haag wakker. Ook wat waard.  :P
Titel: Re:QRA
Bericht door: DvdW op 14/09/2013 | 14:32 uur
Citaat van: Zeewier op 14/09/2013 | 13:57 uur
De props van de Tu-95 Bear houden in ieder geval de heren in Den Haag wakker. Ook wat waard.  :P
Dat dacht jij zeker  :sick: De Denen en de Engelsen hebben toch geholpen? Dan kunnen zij het in vervolg ook wel alleen opknappen  :dead:
CitaatDe Nederlandse straaljagers kregen hulp van Engelsen en Denen, aldus woordvoerders van de luchtmacht. De Tupolevs vlogen vanuit Noorwegen richting Nederland maar zijn naar het westen afgebogen en niet in Nederlands luchtruim geweest.
Titel: Re:QRA
Bericht door: Enforcer op 14/09/2013 | 19:42 uur
Kan de Klu niet lobbyen bij die Russen om eens over Den Haag te vliegen?! Gewoon even waker schudden.
Titel: Re:QRA
Bericht door: Ace1 op 15/09/2013 | 12:58 uur
Citaat van: Enforcer op 14/09/2013 | 19:42 uur
Kan de Klu niet lobbyen bij die Russen om eens over Den Haag te vliegen?! Gewoon even waker schudden.

Laat dan gelijk de Russische vloot langs Schevingen varen dan komt de boodschap nog wat duidelijker over.
Titel: Re:QRA
Bericht door: Ros op 15/09/2013 | 13:36 uur
Citaat van: Enforcer op 14/09/2013 | 19:42 uur
Kan de Klu niet lobbyen bij die Russen om eens over Den Haag te vliegen?! Gewoon even waker schudden.

Ik zie de reactie al voor mij......"Wij hebben een zeer goede verstandhouding met Rusland en de Tsaar was hier al kind aan huis, dus wees welkom, drink een borrel en hap een haring". "Kijk ondertussen even rond in onze dumpshop of er wat handel is die jullie kunnen gebruiken, special price, special for you my friend".
Titel: Re:QRA
Bericht door: dudge op 15/09/2013 | 13:51 uur
Citaat van: Ros op 15/09/2013 | 13:36 uur
Ik zie de reactie al voor mij......"Wij hebben een zeer goede verstandhouding met Rusland en de Tsaar was hier al kind aan huis, dus wees welkom, drink een borrel en hap een haring". "Kijk ondertussen even rond in onze dumpshop of er wat handel is die jullie kunnen gebruiken, special price, special for you my friend".

Allemaal in het kader van het Nederland-Rusland jaar  ;D
Titel: Re:QRA
Bericht door: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 23/04/2014 | 17:53 uur
F-16's in actie om Russen

woensdag 23 apr 2014

Vanaf vliegbasis Volkel zijn vanmiddag twee F-16-gevechtsvliegtuigen opgestegen om twee Russische toestellen te onderscheppen die het Nederlandse luchtruim waren binnengedrongen. De luchtmachtbasis meldde het incident om 15.15 uur op Twitter.

Russen

De luchtmacht meldt dat het twee Russische bommenwerpers waren van het type Tupolev Tu-95, met de NAVO-codenaam Bear. Het gebeurt volgens een woordvoerder een paar keer per jaar dat toestellen het Nederlandse luchtruim zonder toestemming binnenvliegen.

Het gebied waar de F-16's naartoe werden gestuurd ligt 300 tot 400 kilometer ten noorden van Leeuwarden, in het uiterste puntje van het gebied boven zee waarvoor Nederland verantwoordelijk is.

Een onderschepping was volgens de luchtmacht uiteindelijk niet nodig. De Russische Bear-toestellen zijn maar even in het Nederlandse gebied geweest. Ze werden op dat moment al begeleid door Britse toestellen.

Bron: NOS
Titel: Re:QRA
Bericht door: Elzenga op 23/04/2014 | 18:03 uur
En weer maakt de media...ik bedoel een deel daarvan...de fout te spreken over het Nederlandse luchtruim dat zou zijn binnen gedrongen...hardleers!! :( het gaat om het verantwoordelijkheidsgebied toegewezen vanuit de NAVO.
Titel: Re:QRA
Bericht door: Zeewier op 23/04/2014 | 22:00 uur
Citaat van: Elzenga op 23/04/2014 | 18:03 uur
En weer maakt de media...ik bedoel een deel daarvan...de fout te spreken over het Nederlandse luchtruim dat zou zijn binnen gedrongen...hardleers!! :( het gaat om het verantwoordelijkheidsgebied toegewezen vanuit de NAVO.
Moet zeggen dat ik door de foutieve berichtgeving eveneens qua perceptie de fout ging door het feit klakkeloos over te nemen. Het Nederlands luchtruim werd niet geschonden.
Titel: Re:QRA
Bericht door: Lex op 23/04/2014 | 22:06 uur
Citaat van: Elzenga op 23/04/2014 | 18:03 uur
En weer maakt de media...ik bedoel een deel daarvan...de fout te spreken over het Nederlandse luchtruim dat zou zijn binnen gedrongen...hardleers!! :( het gaat om het verantwoordelijkheidsgebied toegewezen vanuit de NAVO.
Als je dit zo schrijft, dan verzoek ik de geopos waar het om gaat.  :cute-smile:
Titel: Re:QRA
Bericht door: Elzenga op 24/04/2014 | 10:37 uur
Citaat van: Lex op 23/04/2014 | 22:06 uur
Als je dit zo schrijft, dan verzoek ik de geopos waar het om gaat.  :cute-smile:
Dit voldoende?

http://www.defensie.nl/onderwerpen/verdediging-nederlands-luchtruim/inhoud/permanente-bewaking

(https://www.defensieforum.nl/Forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.defensie.nl%2Fbinaries%2Fsmall%2Fcontent%2Fgallery%2Fdefensie%2Fcontent-afbeeldingen%2Fonderwerpen%2Fverzameling%2Fverantwoordelijkheidsgebied-navo.jpg&hash=a014f5eb78dc1dfeaaf1444063b528bd83a6d0c5)
Titel: Re:QRA
Bericht door: Lex op 24/04/2014 | 15:21 uur
Citaat van: Elzenga op 24/04/2014 | 10:37 uur
Dit voldoende?
Nee. Amsterdam FIR kan ik nog steeds dromen.  :P
Het gaat er mij om, wat de positie van de Bears was.
Titel: Re:QRA
Bericht door: Elzenga op 24/04/2014 | 15:35 uur
Citaat van: Lex op 24/04/2014 | 15:21 uur
Nee. Amsterdam FIR kan ik nog steeds dromen.  :P
Het gaat er mij om, wat de positie van de Bears was.
Daar heb ik jou toch voor!!...Ik weet alleen dat ze het Nederlands luchtruim niet invliegen ;)
Titel: Re:QRA
Bericht door: Harald op 25/04/2014 | 10:49 uur
Britain scrambles jets after Russian plane approaches airspace      (QRA van 24-04-20014 met Russische Bears)

Two British Royal Air Force Typhoon fighter jets were scrambled after two Russian military aircraft were detected approaching northern Scotland on Wednesday, the Ministry of Defence said.

The jets from RAF Leuchars in Scotland were sent to "determine the identity of unknown aircraft", which turned away before reaching British airspace.

"The aircraft were subsequently identified as Russian military aircraft," said a ministry spokesman.

"The Russian military aircraft remained in international airspace at all times as they are perfectly entitled to do so."

RAF jets were deployed in similar circumstances eight times last year, but no Russian military flights ever entered UK airspace without authorisation, the spokesman said.


Read more: http://www.defencetalk.com/britain-scrambles-jets-after-russian-plane-approaches-airspace-59391/#ixzz2zt044frU
Titel: Re:QRA
Bericht door: Zeewier op 20/06/2014 | 18:31 uur
Post eigenlijk van DvdW in het Russisch expansie topic. Ik zet het hier nogmaals neer, dan houden we het beter bij.

http://www.dailymail.co.uk/news/article-2661593/MoD-scrambles-fighter-jets-multiple-Russian-planes-spotted-Baltic-airspace.html
Titel: Re:QRA
Bericht door: DvdW op 20/06/2014 | 19:25 uur
Citaat van: Zeewier op 20/06/2014 | 18:31 uur
Post eigenlijk van DvdW in het Russisch expansie topic. Ik zet het hier nogmaals neer, dan houden we het beter bij.

http://www.dailymail.co.uk/news/article-2661593/MoD-scrambles-fighter-jets-multiple-Russian-planes-spotted-Baltic-airspace.html
topper!
Titel: Re:QRA
Bericht door: Lex op 20/06/2014 | 20:43 uur
Dit topic valt onder het hoofdstuk KLu en is volgens mij enkel bestemd voor nationale inzet; anders had het wel in een ander board gestaan.
Titel: Re:QRA
Bericht door: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 21/08/2014 | 17:55 uur
F-16's vangen Russische Bears op

Toegevoegd: donderdag 21 aug 2014

Twee Russische bommenwerpers zijn vanmiddag het Nederlandse luchtruim binnengevlogen. Dat gebeurde boven de Noordzee ten noorden van de Waddeneilanden.

De Bears-H-vliegtuigen waren daarvoor in het Deense luchtruim door Deense F-16's opgevangen. Bij de grens met het Nederlandse luchtruim namen F-16's van de luchtbasis Leeuwarden het escorte over, totdat de grens met het Britse luchtruim was bereikt. Daar wachtten waar Britse jagers hen op.

Even later keerden de Russische bommenwerpers terug. Ze werden opnieuw door de Nederlandse F 16's begeleid. Uiteindelijk verlieten ze het Nederlandse luchtruim in noordelijke richting.

Vaker

Het gebeurt vaker dat vliegtuigen van de Russische luchtmacht het Nederlandse luchtruim binnendringen. De laatste keer was op 23 april van dit jaar.

Bron: NOS
Titel: Re:QRA
Bericht door: Elzenga op 21/08/2014 | 18:11 uur
En weer met dezelfde fout :-(...je zou toch denken...ezel..steen...
Titel: Re:QRA
Bericht door: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 21/08/2014 | 18:50 uur
Citaat van: Elzenga op 21/08/2014 | 18:11 uur
En weer met dezelfde fout :-(...je zou toch denken...ezel..steen...

Tja....
Titel: Re:QRA
Bericht door: Ros op 21/08/2014 | 20:45 uur
Citaat van: Elzenga op 21/08/2014 | 18:11 uur
En weer met dezelfde fout :-(...je zou toch denken...ezel..steen...

Het zal aan mij liggen........welke fout ? Opvangen, escorteren en op de retour weer hetzelfde. Of is de bedoeling om ze neer te schieten  :devil:
Titel: Re:QRA
Bericht door: DvdW op 21/08/2014 | 20:57 uur
Citaat van: Ros op 21/08/2014 | 20:45 uur
Het zal aan mij liggen........welke fout ? Opvangen, escorteren en op de retour weer hetzelfde. Of is de bedoeling om ze neer te schieten  :devil:

Ik gok dat ze bedoelen dat de Russen niet daadwerkelijk in het Nederlandse luchtruim zijn geweest, maar alleen in het, door Nederland te bewaken, luchtruim, het zogenoemde verantwoordelijkheidsgebied van Nederland...
Titel: Re:QRA
Bericht door: Poleme op 21/08/2014 | 20:58 uur
Ros, het zit hem in de details.  "En weer met dezelfde fout".  Begrijpend lezen.  ;)
Titel: Re:QRA
Bericht door: Ros op 21/08/2014 | 21:11 uur
Citaat van: Poleme op 21/08/2014 | 20:58 uur
Ros, het zit hem in de details.  "En weer met dezelfde fout".  Begrijpend lezen.  ;)

Dus het is de vorige keer net zo gegaan.........wat mij betreft volgens het boekje  :confused:
Titel: Re: QRA
Bericht door: JdL op 01/04/2016 | 21:19 uur

Vliegbasis Volkel ondersteunt taak luchtruimbescherming

Nieuwsbericht | 01-04-2016 | 08:00

Vliegbasis Volkel beschermt vanaf vandaag tot 29 april het Nederlandse deel van het Europese luchtruim. De luchtmachtbasis neemt deze taak over van Vliegbasis Leeuwarden.

Voor de zogenoemde quick reaction alert (QRA) staan 2 F-16's 24 uur per dag, 7 dagen per week gereed. De taak wordt afwisselend vervuld door de beide F-16-vliegbases Volkel en Leeuwarden.
F-16's boven Nederland

De QRA stijgt na alarmering binnen enkele minuten op om een ongeïdentificeerd toestel te onderscheppen. Dat gebeurt in nauwe samenwerking met het Air Operations Control Station (AOCS) in Nieuw-Milligen. Wanneer de gevechtsleiding van het AOCS opmerkt dat een vliegtuig het Nederlandse luchtruim binnenvliegt zonder radiocontact te maken, waarschuwt die de F-16's van de QRA om het toestel te onderscheppen.

De laatste inzet van de QRA was vorig jaar september.

http://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2016/04/01/vliegbasis-volkel-ondersteunt-taak-luchtruimbescherming
Titel: Re: QRA
Bericht door: Sparkplug op 01/02/2017 | 09:43 uur
Artikel uit De Vliegende Hollander 01.

Een-tweetje met de Belgen (https://magazines.defensie.nl/vliegendehollander/2017/01/qra)
Titel: Re: QRA
Bericht door: Sparkplug op 17/05/2017 | 09:40 uur
Netherlands begins Benelux air policing (http://www.janes.com/article/70442/netherlands-begins-benelux-air-policing)

Janes
Titel: Re: QRA
Bericht door: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 15/01/2018 | 13:20 uur
Jens Franssen‏ @JensFranssen · 35 min.35 minuten geleden 

BREAKING: Belgische F-16s onderscheppen 2 Russische Tu-160 bommenwerpers voor Nederlandse kust. Belgische F-16s doen ook QRA voor Nederland (tot augustus, dan omgekeerd). @vrtnws #defensie

Titel: Re: QRA
Bericht door: Harald op 15/01/2018 | 13:31 uur


2 berichten van Mil Radar, Russische T-160's gaan nu richting Noorwegen, dus de Typhoons zullen wel afgelost worden door Noorse F-16's

Mil Radar‏ @MIL_Radar

1144z: Mission called off as the RUAF Blackjacks continue North East the Norwegian Sea


1129z: RAF Typhoons 9MK16 & 17 continue to shadow the 2x Tu-160s north between FL270 & FL280

https://twitter.com/MIL_Radar


Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 15/01/2018 | 13:20 uur
Jens Franssen‏ @JensFranssen · 35 min.35 minuten geleden 

BREAKING: Belgische F-16s onderscheppen 2 Russische Tu-160 bommenwerpers voor Nederlandse kust. Belgische F-16s doen ook QRA voor Nederland (tot augustus, dan omgekeerd). @vrtnws #defensie
Titel: Re: QRA
Bericht door: Harald op 17/01/2018 | 10:02 uur
RAF Eurofighters intercept Russian Tu-160s in the North Sea

Titel: Re: QRA
Bericht door: Lex op 12/02/2019 | 14:36 uur
Aantal incidenten met ongeïdentificeerde vliegtuigen boven Benelux stijgt

Het aantal incidenten met ongeïdentificeerde vliegtuigen boven de Benelux-landen stijgt. Dat zegt CD&V-Kamerlid Veli Yüksel, die daarover een parlementaire vraag stelde aan de minister van Defensie. Vorig jaar waren er elf interventies nodig boven het Benelux-luchtruim, twee meer dan in 2017 en meer dan een verdubbeling in vergelijking met 2016.

Sinds 1 januari 2017 werken de België, Nederland en Luxemburg samen voor de bewaking van het luchtruim. De Belgische en Nederlandse luchtmacht hebben daarvoor een beurtrol van vier maanden, waarbij ze minstens twee gevechtsvliegtuigen klaar houden voor zogenaamde Quick Reaction Alert (QRA)-oproepen. Als de gevechtsleiding merkt dat er een vliegtuig het luchtruim binnenvliegt zonder radiocontact te maken, kan die de QRA alarmeren en stijgen de gevechtsvliegtuigen binnen enkele minuten op om het toestel te onderscheppen.

Vorig jaar werden de QRA-toestellen in de Benelux elf keer gealarmeerd, zegt Yüksel. Het jaar daarvoor was dat negen keer, en in 2016 vijf keer. Volgens Yüksel hebben de meeste incidenten gewoon te maken met het wegvallen van radiocommunicatie, maar moesten er vorig jaar ook twee Russische militaire vliegtuigen onderschept worden. De twee Tupolevs vlogen boven de Noordzee in internationaal luchtruim, zegt hij. "Er hangt dus duidelijk spanning in de lucht", aldus Yüksel.

Belga, 12-02-2019, 14:14
Titel: Re: QRA
Bericht door: Sparkplug op 10/03/2021 | 22:39 uur
Nederland schiet België te hulp bij bescherming luchtruim

Nieuwsbericht | 10-03-2021 | 11:24

Vliegbasis Volkel beschermt vanaf vandaag het luchtruim van Nederland, België en Luxemburg. Nederland neemt die taak tijdelijk over van België vanwege een incident met een Belgische F-16. Het Benelux-luchtruim wordt afwisselend beschermd door Nederland en België. Eigenlijk stond de Belgische luchtmacht dus langer op de planning.

In verband met het incident worden de motoren van de Belgische F-16-vloot onderzocht. Uit voorzorg blijven de toestellen aan de grond. Onderzoek heeft uitgewezen dat het probleem zich niet voordoet bij Nederlandse F-16's. De duur van de overname is nog niet bekend.

Quick reaction alert

1 van de taken van de Koninklijke Luchtmacht is het reageren op schendingen van het luchtruim. Daarvoor staan permanent 2 F-16 jachtvliegtuigen met een korte waarschuwingstijd paraat, de zogenoemde QRA (quick reaction alert).

Nederland en België leveren de QRA-capaciteit bij tourbeurt. Dat gebeurt vanaf de vliegbases Volkel en Leeuwarden en de Belgische bases Kleine-Brogel en Florennes.

24/7 monitoren

De QRA hangt binnen enkele minuten in de lucht om een ongeïdentificeerd toestel te onderscheppen. In Nederland wordt dat gecoördineerd vanuit het Air Operations Control Station (AOCS NM) in Nieuw Milligen. Deze eenheid monitort 24/7 het Nederlandse luchtruim met militaire radars.

Ziet het AOCS een vliegtuig dat zonder toestemming het luchtruim binnenvliegt, dan wordt de QRA gealarmeerd. In België gebeurt dit onder verantwoordelijkheid van het Control and Reporting Centre in Glons.

De verschillende luchtgevechtsleidingen binnen Europa werken nauw met elkaar samen. Als een ongeïdentificeerde vliegtuig naar een luchtruim van een naburig land dreigt te vliegen, wordt de gevechtsleiding tijdig op de hoogte gebracht.

https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2021/03/10/nederland-schiet-belgie-te-hulp-bij-bescherming-luchtruim
Titel: Re: QRA
Bericht door: Stoonbrace op 11/03/2021 | 10:50 uur
Bedankt daarvoor! Tegen het einde van deze week moeten de inspecties afgerond zijn.
Titel: Re: QRA
Bericht door: Sparkplug op 23/03/2021 | 09:56 uur
@VlbVolkel (19-03-2021)

CitaatVanochtend om 09.00 uur heeft de @BeAirForce de Quick Reaction Alert (QRA) taak weer overgenomen van @VlbVolkel

https://twitter.com/VlbVolkel/status/1372825859158065152
Titel: Re: QRA
Bericht door: Sparkplug op 29/03/2021 | 23:03 uur
Belgische F-16's ingezet voor naderende Russen

Nieuwsbericht | 29-03-2021 | 16:50

De gevechtsleiding van de Koninklijke Luchtmacht heeft vanochtend 2 Belgische F-16's boven Nederland ingezet. De toestellen wachtten boven de Noordzee 2 Russische TU-95's (Bears) op die al gevolgd werden door NAVO-partners. De Bears naderden het Nederlands NAVO-verantwoordelijkheidsgebied en hielden zich niet aan de identificatieprocedures.

(https://www.defensie.nl/binaries/medium/content/gallery/defensie/content-afbeeldingen/actueel/nieuws/2021/03/29/photo-0.jpg)

De Belgische straaljagers vlogen vanaf de basis in Florennes in een rechte lijn over Schiphol en Texel naar een positie boven de Noordzee. Zij hoefden uiteindelijk niet in actie te komen. De Bears bleven in het gebied waarvoor het Verenigd Koninkrijk verantwoordelijk is. De Britse Royal Air Force is de toestellen blijven volgen.

Nederland en België beschermen om beurten het luchtruim boven de Benelux. Er staan constant 2 F-16's paraat, die snel in actie kunnen komen, de zogenoemde Quick Reaction Alert (QRA). In Nederland gebeurt dat vanuit Volkel en Leeuwarden, terwijl België bases heeft in Kleine Brogel en Florennes.

In Nederland bewaakt de gevechtsleiding van het Air Operations Control Station in Nieuw Milligen 24 uur per dag en 7 dagen per week het Nederlandse luchtruim met militaire radars en stuurt de QRA aan.

https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2021/03/29/belgische-f-16%E2%80%99s-ingezet-voor-naderende-russen
Titel: Re: QRA
Bericht door: Huzaar1 op 29/03/2021 | 23:42 uur
Wat een armoede dit weer. En dan met 2 oude belgische jaren 70 toestellen..ook nog. De QRA van 2 rijke westerse landen. Wat een grap.
Titel: Re: QRA
Bericht door: Stoonbrace op 07/07/2021 | 20:00 uur
Citaat van: Huzaar1 op 29/03/2021 | 23:42 uur
Wat een armoede dit weer. En dan met 2 oude belgische jaren 70 toestellen..ook nog. De QRA van 2 rijke westerse landen. Wat een grap.

Wat is hier nu zo erg aan? We vliegen met dezelfde F-16's als jullie hoor. Die hebben niets te maken met de jaren 70 en die Bears komen uit de jaren 50
Titel: Re: QRA
Bericht door: Umbert op 08/07/2021 | 00:07 uur
Citaat van: Huzaar1 op 29/03/2021 | 23:42 uur
Wat een armoede dit weer. En dan met 2 oude belgische jaren 70 toestellen..ook nog. De QRA van 2 rijke westerse landen. Wat een grap.

Volgens mij doen wij alleen nog de QRA vanaf Volkel omdat Leeuwarden nog niet de juiste status heeft omdat die nog in opbouw/werk zitten. En we hebben dezelfde toestellen. F16AM
Titel: Re: QRA
Bericht door: Huzaar1 op 08/07/2021 | 01:08 uur
Citaat van: Umbert op 08/07/2021 | 00:07 uur
Volgens mij doen wij alleen nog de QRA vanaf Volkel omdat Leeuwarden nog niet de juiste status heeft omdat die nog in opbouw/werk zitten. En we hebben dezelfde toestellen. F16AM

Ik doel op het feit dat we beide twee rijke westerse landen zijn, waarop in dit geval wij moeten teren op een ander rijk land, dat ook nog eens met vliegtuigen uit de jaren 70 vliegt. Totale armoede troef, beide landen, gewoon armoede in het algemeen. Op zich is er niets mis met gemixte QRA, maar we weten allemaal waarom het gebeurt.
Titel: Re: QRA
Bericht door: Umbert op 08/07/2021 | 10:34 uur
Citaat van: Huzaar1 op 08/07/2021 | 01:08 uur
Ik doel op het feit dat we beide twee rijke westerse landen zijn, waarop in dit geval wij moeten teren op een ander rijk land, dat ook nog eens met vliegtuigen uit de jaren 70 vliegt. Totale armoede troef, beide landen, gewoon armoede in het algemeen. Op zich is er niets mis met gemixte QRA, maar we weten allemaal waarom het gebeurt.

Daar heb je volkomen gelijk in maar dat is niet alleen op dit gebied , maar eigenlijk op alle gebieden waar de overheid leidend moet zijn, voorbeeld voeger had je buiten de brandweer ook nog het Korps Mobiele Colonnes, die zijn al weg en vervangen door oa de Regionale brandweer en daar is zwaar op bezuinigd, en die zijn op hun beurt weer opgegaan in de veiligheidsregio's die op hun beurt ook weer zwaar moesten bezuinigen waardoor er eigenlijk niks meer over is op het gebied van Civiele bescherming in dit geval van technische hulp verlening en brandbestrijding, het is al zo erg dat een brandweer van een beetje stad al geen brand van het type groot aankan laat staan zeer groot of hoger omdat er simpelweg geen materiaal is en in vele gevallen ook niet de bemensing. Alles draait om geld of liever gezegd de onwil om het uit te geven.
Titel: Re: QRA
Bericht door: Zander op 08/07/2021 | 11:01 uur
Citaat van: Umbert op 08/07/2021 | 10:34 uur
Daar heb je volkomen gelijk in maar dat is niet alleen op dit gebied , maar eigenlijk op alle gebieden waar de overheid leidend moet zijn, voorbeeld voeger had je buiten de brandweer ook nog het Korps Mobiele Colonnes, die zijn al weg en vervangen door oa de Regionale brandweer en daar is zwaar op bezuinigd, en die zijn op hun beurt weer opgegaan in de veiligheidsregio's die op hun beurt ook weer zwaar moesten bezuinigen waardoor er eigenlijk niks meer over is op het gebied van Civiele bescherming in dit geval van technische hulp verlening en brandbestrijding, het is al zo erg dat een brandweer van een beetje stad al geen brand van het type groot aankan laat staan zeer groot of hoger omdat er simpelweg geen materiaal is en in vele gevallen ook niet de bemensing. Alles draait om geld of liever gezegd de onwil om het uit te geven.
Grote brand kan men prima aan. Binnen de veiligheidsregio's werken de brandweerkorpsen van verschillende gemeenten samen. Natuurlijk heeft Bokkenneukerveen geen eigen duikploeg of hoogwerker. Is ook niet nodig. Geoefend blijven doe je binnen de hulpverlening voornamelijk in de praktijk.
Heb je nauwelijks zaken op of in het water dan gebruik je de expertise van de buurman. Heb je nauwelijks hoogbouw,  dan komt de buurman met de hoogwerker.
Samen heeft de veiligheidsregio voldoende om ook die grote brand aan te pakken en in enkele gevallen komt de nog op de proppen KLU met een bamibibucket of de KL bij een ROTA probleem.

Tuurlijk is het leuk om alles zelf te kunnen, maar guys, met een beetje realistische blik weten we allemaal dat dit te veel gaat kosten. Er moet geld bij, maar er zitten ook voordelen aan samen dingen doen en eventueel uitbesteden van bepaalde zaken. Dan kan de financieele focus op andere noodzakelijke projecten binnen de krijgsmacht.
Titel: Re: QRA
Bericht door: Sparkplug op 08/07/2021 | 11:59 uur
Citaat van: Umbert op 08/07/2021 | 00:07 uur
Volgens mij doen wij alleen nog de QRA vanaf Volkel omdat Leeuwarden nog niet de juiste status heeft omdat die nog in opbouw/werk zitten. En we hebben dezelfde toestellen. F16AM

De F-35A van de KLu neemt de QRA taak over bij het behalen van de FOC status in 2024. Het is dus nog even doorbijten met de F-16AM.

Quote uit de jaarlijkse voortgangsrapportage 2020 project verwerving F-35.

CitaatDe F-16 is tot en met de geplande Initial Operational Capability (IOC) datum van de F-35 (eind 2021) het primaire jachtvliegtuig van Defensie. Na het bereiken van de IOC-status is de F-35 eenmalig voor een korte periode met vier toestellen inzetbaar en vervult de F-16 alleen nog de Quick Reaction Alert (QRA) en de Dual Capable Aircraft (DCA) missie. De FOC status wordt in 2024 bereikt zodra alle F-16 taken door de F-35 kunnen worden uitgevoerd.
Titel: Re: QRA
Bericht door: Umbert op 08/07/2021 | 13:17 uur
Citaat van: Zander op 08/07/2021 | 11:01 uur
Grote brand kan men prima aan. Binnen de veiligheidsregio's werken de brandweerkorpsen van verschillende gemeenten samen. Natuurlijk heeft Bokkenneukerveen geen eigen duikploeg of hoogwerker. Is ook niet nodig. Geoefend blijven doe je binnen de hulpverlening voornamelijk in de praktijk.
Heb je nauwelijks zaken op of in het water dan gebruik je de expertise van de buurman. Heb je nauwelijks hoogbouw,  dan komt de buurman met de hoogwerker.
Samen heeft de veiligheidsregio voldoende om ook die grote brand aan te pakken en in enkele gevallen komt de nog op de proppen KLU met een bamibibucket of de KL bij een ROTA probleem.

Tuurlijk is het leuk om alles zelf te kunnen, maar guys, met een beetje realistische blik weten we allemaal dat dit te veel gaat kosten. Er moet geld bij, maar er zitten ook voordelen aan samen dingen doen en eventueel uitbesteden van bepaalde zaken. Dan kan de financieele focus op andere noodzakelijke projecten binnen de krijgsmacht.
Nou dat ligt er geheel aan wat er in Bokkenneukerveen voor instellingen zijn die vanuit het bouwbesluit of status een dergelijk voertuig nodig blijken te hebben. Om aanrijtijden etc. te garanderen.
1ste alarm responce tijd max 15min, elke verdere oproep 30 min of wat het nodig is , als bijvoorbeeld FBO. STH, nautische blusboten of USAR nodig zijn maar als die komen heb je meestal al wel een groter incident waar al veel inzet van andere krachten is misschien zelfs wel al van over de grens. Alles ligt netjes vast in protocolen maar toch de trend is bezuinigen en samen doen , waarbij soms weinig tot geen extra meer is. We zien tegenwoordig vaak vooral tijdens de vakanties dat aanrijtijden niet meer gehaald worden omdat er een tekort aan personeel is. Maar daar gaat deze draad niet over het ging erom dat de QRA ook niet meer is wat het ooit was. En eigenlijk heb je voor de QRA ook gen F35 nodig als we samen met de Belgen 12 nieuwe/jongere F16 hadden gekocht hadden we beide 2 flights van 3 toestellen gehad en dat zou ruim voldoende zijn geweest.
Titel: Re: QRA
Bericht door: Sparkplug op 08/07/2021 | 13:51 uur
Citaat van: Umbert op 08/07/2021 | 13:17 uur
En eigenlijk heb je voor de QRA ook gen F35 nodig als we samen met de Belgen 12 nieuwe/jongere F16 hadden gekocht hadden we beide 2 flights van 3 toestellen gehad en dat zou ruim voldoende zijn geweest.

Je weet van te voren niet wat er gaat komen. Gebruik voor QRA gewoon het beste wat voor handen is. Ook de F-35 is niet over powered voor QRA. En de Belgen hebben straks ook de F-35A.
Titel: Re: QRA
Bericht door: Stoonbrace op 08/07/2021 | 15:03 uur
Citaat van: Sparkplug op 08/07/2021 | 13:51 uur
Je weet van te voren niet wat er gaat komen. Gebruik voor QRA gewoon het beste wat voor handen is. Ook de F-35 is niet over powered voor QRA. En de Belgen hebben straks ook de F-35A.

Ik zie echt nul verschil tussen de F-35 en F-16 voor QRA. Misschien dat de F-16 zelfs iets geschikter is maar wat maakt het uit?
Titel: Re: QRA
Bericht door: Sparkplug op 08/07/2021 | 15:17 uur
Citaat van: Stoonbrace op 08/07/2021 | 15:03 uur
Ik zie echt nul verschil tussen de F-35 en F-16 voor QRA. Misschien dat de F-16 zelfs iets geschikter is maar wat maakt het uit?

Dat is het punt juist. Beide types zijn evenveel geschikt voor deze taak. Dus waarom een ouder type aanhouden als een nieuwe type wordt ingevoerd?
Titel: Re: QRA
Bericht door: Ros op 08/07/2021 | 15:36 uur
Citaat van: Sparkplug op 08/07/2021 | 15:17 uur
Dat is het punt juist. Beide types zijn evenveel geschikt voor deze taak. Dus waarom een ouder type aanhouden als een nieuwe type wordt ingevoerd?

Precies. Gaat er toch alleen om dat men de "boeven" wil laten zien dat ze gezien zijn, meer niet.
Titel: Re: QRA
Bericht door: Huzaar1 op 08/07/2021 | 15:38 uur
Citaat van: Ros op 08/07/2021 | 15:36 uur
Precies. Gaat er toch alleen om dat men de "boeven" wil laten zien dat ze gezien zijn, meer niet.

Dit is niet het doel van een QRA, daarnaast weet je 9 van de 10 keer niet wat je exact aantreft. Snelheid en sensors zijn extra belangrijk. Juist om te duiden en eventueel te kunnen handelen.
Titel: Re: QRA
Bericht door: Sparkplug op 08/07/2021 | 15:48 uur
Citaat van: Huzaar1 op 08/07/2021 | 15:38 uur
Dit is niet het doel van een QRA, daarnaast weet je 9 van de 10 keer niet wat je exact aantreft. Snelheid en sensors zijn extra belangrijk. Juist om te duiden en eventueel te kunnen handelen.

Hier draait het om. +1.
Titel: Re: QRA
Bericht door: Zander op 08/07/2021 | 16:53 uur
Citaat van: Umbert op 08/07/2021 | 13:17 uur
Nou dat ligt er geheel aan wat er in Bokkenneukerveen voor instellingen zijn die vanuit het bouwbesluit of status een dergelijk voertuig nodig blijken te hebben. Om aanrijtijden etc. te garanderen.
Toch nog even offtopic. Die aanrijtijden zijn voor de eerste eenheid ter plaatse. In het dorp waar ik woon is ook hoogbouw. De brandweer hier heeft 1 tankautospuit. Ook hebben we hier water(groot openwater), met veel pleziervaart en watersport. Er is hier geen hoogwerker en geen duikploeg. Dit is ook niet haalbaar qua centen en qua personeel. Het is 2021 personeelskosten zijn in ons verwaande land veel te hoog, dus bepaalde zaken extra hebben kan in het huidige verwaande Holland gewoonweg niet. Zeker niet als we voor stikstof  windmolens en dat soort klimaat shit miljarden uittrekken .
Titel: Re: QRA
Bericht door: Harald op 13/02/2023 | 21:47 uur
https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2023/02/13/nederlandse-f-35s-onderscheppen-vanuit-polen-drie-russische-vliegtuigen

Nederlandse F-35's onderscheppen vanuit Polen drie Russische vliegtuigen


Twee Nederlandse F-35?s hebben vanuit Polen een eerste onderschepping uitgevoerd. Eerder vandaag werd de Nederlandse Quick Reaction Alert (QRA) in Polen geactiveerd. Twee gevechtsvliegtuigen werden de lucht in gestuurd om een formatie vliegtuigen te identificeren en begeleiden. De toen nog onbekende vliegtuigen naderden vanuit Kaliningrad het Pools NAVO-verantwoordelijkheidsgebied.

Na identificatie bleek het om drie vliegtuigen te gaan: een Russisch IL-20M Coot-A dat begeleid werd door twee SU-27 Flankers. De Nederlandse F-35?s hebben de formatie op afstand ge?scorteerd en de begeleiding overgedragen aan NAVO-partners.

F-35's in Polen
In Polen staan in februari en maart acht Nederlandse F-35's. Vier van deze gevechtsvliegtuigen zijn vanaf Vliegbasis Malbork beschikbaar voor de bewaking van het NAVO-luchtruim boven Oost-Europa. Desgewenst stijgen twee vliegtuigen binnen enkele minuten op om een ander vliegtuig te onderscheppen. Zoiets gebeurt bijvoorbeeld wanneer een toestel het NAVO-luchtruim nadert zonder zich te identificeren. Twee F-35?s staan als reserve klaar voor deze taak.

Met de andere vier gevechtsvliegtuigen wordt een trainingsprogramma met bondgenoten doorlopen. Uiteraard zijn deze ook direct in te zetten als de situatie daarom vraagt.
Titel: Re: QRA
Bericht door: Sparkplug op 01/03/2023 | 22:53 uur
Air Policing in Polen

(https://magazines.defensie.nl/binaries/large/content/gallery/magazines/03-vliegende-hollander/2023/01/04_air-policing-in-polen-fotos/header_20230131cms121a.jpg)

F-35 bewaakt NAVO-luchtruim tegen Russische dreiging

Onder de naam Guardian Lightning II streek een maand geleden een detachement van zo?n 170 personeelsleden en acht F-35?s van 322 Squadron neer op vliegbasis Malbork in Noord-Polen. Die staan daar voor zowel enhanced Air Policing (luchtruimbewaking), als ook om te trainen met bondgenoten. Beide gebeurde al, gepland en ongepland, maar w?l zoals verwacht. Detachementscommandant luitenant-kolonel Guido ?Plebs? Schols geeft tekst en uitleg bij de foto?s.

Tekst: Arno Marchand Foto?s: sergeant-majoor Cristian Schrik Video en montage: sergeant-majoor Ruud Mol

(https://magazines.defensie.nl/binaries/large/content/gallery/magazines/03-vliegende-hollander/2023/01/04_air-policing-in-polen-fotos/008-094.png)
Voor kerst gaan de containers met materieel al op reis naar Malbork. Daar aangekomen leidt de afdeling infra van het Air Combat Command de genie van de landmacht en de Defensie Uitleen Organisatie bij de opbouw van materieel, neerzetten van het containerpark en inrichting van een Poolse vliegtuighangar. ?Op 25 januari was alles gereed. Op die dag kwamen ook de eerste vliegtuigen aan.? Daarna moest alleen het mastenteam nog een paar bliksemafleiders neerzetten.

(https://magazines.defensie.nl/binaries/large/content/gallery/magazines/03-vliegende-hollander/2023/01/04_air-policing-in-polen-fotos/024-038.png)
De F-35?s staan deels in de Poolse hangar en deels in de vier tenthangars, verdeeld in twee soorten. Twee zijn er voor de Quick Reaction Alert, de vliegtuigen die meteen kunnen opstijgen zodra Russische toestellen zonder ingediend vliegplan in internationaal luchtruim verschijnen. De afstand naar de Oekra?ense grens is een kleine vierhonderd kilometer, maar naar de Russische enclave Kaliningrad slechts tachtig. Daar staan bijvoorbeeld Su-27?s (zie hieronder).

(https://magazines.defensie.nl/binaries/large/content/gallery/magazines/03-vliegende-hollander/2023/01/04_air-policing-in-polen-fotos/046-064.png)
Bij aankomst van het detachement zijn de omstandigheden ? voor Poolse begrippen ? mild. ?Anders was de opbouw in drie weken ook niet gelukt. Maar draait de wind naar het oosten, dan wordt het hier echt erg koud. Binnen korte tijd ligt er dan ook een pak sneeuw. Daarop zijn ze hier overigens goed voorbereid met mens en materieel. En ons personeel overigens ook, met extra warme kleding.?

(https://magazines.defensie.nl/binaries/large/content/gallery/magazines/03-vliegende-hollander/2023/01/04_air-policing-in-polen-fotos/20230131cms107a.jpg)
Toestellen opereren meest vanaf de flightline, maar als het heel koud is, kunnen ze dat vanuit de hangartent. ?De vliegtuigen houden zich erg goed in de kou, boven verwachting zelfs. Luchtvochtigheid is waarschijnlijk de bepalende factor, of het nu koud of warm is. De toestellen hielden zich namelijk ook zo goed toen we vorig jaar vanuit het droge maar warme Bulgarije opereerden.?

(https://magazines.defensie.nl/binaries/large/content/gallery/magazines/03-vliegende-hollander/2023/01/04_air-policing-in-polen-fotos/0137a-0341a.png)
Trainen doen de Nederlandse F-35-vliegers onder andere met hun Poolse collega's op de MiG-29?s die eveneens Malbork als thuisbasis hebben. ?Dat is geen vrijblijvend programma. We doen echt high end-trainingen, ook met Amerikaanse F-15?s, Duitse Eurofighters, Franse Rafales, Poolse F-16?s, AWACS, tankvliegtuigen en soms ook Patriot-raketsystemen. Die oefeningen worden door het Headquarters Allied Air Command [AIRCOM, red.] op Ramstein ge?nitieerd.? Foto?s: F-35 detachement

(https://magazines.defensie.nl/binaries/large/content/gallery/magazines/03-vliegende-hollander/2023/01/04_air-policing-in-polen-fotos/cui_jk01_kodak_005_14_feb_2023a.jpg)
AIRCOM bepaalt ook welke QRA-eenheid op een melding van Russische toestellen af gaat. Dat kunnen de Poolse MiG-29?s op Malbork zijn, Zweedse Saab Gripens of de Nederlandse F-35?s. De eerste van tot nu toe vier onderscheppingen van de F-35?s is op 13 februari: een IL-20M Coot-A die begeleid wordt door twee Su-27 Flankers. ?Toestellen vliegen dagelijks vanuit Kaliningrad. Ze vliegen zonder kennisgeving in internationaal luchtruim; routinevluchten. Ze blijven wel weg van het NAVO-luchtruim, maar wij willen voorkomen d?t er iets gebeurt. Daarom vliegen wij er zichtbaar naast.? Foto: F-35 detachement

(https://magazines.defensie.nl/binaries/large/content/gallery/magazines/03-vliegende-hollander/2023/01/04_air-policing-in-polen-fotos/129-132.png)
Het detachement op Malbork is een samengestelde eenheid met als kern 322 Squadron en daarbij onder andere een geneeskundig team van drie personen, een brandweerploeg van zeven man die 24/7 paraat staat, twintig Object Grondverdedigers plus vijf hondengeleiders. ?Ik ben blij dat ze niets bijzonders te doen hebben, want dat betekent dat alles goed gaat. We hebben ook personeel van 313 Squadron mee omdat zij nu in het opwerktraject van de F-35 zitten.?

(https://magazines.defensie.nl/binaries/large/content/gallery/magazines/03-vliegende-hollander/2023/01/04_air-policing-in-polen-fotos/20230131cms101a.jpg)
Nederland strijkt niet voor het eerst neer op de Poolse vliegbasis. Na de annexatie van de Krim door Rusland in 2014, vliegt Nederland ook al vanaf Malbork om het luchtruim van de Baltische Staten te verdedigen: Baltic Air Policing. ?Samenwerken met de Polen gaat prima. Een aantal spreekt Engels, sommigen Duits. Bij de opbouw hadden we tolk bij ons die ook bij de afbouw weer meekomt.? Volgende maand een uitgebreider verslag van het Guardian Lightning II-detachement in Polen.

(https://magazines.defensie.nl/binaries/large/content/gallery/magazines/03-vliegende-hollander/2023/01/04_air-policing-in-polen-fotos/20230131cms125a.jpg)

de Vliegende Hollander 01, dinsdag 28 februari 2023

https://magazines.defensie.nl/vliegendehollander/2023/01/05_air-policing-in-polen
Titel: Re: QRA
Bericht door: Lynxian op 01/03/2023 | 23:55 uur
Mooi om wat foto's bij deze missie te zien. Dit zou publiekelijk wel wat meer gepromoot mogen worden zodat het wat meer gaat leven. (En mooie plaatjes helpen altijd bij het laten leven.)
Titel: Re: QRA
Bericht door: Sparkplug op 28/03/2023 | 08:31 uur
"Just a nice Picture...!"

(https://www.scramble.nl/images/news/2023/march/NL_322sq_F-35A_credit_Cem_Dogut.jpg)
Photo by @DogutCem

On 21 March 2023, Aviation Photographer Cem Doğut was in the opportunity to catch Koninklijke Luchtmacht (KLu, Royal Netherlands Air Force) Lockheed Martin F-35A Lightning II F-014 during an air-to-air session over Polish territory.

The Lightning II, which is depicted whilst having its weapons bay doors open, clearly shows two AIM-120C-7 Advanced Medium Range Air-to-Air Missiles (AMRAAM).

At this moment, eight Leeuwarden based 322 Squadron F-35As are deployed to Malbork Air Base (https://www.scramble.nl/military-news/first-a-scramble-for-koninklijke-luchtmacht-f-35a) (Poland) to conduct Air Policing missions near NATO's Eastern flanks.

Credit photo: @DogutCem (On Twitter)

https://www.scramble.nl/military-news/just-a-nice-picture-85
Titel: Re: QRA
Bericht door: Harald op 28/03/2023 | 08:53 uur
Stealth danger is on the tail.   :big-smile:   ( deze is ook mooi )

(https://pbs.twimg.com/media/FsPPaMuWYAAp52z?format=jpg&name=large)

https://twitter.com/DogutCem/status/1640383758779011074?cxt=HHwWhMC-1cyV6MMtAAAA


Dutch F-35s and Polish MiG-29s train together over Poland as part of NATO?s Air Policing mission
https://www.youtube.com/watch?v=d03HQdkdjKo
Titel: Re: QRA
Bericht door: Mourning op 28/03/2023 | 08:55 uur
Mooie foto's inderdaad. Deze Mig-29's gaan ook naar Oekraine? Waren deze nog operationeel of was dit in het proces om ze weer operationeel te krijgen c.q. ze door een aantal tests te halen?

Titel: Re: QRA
Bericht door: Sparkplug op 28/03/2023 | 09:01 uur
Citaat van: Mourning op 28/03/2023 | 08:55 uur
Mooie foto's inderdaad. Deze Mig-29's gaan ook naar Oekraine? Waren deze nog operationeel of was dit in het proces om ze weer operationeel te krijgen c.q. ze door een aantal tests te halen?

Vliegbasis Malbork is de thuisbasis van de Poolse operationele MiG-29's.

Edit. Vergat nog de tweede MiG-29 vliegbasis Mińsk Mazowiecki. Op deze vliegbasis komen straks de FA-50.

https://www.scramble.nl/military-news/first-polish-air-force-fa-50gf
Titel: Re: QRA
Bericht door: Ace1 op 28/03/2023 | 20:59 uur
Citaat van: Mourning op 28/03/2023 | 08:55 uur
Mooie foto's inderdaad. Deze Mig-29's gaan ook naar Oekraine? Waren deze nog operationeel of was dit in het proces om ze weer operationeel te krijgen c.q. ze door een aantal tests te halen?

Zijn dat die Duitse  Mig-29's die voor miljoenen D Marken gemoderniseerd zijn en begin 2000 voor een symbolische bedrag aan Polen verkocht zijn?
Titel: Re: QRA
Bericht door: Sparkplug op 28/03/2023 | 21:23 uur
Citaat van: Ace1 op 28/03/2023 | 20:59 uur
Zijn dat die Duitse  Mig-29's die voor miljoenen D Marken gemoderniseerd zijn en begin 2000 voor een symbolische bedrag aan Polen verkocht zijn?

Duitsland verkocht hun MiG-29's inderdaad aan Polen.

https://migflug.com/jetflights/german-luftwaffe-mig-29-fulcrum/
Titel: Re: QRA
Bericht door: Ace1 op 28/03/2023 | 22:26 uur
Citaat van: Sparkplug op 28/03/2023 | 21:23 uur
Duitsland verkocht hun MiG-29's inderdaad aan Polen.

https://migflug.com/jetflights/german-luftwaffe-mig-29-fulcrum/

Wat voor type missiles kunnen onder deze gemodificeerde Mig 29's?
Titel: Re: QRA
Bericht door: Lex op 28/03/2023 | 22:34 uur
Citaat van: Ace1 op 28/03/2023 | 22:26 uur
Wat voor type missiles kunnen onder deze gemodificeerde Mig 29's?
Heeft dit nog wel enige relevantie tot dit topic?
Titel: Re: QRA
Bericht door: Sparkplug op 31/03/2023 | 13:19 uur
Leeuwarder luchtmachters bewaken Poolse NAVO-grens

Al weer bijna twee maanden draait de luchtmacht op vliegbasis Malbork in Noord-Polen met 170 man personeel en acht F-35?s de missie Guardian Lightning II. Daarin wordt getraind met bondgenoten, maar prioriteit is Air Policing, het bewaken van het luchtruim van in dit geval Oost-Europa. Een cruciale klus met het oog op de Russische dadendrang. Zeven leden van het voornamelijk door 322 Squadron van Vliegbasis Leeuwarden gevormde detachement vertellen over hun ervaringen.

Tekst: Jack Oosthoek | Foto?s: sergeant-majoor Cristian Schrik

(https://magazines.defensie.nl/binaries/large/content/gallery/magazines/03-vliegende-hollander/2023/02/01_guardian-polen-fotos/20230321cms050.jpg)
Een van de Nederlandse F-35?s boven een Poolse stad die er qua bebouwing duidelijk anders uitziet dan in Nederland.

(https://magazines.defensie.nl/binaries/small/content/gallery/magazines/03-vliegende-hollander/2023/02/01_guardian-polen-fotos/k-20230127cms002.jpg)

Eerste luitenant Jef

Maintenance-officer bij 322 Squadron eerste luitenant Jef is verantwoordelijk voor het onderhoud aan en het gereed stellen van de F-35?s. In vergelijking met zijn werk op Leeuwarden lopen de zaken goed in elkaar over. ?De club is echter wel groter en in plaats van vier heb ik acht F-35?s onder mijn hoede. Maar ik hoef niet ?cht te schakelen. Het werk is gewoon wat grootschaliger.?
Jef en zijn collega?s voeren voor en na een vlucht een vooraf vastgesteld onderhoudsprogramma uit ?Het werk vormt een mix van zowel preventief als correctief onderhoud.? Ook maken ze de kisten telkens gereed voor een missie. Volgens Jef lukt het goed om de F-35 ?s in de lucht te houden. ?Beter zelfs dan we vooraf dachten omdat we weinig hinder ondervinden van sneeuw, kou en vocht. En dat is weer goed voor de elektronische apparatuur in de F-35. Er doen zich geen vreemde klachten of storingen voor.?

(https://magazines.defensie.nl/binaries/large/content/gallery/magazines/03-vliegende-hollander/2023/02/01_guardian-polen-fotos/20230131cms098a.jpg)
Misschien het gevolg van de klimaatverandering. De doorgaans barre winter in Polen valt dit jaar mee, met alle technische voordelen van dien voor de Nederlandse F-35?s.

In de 40 man sterke onderhoudsploeg van Jef bevinden zich specialisten die de speciale coating op de huid van de F-35 dagelijks onder de loep nemen en zo nodig herstellen. Zo blijft het vliegtuig minder goed zichtbaar op een radar. Als verschil met operaties vanaf Leeuwarden noemt Jef de infrastructuur op Malbork. Aangezien dit een basis voor MiG-29?s is en Polen de F-35 nog moet krijgen, is de locatie nog niet op dit toestel ingericht. ?Om de situatie werkbaar te maken, hoefden we echter slechts kleine aanpassingen te doen, al hebben we natuurlijk geen ideale situatie gecre?erd. Qua werken is er niet zoveel verschil met Leeuwarden, maar de infrastructuur daar is wel veel beter.?

(https://magazines.defensie.nl/binaries/large/content/gallery/magazines/03-vliegende-hollander/2023/02/01_guardian-polen-fotos/20230320cms013a.jpg)
Malbork is ingericht voor de MiG-29 en niet voor F-35, simpelweg omdat de Poolse luchtmacht die nog niet in zijn vloot heeft. Daarom moesten er op de basis enkele aanpassingen worden verricht.

(https://magazines.defensie.nl/binaries/small/content/gallery/magazines/03-vliegende-hollander/2023/02/01_guardian-polen-fotos/20230320cms041a.jpg)

Eerste luitenant Femke

Als logistiek officier is Femke op de Poolse basis eindverantwoordelijk voor de logistieke lijn. De normaliter bij 921 Squadron op Leeuwarden geplaatste eerste luitenant werkt samen met 24 andere logistieke specialisten op Malbork. ?Parts voor de F-35? Die leveren we vanuit het meegebrachte deployable spare package. Dat noemen we order picking?, vertelt Femke die haar missie op Malbork als interessant ervaart. ?Ik krijg onder meer de kans om een kijkje te nemen in de keuken van andere logistieke disciplines van de luchtmacht. Het is mooi om te zien hoeveel kennis van zaken onze specialisten hebben.?

Volgens Femke zijn de Polen op Malbork welwillend om de Nederlanders te helpen waardoor de missie prima kan worden uitgevoerd. ?Soms bezoek ik ze hier in Malbork en lijn dan op met hun logistiek officier. Aangezien Polen werkt met MiG-gevechtsvliegtuigen is hun logistiek anders geregeld en hanteren ze andere procedures. Zoals al aangegeven krijgen zij de F-35 ook; reden voor hen om bij ons te komen kijken hoe wij de boel hebben ingericht.?
Ondanks de nabijheid van de Russische grens, laat Femke de oorlog in Oekra?ne grotendeels links liggen, maar we volgen de ontwikkelingen wel. ?Ik ben gefocust op mijn werk. Het is goed om Nederland internationaal zo op de kaart te zetten.?

(https://magazines.defensie.nl/binaries/small/content/gallery/magazines/03-vliegende-hollander/2023/02/01_guardian-polen-fotos/20230320cms040a.jpg)

Adjudant Niels

Als Deputy S6 Ground werkt adjudant Niels bij de Sectie 6 van het Malbork-detachement, die is verantwoordelijk is voor de communicatie- en informatiesystemen (CIS). Niels stuurt het dagelijks werk aan en ondersteunt zijn collega?s bij het onderhouden van de apparatuur. Het betreft laag gerubriceerde systemen waarmee je bijvoorbeeld kunt bellen en mailen en hoog gerubriceerde exemplaren om vitale informatie (inlichtingen) uit te wisselen. De Sectie 6 onderhoudt ook de verbindingen met Nederland. Er wordt onder andere gebruikgemaakt van militaire satellietverbindingen. ?Met onze collega-cyberspecialisten monitoren we constant de systemen en netwerken en als het nodig is, grijpen we in. Dat is nog niet gebeurd, maar we zijn wel kwetsbaarheden tegengekomen waartegen maatregelen zijn genomen?, vertelt Niels.

De adjudant vindt zijn plaatsing in Polen volop de moeite waard. ?Door de afwijkende infrastructuur is het een uitdaging om alles aan elkaar gekoppeld te krijgen. We hebben hiervoor onder meer zes kilometer kabel gelegd en een nieuwe straalzender ge?nstalleerd. Er werden meer dan vijftig pallets met materiaal ingebracht om alle gebruikers van de benodigde CIS-middelen te voorzien. Soms hadden we extra werk doordat vooraf in Nederland geplande zaken, anders uitpakten. Aan de andere kant is het moeilijk om de situatie in Polen vanaf Leeuwarden goed in te schatten, ondanks de site survey die we hebben uitgevoerd. Maar we slagen er goed in om de operatie te ondersteunen.?

(https://magazines.defensie.nl/binaries/large/content/gallery/magazines/03-vliegende-hollander/2023/02/01_guardian-polen-fotos/20230131cms132.jpg)
Peter en Costa bewaken in het donker de flightline op Malbork.

Hondengeleider korporaal 1 Peter met Mechelse herder Costa

Als hondengeleider van Object Grondverdediging (OGRV) houdt Peter samen met Costa het Nederlandse deel van vliegbasis Malbork scherp in de gaten. ?Ik patrouilleer met mijn hond en reageer op alarmeringen. Zo draag ik bij aan de veiligheid van het detachement en het materieel. Denk aan de F-35?s, de voertuigen en de op het vliegtuig aan te sluiten apparaten.? In Malbork moet Peter met meer factoren rekening houden dan in Nederland, zoals de verschillen in klimaat en van omgeving. Daar komt bij dat Malbork op zestig kilometer afstand van de Russische stad Kaliningrad ligt. Waakzaamheid is dus geboden.

(https://magazines.defensie.nl/binaries/large/content/gallery/magazines/03-vliegende-hollander/2023/02/01_guardian-polen-fotos/dvh_fotoduo-136-wobbe.png)
De brandweer volgt de operaties op Malbork op de voet. Mocht zich een calamiteit voordoen, dan wordt razendsnel ingegrepen. Foto rechts: F-35 detachement.

Bevelvoerder brandweer sergeant 1 Wobbe

Als bevelvoerder brandweer staat sergeant 1Wobbe met zijn collega?s paraat bij de start van elke F-35-vlucht om zo de veiligheid van alle personeel te waarborgen. Mocht zich een calamiteit voordoen, dan wordt direct ingegrepen. ?Bij calamiteiten helpen we de vlieger het toestel veilig te verlaten. Een andere belangrijke taak is het waarborgen van de brandveiligheid van de onderhoudshangar.? Evenals zijn collega?s draait Wobbe quick reaction alert of QRA-diensten.
Als grootste verschillen met werken op Vliegbasis Leeuwarden noemt Wobbe de taalbarri?re in de communicatie met de Poolse brandweer, de afwijkende samenstelling van het team en het andersoortige materiaal. ?We opereren hier met een kleinere ploeg en met een Actros out-of-area-voertuig in plaats van de E-One Titan Crashtender, zoals op Leeuwarden.?

(https://magazines.defensie.nl/binaries/large/content/gallery/magazines/03-vliegende-hollander/2023/02/01_guardian-polen-fotos/fotoduo-1-en-2.png)
rik bij een uitzette sportactiviteit op de basis en in de sportzaal. Foto?s: F-35 detachement

Sportinstructeur sergeant-majoor Erik

Sport-, welzijns- en ontspanningsactiviteiten zijn voor het personeel van het F-35 detachement belangrijke uitlaatkleppen. Sergeant-majoor Erik regelt de sportevenementen en -trainingen, een pub-quiz, filmavonden en excursies om Polen en zijn cultuur enigszins te leren kennen. ?Een goede balans tussen inspanning en ontspanning is niet alleen fysiek belangrijk, maar ook mentaal. Zo blijft de militair zo goed mogelijk inzetbaar, wat bijdraagt aan de productie en de sfeer op de werkvloer. Een fysiek en mentaal fitte militair is ? vaak ? een blije militair?, weet Erik. Hij krijgt van collega?s verzoeken of idee?n aangereikt. ?Ik probeer de wensen zo goed mogelijk in te vullen, zodat iedereen met een fijn gevoel kan terugkijken op mooie momenten van de uitzending. Er is ook een activiteitencommissie opgezet waardoor we de taken voor een evenement kunnen verdelen en samen een midterm, eindfeest of pubquiz organiseren. In deze missie ben ik instructeur, planner en manager tegelijk en d??rin zit voor mij het grootste plezier.?

(https://magazines.defensie.nl/binaries/large/content/gallery/magazines/03-vliegende-hollander/2023/02/01_guardian-polen-fotos/dvh_fotoduo-129-130.png)
Voor de (eerstelijns) gezondheidszorg is een medisch team onder leiding van Juriaan op Malbork aanwezig. Indien noodzakelijk kan men terugvallen op ziekenhuizen in de omgeving.

Vliegerarts en senior medical officer Kapitein Juriaan

Het team van Juriaan is verantwoordelijk voor het medisch welzijn van het personeel van het detachement. Er is een spreekuur voor alledaagse klachten en een traumakamer om spoedeisende pati?nten op te vangen en te stabiliseren. Daarnaast adviseert de normaliter bij Aeromedical Evacuation (AE) op Vliegbasis Gilze-Rijen geplaatste Juriaan de detachementscommandant over medische aangelegenheden. ?Het leuke aan mijn functie is dat je klachten die je hoort in de spreekkamer in een groter geheel moet plaatsen. Uiteraard moet iemand op de juiste manier worden behandeld, maar je moet ook bedenken of hieruit eventueel gezondheidsadviezen moeten voortkomen voor het detachement. Het is belangrijk om met een helikopterview naar gezondheidsklachten kijken.?

(https://magazines.defensie.nl/binaries/large/content/gallery/magazines/03-vliegende-hollander/2023/02/01_guardian-polen-fotos/20230321cms001.jpg)

de Vliegende Hollander 03 | 2023, donderdag 30 maart 2023

https://magazines.defensie.nl/vliegendehollander/2023/02/04_luchtmachters-op-koers-in-poolse-missie-guardian-lightning-ii
Titel: Re: QRA
Bericht door: Sparkplug op 31/03/2023 | 22:55 uur
Titel: Re: QRA
Bericht door: Sparkplug op 25/01/2024 | 13:07 uur
F-35 voor het eerst paraat voor bewaking en bescherming luchtruim Benelux

Nieuwsbericht | 25-01-2024 | 09:28

Een F-35 en een F-16 van Nederland staan vanaf vandaag stand-by voor de bewaking en bescherming van het luchtruim van België, Nederland en Luxemburg (Benelux). De zogenoemde Quick Reaction Alert (QRA) voeren Nederland en België bij toerbeurt uit. Nederland neemt de taak tot 9 mei over, voor het eerst ook met een F-35-jachtvliegtuig.

(https://www.defensie.nl/binaries/large/content/gallery/defensie/content-afbeeldingen/actueel/nieuws/2024/01/24/f35.internet.jpg)
Voor het eerst staat ook een F-35 paraat voor de QRA.

Voor de QRA staan permanent 2 gevechtsvliegtuigen met een korte waarschuwingstijd paraat. De toestellen stijgen binnen enkele minuten op om een ongeïdentificeerd toestel in het Benelux-luchtruim te onderscheppen. Deze taak gebeurt in Nederland onder controle van het Air Operations Control Station in Nieuw Milligen (AOCS NM). Wanneer de gevechtsleiding een vliegtuig opmerkt dat geen radiocontact maakt, wordt de QRA gealarmeerd om het toestel te onderscheppen.

F-35's zijn gestationeerd op de vliegbases Leeuwarden en Volkel. Adequaat reageren op schendingen van het luchtruim van de Benelux behoort tot de kerntaak van de luchtmacht.

In België gebeurt de inzet van de QRA onder verantwoordelijkheid van het Control and Reporting Centre (CRC) in Beauvechain. De luchtgevechtsleiding binnen Europa werkt nauw samen zodra ongeïdentificeerde vliegtuigen richting luchtruim van een naburig land vliegen. Zo valt tijdig in te spelen op een mogelijke dreiging.

De Belgische jachtvliegtuigen hebben Kleine-Brogel en Florennes als thuisbasis.

Meer informatie

Voor meer informatie over de QRA, zie https://www.defensie.nl/onderwerpen/taken-in-nederland/verdediging-nederlands-luchtruim (https://www.defensie.nl/onderwerpen/taken-in-nederland/verdediging-nederlands-luchtruim).
Meer informatie over vliegbewegingen:  https://www.defensie.nl/onderwerpen/vliegbewegingen (https://www.defensie.nl/onderwerpen/vliegbewegingen).
Eventuele klachten kunnen worden ingediend via https://www.defensie.nl/onderwerpen/vliegbewegingen/klachten-geluidsoverlast (https://www.defensie.nl/onderwerpen/vliegbewegingen/klachten-geluidsoverlast).

https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2024/01/25/f-35-voor-het-eerst-paraat-voor-bewaking-en-bescherming-luchtruim-benelux