Oefeningen defensie breed, zoals Frisian Flag, ....

Gestart door Harald, 31/03/2017 | 08:33 uur

Sparkplug

Tegenaanval tijdens Trident Juncture op land bijna voltooid

Nieuwsbericht | 06-11-2018 | 12:27

De grote tegenaanval van de Nederlandse landmachtmilitairen tijdens Trident Juncture in Noorwegen eindigt vandaag. De afgelopen 3 dagen was het aan de militairen van 45 Pantserinfanteriebataljon met hun CV90-gevechtsvoertuigen, om samen met de Duitsers terrein terug te winnen, nadat, in het NAVO-scenario, een bondgenoot werd aangevallen.

De Fransen en Noren vertraagden de dagen ervoor de opmars van de vijand. Terwijl het Nederlandse bataljon in 3 dagen met zijn pantservoertuigen richting het noorden verplaatste om het gevecht over te nemen en de vijand terug te dringen. Een dergelijke operatie vergt veel (internationale) afstemming: 1 van de belangrijkste oefendoelen van Trident Juncture.

Verplaatsing
De verplaatsing naar het begin van de aanval besloeg zo'n 200 kilometer en ging met 100 voertuigen deels over de reguliere Noorse wegen en deels over moeilijker begaanbare smalle en soms gladde wegen. 112 Pantsergeniecompagnie versterkte samen met een Noorse bruglegger een brug op de route, zodat de zware bergingstanks en de Kodiak-doorbraaktank van Nederland hier overheen konden.

Terug
Ook de komende dagen zullen in het teken staan van verplaatsen. De militairen rijden met hun voertuigen terug naar het kamp in Rena, zo'n 150 kilometer boven Oslo. Hier verbleven zij ook de eerste 2 weken van de oefening. Die weken bestonden vooral uit trainingen in kleiner verband, zoals koudweertraining, Noorse rijles en schietoefeningen.
Vanaf het weekend start de grote logistieke verplaatsing terug naar Nederland. De militairen vliegen naar huis, hun voertuigen en materieel worden per boot en trein vervoerd.

VJTF
Per 1 januari 2019 staat 45 Pantserinfanteriebataljon, samen met ondersteunende eenheden, als 45 battlegroup paraat voor de Very High Readiness Joint Task Force (VJTF). Dit is de NAVO-flitsmacht die uitrukt als NAVO-grondgebied wordt aangevallen. Nederland vormt een jaar lang samen met de Noren en de Duitsers de landbrigade van de VJTF.

https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2018/11/06/tegenaanval-tijdens-trident-juncture-op-land-bijna-voltooid
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Lex

NAVO-commandant: 'Professionaliteit Nederlandse troepen ongeëvenaard'

Nieuwsbericht | 05-11-2018 | 16:45

"De professionaliteit van de Nederlandse eenheden is ongeëvenaard." Dat zei commandant van de NAVO-oefening Trident Juncture admiraal James Foggo vandaag. Hij bezocht het Zr. Ms. Johan de Witt en sprak op het vlaggenschip met Nederlandse eenheden die momenteel deelnemen aan de grootste NAVO-oefening sinds de Koude Oorlog.

Foggo reisde per helikopter en landingsvaartuig naar de Johan de Witt waar de bemanning van het schip hem welkom heette. Commandant van de amfibische taakgroep commandeur Hulsker gaf een presentatie over de Nederlandse eenheden en leidde Foggo rond door het schip. Op de brug sprak de admiraal met het personeel en bedankte hij de bemanning via de scheepsomroep voor hun inzet.

Foggo is zeer te spreken over de Nederlands inzet tijdens de oefening. "Op de DV-day waren de schepen Johan de Witt en Karel Doorman het middelpunt van de amfibische landing en hebben we de professionaliteit van zowel de Nederlandse mariniers als marinemensen kunnen zien."

Generale repetitie
Nederland leidt in 2020 de amfibische taakgroep van de NATO Response Force, de snelle reactiemacht van de NAVO. Dat betekent dat als de NAVO in het jaar 2020 besluit tot inzet van deze amfibische taakgroep, Nederland een internationale amfibische alliantie leidt. Hieraan dragen dan verschillende landen bij met eenheden en schepen. Landmachteenheden vormen volgend jaar al de snelle reactiemacht. Trident Juncture is hun generale repetitie.

Mindef

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Huzaar1

Citaat van: Parera op 03/11/2018 | 23:16 uur
Maar huzaar is een getrokken / CH-47 under-sling 155 mm wel een optie dan? Vraag voor LMB en KMARNS.
Voor het KMARNS ben ik ook groot voorstander van het uitrusten van alle nieuwe fregatten met een 127 mm kanon met vulcano geleide munitie.
Leonardo heeft plannen om uit te groeien met Vulcano van de huidige 60 km naar 80 km en vervolgens naar 100 km.

Wat moet LMB in hemelsnaam met getrokken 155mm's gaan doen? Ik heb net uitgelegd dat dat niet handig is, we zijn geen Amerikanen, onze schaal van offensief is een stuk beperkter. Nogmaals, heb je deze zooi in een MOB complex kun je een eenheid er wat meer vuurkracht mee geven, maar het is echt niet zo heel erg handig in een modern conflict. Te traag, te duur, te veel Personeel, te kwetsbaar en heel even eerlijk is 105mm nu niet bepaald indrukwekkend staal. De norm ligt op een derde van formaat daar bovenop.

Mortieren zijn de way to go, vooral opleiden en trainen en vuurkracht voor minimale middelen is erg welkom, dat past in het optreden, 155's echt totaal niet. LMB heeft de AH-64 daarvoor.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

#110
Citaat van: Huzaar1 op 03/11/2018 | 17:04 uur
De nieuwe multi missie radar van Thales niet. Het is echt iets voor in een MOB complex of een museum.  En bereik is leuk maar de ellende die meegesjouwd wordt, het veel te grote apparaat dat er tegenoverstaat met ook nog eens grote afmetingen van relatief zware munitie maken het apparaat zo luchtmobiel als een bankkluis. Mortieren zijn voor luchtmobiele eenheden een stuk interessanter. Het bereik van de 105 getrokken t.o.v moderne NAVO 155mm is ook erg slecht. Het staat leuk en is handig voor FOB bescherming in afganistan.

In een modern conflict is al deze bemanning ten dode opgeschreven. Je hebt het niet alleen met radars te doen, die deze dingen met gemak vinden. Maar drones.

Ik was bij een paar oefeningen van de NRF, NATO artiklery batallion onder kol. Van Ockenburg . Belgen zaten daar ook ondergeklikt.

Maar huzaar is een getrokken / CH-47 under-sling 155 mm wel een optie dan? Vraag voor LMB en KMARNS.
Voor het KMARNS ben ik ook groot voorstander van het uitrusten van alle nieuwe fregatten met een 127 mm kanon met vulcano geleide munitie.
Leonardo heeft plannen om uit te groeien met Vulcano van de huidige 60 km naar 80 km en vervolgens naar 100 km.

Stoonbrace

Citaat van: Huzaar1 op 03/11/2018 | 17:10 uur
Dat is echt niet zo helaas. De mortier is in enkele minuten operationeel gereed. In 15 minuten liggen dergelijke batterijen als de 105 getrokken in Oekraine in puin. Daarnaast is de afdruk van een dergelijke eenheid zo groot dat je het aflegt zodra je uitgevouwt of ingevouwd bent. Daarnaast heeft Russische art een heel wat groter bereik en met name is de bediening van dexe getrokken stukken met MLRS en scherven van C-bat vuur de sjaak.

Dit was een concessie welke dertig jaar geleden nog door de beugel kon en verkocht kon worden aan de militair. Nu niet meer..tenzij.

Maar nut is er en waarde ook. Maar eerlijk.. die is beperkt. Ik denk dat het ook niet lang duurt voordat Belgie deze vervangt.

Procedure voor ingebruikstelling is grotendeels identiek voor 120mm mortier en 105mm. Het is echt niet landen en knallen met een mortier, procedures inzake callibreren en contact met het Fire Direction Center zijn identiek. De lichte stukken blijven volgens Strategische Visie in gebruik, naast mobiele 155mm artillerie.

A.J.

Citaat van: Ace1 op 03/11/2018 | 19:01 uur
Dat de artillerie in de Oekraïne in puin werd geschoten had te maken met een Russische app die de Oekraïners wilde gebruiken door gps gegevens van het doel in te voeren rekende de app de afstand uit . Alleen hadden de Oekraïners niet door dat ze door gebruik van de app dat hun positie daardoor prijsgaven aan Russen en hebben daar gebruik van gemaakt.

Dat deed ook leuk mee maar dat was natuurlijk maar tijdelijk. Ik heb een lezing in Amersfoort gehad van een Oekrainse kolonel op het moment dat er door de artillerie gevuurd wordt moeten ze uiterlijk 3 minuten na het eerste schot weg zijn anders hebben ze counter battery fire op hun dak. En nee niet door een appje maar gewoon door radar waarneming van de Russen.

Ace1

Citaat van: Huzaar1 op 03/11/2018 | 17:10 uur
Dat is echt niet zo helaas. De mortier is in enkele minuten operationeel gereed. In 15 minuten liggen dergelijke batterijen als de 105 getrokken in Oekraine in puin. Daarnaast is de afdruk van een dergelijke eenheid zo groot dat je het aflegt zodra je uitgevouwt of ingevouwd bent. Daarnaast heeft Russische art een heel wat groter bereik en met name is de bediening van dexe getrokken stukken met MLRS en scherven van C-bat vuur de sjaak.

Dit was een concessie welke dertig jaar geleden nog door de beugel kon en verkocht kon worden aan de militair. Nu niet meer..tenzij.

Maar nut is er en waarde ook. Maar eerlijk.. die is beperkt. Ik denk dat het ook niet lang duurt voordat Belgie deze vervangt.

Dat de artillerie in de Oekraïne in puin werd geschoten had te maken met een Russische app die de Oekraïners wilde gebruiken door gps gegevens van het doel in te voeren rekende de app de afstand uit . Alleen hadden de Oekraïners niet door dat ze door gebruik van de app dat hun positie daardoor prijsgaven aan Russen en deze hebben daar gebruik van gemaakt.

Huzaar1

Citaat van: Stoonbrace op 03/11/2018 | 11:33 uur
De stukken zijn trouwens na een klein kwartiertje inzetbaar. Van onder de heli naar knallen. Op dat vlak is het verschil met een 120mm mortier echt miniem.
Daarnaast is een mortier ook nog eens minder precies. Ik zeg: waarom kiezen als je ze allebei naast elkaar kan gebruiken?

Dat is echt niet zo helaas. De mortier is in enkele minuten operationeel gereed. In 15 minuten liggen dergelijke batterijen als de 105 getrokken in Oekraine in puin. Daarnaast is de afdruk van een dergelijke eenheid zo groot dat je het aflegt zodra je uitgevouwt of ingevouwd bent. Daarnaast heeft Russische art een heel wat groter bereik en met name is de bediening van dexe getrokken stukken met MLRS en scherven van C-bat vuur de sjaak.

Dit was een concessie welke dertig jaar geleden nog door de beugel kon en verkocht kon worden aan de militair. Nu niet meer..tenzij.

Maar nut is er en waarde ook. Maar eerlijk.. die is beperkt. Ik denk dat het ook niet lang duurt voordat Belgie deze vervangt.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

Citaat van: Sparkplug op 03/11/2018 | 09:47 uur
Houwitsers en mortieren hebben elk voor- en nadelen. En KMARNS van de UK-NL Amphibious Force kunnen bij beschikbaarheid steun krijgen van Britse 105mm houwitsers (onderdeel 3 Commando Brigade).

Mariniers is een ander verhaal. Andere wijze opereren. Hebben een front en een begin en een einde met een intacte lijn  van bevoorrading. Combat sup en combat serv. sup  Luchtmobiel ontbeert dat allemaal. Andere operationele voorwaarden.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

Citaat van: Stoonbrace op 03/11/2018 | 09:11 uur
Ik zie toch een duidelijk voordeel in bereik (x4). Dat en tijdens de opwerkoefening voor VJTF-19 bleken de counter battery radars moeite te hebben met onze 105mm stukken.

De nieuwe multi missie radar van Thales niet. Het is echt iets voor in een MOB complex of een museum.  En bereik is leuk maar de ellende die meegesjouwd wordt, het veel te grote apparaat dat er tegenoverstaat met ook nog eens grote afmetingen van relatief zware munitie maken het apparaat zo luchtmobiel als een bankkluis. Mortieren zijn voor luchtmobiele eenheden een stuk interessanter. Het bereik van de 105 getrokken t.o.v moderne NAVO 155mm is ook erg slecht. Het staat leuk en is handig voor FOB bescherming in afganistan.

In een modern conflict is al deze bemanning ten dode opgeschreven. Je hebt het niet alleen met radars te doen, die deze dingen met gemak vinden. Maar drones.

Ik was bij een paar oefeningen van de NRF, NATO artiklery batallion onder kol. Van Ockenburg . Belgen zaten daar ook ondergeklikt.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Stoonbrace

Citaat van: Sparkplug op 03/11/2018 | 12:04 uur
Het is maar net wat je onder precisie verstaat. In heuvelachtig terrein op korte afstand is een mortier beter dan een houwitser. Inderdaad mooi als je beide zou kunnen combineren. Lukt dat niet, dan maar met dat wat je hebt.

Vraag is of je in dat geval niet meer bent met 81mm mortieren.

Sparkplug

Citaat van: Stoonbrace op 03/11/2018 | 11:33 uur
Daarnaast is een mortier ook nog eens minder precies. Ik zeg: waarom kiezen als je ze allebei naast elkaar kan gebruiken?

Het is maar net wat je onder precisie verstaat. In heuvelachtig terrein op korte afstand is een mortier beter dan een houwitser. Inderdaad mooi als je beide zou kunnen combineren. Lukt dat niet, dan maar met dat wat je hebt.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

Citaat van: Sparkplug op 03/11/2018 | 09:47 uur
Houwitsers en mortieren hebben elk voor- en nadelen. En KMARNS van de UK-NL Amphibious Force kunnen bij beschikbaarheid steun krijgen van Britse 105mm houwitsers (onderdeel 3 Commando Brigade).

Daarmee zou dit voor het KMARNS dus wel mogelijk passen binnen de operatie style zoals ze die hebben want als ook de UK marines ze gebruiken kan dat ook in ons model dat gevormd is naar het Britse model.

Citaat van: Stoonbrace op 03/11/2018 | 09:57 uur
19.5km. 20 als de wind goed zit.
Dat is aanzienlijk meer dan de 120 mm mortier met wat ik vind zo'n 8 km met normale munitie en 12-13 km met raket aangedreven munitie.
Ik ging uit van 155 mm in heli-mobiele / gesleepte artillerie omdat Nederland geen 105 mm meer gebruikt en het naar mijn idee een verouderd kaliber is zonder dat hiervoor veel geleide munitie voor beschikbaar is wat er voor 155 mm wel is.

Ik zie ook dat de VS plannen heeft om hun 105 en 155's door 1 nieuw licht gewicht kanon willen vervangen met het 155 mm kaliber [bron]

Op basis van het idee dat 105 mm ''out dated'' is heb ik gekeken naar de opties met 155 mm en air-tranportable en die zijn er niet veel:
- M777,  24 km bereik en 40 km met excaliber, past onder onze Chinooks zoals ook de US dit regelmatig doet in die vorm geschikt voor 11 LMB, en towed via LCU voor KMARNS.
- WLWH Pegasus, 19 km bereik, ontwikkeld door Singapore ook deze is ontwikkeld voor transport onder een Chinook.

Zou 105 mm wel beschikbaar zijn in modernere (geleide) munitie dan is dat in mijn ogen ook het overwegen waard want daar zijn ook meerdere opties beschikbaar.

Stoonbrace

#100
De stukken zijn trouwens na een klein kwartiertje inzetbaar. Van onder de heli naar knallen. Op dat vlak is het verschil met een 120mm mortier echt miniem.
Daarnaast is een mortier ook nog eens minder precies. Ik zeg: waarom kiezen als je ze allebei naast elkaar kan gebruiken?