Irak koopt voor miljarden Russische wapens

Gestart door Ace1, 10/10/2012 | 17:39 uur

Elzenga

Citaat van: jurrien visser op 11/10/2012 | 19:05 uur
Daar maak ik me ook zorgen over, zeker in combinatie met "ons" (inmiddels misplaatste) superioriteit gevoel.
+1

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Poleme op 11/10/2012 | 18:45 uur
We gaan in een toekomstig hoog intensief conflict met een met Russische en / of Chinese wapens uitgeruste tegenvoeter nog raar opkijken.

Daar maak ik me ook zorgen over, zeker in combinatie met "ons" (inmiddels misplaatste) superioriteit gevoel.

Poleme

Citaat van: Tanker op 11/10/2012 | 15:04 uur
Dat die Irakezen die crappy shit willen kopen van die Russen, ze zijn de golfoorlog zeker vergeten ?
Werden daar compleet weggevaagd met hun Russische materieel....
Voor 1992 exporteerden de Sovjets altijd wapens, die minder tot veel minder capabel waren dan het origineel.  Zelfs goede bondgenoten zoals voormalig Oost-Duitsland kregen 'apen' varianten van Sovjet wapens.
Na de Koude Oorlog, kregen Rusland, Wit-Rusland, de Oekraïne, maar ook China toegang tot Westerse technologieën.
Russische wapens worden ook niet meer conceptueel ontworpen door centralistische bureaucraten.  Maar nu door commercieel denkende bedrijven, die veel meer naar de directe gebruiker luisteren, om de concurrent de baas te blijven.
Met als resultaat, dat de huidige Russische wapens in veel gevallen equivalent of zelfs beter zijn dan hun Amerikaanse of Europese NAVO tegenvoeters.
De Russen en Chinezen hebben ook geleerd van de Golfoorlog van 1991.
Dus ging men zich focussen op Anti Access / Area Denial wapensystemen zoals: Surface Air Misslies; (supersonische) anti schip raketten; lange afstand Air to Air raketten en anti Stealth sensoren zoals VHF en L-band radars.  Om zodoende het Westerse overwicht aan Intel Surveillance Recon vaardigheden; geleide (kruisvlucht) lucht-grond wapens en  steelsheid (stealth) te kunnen compenseren.

We gaan in een toekomstig hoog intensief conflict met een met Russische en / of Chinese wapens uitgeruste tegenvoeter nog raar opkijken.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

IPA NG

Citaat van: Hyperion op 11/10/2012 | 17:18 uur
Mi-28 en Pantsir S1 zou ik alles behalve crappy willen noemen!

Logisch dat het Sovjet materiaal is weggevaagd. De Irakezen gebruikten hun tanks als bunkers, de M1 Abrams kon de T-72 al te grazen nemen terwijl de T-72 het nog maar voor 1/3 kon. De Irakezen gebruiken voor het grootste deel training munitie. Soms moesten zelfs de T-72 koepels handmatig gedraaid worden >:(



En dan waren het ook nog eens verouderde exportmodellen. Altijd grappig hoe mensen afgeven op Russische wapensystemen. Net als dat verhaal dat de MiG-29 waardeloos is omdat ze in Joegoslavië uit de lucht geschoten werden. Dat ze niet eens een radar hadden wordt er dan niet bij verteld.

Als ik beleidsmaker in een land zou zijn zou ik zeker Russisch shoppen wat betreft luchtverdediging, kruisvluchtwapens en anti-scheepsraketten :big-smile:.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

Hyperion

Citaat van: Tanker op 11/10/2012 | 15:04 uur

Dat die Irakezen die crappy shit willen kopen van die Russen, ze zijn de golfoorlog zeker vergeten ?
Werden daar compleet weggevaagd met hun Russische materieel....

Mi-28 en Pantsir S1 zou ik alles behalve crappy willen noemen!

Logisch dat het Sovjet materiaal is weggevaagd. De Irakezen gebruikten hun tanks als bunkers, de M1 Abrams kon de T-72 al te grazen nemen terwijl de T-72 het nog maar voor 1/3 kon. De Irakezen gebruiken voor het grootste deel training munitie. Soms moesten zelfs de T-72 koepels handmatig gedraaid worden >:(


Tanker

Citaat van: Thomasen op 11/10/2012 | 16:05 uur
Citaat van: Tanker op 11/10/2012 | 15:53 uur
Russisch materieel is vaak een doorontwikkeling van oud spul, de T-90 lijkt heel wat maar in feite is het een T-72......

Doorontwikkelde systemen kunnen wel goed functioneren. Een leopard 2 is ook een kansloos verouder wapen, een Leopard 2A6/2A7 is gewoon een modern goed functionerend platform. En die russen maken ook prima radars en raketten, zo'n S400 batterij is naar verluid bijvoorbeeld een stuk capabeler dan een patriot batterij.
Die luchtdoelraketten die schijnen inderdaad gevreesd te worden, ik ken ze niet.
Zijn ze echt zo goed als dat gezegd word vraag ik mij af ?

dudge

Citaat van: Tanker op 11/10/2012 | 15:53 uur
Russisch materieel is vaak een doorontwikkeling van oud spul, de T-90 lijkt heel wat maar in feite is het een T-72......

Doorontwikkelde systemen kunnen wel goed functioneren. Een leopard 2 is ook een kansloos verouder wapen, een Leopard 2A6/2A7 is gewoon een modern goed functionerend platform. En die russen maken ook prima radars en raketten, zo'n S400 batterij is naar verluid bijvoorbeeld een stuk capabeler dan een patriot batterij.

dudge

Citaat van: Mourning op 11/10/2012 | 11:58 uur
Akkoord. Maar om dat nou meteen "pijnlijk" te noemen gaat mij een beetje ver. Dat zou het geval zijn als de VS amper of geen Defensie contracten van de Iraakse overheid zou ontvangen, maar dat is absoluut niet het geval.

De VS hebben voor zo'n 20 miljard dollar aan wapens verkocht. Deze deal met Rusland gaat dus richting de 20/25% daarvan, en als er nog Mig29's e.d. gekocht gaan worden kan de waarde zomaar gaan verdubbelen of zelfs meer.Maar niet alleen de omvang, ook de types. Het gaat hier wel om gevoelige, strategische, prestigieuze systemen als heli's en straaljagers. Zou het gaan om 'simpele' transport heli's, voertuigen en kleinere wapens, is dat een ander verhaal.

Tanker

Citaat van: Thomasen op 11/10/2012 | 15:49 uur
Citaat van: Tanker op 11/10/2012 | 15:04 uur
Dat die Irakezen die crappy shit willen kopen van die Russen, ze zijn de golfoorlog zeker vergeten ?
Werden daar compleet weggevaagd met hun Russische materieel....

Mwa, als ze daar met Europese of Amerikaanse systemen van dezelfde generatie hadden rondgevlogen/reden/schoten waren ze net zo hard ingemaakt. Spul was oud, troepen slecht geleid en slecht opgeleid. All-in-all. Dat spul van de Russen is echt zo slecht niet als je hier suggereert. Al volgen ze soms een andere filosofie.
Russisch materieel is vaak een doorontwikkeling van oud spul, de T-90 lijkt heel wat maar in feite is het een T-72......

dudge

Citaat van: Tanker op 11/10/2012 | 15:04 uur
Dat die Irakezen die crappy shit willen kopen van die Russen, ze zijn de golfoorlog zeker vergeten ?
Werden daar compleet weggevaagd met hun Russische materieel....

Mwa, als ze daar met Europese of Amerikaanse systemen van dezelfde generatie hadden rondgevlogen/reden/schoten waren ze net zo hard ingemaakt. Spul was oud, troepen slecht geleid en slecht opgeleid. All-in-all. Dat spul van de Russen is echt zo slecht niet als je hier suggereert. Al volgen ze soms een andere filosofie.

Tanker

Citaat van: Mourning op 11/10/2012 | 11:58 uur
Citaat van: Elzenga op 10/10/2012 | 23:00 uur
Nee, logisch dat Irak weer breed inkoopt...traditie in het Midden-Oosten. Maar ik denk wel dat de VS op meer inkopen made in the USA had gehoopt. Om zo iets terug "te verdienen" van de kostbare bezetting van het land.

Akkoord. Maar om dat nou meteen "pijnlijk" te noemen gaat mij een beetje ver. Dat zou het geval zijn als de VS amper of geen Defensie contracten van de Iraakse overheid zou ontvangen, maar dat is absoluut niet het geval.

Dat die Irakezen die crappy shit willen kopen van die Russen, ze zijn de golfoorlog zeker vergeten ?
Werden daar compleet weggevaagd met hun Russische materieel....

Mourning

Citaat van: Elzenga op 10/10/2012 | 23:00 uur
Nee, logisch dat Irak weer breed inkoopt...traditie in het Midden-Oosten. Maar ik denk wel dat de VS op meer inkopen made in the USA had gehoopt. Om zo iets terug "te verdienen" van de kostbare bezetting van het land.

Akkoord. Maar om dat nou meteen "pijnlijk" te noemen gaat mij een beetje ver. Dat zou het geval zijn als de VS amper of geen Defensie contracten van de Iraakse overheid zou ontvangen, maar dat is absoluut niet het geval.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

dudge

Citaat van: Elzenga op 10/10/2012 | 23:00 uur
Nee, logisch dat Irak weer breed inkoopt...traditie in het Midden-Oosten. Maar ik denk wel dat de VS op meer inkopen made in the USA had gehoopt. Om zo iets terug "te verdienen" van de kostbare bezetting van het land.

Inderdaad, 'The Iraq war will pay for itself' / 2

En Iraq wil/durft zich dus niet Afhankelijk te maken van de VS. Dat er wat buiten de VS wordt gekocht is wel prima natuurlijk, maar iets zichtbaar en

Elzenga

Citaat van: Mourning op 10/10/2012 | 19:34 uurMaar de Iraakse strijdkrachten kopen ook gewoon (veel) in de VS en andere westerse landen dus ik snap nog steeds niet waarom dit "pijnlijk"  is voor de VS zeker als je bedenkt dat Rusland al sinds de val van het regime van Saddam goede relaties met het nieuwe regime probeerde aan te knopen. Had het leuker geweest voor de VS als alles in de VS (en haar bondgenoten) zou zijn gekocht? Ja, uiteraard, maar dat maakt het m.i. nog steeds niet meteen "pijnlijk", toch?
Nee, logisch dat Irak weer breed inkoopt...traditie in het Midden-Oosten. Maar ik denk wel dat de VS op meer inkopen made in the USA had gehoopt. Om zo iets terug "te verdienen" van de kostbare bezetting van het land.

Mourning

Citaat van: Thomasen op 10/10/2012 | 18:39 uur
Citaat van: Mourning op 10/10/2012 | 18:31 uur
Zou niet weten waarom. De Russen leveren ook goed materiaal en over het algemeen wat goedkoper. Irak heeft niet de middelen om alles in de VS of het westen te kopen, tenzij men alleen tweede handsmateriaal wil kopen.

Al met al gaat het toch om een aardig bedrag. En er wordt door de Irakezen dus een aardig vertrouwen in Rusland gelegd. De VS zou inderdaad liever 2e hand materiaal zien. Dit betekend gewoon een strategische relatie met Rusland.

Maar de Iraakse strijdkrachten kopen ook gewoon (veel) in de VS en andere westerse landen dus ik snap nog steeds niet waarom dit "pijnlijk"  is voor de VS zeker als je bedenkt dat Rusland al sinds de val van het regime van Saddam goede relaties met het nieuwe regime probeerde aan te knopen. Had het leuker geweest voor de VS als alles in de VS (en haar bondgenoten) zou zijn gekocht? Ja, uiteraard, maar dat maakt het m.i. nog steeds niet meteen "pijnlijk", toch?
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

IPA NG

En de regering is ook al pro-Iraans...

En ja, Pantsir-S1, battle proven 8).
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

dudge

Citaat van: Mourning op 10/10/2012 | 18:31 uur
Zou niet weten waarom. De Russen leveren ook goed materiaal en over het algemeen wat goedkoper. Irak heeft niet de middelen om alles in de VS of het westen te kopen, tenzij men alleen tweede handsmateriaal wil kopen.

Al met al gaat het toch om een aardig bedrag. En er wordt door de Irakezen dus een aardig vertrouwen in Rusland gelegd. De VS zou inderdaad liever 2e hand materiaal zien. Dit betekend gewoon een strategische relatie met Rusland.

Mourning

Zou niet weten waarom. De Russen leveren ook goed materiaal en over het algemeen wat goedkoper. Irak heeft niet de middelen om alles in de VS of het westen te kopen, tenzij men alleen tweede handsmateriaal wil kopen.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

dudge


Ace1

Irak heeft voor omgerekend 3,2 miljard euro wapens gekocht van Rusland. Dat blijkt uit documenten van de Russische regering die openbaar werden gemaakt.

Dat gebeurde op een bijeenkomst waar de premiers van beide landen elkaar ontmoetten. De contracten voor wapenleveranties blijken al in april, juli en augustus getekend.

Na VS belangrijkste leverancier
De Russische president Vladimir Poetin was tegen de Amerikaanse inval in Irak in 2003. Sindsdien heeft Moskou de banden met Bagdad aangehaald. Nu is Rusland na de Verenigde Staten de belangrijkste leverancier van wapentuig aan Irak.

Rusland gaat onder meer 30 Mi-28 gevechtshelikopters leveren, volgens Russische media. Het Arabische land heeft ook 42 lanceerinrichtingen voor luchtdoelraketten besteld van het type Pantsir-S1. Over een groot aantal Mig-29 straaljagers, meer helikopters en zwaar gepantserd materieel zouden nog onderhandelingen lopen.

http://www.rtl.nl/components/actueel/rtlnieuws/2012/10_oktober/09/buitenland/Irak_koopt_voor_miljarden_Russische_wapens.xml