Experts: 'nine/eleven' dreigt ook op zee

Gestart door Lex, 08/06/2012 | 14:44 uur

onderofficier



Citaat van: jurrien visser op 08/06/2012 | 18:29 uur
Met een LNG tanker kun je in een havengebied vast een "klein"probleem veroorzaken, darnaast zie ik een clubje als Al Qaida één of twee super tankers kapen, ze kunnen immers momenteel ervaring genoeg opdoen.

Met een 300.000 ton+ volbeladen olie tanker kan je een behoorlijk chaos creëeren.

Om chaos te veroorzaken in een haven heb je geen tanker nodig..................

Als een tanker gekaapt wordt om naar een haven te varen om daar chaos te veroorzaken is "men"  niet slim bezig want om chaos te veroorzaken in een haven heb je namelijk geen tanker (300.000 ton+) nodig.................er ligt genoeg om gebruik van te maken.


Een tanker die ergens op zee gekaapt wordt is makkelijker uit te schakelen dan een vliegtuig.   Daarnaast hoeft men die tanker niet eens uit te schakelen in eerste instantie.  Die kan door bijv. het Unit Interventie Mariniers (UIM) worden heroverd.   
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Poleme op 08/06/2012 | 18:15 uur
Deze dreiging wordt al sinds 9 - 11 onderkend, ook in Nederland.  En er zijn naar aanleiding van deze dreiging vele maatregelen genomen die grotendeels niet in het publiieke domein bekend zijn.
Ik denk zelfs dat goed uitgevoerde aanslagen op schepen of havens een (aanzienlijk) groter effect kunnen hebben dan 9-11.

Met een LNG tanker kun je in een havengebied vast een "klein"probleem veroorzaken, darnaast zie ik een clubje als Al Qaida één of twee super tankers kapen, ze kunnen immers momenteel ervaring genoeg opdoen.

Met een 300.000 ton+ volbeladen olie tanker kan je een behoorlijk chaos creëeren.

Poleme

Deze dreiging wordt al sinds 9 - 11 onderkend, ook in Nederland.  En er zijn naar aanleiding van deze dreiging vele maatregelen genomen die grotendeels niet in het publiieke domein bekend zijn.
Ik denk zelfs dat goed uitgevoerde aanslagen op schepen of havens een (aanzienlijk) groter effect kunnen hebben dan 9-11.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Lex

Deskundigen van de marine waarschuwen voor aanslagen op zeeschepen en havens die evenveel effecten kunnen hebben als de aanslagen in New York van een decennium geleden.

In het Canadese Halifax kwamen de afgelopen week zo'n 250 nautische experts van marines, organisaties en onderzoekers uit een aantal landen gedurende drie dagen bijeen om over de veiligheid op zee te overleggen.
Volgens de Duitse kapitein ter zee Lutz Panknier, die het congres bijwoonde, wordt de dreiging  van terrorisme op zee nog zwaar onderschat. "Een 11 september op zee is mogelijk", zei Panknier na afloop van de conferentie tegen ons Duitse zusterblad Deutsche Verkehrs Zeitung.

Hij wees op het nog groeiende belang van de scheepvaart voor de mondiale economie. Immers, 90% van de wereldhandel wordt overzee vervoerd en ook voor onze energievoorziening zijn we voor een groot deel van de scheepvaart afhankelijk. Dat zal alleen nog maar toenemen naarmate de opkomende economieën blijven groeien.

Tijdens de conferentie werd onder meer het gevaar gesignaleerd dat terroristen havens met mijnen ontoegankelijk kunnen maken. Dat is volgens kapitein Panknier een grotere bedreiging dan de piraterij voor de kusten van Afrika. Volgens hem is de internationale samenwerking bij de terrorismebestrijding overigens zo goed dat we in staat moeten zijn om aanslagen te voorkomen.

Nieuwsblad Transport,
08 juni 2012