Osama Bin Laden gedood

Gestart door KapiteinRob, 02/05/2011 | 05:11 uur

Elzenga


Elzenga

vr 06 mei 2011, 16:25
Amerikaan Awlaki troef van al-Qaeda
RIJSWIJK -  Uitgerekend een geboren Amerikaan kan opvolger worden van Osama bin Laden, staatsvijand nummer één van de Verenigde Staten. Anwar al-Awlaki (40) leidt de al-Qaedatak in Jemen en Saudi-Arabië, de vaderlanden van Bin Laden. Hij zou onder meer verantwoordelijk zijn voor de mislukte aanslag in Detroit op 25 december 2009.

Anwar al-Awlaki

De kerfstok van Awlaki is nog niet zo indrukwekkend als die van de tweede man binnen al-Qaeda, Ayman al-Zawahiri. Awlaki is echter zeer populair bij radicale moslimjongeren in het Westen. De Verenigde Staten zien zijn al-Qaeda-afdeling momenteel als grootste gevaar. De Amerikaanse president Barack Obama heeft vorig jaar zelfs toestemming gegeven aan de inlichtingendienst CIA om Awlaki te doden.

Awlaki is op 22 april 1971 geboren in Las Cruces in de Amerikaanse staat New Mexico, waar zijn vader landbouweconomie studeerde. Zijn Jemenitische ouders besloten echter op zijn zevende terug te keren naar Jemen. Zijn vader zou daar uiteindelijk minister van Landbouw worden. Nadat Awlaki in zijn tienerjaren de islam had bestudeerd, keerde hij terug naar de Verenigde Staten om daar bouwkunde te studeren aan de Universiteit van Colorado.

Veel zou Awlaki niet doen met zijn studie. In 1994 ging hij aan de slag als imam. Drie vliegtuigkapers van de terreuraanslagen van 11 september 2001 woonden zijn preken bij. Vanaf dat moment werd hij strikt in de gaten gehouden door de Amerikaanse overheid. Die kon echter geen direct bewijs vinden voor de betrokkenheid van Awlaki bij de aanslagen.

Een jaar na '9/11' emigreerde Awlaki naar het Verenigd Koninkrijk, waar hij een grote jongerenaanhang verwierf door zijn omstreden retoriek. Door gebrek aan geld keerde hij in 2004 echter terug naar Jemen. Daar werd hij docent aan de al-Iman Universiteit in de hoofdstad Sanaa. Hij gaf les aan veel al-Qaedamilitanten, onder wie Umar Farouk Abdulmutallab. Die was verantwoordelijk voor de mislukte aanslag in Detroit in 2009.

Awlaki had e-mailcontact met majoor Nidal Malik Hasan, die in oktober 2009 dertien mensen doodschoot op een legerbasis in Texas. De legerpsychiater Hasan, die zou zijn gepest door collega's, had regelmatig religieus advies gekregen van Awlaki. De Amerikaanse overheid vermoedt dat de imam de psychiater aanzette tot de moordpartij. Awlaki lijkt ook verantwoordelijk voor de bompakketten die in oktober vorig jaar waren onderschept op weg naar de Verenigde Staten.

Vanuit zijn schuilplaats in de bergen van Jemen roept Awlaki zijn volgelingen tegenwoordig op om Amerikanen te vermoorden. Zijn charisma en moderne benadering via internet maken hem zeer populair bij volgelingen. Awlaki kan daarom verkozen worden boven de andere 'kroonprins' Zawahiri.
http://www.telegraaf.nl/buitenland/9714678/__Awlaki_troef_al-Qaeda__.html?p=12,2

Tanker

Citaat van: onderofficier op 06/05/2011 | 21:32 uur
Citaat van: nrc.nl op 06/05/2011 | 21:29 uur
Verder zouden ze beschikken over giftanden van titanium à tweeduizend dollar per stuk

Dan hopen dat ze in de verwarring niet een eigen teamlid bijten, mocht dat wel gebeuren dan kom je niet om door friendly fire maar door friendly bite

Lijkt mij inderdaad een beetje overdreven.....giftanden pfffff.
Ik heb een keer een rel meegemaakt bij een voetbalwedstrijd waar de Duitse herder in de chaos zijn baasje te lijf ging.

Wel heb ik een keer een documentaire gezien over politiehonden, waar bij de hond een kroon in zijn bek had omdat zijn tand was afgebroken.
Maar giftanden lijkt mij bullshit.......

Elzenga

Citaat van: Nikehercules op 06/05/2011 | 19:47 uur
Citaat van: Sine Pari op 06/05/2011 | 19:24 uur
Ken de beste man niet
Het is de directeur van het The Hague Centre for Strategic Studies, onder meer ontstaan uit het vroegere Clingendael.
Nu niet echt een instituut van fantasten. 
en was geloof ik directeur op MinDef van de afdeling die de nieuwe defensiestrategie na de val van de Muur opstelde en vorm gaf...

onderofficier

Citaat van: nrc.nl op 06/05/2011 | 21:29 uur
Verder zouden ze beschikken over giftanden van titanium à tweeduizend dollar per stuk

Dan hopen dat ze in de verwarring niet een eigen teamlid bijten, mocht dat wel gebeuren dan kom je niet om door friendly fire maar door friendly bite
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Elzenga

#119
Citaat van: Kapitein Rob op 06/05/2011 | 14:58 uur
Citaat van: Nikehercules op 06/05/2011 | 14:41 uur
Ik heb Rob de Wijk aardig hoog zitten en heb geen idee waarom hij dit bij elkaar zou liegen

Ik heb geen idee waarom hij e.e.a. nu wel gaat roepen. Inderdaad: interessant doen.
Ik denk dat hij een schouderklopje wil of bodyguards...want ik zou het als AQ wel weten nu..wie ik even op de pijnbank wil leggen...met schijnbaar/mogelijk zeer geheime informatie. Als het al waar is vind ik het dus niet bijster slim om dat bekend te maken.

Elzenga

6 mei 2011, 08:45
De hond die hielp Bin Laden te doden

door Pim van den Dool

Onder de tachtig leden van het team dat afgelopen zondag Osama bin Laden wist uit te schakelen was één heel bijzonder lid: een hond. In de Amerikaanse media wordt druk over de viervoeter, die uiteraard anoniem moet blijven, gespeculeerd.

The New York Times berichtte woensdag voor het eerste over "misschien wel de dapperste hond van het land". Militaire bronnen vertelden de krant dat de hond vermoedelijk een Duitse of Belgische herdershond is. Hij zou samen met een lid van de Navy SEAL uit één van de helikopters zijn gestormd.

Wat deed de onbekende hond tijdens de operatie? Dat is natuurlijk niet precies duidelijk, maar volgens The Atlantic kunnen honden die bij deze acties worden ingezet bommen en vijandelijke troepen al op anderhalve kilometer afstand ruiken. Verder zouden ze beschikken over giftanden van titanium à tweeduizend dollar per stuk, kogelvrije vesten dragen die tegen rondvliegend puin bestand zijn en getraind zijn om zuurstofmaskers te dragen.

David Petraeus zei vorig jaar over de inzet van honden al dat "de mogelijkheden die zij aan de strijd toevoegen niet geëvenaard kunnen worden door mensen of machines". Hij riep het leger dan ook op vaker gebruik te maken van speurhonden. Aan die oproep lijkt te zijn voldaan.
http://www.nrc.nl/nieuws/2011/05/06/de-hond-die-hielp-bin-laden-te-doden/

Elzenga

'Spionnen hielden huis Bin Laden maandenlang nauwgezet in de gaten'
ANP − 06/05/11, 06:23

Spionnen van de Amerikaanse inlichtingendienst CIA hielden terroristenleider Osama bin Laden voor zijn dood in de gaten vanuit een geheim adres in de Pakistaanse stad Abbottabad. Dat schrijft de krant The Washington Post vrijdag op basis van uitlatingen van Amerikaanse functionarissen.
Een klein team hield alle bewegingen van de leider van terreurnetwerk Al Qaida maandenlang in de gaten, voorafgaand aan de inval in de woning van afgelopen zondag. Amerikaanse elitetroepen brachten Bin Laden toen om het leven. Ook een aantal andere aanwezigen in het huis werden gedood.

De spionnen moesten bijhouden wie er regelmatig in de woning waren, hoe het dagelijks leven van Bin Laden eruit zag en waar de bewoners over spraken. Na de dood van Bin Laden hebben de spionnen hun geheime adres verlaten.
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/5784/de-dood-van-Osama-Bin-laden/article/detail/1977676/2011/05/06/Spionnen-hielden-huis-Bin-Laden-maandenlang-nauwgezet-in-de-gaten.dhtml

Ik dacht hier eergisteren al aan toen ik de foto's van de omgeving van het pand zag in de loop der jaren....kwamen steeds meer huizen bij..o.a. aan de overkant van de woning waar OBL verbleef...zou me niets verbazen als 1 daarvan door de Amerikanen daar werd gebouwd.

Sine Pari

Citaat van: Nikehercules op 06/05/2011 | 19:47 uur
Citaat van: Sine Pari op 06/05/2011 | 19:24 uur
Ken de beste man niet

Het is de directeur van het The Hague Centre for Strategic Studies, onder meer ontstaan uit het vroegere Clingendael.
Nu niet echt een instituut van fantasten. 
Hier bedoelde ik dus mee dat ik de man niet persoonlijk ken, weet ook wel wat hij doet.
DULCE BELLUM INEXPERTIS
You have never lived until you have almost died. For those who have fought for it, life has a special flavor the protected will never know.

Nikehercules

Citaat van: Sine Pari op 06/05/2011 | 19:24 uur
Ken de beste man niet

Het is de directeur van het The Hague Centre for Strategic Studies, onder meer ontstaan uit het vroegere Clingendael.
Nu niet echt een instituut van fantasten. 

A.J.

Citaat van: dudge op 06/05/2011 | 15:24 uur
Soms vindt je jezelf opeens in een ruimte waar dingen worden besproken waarvan je je afvraagt of het wel de bedoeling is dat je dat hoort. Verkeerde vergadering ingelopen, te lang blijven zitten, kan van alles zijn.

En jij denkt dat dat soort besprekingen de zoete inval zijn ofzo?

Sine Pari

Ken de beste man niet, maar wel het hoe en wie rond operaties als deze, en zet er dan ook zo mijn vraagtekens bij. Ook valt me op dat in een eerder radio interview (BNR Mei 2, 2011, 16:31) waar de planning ter sprake komt hij er met geen woord over rept.
DULCE BELLUM INEXPERTIS
You have never lived until you have almost died. For those who have fought for it, life has a special flavor the protected will never know.

Nikehercules

Citaat van: Kapitein Rob op 06/05/2011 | 15:14 uur
Dat-ie aan geheimhouding gebonden was, snap ik. Ik snap echter de winst niet om nu e.e.a. alsnog in het openbaar te gaan roepen. Wat is de toegevoegde waarde hiervan? Uiteindelijk zou het de kans dat-ie een volgende keer aan mag schuiven m.i. toch kleiner kunnen maken.
Dat is dus ook wat ik dacht.
Maar ervan uitgaande dat de beste man niet helemaal achterlijk is lijkt het mij dat e.e.a. zorgvuldig in overweging is genomen alvorens het openbaar te maken.

Citaat van: dudge op 06/05/2011 | 15:24 uur
Soms vindt je jezelf opeens in een ruimte waar dingen worden besproken waarvan je je afvraagt of het wel de bedoeling is dat je dat hoort. Verkeerde vergadering ingelopen, te lang blijven zitten, kan van alles zijn.
Zou kunnen, maar ik vind het nogal informatie voor een ''foutje''.

KapiteinRob

Dat-ie aan geheimhouding gebonden was, snap ik. Ik snap echter de winst niet om nu e.e.a. alsnog in het openbaar te gaan roepen. Wat is de toegevoegde waarde hiervan? Uiteindelijk zou het de kans dat-ie een volgende keer aan mag schuiven m.i. toch kleiner kunnen maken.

Mourning

Citaat van: Kapitein Rob op 06/05/2011 | 14:58 uur
Citaat van: Nikehercules op 06/05/2011 | 14:41 uur
Ik heb Rob de Wijk aardig hoog zitten en heb geen idee waarom hij dit bij elkaar zou liegen

Ik heb geen idee waarom hij e.e.a. nu wel gaat roepen. Inderdaad: interessant doen.

Omdat hij aan geheimhouding was gebonden. Ik zou niet weten waarom hij uit zijn nek zou kletsen zo ken ik de man, die ook ik hoog heb, niet.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).