Opvolging Alkmaar klasse

Gestart door Harald, 30/10/2014 | 10:19 uur

Parera

Citaat van: Thomasen op 30/03/2018 | 16:08 uur
Bereik is 1 ding. Belangrijk is vooral de uitrusting (SOLAS/GMDSS) en zeewaardigheid. Je moet bestand zijn tegen bepaalde seastates en capaciteiten aan boord hebben. Er is geen hulp namelijk. Met een LCF zit je op de Atlantic wel safe. Maar een MPF voelt al echt klein. Je komt ze tegen, maar moet er niet aan denken de oversteek te maken met een bootje van formaatje Mercuur.

Er zijn genoeg kleine bootjes die de oversteek maken en SOLAS/GMDSS is wel nodig maar is ook niet heel ingewikkeld (GMDSS vooral is niets meer dan een grotere antenne ''op het dak'') om in zone A3 te kunnen varen heb je niets bijzonders dat al niet op de meeste marineschepen te vinden is tenzij je gaat kijken naar de echte kustboten zoals de slepers natuurlijk. Zone A4 is leuk om mee te nemen maar daar komen onze schepen toch niet want dan moet je ook rekening houden met ijs klasses e.d..

Ik denk dat voor de nieuwe MCMV's de west zeker een eis moet zijn, zeker nu we gaan voor dit formaat schepen. Misschien zijn ze ooit wel nodig in de regio en ik heb al eerder gezegd ik zie de HOV's en Mercuur op termijn ook vervangen door een (licht aangepaste) vervanger van de Alkmaars.

Parera

#585
Citaat
Mijnenbestrijdingsvaartuigen
België heeft de leiding over de vervanging van de mijnenbestrijdingsvaartuigen. Deze schepen zullen internationaal worden aanbesteed en al meerdere aanbieders uit diverse landen hebben interesse getoond.

De mijnenbestrijdingsvaartuigen zijn schepen van ongeveer 80 meter met een relatief kleine bemanning die het schip gaan varen en beveiligen. Afhankelijk van wat de opdracht is, worden mijnenbestrijdingsmiddelen aan boord genomen. Deze middelen komen uit een MCM-toolbox (MCM = Mine Counter Measures) en zijn onbemande varende (onder en boven water) en vliegende drones. Aan die middelen is gespecialiseerd personeel gekoppeld dat met 'hun' toolkit aan boord zal stappen.

Uiteraard kan indien gewenst een volledige MCM-toolbox aan boord. Dat betekent dus ook dat de schepen ruimte krijgen voor het opereren met een vliegende drone (UAV). Omdat zoveel middelen aan boord kunnen, waaronder twee onbemande oppervlaktescheepjes (USV's) en om ze in slecht weer te kunnen opereren, zijn de mijnenbestrijdingsvaartuigen 80 meter, bijna 30 meter langer dan de huidige mijnenjagers.

België wil eind dit jaar het contract gunnen aan een leverancier voor de schepen en de toolbox. Het eerste schip voor België moet in 2023 worden opgeleverd.

Bron: https://marineschepen.nl/nieuws/De-nieuwe-schepen-van-de-marine-290318.html

Als ik het zo bekijk kom je echt in een hele andere klasse schepen terecht dat ik eerder een ''Littoral Mission Ship of Littoral Combat Ship'' zou noemen. Dit soort schepen zie we nu vooral bij een aantal Aziatische marines opduiken en natuurlijk bij de USN met hun LCS's maar die zijn nog weer wat groter.

Een voorbeeld ervan is de Independence klasse van Singapore (LMV)




Zoals te zien op de tweede foto heeft het schip ruimte voor een (12x MICA) VLS maar is dit niet aan boord geplaatst op dit moment. Het lijkt mij hiermee een mooie ontwikkeling voor de KM en Marine Component wat beide vloten zal versterken als we dit voorbeeld volgen maar dan gespecialiseerd met de MCM-toolbox. De schepen kunnen ook door het gebruik van modules ingezet worden voor andere taken, deze modules (containers) kunnen we misschien uitwisselen met die op de vMFF's en ook door andere modules bijvoorbeeld medisch, hulpverlening, patrouille of misschien wel een ASW module door een VDS te plaatsen in een container.

De LMV heeft een topsnelheid van 27 knopen en bereik van 3500 zeemijl of kan 14 dagen op zee blijven. De bemanning is verrassend klein met enkel 23 man aan boord met ruimte voor 6 opstappers.

De grote vraag is wat kost een LMV dat hangt natuurlijk helemaal af van wat je er op wilt hebben, een 76 mm kanon en VLS zijn wel de duurste dingen er op want die eisen goed pakket aan sensoren nu heeft Singapore gekozen voor de NS-100 Radar van Thales dus dat zit wel goed. Ook moet het CMS groter zijn dan op de huidige MCMV's en zal er meer personeel nodig zijn.
Dit alles drijft de prijs natuurlijk omhoog. Leuk detail is dat het schip door Singapore is ontwikkeld in samenwerking met SAAB Kockums die ook een van onze kandidaten aanbied.

De prijs van de schepen is niet openbaar gemaakt maar de werf heeft ook een deal gesloten met Oman voor de bouw van een vergelijkbaar ontwerp (75m) voor een totaal prijs van 880 miljoen dollar voor 4 stuks. Daarmee kom je uit op ongeveer 220 miljoen dollar (180 miljoen euro) per schip in 2015. Als we voor ons uitgaan van 1 miljard euro (Belgische budget) voor 6 stuks hebben we +/- 165 miljoen euro per schip te besteden of we moeten wat aanpassingen doen of er moet meer budget bij.

Nu zullen we niet gaan voor een VLS aanboord dus daar valt al een groot deel weg, ook een 76 mm kanon zie ik niet gebeuren hooguit sovraponte maar eerder een 57 , 40  of 30 mm geschut op de bak & ook de snelheid zal bij ons aanzienlijk lager liggen dan die 27 knopen dus minder dure motoren.
Toevoeging: Wat misschien wel een eis zal zijn vanuit Nederland is dat de schepen naar de West moeten kunnen varen wat een bereik van 4500 zeemijl zou eisen.


Parera

#584
Citaat van: Harald op 22/03/2018 | 10:19 uur
Venari-85 platform being examined by variety of potential users


British naval vessel designer BMT is in discussions with a number of European and non-European countries looking at future mine countermeasure (MCM) procurements, utilising its Venari-85 concept .

Of these, the Belgian programme for six MCM vessels – worth more than $1.3 billion – is viewed as one the most promising with ...

(helaas niet meer van het artikel ...)

https://www.shephardmedia.com/news/imps-news/venari-85-platform-being-examined-variety-potentia/


http://www.bmtdsl.co.uk/media/6889878/BMT-VENARI-85-Technical-Brief.pdf

Zoals verwacht is dit een van de opties, niet de winnaar op gebied van looks maar het heeft wel potentie. En het kan gebruikt worden voor meer dan alleen mijnbestrijding ; Hydrografie, Patrouille taken en het ondersteunen van ASW operaties. Misschien moeten we als Nederland maar iets meer nieuwe MCMV's kopen ipv de nu geplande 6. Een 76 mm sovraponte zou ook nog passen op de meeste van de getoonde projecten.

De twee snellius klasse vaartuigen kunnen makkelijk vervangen worden door 2 extra MCMV's maar dan uitgerust met hydrografie spullen, de Atlas Elektronik ARCIMS (ingepland bij de Venari-85) is standaard ook te krijgen in hydrografie uitvoering. Er is wel 1 klein probleem met de Venari-85, het helidek is geschikt voor de AW-159  maar niet (bekend) geschikt voor onze zwaardere NH-90.

Harald

Venari-85 platform being examined by variety of potential users


British naval vessel designer BMT is in discussions with a number of European and non-European countries looking at future mine countermeasure (MCM) procurements, utilising its Venari-85 concept .

Of these, the Belgian programme for six MCM vessels – worth more than $1.3 billion – is viewed as one the most promising with ...

(helaas niet meer van het artikel ...)

https://www.shephardmedia.com/news/imps-news/venari-85-platform-being-examined-variety-potentia/


http://www.bmtdsl.co.uk/media/6889878/BMT-VENARI-85-Technical-Brief.pdf

Parera

Bij het zoeken naar Noorse scheepswerven voor een andere reactie kwam ik onderstaand concept tegen van de Noren, misschien wel interessant voor de nieuwe MCM's.

Een onbemand luchtkussen vaartuig zoals de huidige genratie Noorse MCMV's, veel details zijn er niet maar toch een interessante ontwikkeling.







https://www.wavecraft.no/model/defender-mcmv-drone/

Huzaar1

Citaat van: Parera op 16/03/2018 | 18:41 uur
Ook hier geeft het Sailplan 2030 een kleine update over de nieuwe mijnbestrijdings vaartuigen en hun ''toolbox''


Ik kwam deze betere afbeelding nog tegen van het Damen concept voor de opvolging van de Alkmaars en daarachter een concept voor de LCF vervanging (ook de basis voor Damen's vMFF)
Foto via Walterleever


Ziet er goed uit, en damen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

#580
Ook hier geeft het Sailplan 2030 een kleine update over de nieuwe mijnbestrijdings vaartuigen en hun ''toolbox''

Citaat
Spoor 3: Operatiën – Onbemande systemen gemaximaliseerd
Het spoor Operatiën voorziet ook in de maximale inzet van onbemande systemen. Binnen de marine houdt het Maritime Warfare Centre overzicht van alle initiatieven en ontwikkelingen op dit gebied. Zowel binnen de vervangingsplannen, als daarbuiten. In het kader van 'Doorontwikkeling Krijgsmacht' (DOKM) zijn reeds vier nieuwe REMUS 100 aangeschaft. Deze worden in 2018
ingezet vanaf onze mijnenbestrijdingsvaartuigen. In het kader van de vervanging MCM-capaciteit is, in aanloop naar de verwerving, samen met België een toolbox samengesteld door middel van Concept Development Assessment Games. Ook het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk hebben hieraan deelgenomen. De uitkomst is een toolbox met daarin een Unmanned Surface Vessel
(USV) met een gesleepte sonar medium Autonomous Underwater Vehicle (AUV) tot 1.000 kg, een light met de grote van een REMUS, een helikopter drone en mogelijk een USV met veegcapaciteit. Ook bij de vervanging van de fregatten wordt bekeken waar onbemande systemen kunnen worden toegevoegd. Bij de marinierseenheden loopt een traject onder leiding van het Marine Training Command voor de introductie van Quadcopters op squadronniveau. Zo is een twintigtal drones aangeschaft voor testen in dit project. Aan de hand van de ervaringen wordt een concept geschreven voor de inbedding van het opereren met drones binnen het korps. In samenwerking met de landmacht worden ook 12 micro Remotely Pilot Aircraft Systems, de zogenoemde black hornets van 15 centimeter, aangeschaft voor inzet op troop niveau.  Tot slot werkt JISTARC aan de vervanging van de RAVEN UAS.

[Bron: KVMO marineblad maart 2018]


Ik kwam deze betere afbeelding nog tegen van het Damen concept voor de opvolging van de Alkmaars en daarachter een concept voor de LCF vervanging (ook de basis voor Damen's vMFF)
Foto via Walterleever

Parera

#579
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 08/03/2018 | 19:31 uur

Het zal wel het totaal van 12 schepen zijn.
Er was door België 2 miljard uitgetrokken voor zowel de mijnenjagers als fregatten, waarschijnlijk gaat het bedrag dus om de Belgische maar ook Nederlandse mijnenjagers.

Bijgevoegde afbeelding kwam ik tegen bij Damen in de 2018 brochure bij het navragen kreeg ik een nogal vaag antwoord:
Citaat
Het betreft een joint venture schip wat nog niet gebouwd is, vergelijkbaar aan de Karel Doorman. Het is een schip dat verschillende rollen kan vervullen voor marines bijvoorbeeld duik moederschip, hydrografische taken afhankelijk van de containers met apparatuur die men aan boord plaatst. Het is een Auxillery, dus geen frontline unit zoals JSS of LPD.
[Bron: Damen Shipyards]
Excuses voor de extreem kleine artist render maar er is op dit moment geen betere beschikbaar. Ik vond het ontwerp wel iets weg hebben van een potentieel moederschip voor de mijnenjacht.
Achterop staat een A-frame en een dek kraan, een groot helidek voor NH-90 en UAV's met een Rhib aan de zijkant. Ik zal een Dropbox link plaatsen met de render uitvergroot.

In mijn ogen is het een bijlboeg-loze MRAV, groter dan of gelijk aan de MRAV 3600.
84,5 x 16 m / 3600 ton / 14 man bemanning + 42 man opstappers  en deze was al geschikt voor ''maritime EOD''.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Mourning op 08/03/2018 | 19:27 uur
Mogelijk tellen ze hun vMFF er per abuis bij op? Of het zijn de geschatte kosten voor de geschatte levensduur of ze hebben het Nederlandse MH- vervangingsprogramma erbij opgeteld,? Geen idee.

Het zal wel het totaal van 12 schepen zijn.

Mourning

Mogelijk tellen ze hun vMFF er per abuis bij op? Of het zijn de geschatte kosten voor de geschatte levensduur of ze hebben het Nederlandse MH- vervangingsprogramma erbij opgeteld,? Geen idee.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#576
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 08/03/2018 | 19:05 uur
Saab wil mijnenjagers bouwen voor Belgisch leger


"Met de aankoop is zo'n 2 miljard euro gemoeid"

Dit als ik mij niet vergis een aanzienlijk ander getal dan eerder genoemd.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Saab wil mijnenjagers bouwen voor Belgisch leger

http://www.dm.be/s/axecfa8e7/ellmO via @demorgen

Parera

Citaat van: Harald op 15/02/2018 | 15:53 uur
OPV Holland klasse is mijn gok, extra apparatuur in een container welke onderin kan staan (onder heli dek), OPV heeft ruimte voor 38 opstappers.   
Dat is in mijn ogen geen extra platform maar goed we gaan het zien.

Harald

Citaat van: Huzaar1 op 15/02/2018 | 15:09 uur
Het is nog onduidelijk wat voor schip dat 'extra platform' voor de nieuwe apparatuur exact is."

OPV Holland klasse is mijn gok, extra apparatuur in een container welke onderin kan staan (onder heli dek), OPV heeft ruimte voor 38 opstappers.   

Parera

#572
Citaat van: Huzaar1 op 15/02/2018 | 15:09 uur
Nederland krijgt naast nieuwe mijnenjagers nog meer anti zeemijn capaciteit

"Opvallend is ook dat de mijnenbestrijdingscapaciteit wordt uitgebreid, vooruitlopend op de vervanging van de mijnenjagers. Hansen in de Alle Hens: "Ook schaffen we al een 'toolbox' aan voor mijnenbestrijding op afstand, inclusief drones. Deze toolbox zullen we inzetten vanaf een extra platform. De mensen die met deze apparatuur moeten werken halen we al extra binnen. Deze maatregelen nemen we in aanloop naar de komst van nieuwe mijnenjagers, naar verwachting vanaf 2025. Op die manier doen we veel kennis en ervaring op."

Het is nog onduidelijk wat voor schip dat 'extra platform' voor de nieuwe apparatuur exact is."

Marineschepen.nl
Ik vermoed een ingehuurd platform (FSC-S of andere werkboot) en anders misschien een MRAV of iets als de Fast Crew Supply Security 5009 / 4008 in lease vorm voor enkele jaren.
Een MRAV zoals hieronder afgebeeld in leasevorm zou interessant kunnen zijn voor de marine om vooruit te lopen op de vervanging van de 2 Snelliusen en/of Mercuur en op kosten gebied is het prima te regelen voor 3 a 4 jaar een boot te leasen & voor Damen interessant omdat Nederland dan optreed als launching customer wat de kans op export weer wat vergroot omdat het een ''proven design'' word ipv een bootje op papier.

MRAV


FCS-S 5009


FCS-S 4008