Britse straaljagers crashen in Noordzee

Gestart door onderofficier, 03/07/2012 | 17:12 uur

Lex

Tornado jet crash: Wreckage located on seabed

The wrecks of two Tornados that crashed on Tuesday, leading to the loss of three airmen, have been located on the seabed of the Moray Firth.
Survey vessel Ocean Star, which is at the scene with another boat Smit Yare, has taken imagery of the wreckage.
The Ministry of Defence (MoD) said minehunter HMS Cattistock was also being sent to the crash site.
The MoD added that recovery work would not take place until next week once a salvage vessel was on scene.
HMS Cattistock will take further images of the crash site, a spokesman said.
The names of three airmen who died after their Tornados GR4 jets crashed in the Moray Firth were released on Thursday.
Bangor-born Flt Lt Hywel Poole, 28, died in hospital after being airlifted from the scene.
The bodies of Sqn Ldr Samuel Bailey, 36, from Nottingham, and Flt Lt Adam Sanders, 27, who grew up in Lancashire, have still to be recovered.
The sole survivor of the incident, who has not yet been named, is in a serious but stable condition in hospital.
The MoD said it could not give any further details on his condition.
The planes from 15 (Reserve) Sqn at RAF Lossiemouth, in Moray, crashed into the sea south off Wick, in Caithness, during a training flight on Tuesday afternoon.

BBC News,
6 July 2012 10:01 GMT

Lex

Zoeken naar Britse vliegers opgegeven

LONDEN - Naar twee Britse vliegers die worden vermist sinds een botsing van gevechtsvliegtuigen dinsdag boven de Noordzee wordt niet meer gezocht.

Dit maakte de Britse luchtmacht woensdag bekend. De twee moeten zijn omgekomen bij de botsing tussen twee gevechtsvliegtuigen van het type Tornado GR4 van de luchtmachtbasis Lossiemouth in het noordoosten van Schotland.

Twee andere bemanningsleden van de tweezitter-jets konden worden gered en naar een ziekenhuis gebracht, maar een van hen is aan zijn verwondingen bezweken.

De enige overlevende is zwaargewond maar zijn toestand is stabiel, berichtte de BBC.

ANP
4 juli 2012 18:24

dudge

Citaat van: Kapitein Rob op 04/07/2012 | 17:07 uur
Alsof de wateren bij Schotland hetzelfde zijn als het oosten van de Middellandse Zee....

Nee, maar ik hoop toch dat ze gevonden worden.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#20
RAF Tornado jet crash: One air crew member dead and two still missing after mid-air collision

A fourth crew member is in a serious but stable condition in hospital after the two warplanes plunged into the Moray Firth yesterday

Zie Link voor divers foto's

http://www.mirror.co.uk/news/uk-news/raf-tornado-crash-one-man-1132555

en een video

http://www.thesun.co.uk/sol/homepage/news/4409382/3-RAF-aces-killed-as-Tornados-collide.html

KapiteinRob

Citaat van: dudge op 04/07/2012 | 16:53 uur
Ga je me nu vertellen dat die Turkse piloten wel gevonden kunnen worden, maar deze Britse collega's niet?

Alsof de wateren bij Schotland hetzelfde zijn als het oosten van de Middellandse Zee....

Ros

#18
De beide Turkse vliegers zijn nu pas gevonden terwijl zij al op 22 juni zijn neergehaald zijn. De Briiten zullen ongetwijfeld ook wel gevonden worden maar dat kan om diverse redenen ook nog wel even duren. Volgens mij zijn er ook nog geen details vrijgegeven hoe de situatie was toen het toestel in zee ging.

Lex

Citaat van: dudge op 04/07/2012 | 16:53 uur
[Waarom is de zoekactie eigenlijk gestaakt 's nachts?
Het is zeer moeilijk om dan onderdelen te zien. Je hebt dat zoeklichten nodig, welke een beperkt deel van het zee-oppervlak bestrijken. Waarschijnlijk was ook de bewolkingsgraad spelbreker, waardoor er ook geen maanlicht was.

dudge

Citaat van: NOS op 04/07/2012 | 16:29 uur
Een van de twee Britse piloten die in het ziekenhuis belandden na de crash van gisteren, is overleden. Er is geen hoop meer dat de twee vermiste RAF-piloten nog worden gevonden, heeft het ministerie van Defensie bekendgemaakt.

Ga je me nu vertellen dat die Turkse piloten wel gevonden kunnen worden, maar deze Britse collega's niet?

Citaat van: NU.nl op 04/07/2012 | 10:04 uur
Een woordvoerder van het Britse ministerie van defensie liet weten dat de zoektocht dinsdag rond 19.30 uur lokale tijd is gestaakt. Woensdag wordt er verder gezocht naar de twee nog vermiste vliegers.

Waarom is de zoekactie eigenlijk gestaakt 's nachts?

Lex

Tweede Britse piloot overleden

Een van de twee Britse piloten die in het ziekenhuis belandden na de crash van gisteren, is overleden. Er is geen hoop meer dat de twee vermiste RAF-piloten nog worden gevonden, heeft het ministerie van Defensie bekendgemaakt.

De andere piloot die zwaargewond raakte, ligt nog in het ziekenhuis. Zijn toestand wordt omschreven als ernstig.

Gisteren stortten twee Britse gevechtsvliegtuigen, Tornado's, neer ten noordoosten van Schotland. Twee van de vier piloten konden uit het water gehaald worden. Naar de anderen werd vergeefs gezocht.

De straaljagers waren gestationeerd op de Royal Air Force-basis in Lossiemouth. De oorzaak van de crash is nog onduidelijk.

Nos.nl
woensdag 4 jul 2012, 16:23

dudge

Citaat van: Reinier op 04/07/2012 | 11:51 uur
Wat een onzin. Ieder toestel moet aan bepaalde eisen voldoen voordat het mag vliegen. Het is niet voor niets dat er zoveel onderhoud wordt gepleegd aan vliegtuigen. Na 10 jaar is ongeveer wel elk kabeltje en moertje vervangen in een vliegtuig en menig onderdeel is onder de microscoop e.d. geweest opzoek naar haarscheurtjes in het metaal.

"Hoe meer uren er met een toestel is gevlogen, hoe groter de kans dat er een een keer onbedoeld uit de lucht komt". Is dat een subjectief idee of is dat ook objectief onderbouwd.

Het is niet voor niets dat langer door vliegen met de F16 €300 mln extra gaat kosten, dat geld gaat in onderhoud en update houden van de resterende toestellen zitten.

Dat is precies wat ik bedoel.
En met die zin bedoelde ik, dat het logisch is dat de kans op een crash in 4000 vlieguren groter is dan in 200 uur. Daarmee bedoelde ik niet dat het 4000 uur gevaarlijker is dan het 200ste uur, alleen is er meer tijd waarin iets fout kan gaan. Met de leeftijd heeft dat idd niks te maken. Als een toestel niet meer veilig is moet het afgekeurd worden. DC3's vliegen op sommige plekken ook nog gewoon door.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Tornado jet crash search changes to recovery mission

Wednesday 04 July 2012


An operation launched after two Tornado jets crashed off the north coast of Scotland has moved from a search-and-rescue mission to one of recovery, officials confirmed.


Four personnel from RAF Lossiemouth were involved in the incident in which the Tornado GR4s came down in the Moray Firth yesterday.

A rescue helicopter picked up two people who were taken to hospital in Inverness before continuing to search for the remaining pair.

Fred Caygill, a Maritime and Coastguard Agency spokesman, said: "The search-and-rescue phase of the mission was terminated at 7.04pm yesterday evening.

"We are now in a recovery phase. We stand by to assist the Ministry of Defence in any way that we can if required."

Last night, a Ministry of Defence spokesman said the search had been suspended due to bad weather.

Aberdeen Coastguard contacted the RNLI for assistance at about 1.50pm after reports that the jets had come down 25 miles (40km) south of Wick.

About 15 lifeboat volunteers joined the rescue operation in boats from Wick, Invergordon and Buckie.

The boats headed for the Beatrice oil field area supported by a helicopter from Stornoway in the Western Isles.

Wreckage seen being brought ashore by Buckie lifeboats last night included a liquid oxygen canister and a flying glove.

Crew from the Buckie boat reported that two people were taken from the sea by helicopter and flown to Raigmore Hospital in Inverness, although their condition is not known.

First Minister Alex Salmond said the Scottish Government was ready to offer assistance.

In January last year, two RAF crew were rescued after their Tornado GR4 jet came down in the sea off the west coast of Scotland.

The crew, from RAF Lossiemouth, ejected from the plane before it landed in the water at Loch Ewe near Gairloch, Wester Ross.

RAF Lossiemouth, on the Moray Firth coast, is home to three squadrons of Tornado GR4s.

The Tornado GR4 is a two-seat attack aircraft capable of delivering a variety of weapons and reaching a maximum altitude of 50,000ft (15,240m).

In July 2009, an RAF pilot and navigator were killed when their Tornado jet crashed into a hillside in Argyll.

Flight Lieutenant Kenneth Thompson, 27, and Flight Lieutenant Nigel Morton, 43, died in the crash near the village of Arrochar.

The aircraft was an RAF Leuchars-based Tornado F3 on a routine flight.

http://www.independent.co.uk/news/uk/home-news/tornado-jet-crash-search-changes-to-recovery-mission-7907996.html

Reinier

Citaat van: dudge op 04/07/2012 | 11:36 uur
Citaat van: Enforcer op 04/07/2012 | 10:58 uur
Ik had het over kansberekening op basis van veroudering in jaren.

Hoe meer uren je met een toestel vliegt, hoe groter de kans dat er een keer een onbedoeld uit de lucht komt.
Wat een onzin. Ieder toestel moet aan bepaalde eisen voldoen voordat het mag vliegen. Het is niet voor niets dat er zoveel onderhoud wordt gepleegd aan vliegtuigen. Na 10 jaar is ongeveer wel elk kabeltje en moertje vervangen in een vliegtuig en menig onderdeel is onder de microscoop e.d. geweest opzoek naar haarscheurtjes in het metaal.

"Hoe meer uren er met een toestel is gevlogen, hoe groter de kans dat er een een keer onbedoeld uit de lucht komt". Is dat een subjectief idee of is dat ook objectief onderbouwd.

Het is niet voor niets dat langer door vliegen met de F16 €300 mln extra gaat kosten, dat geld gaat in onderhoud en update houden van de resterende toestellen zitten.

dudge

Citaat van: Enforcer op 04/07/2012 | 10:58 uur
Ik had het over kansberekening op basis van veroudering in jaren.

Hoe meer uren je met een toestel vliegt, hoe groter de kans dat er een keer een onbedoeld uit de lucht komt.
Echter, nieuwe toestellen hebben ook risico's. Denk aan bijvoorbeeld de F22's die ook al aardig wat incidenten op hun naam hebben staan.

Aangezien de toestellen in dit geval gebotst lijken, is er een aannemelijke kans dat het weinig te maken had met de leeftijd van het toestel.

Enforcer

Citaat van: onderofficier op 04/07/2012 | 08:00 uur
Je weet de oorzaak dan al?   

Ik had het over kansberekening op basis van veroudering in jaren.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Reddingsteams zoeken verder naar Britse piloten

AMSTERDAM - Op de Noordzee bij Schotland zoeken Britse reddingsteams woensdag verder naar twee RAF-piloten die dinsdag betrokken waren bij een crash tussen twee Tornado-gevechtsvliegtuigen.

In totaal waren vier vliegers bij het ongeluk betrokken. De toestellen van het type Tornado GR4 zijn tweezitters.

Dinsdagavond zijn twee overlevenden door een helikopter uit de baai van Moray Firth gered en naar het ziekenhuis van het nabij gelegen Iverness overgebracht, zo meldt Skynews.

De Tornado's, afkomstig van de luchtmachtbasis RAF Lossiemouth, zijn vermoedelijk 40 kilometer ten zuiden van kustplaats Wick met elkaar in aanraking gekomen en neergestort.

"Het is nog niet duidelijk wat er zich precies heeft afgespeeld, maar dit is een serieus incident", aldus commandant Ian Gale in een verklaring.

Een woordvoerder van het Britse ministerie van defensie liet weten dat de zoektocht dinsdag rond 19.30 uur lokale tijd is gestaakt. Woensdag wordt er verder gezocht naar de twee nog vermiste vliegers.

http://www.nu.nl/buitenland/2850861/reddingsteams-zoeken-verder-britse-piloten.html

onderofficier

Citaat van: Enforcer op 03/07/2012 | 18:14 uur
Dat zijn nogal wat uitstapmomenten in relatief korte tijd.

Ik hoop niet dat dit bij NL ook gaat gebeuren als men langer met de F16 door moet vliegen. Die hebben 10 jaar te gaanvordat ze tegen de 40 lopen en voordat een vervanger bepaalt en betaald is........

Je weet de oorzaak dan al?   
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Lex

Citaat van: Nikehercules op 03/07/2012 | 18:59 uur
Ik neem aan dat je dit niet serieus bedoelt. De beoordeling of een kist al dan niet veilig genoeg is om mee te vliegen licht bij de KLu, zo niet zetten ze hem maar gewoon aan de grond. Worden ze vanzelf wakker in Den Haag.
Ben ik het helmaal mee eens! De opmerking "poging tot moord met voorbedachte rade", slaat kant noch wal.

Nikehercules

#6
Citaat van: jurrien visser op 03/07/2012 | 18:35 uur
Dan is het tijd om eens politici te "pesten" via het OM, ik zou het dan willen gooien op poging tot moord met voorbedachte rade.

Ik neem aan dat je dit niet serieus bedoelt. De beoordeling of een kist al dan niet veilig genoeg is om mee te vliegen ligt bij de KLu, zo niet zetten ze hem maar gewoon aan de grond. Worden ze vanzelf wakker in Den Haag.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#5
Citaat van: Enforcer op 03/07/2012 | 18:14 uur
Dat zijn nogal wat uitstapmomenten in relatief korte tijd.

Ik hoop niet dat dit bij NL ook gaat gebeuren als men langer met de F16 door moet vliegen. Die hebben 10 jaar te gaanvordat ze tegen de 40 lopen en voordat een vervanger bepaalt en betaald is........

Mij zal het niet verrassen.

Enforcer

Dat zijn nogal wat uitstapmomenten in relatief korte tijd.

Ik hoop niet dat dit bij NL ook gaat gebeuren als men langer met de F16 door moet vliegen. Die hebben 10 jaar te gaanvordat ze tegen de 40 lopen en voordat een vervanger bepaalt en betaald is........

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Two rescued after two RAF Tornados crash in Moray Firth

Two people have been picked up by helicopter after two RAF Tornado jets crashed in the Moray Firth.

The Ministry of Defence (MoD) said the Tornado GR4s, which have a pilot and navigator, were from RAF Lossiemouth, on the Moray coast.

The RNLI said Buckie, Invergordon and Buckie lifeboats were searching for two missing crew south of Wick.

The MoD said one of the aircraft had been seen in the water and the other was classed as "missing".

Aberdeen Coastguard was alerted to the incident at about 13:50.

An RAF helicopter picked up two people and flew them to Raigmore Hospital in Inverness.

A search is taking place in the Moray Firth
The three lifeboats have been searching an area 25 miles (40km) south of Wick, in the Beatrice oil field.

The field has an oil and gas platform and two experimental offshore wind turbines.

An MoD spokesman said: "The RAF are aware of an incident involving two Tornado GR4 aircraft from RAF Lossiemouth in the Moray Firth.

"The incident is being investigated and more information will be provided when available."

In January 2011, an uncontrollable engine fire caused a Tornado GR4 to crash into the sea off north west Scotland.

The aircraft - based at RAF Lossiemouth - suffered a problem in its right engine while on a training mission.

The pilot and navigator in that incident managed to eject to safety and were treated in hospital in Inverness.

An RAF board of inquiry investigation said the crew had acted calmly and professionally.

The following month, a Tornado crew was forced to eject after experiencing problems landing at RAF Lossiemouth.

The RAF confirmed the two crewmen ejected safely during the incident.

The pilot and navigator were taken to hospital, but were not thought to have been seriously injured.

Developed in the 1960s and 1970s, the Tornado GR4 has seen almost 40 years of service with the RAF.

The aircraft were flown in action during operations in Libya last year.

The jet has undergone several upgrades.

Tornado crews fly out of Lossiemouth on hundreds of training sorties every year.

http://www.bbc.co.uk/news/uk-scotland-highlands-islands-18692532

dudge

Goed nieuws dat in ieder geval 2 inzittenden uit het water zijn gehaald. Hopen dat de andere ook snel gevonden worden.

onderofficier

Britse straaljagers crashen in Noordzee

EDINBURGH -  Twee straaljagers van de Britse luchtmacht RAF zijn dinsdag vlak voor de kust van Schotland in de Noordzee gecrasht.

Dat bevestigt het ministerie van Defensie. Het gaat om straaljagers van het type Tornado GR4. De toestellen waren opgestegen van en basis in het Schotse Lossiemouth. Ze verdwenen van de rader boven Moray Firth, een kustwater aan de Schotse oostkant. Het wrak van een van de toestellen is in het water gezien, het andere wordt nog vermist.

Reddingswerkers hebben een grote zoekactie op touw gezet naar de inzittenden. Elk van de toestellen had een piloot en een navigator aan boord. Twee bemanningsleden zijn inmiddels met een helikopter uit het water gered, naar de andere twee wordt nog gezocht

http://www.telegraaf.nl/buitenland/12482457/__Straaljagers_crashen_in_Noordzee__.html
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.