SEA 5000: Nieuwe MP/ASW fregatten voor Australië

Gestart door dudge, 24/10/2017 | 17:29 uur

Sparkplug

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 16/05/2018 | 20:19 uur
Veel onrustig water in die regio.

Klopt. Echter heeft de RNZN een all-round fregat nodig. Minimaal een vMFF en anders een kruising tussen vMFF en vLCF.

http://navy.mil.nz/mtf/te-kaha/default.htm


A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 16/05/2018 | 20:01 uur
Geen idee wat hun plannen zijn, maar qua planning past het er wel in. Maar een serie vMFF's mag ook wel daar is wel ruimte voor in Galati of Vlissingen.

Zou mooi zijn.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: JdL op 09/05/2018 | 07:03 uur
vLCF lijkt me toch een maatje te groot en te zwaar bewapend voor de Nieuw Zeelanders?

Waarom?

Veel onrustig water in die regio.

Parera

Citaat van: JdL op 09/05/2018 | 07:03 uur
vLCF lijkt me toch een maatje te groot en te zwaar bewapend voor de Nieuw Zeelanders?

Geen idee wat hun plannen zijn, maar qua planning past het er wel in. Maar een serie vMFF's mag ook wel daar is wel ruimte voor in Galati of Vlissingen.

JdL

vLCF lijkt me toch een maatje te groot en te zwaar bewapend voor de Nieuw Zeelanders?
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

Parera

Citaat van: Zeewier op 08/05/2018 | 21:13 uur
Het zou inderdaad raar zijn als ze niet van de bestaande infrastructuur en procédé gebruik maken. Navantia dus. De werknemers op de werf en vakbonden zullen zich anders ook laten horen.

En nog steeds een arendsoog op de vervanging van de twee Nieuw-Zeelandse ANZAC-fregatten. Na de white paper 2016 is het stil. Die twee zijn nou echt een prooi voor Nederland/Damen.
De timing klopt prima voor Nieuw Zeeland al weet ik niet of ze na de LPD nog vertrouwen hebben in Nederlandse producten. >:(
Men is van plan om in 2023 met een concept te komen dus het zou prima passen en ook mooi zijn voor Nederland, voordeel kan wel zijn dat onze vMFF's moeten opereren in de Noordelijke Ijszee dus al wel wat aanpassingen voor koud weer operaties hebben. Ook de vLCF zou zelfs nog passen in hun planning, de vervanging staat gepland voor +/- 2030.

Zeewier

Citaat van: Parera op 08/05/2018 | 17:36 uur
Als ze slim zijn kiezen ze voor Navantia. Ook hier is familie vorming zeer belangrijk om het onderhoud, instandhouding en operationele kosten laag te houden.
Het zou inderdaad raar zijn als ze niet van de bestaande infrastructuur en procédé gebruik maken. Navantia dus. De werknemers op de werf en vakbonden zullen zich anders ook laten horen.

En nog steeds een arendsoog op de vervanging van de twee Nieuw-Zeelandse ANZAC-fregatten. Na de white paper 2016 is het stil. Die twee zijn nou echt een prooi voor Nederland/Damen.

Parera

Citaat van: Sparkplug op 08/05/2018 | 17:17 uur
Selection of Australian Future Frigate design expected shortly

http://www.janes.com/article/79889/selection-of-australian-future-frigate-design-expected-shortly
Als ze slim zijn kiezen ze voor Navantia. Ook hier is familie vorming zeer belangrijk om het onderhoud, instandhouding en operationele kosten laag te houden.

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

Citaat van: Harald op 17/04/2018 | 16:37 uur
Als de onderhandelingen knappen, misschien toch nog een kans voor Damen ...?
Kans is aanwezig maar de grote vraag is wie was eindigde op plek 2 bij de aanbesteding? Was dit Damen of Fassmer ? waarschijnlijk zal de deal dan naar de nummer 2 gaan of beide mogen nog eenmalig een bod uitbrengen en daaruit word dan de beste gekozen (betekend wel flink vertraging voor het project).

Moet zeggen dat ik die SPA ook wel wat vind voor onze KW en die in de West als vervanging van de Zeearend, Visarend, Jauar, Panther en Puma's die we nu hebben rondvaren.

Harald

Citaat van: Zeewier op 17/04/2018 | 16:10 uur
Stelletje cheaters.  :silent: 

Pyne rejects OPV cost blowout claims


Claims of a $900 million cost blowout on the government's SEA 1180 Offshore Patrol Vessel (OPV) project have been rejected by Defence Industry Minister Christopher Pyne.
Centre Alliance Senator and former submariner Rex Patrick has warned that costs have already gone up before construction of the first two vessels has even started.

A document released to Senator Patrick under Freedom of Information laws shows the price offered by German shipbuilder Lürssen to build 12 Offshore Patrol Vessels (OPVs) for the Royal Australian Navy was $1.96 billion. However, in the three months between when the federal government announced Lürssen as the winning tenderer and when they went to contract, the price went from $1.96 billion to $2.83 billion, an $870 million increase. "The government needs to provide a detailed explanation of the variation in price," said Senator Patrick. "$870 million is a lot of taxpayer money."


Als de onderhandelingen knappen, misschien toch nog een kans voor Damen ...?

Zeewier

#6
Stelletje cheaters.  :silent: 

Pyne rejects OPV cost blowout claims


MARITIME ANDUNDERSEA WARFARE

17 APRIL 2018
By: Amelia McMahon

Claims of a $900 million cost blowout on the government's SEA 1180 Offshore Patrol Vessel (OPV) project have been rejected by Defence Industry Minister Christopher Pyne.
Centre Alliance Senator and former submariner Rex Patrick has warned that costs have already gone up before construction of the first two vessels has even started.

A document released to Senator Patrick under Freedom of Information laws shows the price offered by German shipbuilder Lürssen to build 12 Offshore Patrol Vessels (OPVs) for the Royal Australian Navy was $1.96 billion. However, in the three months between when the federal government announced Lürssen as the winning tenderer and when they went to contract, the price went from $1.96 billion to $2.83 billion, an $870 million increase. "The government needs to provide a detailed explanation of the variation in price," said Senator Patrick. "$870 million is a lot of taxpayer money."

However, Minister Pyne has rejected the claims, arguing the $3.6 billion in program cost is in out-turn dollars, which includes inflation and exchange rate variations, and includes not only the acquisition cost of the contract with Lürssen but also government furnished equipment, training equipment required for the Offshore Patrol Vessel Capability Centre, extensions to the life of a number of Armidale Class Patrol Boats and Project Office costs. "The government said the 12 OPVs would cost up to $4 billion and the current budgeted amount is well within this figure," Minister Pyne told Defence Connect. "Senator Patrick's attempt to suggest the OPVs are anything but within budget is wrong and desperate." The tender requirements of the project were rewritten when the government announced Lürssen, which had teamed with ASC Shipbuilding and Civmec (Forgacs), as the successful bidder last November, telling the German company to include shipbuilder Austal in the project.

While government sources have suggested that the $2.8 billion contract with Lürssen is an out-turn dollar price, which includes inflation and exchange rate variations, Rear Admiral Dalton, the Navy's General Manager, Ships Division, testified to the Senate that the out-turn price is actually $3.6 billion. "The out-turn contract value is $3.6 billion," RADM Dalton told Labor Senator Kim Carr at Senate Estimates in February this year, adding the cost includes the "acquisition of 12 offshore patrol vessels constructed in two sites in Australia, the first two in Osborne — the first one commencing construction on the contracted date of 15 November 2018 — and the construction of 10 ships in Henderson from 2020." RADM Dalton said at the time the through-life support costs were not at "tender quality data" yet. The Department of Defence also told Defence Connect there was no change in price to Lürssen's tendered offer when the German company was only partnered with ASC and Civmec. "The final agreed contract value with Lürssen Australia matches Lürssen's tendered offer," a spokesperson for the department told Defence Connect in February.

While Lürssen has now signed a contract with Civmec, Austal's role in the project still remains unclear after months of negotiations. Senator Patrick said the eleventh hour intervention by the government to include Austal in the project has created unnecessary cost increases to the project. "Last minute political intervention can cause serious trouble in major contracts. In this case, we've seen a forced marriage between Lürssen and Austal that remains unresolved and is now subject to mediation," the former submariner and defence contractor said. "The federal government has managed to turn a relatively straightforward and inexpensive program into a complex and costly one." Senator Patrick will be pursuing the cost variation at Senate Estimates next month.

The first two OPVs will be built at the Osborne Naval Shipyard in South Australia by ASC, with construction starting this year. The remaining 10 will be constructed at the Henderson Maritime Precinct in Western Australia from 2020. The OPVs will have an important role protecting Australia's borders and will provide greater range and endurance for the Navy than the existing patrol boat fleet.

https://www.defenceconnect.com.au/maritime-antisub/2167-pyne-rejects-opv-cost-blowout-claims

Parera

Citaat van: walter leever op 24/11/2017 | 08:34 uur
Beetje meer detail over 't winnend ontwerp,Lursen(geen hangaar en een 40 mm als hoofdbewapening.) :omg:

http://news.navy.gov.au/en/Nov2017/Fleet/4269#.Whe6Ks87b3A

In de plaats van dit ontwerp dus,Damen.(go figure)

http://products.damen.com/en/ranges/offshore-patrol-vessel/offshore-patrol-vessel-1800-sea-axe

En deze natuurlijk,Fassmer

https://www.fassmer.de/en/shipbuilding/products/navy-vessels/80m-naval-opv/#menu

Damen vist weer achter het net, helaas. Damen bood trouwens niet meer de OPV1800 aan maar een variant van de Stan Patrol:


walter leever

#4
Beetje meer detail over 't winnend ontwerp,Lursen(geen hangaar en een 40 mm als hoofdbewapening.) :omg:

http://news.navy.gov.au/en/Nov2017/Fleet/4269#.Whe6Ks87b3A

In de plaats van dit ontwerp dus,Damen.(go figure)

http://products.damen.com/en/ranges/offshore-patrol-vessel/offshore-patrol-vessel-1800-sea-axe

En deze natuurlijk,Fassmer

https://www.fassmer.de/en/shipbuilding/products/navy-vessels/80m-naval-opv/#menu


walter leever

goed ik weet effe niet waar ik dit anders zou moeten plaatsen,dus hier dan maar.

Niet zo goed nieuws voor Damen in de Australiese"race"/project voor nieuwe OPV's,ze zijn het schijnbaar niet geworden.  :'(


https://www.minister.defence.gov.au/minister/marise-payne/media-releases/joint-media-release-prime-minister-minister-defence-and-0