Hoe de PR van Defensie wel moet

Gestart door KapiteinRob, 20/09/2009 | 01:38 uur

Marc66

Ja en nee, laat ik het zo zeggen: het is erg, euh, dynamisch allemaal.

Misschien nog beter, zeker voor de kenners: het heeft de aandacht  ;)

Lex

Citaat van: Marc66 op 29/04/2012 | 19:31 uur
Dat is nu, of eigenlijk dat is wat men wil. Vooralsnog krijgt de toekomstige KPL nog les op niv. 4.
Is er niet reeds een WEB-3 opleiding gestart?

Marc66

Ik ben overigens van mening dat defensie zichzelf (ongewild) in het nieuws aan het zetten is. De media is wat dat betreft een (negatieve) goede PR voor defensie  :(

Marc66

Vroeger was altijd alles beter, en, suprise, dat gaat de huidige generatie over een jaar of 20-30 ook zeggen. De vlieger van praten over vroeger heeft geen zin want vroeger was alles beter, gaat niet op. De saamhorigheid was vroeger "beter"  omdat:
- er geen tv was
- er slechts een tv danwel film/video-distributie systeem was (iedereen keek op hetzelfde moment naar hetzelfde)
- er zeker geen internet was
- er geen laptops bestonden

Vroeger liep je ook heel vaak de wacht, nu niet meer, maar ik hoor (nog) niemand klagen dat dat leuk was oid. Vroeger is niet meer.

Onderofficier: klagen heeft geen nut! Structureel meedenken ipv oude koeien uit de sloot blijven halen, dwz zeuren, is niet structureel.

Als je zo negatief over defensie denkt, waarom ga je dan niet? Niemand zal je tegen houden! Overigens geldt dat voor iedereen die enkel negatief over defensie kan of wil praten, niemand zal je tegen houden wanneer je weg gaat, echt, niemand!

Lex

Citaat van: jurrien visser op 29/04/2012 | 20:18 uur
Ik weet niet hoe het nu is maar "vroeger" vond ik het geweldig (al kan je me niet meer enthousiast krijgen voor de FOST)
FOST was altijd lachen. Heb er 3 gedraaid in 8 maanden tijd.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: yelloow op 29/04/2012 | 20:09 uur
Tsja, ik weet natuurlijk niet hoe het vroeger was maar ik vind het echt heel erg mooi ! Eind mei mag ik weer ! Jippieeeee

Ik weet niet hoe het nu is maar "vroeger" vond ik het geweldig (al kan je me niet meer enthousiast krijgen voor de FOST)

yelloow

Citaat van: Kapitein Rob op 29/04/2012 | 19:56 uur
Yellow, ik ben admeur (die varen helaas weinig, in principe 3x) en mijn laatste boot bestaat uit scheermesjes en een brug bij het marinemuseum. Daarbij heb ik zeker als MATR een prachtige vaartjd gehad en ook als KPL was het niet verkeerd. Maar ik heb natuurlijk nog wel wat contacten/vrienden/collega's die recentelijk hebben gevaren en hoewel je het risico loopt dat "alles vroeger veel mooier was" wordt dat toch wel zo gezegd. De (zeker exotische) havens zijn minder, meer op zee, minder samenhorigheid, etc. Ik denk dat varen op zich nog steeds kan trekken, maar of je er nog van die prachtige verhalen voor de buhne over kan houden? Gros modo niet zo vaak meer. Denk ik.....

Tsja, ik weet natuurlijk niet hoe het vroeger was maar ik vind het echt heel erg mooi ! Eind mei mag ik weer ! Jippieeeee

onderofficier

#194
Citaat van: Marc66 op 29/04/2012 | 19:31 uur
Mond-tot-mond reclame blijft, denk ik, een goede PR. Ik denk dat wanneer je opa/oma een goed verhaal verteld uit WO-II je best wel wil luisteren, behalve als hij/zij het al honderd maal heeft verteld. Zo wil iedereen, denk ik, wanneer hij een show van het korps mariniers ziet ook wel marinier worden, maarja, hij/zij is te oud, vrouw, nog te jong etc.

Het is net als eten, zien eten is doen eten.

mond op mond reclame   en een show zien van de mariniers    is iets compleets anders

jouw mond op mond reclame zal totaal anders zijn dat de mijne............   maar jij luistert, denk ik, naar de generaal om positief over defensie en voert uit     als een "goed" militair    je gaat uit van een dienst opdracht?       :devil:

maar daar is al uitvoerig in gediscuseerd in dit  topic

weet je dat je me verbaast want je hebt aangegeven dat je dingen wilt horen  uit mensen met de kennis van de meeste zaken maar je mening blijft gewoon hetzelfde als in het begin..............  heeft het wel nut om met allerlei voorbeelden te komen dat het eea niet/anders is dan jij denkt/zegt? Ondanks bn je er blij mee bent dat mensen die er verstand van hebben reageren....................
............  maar vervolgens doe je er niets mee.       Krom.

Citaat van: Marc66 op 16/04/2012 | 21:39 uur
Onderofficier, de meeste kennis haal je bij de mensen die er verstand van hebben. , maar tot dusver ben ik heel blij met dat wat ik mag lezen van de mensen die er verstand van hebben.

Het valt me verder om op dat je weer eens niet verder in gaat op de gestelde vragen / opmerkingen
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

KapiteinRob

Citaat van: yelloow op 29/04/2012 | 19:45 uur
Citaat van: Kapitein Rob op 29/04/2012 | 12:24 uur
Goed idee, positief over je werk praten! Dus dan ben je momenteel snel uitgepraat of je gaat gewoon een partijtje staan liegen......

Over hoe mooi varen wel niet is ? Of is dat te lang geleden ?

Yellow, ik ben admeur (die varen helaas weinig, in principe 3x) en mijn laatste boot bestaat uit scheermesjes en een brug bij het marinemuseum. Daarbij heb ik zeker als MATR een prachtige vaartjd gehad en ook als KPL was het niet verkeerd. Maar ik heb natuurlijk nog wel wat contacten/vrienden/collega's die recentelijk hebben gevaren en hoewel je het risico loopt dat "alles vroeger veel mooier was" wordt dat toch wel zo gezegd. De (zeker exotische) havens zijn minder, meer op zee, minder samenhorigheid, etc. Ik denk dat varen op zich nog steeds kan trekken, maar of je er nog van die prachtige verhalen voor de buhne over kan houden? Gros modo niet zo vaak meer. Denk ik.....

yelloow

Citaat van: Kapitein Rob op 29/04/2012 | 12:24 uur
Goed idee, positief over je werk praten! Dus dan ben je momenteel snel uitgepraat of je gaat gewoon een partijtje staan liegen......

Over hoe mooi varen wel niet is ? Of is dat te lang geleden ?

Marc66

Dat is nu, of eigenlijk dat is wat men wil. Vooralsnog krijgt de toekomstige KPL nog les op niv. 4.

De toekomst is, of, beter, de hogere legerleiding wil dat de onderofficier korter naar school gaat en het liefst zo min mogelijk kan, zodat hij/zij bij een bevordering meer opleiding krijgt en niet, zoals nu nog opgeleid wordt tot de rang van adjudant.

Dus, basis en vooral zgn. generieke opleidingen en daarna, na een jaar of tie-vijftien weer naar school voor een mogelijke bevordering een een diploma op niv. 4.

Mond-tot-mond reclame blijft, denk ik, een goede PR. Ik denk dat wanneer je opa/oma een goed verhaal verteld uit WO-II je best wel wil luisteren, behalve als hij/zij het al honderd maal heeft verteld. Zo wil iedereen, denk ik, wanneer hij een show van het korps mariniers ziet ook wel marinier worden, maarja, hij/zij is te oud, vrouw, nog te jong etc.

Het is net als eten, zien eten is doen eten.

Lex

Citaat van: Marc66 op 29/04/2012 | 15:44 uur
Uit ervaring weet ik dat de gem. TD/WD-korporaal met een zgn. WEB-niveau 4 uiteindelijk naar de vloot gaat en in zijn tijd tot de rang van sergeant heel wat interessante opleidingen mag of moet volgen, opleidingen die ook butien de poort zeer gewaardeerd worden.
Ben je niet in de war met WEB-3?

onderofficier

Citaat van: Kapitein Rob op 29/04/2012 | 18:45 uur
We dwalen af......  ;)

Niet geheel want defensie maakt van deze sprookjes wel gebruik in haar PR   :devil:

Aangezien er nog steeds militairen zijn die in deze sprookjes geloven ..

het grappige misschien wel het erge is dat Marc66, vanaf http://www.zelfstandig-ondernemers.com/tips-voor-public-relations.html
de regeltjes neerzet hoe goede PR zou moeten zijn
Citaat van: Marc66 op 29/04/2012 | 15:11 uur
1) Publiceer kwalitatief goede en informatieve tekst op je website.
hebt, maak jezelf beschikbaar om het te uiten, inclusief presentaties geven, als een bron voor freelancers of door artikelen te schrijven.

Het creëren van positieve en effectieve PR kan je bedrijf goed helpen bij de verkoop, zichtbaarheid en vertrouwen in jouw producten. Gebruik deze Public Relations tips en creëer goede PR.

maar hij heeft het niet door dat defensie dit dus niet volgt................want hij gelooft dat defensie voor een goede basis zorgt voor "nagenoeg" elke militair  maar uit de postings blijkt dat het maar voor bepaalde caterogieën geldt.  
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

KapiteinRob

Citaat van: jurrien visser op 29/04/2012 | 18:27 uur
Ik kan me voorstellen dat ik een baan voor jou zie buiten defensie binnen het finnacieel- en/of office management.

Ik heb nieuws voor je; ik heb tien jaar geleden serieus buiten de poort gekeken op dat functiegebied. Resultaat nul.

We dwalen af......  ;)

onderofficier

Citaat van: Kapitein Rob op 29/04/2012 | 18:04 uur
Van een kok kan ik me nog voorstellen dat hij in de horeca iets kan gaan doen, maar ik hoor graag wat Marc66 denkt dat een schrijver voor elkaar kan krijgen met zijn bij defensie gevolgde opleidingen......

Inderdaad "iets"  maar Marc66 beweert dat ook de kok een hogere meerwaarde heeft als die bij defensie zijn opleidingen heeft gevolgt.
De koks die er nu werken, zeker bij de landmacht,  doen voornamelijk maaltijden opwarmen  niet alleen in het veld maar ook bij paresto (als daar nog een militaire kok rondloopt.....)    Ik zie de meerwaarde van z'n 'kok' niet in het bedrijfsleven  ook niet in een verzorgingstehuis waar bijna het zelfde systeem kunnen hebben.   Dan heeft die wel iets aan zijn opleiding bij defensie........

Misschien praat Marc66 alleen over de marine (en koksopleiding in België) maar daar ga ik niet van uit omdat hij het over defensie heeft. Natuurlijk is de marine ook defensie maar ik krijg de indruk van Marc66 dat die geen idee heeft hoe het bij de rest van defensie aan toe gaat. En dat hij vanuit zijn kleine wereldje (=aanname) reflecteerd op de rest van defensie. 

Maar ook een chauffeur (C(+E) D-rijbewijs) haalt iets waar die wat aan heeft maar ook geen meerwaarde.  Sterker nog betrokkene kan niet eens zijn/haar chauffeursdiploma halen (als zijnde defensie-cursus) omdat defensie daar van vrijgesteld is  dus een chauffeur moet dit zelf halen.   ATP, ADR  is wel mogelijk om te halen via defensie maar is niet weggelegt voor elke chauffeur.  En het kan nog zijn dat voor het ADR dat zij net zijn verlopen als men de dienst verlaat.  Van horen zeggen heb ik gehoord dat chauffeurs waarvan deze diploma's zijn verlopen zij niet op herhaling mogen indien zij nog korter dan 6 maanden voor defensie werken en dat men streng kijkt naar de datum waar op deze verloopt.  Dus een eerdere aanvraag voor herhaling kan wel maar geeft vaak geen resultaat.   Daar sta je dan als chauffeur  zonder chauffeursdiploma (en een verlopen ADR diploma)  Wat is de meerwaarde?
Een VIP chauffeur krijgt wel de opleiding VIPchauffeur.          Een meerwaarde?  Nee, een iets in/voor deze functie
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.