Rijksbegroting & Politieke toekomst

Gestart door Lex, 13/05/2011 | 15:47 uur

Ace1

Overheid haalt oud beleid van stal en gaat eigen kantoren beter over het land verdelen

Na een pauze van enkele decennia gaat de rijksoverheid weer actief werken aan een betere spreiding van de eigen kantoren over het land. Het kabinet hoopt daarmee bij te dragen aan de werkgelegenheid buiten de Randstad.

DEN HAAG

'Het belang van de regio gaat voortaan zwaarder wegen bij locatiekeuzes van onze kantoren', aldus demissionair minister Hugo de Jonge van Binnenlandse Zaken vrijdag na afloop van de ministerraad, waar het besluit werd genomen. Elke minister moet gaan inventariseren welke overheidsdiensten kunnen verhuizen naar een plek buiten Den Haag.

'Jarenlang hebben we vooral met een Haagse blik naar huisvesting gekeken, waardoor er meer rijksdiensten in de Randstad terecht zijn gekomen en er te weinig rijkswerkgelegenheid is in de provincies buiten de Randstad', aldus De Jonge. 'Efficiency gaf vaak de doorslag, terwijl dat niet het enige is dat telt. Er zijn ook andere belangen, zoals de aanwezigheid van het Rijk in de regio, nabijheid en zichtbaarheid van het Rijk voor de inwoners van de regio.'

grote uittocht
Spreiding van de rijkskantoren is zeker geen nieuwe gedachte, maar het is wel een tijd geleden dat het gebeurde. Vooral tussen 1960 en 1990, toen delen van het land achterbleven bij de sterke economische groei in de Randstad, maakten opeenvolgende kabinetten serieus werk van spreiding en kwam een grote uittocht uit de Randstad op gang. De Postcheque- en Girodienst (later opgegaan in de Postbank) vertrok als een van de eerste diensten, naar Arnhem. Een deel van de Belastingdienst volgde en werd gehuisvest in het Gelderse Apeldoorn.

In latere jaren verhuisde de directie van de telefoondienst PTT naar Groningen, evenals de Informatiseringsbank (het huidige Duo), die de studiefinanciering regelt. De Topografische Dienst ging naar Emmen en het Centraal Bureau voor de Statistiek verhuisde deels naar Heerlen en deels naar Voorburg. Ook het ambtenarenpensioenfonds ABP vertrok, naar Heerlen.

Zelfs de departementen zelf ontkwamen niet aan de spreidingsdrift: het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) vestigde zich in Zoetermeer.

verzet en terugkeer
Dat ging allemaal niet zonder slag of stoot. Vele duizenden ambtenaren zagen zich gedwongen te verhuizen. Zij verzetten zich soms fel en sommige plannen gingen daarom niet door. Na 1990 werd het spreidingsbeleid losgelaten en kwam bovendien een omvangrijke privatiseringsgolf op gang. Nogal wat verzelfstandigde diensten verhuisden spoedig terug naar de Randstad.

Ook het ministerie van Onderwijs keerde begin deze eeuw terug naar Den Haag, met de overtuiging dat het beter was om dichter bij het vuur te zitten – nabij het Binnenhof en omringd door de andere departementen. 'Wij moesten altijd naar andere ministeries toe. We reden de hele dag op en neer in taxi's. Nu kunnen wij tenminste zelf in ons eigen gebouw af en toe iets organiseren', verklaarde een woordvoerder.

praktische bezwaren
Na een verkiezingscampagne die voor veel partijen in het teken stond van het versterken van 'de regio', vindt het demissionaire kabinet nu dat zulke argumenten minder zwaar wegen dan een goede spreiding. Met meer werknemers in de regio hoopt het 'beter te weten wat er in provincies speelt'. Bij elke uitbreiding of verhuizing van een rijkskantoor wordt daarom vanaf nu nadrukkelijk naar alternatieve locaties buiten de Randstad gekeken.

De Jonge erkent dat deze gang van zaken kan stuiten op praktische bezwaren, zoals een tekort aan voldoende gekwalificeerd personeel in sommige regio's, maar hij hoopt dat de technische vooruitgang dit keer gaat helpen. 'Een oplossing kan zijn om in de beginfase extra in te zetten op hybride werken.'

https://www.nd.nl/nieuws/nederland/1223446/overheid-haalt-oud-beleid-van-stal-en-gaat-eigen-kantoren-bet


Benji87

PVV'er gefotografeerd met conceptakkoord formatie: Lastenverlichting en strenge asielplannen

De conceptplannen voor een hoofdlijnenakkoord van PVV, VVD, NSC en BBB zijn maandagochtend gefotografeerd. PVV-Kamerlid Gidi Markuszower werd door een ANP-fotograaf vastgelegd terwijl hij het conceptakkoord leesbaar onder zijn arm had voordat hij de onderhandelingsruimte binnenliep.

"Hoofdlijnenakkoord 2024 - 2028 van PVV, VVD, NSC en BBB", staat er bovenaan het document.

Niet alles is leesbaar op de foto. "Lastenverlichting vanaf 2025" staat er. Om hoeveel miljard het gaat - er staat 'PM' achter waarmee waarschijnlijk wordt bedoeld dat het later wordt ingevuld, - is niet bekend. De koopkracht is bedoeld voor "werkenden met middeninkomens en voor mensen in de knel".

Ook staat er dat dit "het strengste toelatingsregime voor asiel en het omvangrijkste pakket voor [...] ooit" moet worden. Deze zin wordt afgebroken door de hand van Markuszower, maar het is aannemelijk dat er "voor grip op migratie" staat.

PVV, VVD, NSC en BBB willen een kabinet steunen dat mensen in Nederland "houvast en hoop geeft", staat er op het gefotografeerde document. "Niet alles is in één keer op te lossen", is de waarschuwing erbij. "Maar Nederland wacht op doorbraken."

Volgens het conceptakkoord moeten die doorbraken er komen op bestaanszekerheid, het gebrek aan betaalbare woningen, toegang tot de zorg, grip op de "veel te hoge" instroom van asielzoekers en migranten en over de toekomst van boeren en vissers.

"Omdat overheid en politiek voor de eigen burgers vaak niet betrouwbaar zijn gebleken. Of het nu gaat om rechtszekerheid, goed bestuur of veiligheid in de buurt."

Bron: nu.nl

Umbert

Citaat van: Ace1 op 04/05/2024 | 11:14 uurNederland dreigt miljarden aan Europees 'coronageld' mis te lopen
De Nederlandse overheid dreigt miljarden euro's aan Europees 'coronageld' mis te lopen door vertraagde wetgeving. Die vertraging is deels het gevolg van de val van het kabinet. Het nieuwe kabinet heeft hierdoor mogelijk meteen al een gat in de begroting.

Nederland kan aanspraak maken op 5,4 miljard euro uit het Europese coronaherstelfonds, maar daaraan verbindt de Europese Commissie wel strikte voorwaarden. Om die gereserveerde miljarden binnen te slepen, moeten kabinet en parlement vóór een aantal afgesproken data bepaalde maatregelen doorvoeren. In totaal zijn dat 49 maatregelen, die onder andere de Nederlandse economie verduurzamen, de arbeidsmarkt hervormen en witwassen tegengaan.

Maar het lijkt erop dat Nederland niet alle deadlines zal halen. De ministers Micky Adriaansens (Economische Zaken) en Karien van Gennip (Sociale Zaken) waarschuwen voor dit scenario in een brief aan de Tweede Kamer. Als het kabinet de wetgevingsbeloften aan Brussel niet (tijdig) nakomt, kan de Europese Commissie korten op de voor Nederland bestemde gelden.

In het ergste geval vervalt dan het hele bedrag van 5,4 miljard euro, maar een gedeeltelijke korting is volgens de twee ministers waarschijnlijker. Elke maatregel die niet op tijd in wetgeving wordt omgezet, kan Nederland enkele miljoenen tot maximaal 600 miljoen euro kosten.

Controversieel verklaard
Een van de voorwaarden waaraan Nederland moet voldoen om het volledige bedrag te ontvangen, is het inperken van contante betalingen. Criminelen betalen graag grote bedragen in cash, omdat de herkomst van het geld dan niet te traceren is. Als antiwitwasmaatregel heeft Nederland de Europese Commissie beloofd contante betalingen van meer dan 3.000 euro te verbieden. De Tweede Kamer heeft het wetsvoorstel na de val van het kabinet echter controversieel verklaard.

Demissionair minister van Financiën Steven van Weyenberg heeft de Tweede Kamer inmiddels gewezen op de gevolgen voor het uitbetalen van de coronagelden. Het kabinet wil het voorstel daarom toch aan het parlement voorleggen. Om een deel van de 5,4 miljard euro veilig te stellen, moet de betaallimiet moet uiterlijk op 31 maart 2025 wet zijn.

Ook de Eerste Kamer heeft een spaak in het wiel gestoken. De senaat stemde in december tegen het afschaffen van de energiebelastingvrijstelling voor de metaalindustrie, maar die afschaffing is een andere voorwaarde voor uitbetaling van geld uit het herstelfonds.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/nederland-dreigt-miljarden-aan-europees-coronageld-mis-te-lopen~ba2e7504/
Weet niet hoor maar lijkt me beetje sigaar uit eigen doos, misschien Brussel eens een tegenvoorstel doen als nieuw kabinet, om budget voor EU jaarlijks met 2 miljard te verminderen om zo gat in begroting dat hierdoor ontstaat te compenseren.

Ace1

Nederland dreigt miljarden aan Europees 'coronageld' mis te lopen
De Nederlandse overheid dreigt miljarden euro's aan Europees 'coronageld' mis te lopen door vertraagde wetgeving. Die vertraging is deels het gevolg van de val van het kabinet. Het nieuwe kabinet heeft hierdoor mogelijk meteen al een gat in de begroting.

Nederland kan aanspraak maken op 5,4 miljard euro uit het Europese coronaherstelfonds, maar daaraan verbindt de Europese Commissie wel strikte voorwaarden. Om die gereserveerde miljarden binnen te slepen, moeten kabinet en parlement vóór een aantal afgesproken data bepaalde maatregelen doorvoeren. In totaal zijn dat 49 maatregelen, die onder andere de Nederlandse economie verduurzamen, de arbeidsmarkt hervormen en witwassen tegengaan.

Maar het lijkt erop dat Nederland niet alle deadlines zal halen. De ministers Micky Adriaansens (Economische Zaken) en Karien van Gennip (Sociale Zaken) waarschuwen voor dit scenario in een brief aan de Tweede Kamer. Als het kabinet de wetgevingsbeloften aan Brussel niet (tijdig) nakomt, kan de Europese Commissie korten op de voor Nederland bestemde gelden.

In het ergste geval vervalt dan het hele bedrag van 5,4 miljard euro, maar een gedeeltelijke korting is volgens de twee ministers waarschijnlijker. Elke maatregel die niet op tijd in wetgeving wordt omgezet, kan Nederland enkele miljoenen tot maximaal 600 miljoen euro kosten.

Controversieel verklaard
Een van de voorwaarden waaraan Nederland moet voldoen om het volledige bedrag te ontvangen, is het inperken van contante betalingen. Criminelen betalen graag grote bedragen in cash, omdat de herkomst van het geld dan niet te traceren is. Als antiwitwasmaatregel heeft Nederland de Europese Commissie beloofd contante betalingen van meer dan 3.000 euro te verbieden. De Tweede Kamer heeft het wetsvoorstel na de val van het kabinet echter controversieel verklaard.

Demissionair minister van Financiën Steven van Weyenberg heeft de Tweede Kamer inmiddels gewezen op de gevolgen voor het uitbetalen van de coronagelden. Het kabinet wil het voorstel daarom toch aan het parlement voorleggen. Om een deel van de 5,4 miljard euro veilig te stellen, moet de betaallimiet moet uiterlijk op 31 maart 2025 wet zijn.

Ook de Eerste Kamer heeft een spaak in het wiel gestoken. De senaat stemde in december tegen het afschaffen van de energiebelastingvrijstelling voor de metaalindustrie, maar die afschaffing is een andere voorwaarde voor uitbetaling van geld uit het herstelfonds.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/nederland-dreigt-miljarden-aan-europees-coronageld-mis-te-lopen~ba2e7504/

Huzaar1

Citaat van: Zander op 25/04/2024 | 23:49 uurWat er vooral niet gebeurd is het opbouwen van productie.
Met regels winnen we geen oorlog.

Pure politiek correcte bullshit allemaal.
We kunnen zo veel meer doen als de politiek de regels aannde kant schuift en dit alles als een echte crisis gaat behandelen.

In de Covid pandemie konden ook alle regels aangepast worden gedurende het spel. Pure politieke onwil en besef van urgentie.

Heb jij nog een lekker gerecht voor aardappels met gehakt? Laatst heb ik een heerlijke ovenschotel op.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Master Mack

Citaat van: Zander op 25/04/2024 | 23:49 uurWat er vooral niet gebeurd is het opbouwen van productie.
Met regels winnen we geen oorlog.

Pure politiek correcte bullshit allemaal.
We kunnen zo veel meer doen als de politiek de regels aannde kant schuift en dit alles als een echte crisis gaat behandelen.

In de Covid pandemie konden ook alle regels aangepast worden gedurende het spel. Pure politieke onwil en besef van urgentie.
Tuurlijk willen we allemaal sneller maar 30 jaar afbraak zort ervoor dat we niet in één keer van ze achteruit in de vijfde versnelling kunnen schakelen. Met te weinig mensen nu even een munitiefabriek contract fixen bijvoorbeeld liever gister maar er zijn nog heel veel naïeve sterke machten en krachten die denken dat ze de vrede bewaren door ons te vertragen. Goed bedoeld maar helaas wat me altijd weer doet denken aan die Engelse PM zwaaiend met dat papiertje vlak voor WO2 uitbrak.

Zander

Citaat van: Huzaar1 op 25/04/2024 | 22:39 uurJe weet niet wat er allemaal gebeurt en er zijn gewoon regels.
Wat er vooral niet gebeurd is het opbouwen van productie.
Met regels winnen we geen oorlog.

Pure politiek correcte bullshit allemaal.
We kunnen zo veel meer doen als de politiek de regels aannde kant schuift en dit alles als een echte crisis gaat behandelen.

In de Covid pandemie konden ook alle regels aangepast worden gedurende het spel. Pure politieke onwil en besef van urgentie.
People are sheep

Huzaar1

Citaat van: Zander op 25/04/2024 | 21:38 uurAls het allemaal echt zo doordrongen van urgentie zou zijn, dan zouden we inmiddels allang een oorlogseconomie hebben en zouden de productielijnen allang zijn uitgebreid door financiële input vanuit de politiek.

Die vrijmarkt eindigt wanneer Ivan op de Dam staat.

Je weet niet wat er allemaal gebeurt en er zijn gewoon regels.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Zander

Citaat van: Huzaar1 op 25/04/2024 | 19:19 uurZo werkt een vrije markt nu eenmaal. Je oordeelt zonder enige wetenschap of kennis van wat er speelt en zou beter moeten weten.
Als het allemaal echt zo doordrongen van urgentie zou zijn, dan zouden we inmiddels allang een oorlogseconomie hebben en zouden de productielijnen allang zijn uitgebreid door financiële input vanuit de politiek.

Die vrijmarkt eindigt wanneer Ivan op de Dam staat.
People are sheep

Master Mack

Omdat het voor ons nog niet zichtbaar is wil niet zeggen dat er geen beweging is. We gaan de goede kant op met onze krijgsmacht en laten we niet vergeten dat we nog niet zolang geleden mensen hadden die graag de landmacht wilde opheffen de onderzeedienst afstoten enz enz enz. Het gaat steeds beter maar of het genoeg is tijd zal het leren.

Huzaar1

Citaat van: Zander op 25/04/2024 | 19:12 uurHet feit dat we het ruim twee jaar na de inval in Oekraïne nog altijd over gesprekken hebben zegt al genoeg.
Er beweegt te weinig en te langzaam.
Zo werkt een vrije markt nu eenmaal. Je oordeelt zonder enige wetenschap of kennis van wat er speelt en zou beter moeten weten.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Zander

Citaat van: Huzaar1 op 25/04/2024 | 11:44 uurDat doen ze wel, reken nou niet alles af op wat de media je verteld.

Dit soort gesprekken gaan nooit op de voorgrond, dat is logisch.
Het feit dat we het ruim twee jaar na de inval in Oekraïne nog altijd over gesprekken hebben zegt al genoeg.
Er beweegt te weinig en te langzaam.
People are sheep

Lex

Citaat van: Master Mack op 25/04/2024 | 18:14 uurIemand bekend met de inhoud van een E brief? Ik dacht dat we alleen A t/m D hadden.
Niet mee bekend; wel met A t/m D indien het defensie betreft.

Master Mack

Iemand bekend met de inhoud van een E brief? Ik dacht dat we alleen A t/m D hadden.