De marine van morgen

Gestart door Parera, 03/04/2018 | 12:38 uur

Flyguy

Jaja, daar komen de cross-overs. Afhankelijk van hoe ze het inrichten gaan we daar mogelijk wel spijt van krijgen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Uit de defensienota 2022

MATERIEEL EN ONDERSTEUNING
De marine vergroot de slagkracht onder andere
met de introductie van langeafstandsraketten voor
fregatten en onderzeeboten. De luchtverdedigingscapaciteit tegen ballistische en (supersone)
luchtdreigingen wordt uitgebreid en de slagkracht
van het Korps Mariniers wordt vergroot door de
introductie van moderne langeafstandsvuursteun,
tactische luchtverdedigingswapens en onbemande
systemen. In internationaal verband versterkt de
marine de capaciteiten in het ruimte- en cyberspacedomein. Tien hulpvaartuigen worden vervangen door acht nieuwe schepen. De amfibische
transportschepen en de vier patrouilleschepen
worden vervangen door één type schip, dat
geschikt is voor amfibische operaties, maritieme
patrouilletaken en noodhulp. Met extra budget
voor personeel en opleiding, instandhouding en
reserveonderdelen en inzetvoorraden en munitie
wordt de inzetbaarheid vergroot.

Lex

Citaat van: Flyguy op 31/05/2022 | 09:06 uur
Dat denk ik ook, want al die mooie plannen komen toch niet tot uitvoering I.v.m. p-tekort.
Alsof de P- tekorten enkel de KM betreffen.

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 31/05/2022 | 13:30 uur
Het lijkt er op de dat de tijd voor groot amfibisch optreden langzaam maar zeker een einde nadert, afgaande de geruchten machine denk ik dat een serie XO achtige schepen meer flexibiliteit en overlevingskansen bieden in een wereld die in toenemende mater te maken zal krijgen met hypersone dreigingen. (zie ook de stappen die het USMC aan het ondernemen is)

Een XO-achtig schip  kan tevens ingezet worden voor P activiteiten en als je ze uitrust met voldoende tandjes dan heb je meteen een OPV vervanger te pakken. (serie grote 6-8)

Een LHD, zoals wij die voor ogen hebben wordt daarmee ook overbodig, wel zie ik een rol voor 1 of 2 drone carriers waarbij de drones ingezet kunnen worden in alle domeinen aangevuld met wellicht een  (beperkte) aantal helikopters/VTOL vliegtuigen voor logistiek en aanvullende ASW capaciteiten,

Eddit:

Zomaar een suggestie voor 2040:

4 x FuAD
2-4 x ASWF
4 x SSk
6-8 x XO-achtig (als vervanging van 2 LPD's en 4 OPV's)
2 x drone carrier
1 x CSS
1 x JSS* de vervanger van het JSS is wat mij betreft weer een JSS
6 x MCM

Het is afwachten, ik verwacht niet dat er morgen al zo een duidelijk beeld naar buiten gebracht gaat worden. Ongetwijfeld zal er in grove lijnen een plan liggen maar dat is nog niet helemaal in gekleurd verwacht ik.

Met het oog op de discussie die eerder vandaag hier plaatsvond kwam ik een interessant artikel tegen in het KVMO magazine van maart dit jaar. Hier in bekijkt men de toekomstige invulling van het KMARNS en CZSK.

KVMO artikel (.pdf)

Een interessante zin uit het artikel is:

CitaatIn lijn met de FOE* en de toekomstvisie van de NAVO worden de Noord-Atlantische Oceaan - met name de noordflank met het Noordzeegebied en het Arctisch gebied - en de Baltische regio primaire focusgebieden voor CZSK.

*  Future Operating Environment

En een stuk over het op kleinere schaal inzetten van mariniers.

CitaatDe slagkracht van eenheden vanuit zee en van eenheden aan land zal verbeterd moeten worden. Met name de mogelijkheden op het niveau van de huidige raiding squadrons (compagniesniveau) om het initiatief naar zich toe te trekken en de overhand te nemen in de beïnvloedingsketen (in het Engels vaak kill chain genoemd) moet verbeterd te worden. Op die manier kan de tegenpartij op de juiste wijze verstoord worden in zijn handelen. Het verspreid optreden verbetert daarbij de overlevingskansen op het moderne slagveld en tegelijkertijd vergroot dat de invloedsfeer met een gelijk aantal eenheden. Een potentiële tegenstander wordt geconfronteerd met een groter aantal (kleinere) eenheden die stuk voor stuk een tactisch dilemma voor de tegenstander creëren. Naast kleiner, zullen de eenheden aan land ook mobieler zijn met een kleinere footprint ten opzichte van de huidige marinierseenheden. Deze verbeterde mobiliteit en kleinere footprint maken het tevens eenvoudiger eenheden aan land te zetten, waardoor het eenvoudiger is vanuit het ene domein in het andere te opereren. De huidige en toekomstige onbemande systemen zullen verder geïntegreerd worden in de bemande eenheden. In het Force Design van de Littoral Raiding Force is hernieuwde aandacht voor speciale eenheden en eenheden die deze SOF-eenheden gedurende een verscheidenheid aan operaties kunnen ondersteunen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#1803
Citaat van: Parera op 31/05/2022 | 12:15 uur
Als dat klopt dan verwacht ik dat vLPD2 en vOPV wel eens een gecombineerd project kan gaan worden. Een serie van 4 a 6 schepen. Daarnaast blijf ik vasthouden aan niet 1 grote LPD maar een LHD. Een schip dat met het oog op de toekomst veel flexibeler kan worden ingezet dan een LPD (met name op gebied van onbemande vliegtuigen / helikopters.

Het lijkt er op de dat de tijd voor groot amfibisch optreden langzaam maar zeker een einde nadert, afgaande de geruchten machine denk ik dat een serie XO achtige schepen meer flexibiliteit en overlevingskansen bieden in een wereld die in toenemende mater te maken zal krijgen met hypersone dreigingen. (zie ook de stappen die het USMC aan het ondernemen is)

Een XO-achtig schip  kan tevens ingezet worden voor P activiteiten en als je ze uitrust met voldoende tandjes dan heb je meteen een OPV vervanger te pakken. (serie grote 6-8)

Een LHD, zoals wij die voor ogen hebben wordt daarmee ook overbodig, wel zie ik een rol voor 1 of 2 drone carriers waarbij de drones ingezet kunnen worden in alle domeinen aangevuld met wellicht een  (beperkte) aantal helikopters/VTOL vliegtuigen voor logistiek en aanvullende ASW capaciteiten,

Eddit:

Zomaar een suggestie voor 2040:

4 x FuAD
2-4 x ASWF
4 x SSk
6-8 x XO-achtig (als vervanging van 2 LPD's en 4 OPV's)
2 x drone carrier
1 x CSS
1 x JSS* de vervanger van het JSS is wat mij betreft weer een JSS
6 x MCM

Harald

Citaat van: Parera op 31/05/2022 | 12:52 uur
De Skeldar is een heel interessant instap model voor de marine als UAV. We kunnen er mee leren omgaan en wat we er wel en ook wat we er niet mee kunnen.

Voor grotere VTOL UAV's denk ik meer aan een model zoals de Bell V-247, een zeer multifunctionele UAV voor maritieme inzet. En ook deze past op alles waar ook een Sea Hawk op geparkeerd kan worden. Voor inzet vanaf een LHD (of LPD) kun je ze maximaal inzetten bijvoorbeeld voor ISR, strike, escorte maar ook ASW taken. Voor dit laatste kan het systeem uitgerust worden met sonoboeien & torpedo's. Daarnaast kan het ook nog eens worden bij getankt vanuit de lucht als daar (bevriende) capaciteit aanwezig van is.

De recent gepresenteerde STOL variant van de MQ-9B is voor zo ver ik weet gebaseerd op de Mojave en die heeft ''maar'' een wingspan van 16m.

De Skeldar zie ik meer als "extra ogen" in de lucht

Die V-247 zou ik ook graag zien binnen de KM om voor diverse taken ingezet te worden. V-247 is een grotere rotor UAV met meer capaciteiten en draag/hijsvermogen. En daardoor idd voor ASW goed inzetbaar, maar ook als strike aanvalstaken tegen oppervlakteschepen en vuurondersteuning bij landingen.



Sparkplug

Citaat van: Thomasen op 31/05/2022 | 13:08 uur
Precies. En met 'dergelijke capaciteit' doel ik dan ook vooral op de payload, endurance, capaciteit. Maar gaat dan wel richting formaat Cavour denk ik om zoiets te dragen.

De grootte van een Colossus/Majestic-klasse schip zou al kunnen voldoen. De Cavour is qua grootte vergelijkbaar met de oude HMS Victorious (R38).
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Enforcer

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 30/05/2022 | 22:02 uur
Kunnen vast een thuishonk krijgen op VLB Leeuwarden.

Waarschijnlijk niet vanwege de geluidscontouren.

Sparkplug

Citaat van: Thomasen op 31/05/2022 | 12:48 uur
Met zo'n 20m wingspan heb je een aardig dek nodig. Maar systemen met dergelijke capaciteit moeten we wel in het achterhoofd houden, en m.i. op voorbereiden.

Als je een spanwijdte hebt van 20 m, dan wil je een hoekdek en geen recht dek.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

#1798
Citaat van: Thomasen op 31/05/2022 | 12:48 uur
Met zo'n 20m wingspan heb je een aardig dek nodig. Maar systemen met dergelijke capaciteit moeten we wel in het achterhoofd houden, en m.i. op voorbereiden.

Iets als een Scan Eagle moet ook vanaf een ASWF kunnen gaan opereren. Net als ooit elke kruiser een watervliegtuig mee had.

Die Skeldar gaan we denk ik meer van zien. De mijnendienst krijgt die dingen, en met alle vraagtekens die er binnen dat concept zijn, kijkt iedereen met aardig wat interesse naar die dingen.

De Skeldar is een heel interessant instap model voor de marine als UAV. We kunnen er mee leren omgaan en wat we er wel en ook wat we er niet mee kunnen.

Voor grotere VTOL UAV's denk ik meer aan een model zoals de Bell V-247, een zeer multifunctionele UAV voor maritieme inzet. En ook deze past op alles waar ook een Sea Hawk op geparkeerd kan worden. Voor inzet vanaf een LHD (of LPD) kun je ze maximaal inzetten bijvoorbeeld voor ISR, strike, escorte maar ook ASW taken. Voor dit laatste kan het systeem uitgerust worden met sonoboeien & torpedo's. Daarnaast kan het ook nog eens worden bij getankt vanuit de lucht als daar (bevriende) capaciteit aanwezig van is.

De recent gepresenteerde STOL variant van de MQ-9B is voor zo ver ik weet gebaseerd op de Mojave en die heeft ''maar'' een wingspan van 16m.

Parera

#1797
Citaat van: Harald op 31/05/2022 | 12:31 uur
Dat denk ik en hoop ik ook dat dat gaat gebeuren.

We gaan het zien, het zou helemaal geen verkeerd concept zijn.

Eventueel kunnen we het LPD2 wel volledig vervangen begin jaren 40 als het personeel op orde is en de rest van de vloot vernieuwd is door een 2e grote LPD/ LHD.

Citaat van: Harald op 31/05/2022 | 12:31 uur
Ja en nee,  ;) ..  ik zie meer in een ondersteunende functie voor de LPD/LHD in de vorm van ASW, dat zou voor mijn gevoel met beide type schepen wel kunnen. Alleen bij een LHD zou je een type UAV als een Reaper kunnen laten opstijgen en landen.
Bij een LPD ga je sneller kiezen voor rotor UAV
Bemande helicopters kunnen natuurlijk van beide type schepen ingezet worden.

+1

Daarom ben ik wel voorstander van een LHD, niet direct om er reapers op te zetten maar wel grotere UAV's dan bijvoorbeeld de scan eagle of Skeldar. Bijvoorbeeld de Bell V-247 als aanvulling op de NH90 (en haar vervanger). Deze past ook nog op fregatten als dat echt nodig is en is in staat om uitgerust met torpedo's en sonoboeien ASW taken uit te voeren.

Harald

Citaat van: Parera op 31/05/2022 | 12:15 uur
Als dat klopt dan verwacht ik dat vLPD2 en vOPV wel eens een gecombineerd project kan gaan worden. Een serie van 4 a 6 schepen.

Dat denk ik en hoop ik ook dat dat gaat gebeuren.

Citaat van: Parera op 31/05/2022 | 12:15 uur
Daarnaast blijf ik vasthouden aan niet 1 grote LPD maar een LHD. Een schip dat met het oog op de toekomst veel flexibeler kan worden ingezet dan een LPD (met name op gebied van onbemande vliegtuigen / helikopters.

Ja en nee,  ;) ..  ik zie meer in een ondersteunende functie voor de LPD/LHD in de vorm van ASW, dat zou voor mijn gevoel met beide type schepen wel kunnen. Alleen bij een LHD zou je een type UAV als een Reaper kunnen laten opstijgen en landen.
Bij een LPD ga je sneller kiezen voor rotor UAV
Bemande helicopters kunnen natuurlijk van beide type schepen ingezet worden.   

Parera

#1795
Citaat van: Harald op 31/05/2022 | 12:12 uur
Vergeet ook niet wat Flyguy al eerder schreef wat de "geluiden" zijn in de RumoresINTELL .... voor rook is vuur, denk ik altijd, dus een gedeelte zal waar zijn.

Misschien dat dan 1 LPD 1 op 1 vervangen wordt, maar een 2de LPD zal waarschijnlijk dan vervangen worden in een aantal (2) kleinere schepen. Voor mijn gevoel meer een Crossover XO-131 achtig met amfibische en transport capaciteit en uitgevoerd met bewapening.
Deze zouden ook prima in de West ingezet kunnen worden voor Nood- / Orkaanhulp.

Voor het grote werk / transport hou je dan 1x LPD en 1x JSS

Als dat klopt dan verwacht ik dat vLPD2 en vOPV wel eens een gecombineerd project kan gaan worden. Een serie van 4 a 6 schepen. Daarnaast blijf ik vasthouden aan niet 1 grote LPD maar een LHD. Een schip dat met het oog op de toekomst veel flexibeler kan worden ingezet dan een LPD (met name op gebied van onbemande vliegtuigen / helikopters.

Harald

Citaat van: Flyguy op 30/05/2022 | 13:06 uur
Het project vervanging LPD loopt volgens mij nog lang niet, maar van wat ik weet worden de vervangers van de LPDs juist kleiner. Grootschalig amfibisch optreden is iets waar we mee stoppen, kijk maar naar de nieuwe indeling van het korps en USMC. Raiden en SOC/SOF is de name of the game, geen amfibische BTG helaas. Verwacht wel dat ze o.a. weer 80mm mortieren terug gaan krijgen binnen een eigen vuursteun squadron per MCG, naast lointering munitions en recce drones etc. Daarvoor zijn ooit de combat support squadrons opgericht.

Vergeet ook niet wat Flyguy al eerder schreef wat de "geluiden" zijn in de RumoresINTELL .... voor rook is vuur, denk ik altijd, dus een gedeelte zal waar zijn.

Misschien dat dan 1 LPD 1 op 1 vervangen wordt, maar een 2de LPD zal waarschijnlijk dan vervangen worden in een aantal (2) kleinere schepen. Voor mijn gevoel meer een Crossover XO-131 achtig met amfibische en transport capaciteit en uitgevoerd met bewapening.
Deze zouden ook prima in de West ingezet kunnen worden voor Nood- / Orkaanhulp.

Voor het grote werk / transport hou je dan 1x LPD en 1x JSS 

Mourning

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 31/05/2022 | 11:33 uur
Vergeet FuAD niet, dat wordt, als het goed is, een serie van 4 zeer capabele schepen direct opvolgend ASWF.

Snap ik. Ik doelde meer op de komende paar jaar (denk aan tot ongeveer 2030). De FuAD's liggen v.w.b. bouw e.d. wat verder weg en dan heb ik het nog niet eens over mogelijke vertragingen gehad (iets wat ik als onontkoombaar beschouw omdat het naast een kostbaar en ingewikkeld project ook nog eens een multi-nationaal initiatief is).
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).