Rijksbegroting & Politieke toekomst

Gestart door Lex, 13/05/2011 | 15:47 uur

Ros

#3096
De klem zal met name moeten liggen op economisch gebied. Er moet zo snel mogelijk weer geld verdiend worden, mensen aan het werk kunnen en het vertrouwen van de consument en investeerders hersteld moeten worden.

Duidelijk maken aan Brussel dat zij zich de eerste twee jaar niet met Nederland gaan bemoeien en dat de 3% norm voor deze periode niet op ons van toepassing is.Boetes en sancties gaan per salko de prullenbak in. Voor mijn part dreigen met opstappen.

OSW en Defensie per direct on hold zetten, bevriezen die handel. Idem voor onderdelen van de diverse ministeries die niets bijdragen aan de economie, zoals sport en cultuur.

Miljarden gaan investeren in de economie en werkgelegenheid. Ruimte en voordelen bieden aan binnenlandse en buitenlandse investeerders. Alleen op deze manier gaat er geld rollen, mensen aan het werk komen en daarmee belasting worden betaald om de staatskas te vullen.

Accijnzen op brandstof laten vallen, wegenbelasting afschaffen en daarvoor een toeslag op brabdstof in de plaats. Wie veel wil/moet rijden is meer kwijt.

Een werkgroep met verstrekkende bevoegdheden aanstellen om de verspilling in de zorg aan te pakken. Scheelt miljarden per jaat.

Kinderbijslag per direct afschaffen. Afhankelijk van het inkomen kan er een tegemoetkoming in bijvoorbeeld de loonbelasting worden verstrekt. De verantwoordelijkheid voor de zorg van kinderen ligt in de eerste plaats bij de ouders en niet bij de staat.

De AOW leeftijd direct terug naar 65 jaar en liefst voor een bepaalde periode naar 63 of 62. Plaats maken voor de wachtenden aan de onder aan de ladder.

Wie het allemaal moet uitvoeren zal mij eerlijk gezegd volstrekt worst zijn. Er zijn voldoende economen die ons de afgelopen twee, drie jaar verteld hebben hoe de economie gered moet worden.....dus zou dat ook moeten lukken. Verder zijn er ook genoeg mensen met een gezond portie boerenverstand die donders goed weten dat een plus een geen drie is en dat ook nooit zal worden.

Haal voor mijn part een paar adviseurs uit Duitsland deze kant op..... :devil:

Ace1

Citaat van: Kapitein Rob op 29/09/2013 | 13:39 uur
Gezien de wijze waarop ons land de afgelopen decennia is bestuurd lijkt het bijna een voorwaarde dat in zakenkabinet geen ex-broodpolitici zitten...

Ik denk dan deze namen, Leo van Wijk, Marcel Boekhoorn, Roel Pieper, Hans Wijers, Hennie van der Most, Rijkman Groenink

Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 29/09/2013 | 13:37 uur
Ik denk eerder aan lieden met aantoonbare kennis op de diverse bekeidsterreinen. Ik persoonlijk zit niet Kok, Lubbers, v/d Broek te wachten. Krijg je weer een herhaling van gevestigde politiek en partijbelangen. Ik snap dat het lastig te bepalen is wie kundig is en wie niet, maar wmb vallen keuzes maar sporadisch op lieden zoals jij ze nu noemt.
zolang je een partijenstelsel zullen partijbelangen meespelen. Ik zie het liefst dat alle politiek terugkeert in de arena die daarvoor is...de Tweede Kamer...en dan een technocraten kabinet van mensen die inderdaad hun vakgebied kennen. Maar de politiek en koers zal in deze opzet bepaald worden door de (vernieuwde) Tweede Kamer. Politieke en partijbelangen spelen dan ook gewoon nog een rol.

Maar goed...dit is denk ik een apart topic ...

KapiteinRob

Gezien de wijze waarop ons land de afgelopen decennia is bestuurd lijkt het bijna een voorwaarde dat in zakenkabinet geen ex-broodpolitici zitten...

KapiteinRob

#3092
Citaat van: Ace1 op 29/09/2013 | 13:13 uur
Op  Financiën, Ono Ruding, op  Economische Zaken Hans Hans Wijers, op Algemene Zaken  Hans Wiegel of Ruud Lubbers? Buitenlandse zaken Hans van den Broek, Sociale Zaken Wim Kok, de rest mag iemand anders invullen.

Ik denk eerder aan lieden met aantoonbare kennis op de diverse beleidsterreinen. Ik persoonlijk zit niet Kok, Lubbers, v/d Broek te wachten. Krijg je weer een herhaling van gevestigde politiek en partijbelangen. Ik snap dat het lastig te bepalen is wie kundig is en wie niet, maar wmb vallen keuzes maar sporadisch op lieden zoals jij ze nu noemt.

Ace1

Ik voeg er nog een toe op Infrastructuur en Milieu Pieter Winsemius of Neelie Kroes, de rest mogen anderen invullen.

Ace1

Citaat van: yelloow op 29/09/2013 | 13:17 uur
Behoorlijk rijtje aan hoogbejaarden.

Wel mensen met ervaring en beter dan wat er nu zit.

yelloow

Behoorlijk rijtje aan hoogbejaarden.

Ace1

#3088
Citaat van: Kapitein Rob op 29/09/2013 | 13:00 uur
Aangezien ons kabinet constant moet zoeken naar wisselende meerderheden in het parlement, is een zakenkabinet na vervroegde verkiezingen wellicht een optie: hoe zou dat er uit kunnen zien qua personele bezetting?

Op defensie natuurlijk iemand die verstand heeft van alle operationele terreinen, raad weet met VN, diplomaten, missies en een blik heeft zo wijd de wereld strekt. Dus een marinier, dus "Sir Patrick"!

Nu de rest van de departementen nog....

Op  Financiën, Ono Ruding, op  Economische Zaken Hans Hans Wijers, op Algemene Zaken  Hans Wiegel of Ruud Lubbers? Buitenlandse zaken Hans van den Broek, Sociale Zaken Wim Kok, de rest mag iemand anders invullen.

KapiteinRob

Aangezien ons kabinet constant moet zoeken naar wisselende meerderheden in het parlement, is een zakenkabinet na vervroegde verkiezingen wellicht een optie: hoe zou dat er uit kunnen zien qua personele bezetting?

Op defensie natuurlijk iemand die verstand heeft van alle operationele terreinen, raad weet met VN, diplomaten, missies en een blik heeft zo wijd de wereld strekt. Dus een marinier, dus "Sir Patrick"!

Nu de rest van de departementen nog....

Ros

'Nieuw dieptepunt voor regeringspartijen'

De twee regeringspartijen VVD en PvdA zakken verder weg in de peilingen. Samen hebben ze nu nog maar 28 zetels: een nieuw dieptepunt sinds de verkiezingen.

Dat blijkt zondag uit de peilingen van Maurice de Hond.

De VVD zakt met een zetel van negentien naar achttien zetels. De PvdA blijft op tien zetels. Dat is de laagste score die ze ooit samen hebben behaald en ver verwijderd van de huidige 79 zetels.


De meerderheid van Nederland staat negatief tegenover de Algemene Beschouwingen eerder deze week. Vooral PVV, 50PLUS en SP-stemmers hebben een negatief oordeel. Het meest positief zijn de D66-stemmers. Tweederde van alle kiezers vindt ook dat er minder moet worden bezuinigd dan de huidige bezuinigingsplannen van zes miljard euro.

Motie

Een meerderheid van de SP-stemmers vindt het een goede beslissing dat de SP voor de motie van wantrouwen van de PVV stemde. Maar liefst 79 procent stond achter de keuze. PVV-voorman Geert Wilders diende woensdag een motie van wantrouwen tegen het kabinet in. De PVV-leider wil dat het kabinet zo snel mogelijk opstapt.

Uit de peilingen blijkt hoe gemengd er naar Wilders wordt gekeken. Hij staat zowel bovenaan het 'beste' als het 'slechtste' lijstje van politici

www.nu.nl

Enforcer

za 28 sep 2013, 07:30 | telegraaf.nl

Haagse schertsvertoning 


AMSTERDAM - De beschouwingen op de Miljoenennota. Een tragikomische opera in drie bedrijven. Elk jaar hetzelfde beeld, zo ook deze week.

 
In het eerste bedrijf is de oppositie het faliekant oneens met elk van de kabinetsvoornemens. Tegelijkertijd houdt de regerende coalitie halsstarrig vast aan gekozen uitgangspunten, waarvan ze weet dat die de eindstreep niet ongeschonden halen. Maar sommige fractieleiders van oppositiepartijen willen het kabinet niet te hard aanpakken. Ze zullen elkaar de komende jaren nog nodig hebben. De grootste schreeuwers weten echter dat ze tóch geen kans maken ooit op het pluche terecht te komen, dus die zorgen als de hofnarren voor wat vuurwerk.

Coalities wijzigen nu eenmaal. Bijna niemand wil zijn kansen op toekomstige regeringsverantwoordelijkheid verknallen. De vijand van vandaag is het vriendje van morgen. Niet het landsbelang, maar het eigenbelang bepaalt daarom helaas steeds de koers die de oppositie vaart. Dát is het walgingwekkendste aspect van politiek.

De afloop is voorspelbaar. Oppositiepartijen met toekomstig regeringspotentieel krijgen in het tweede bedrijf wat voorbewerkte brokjes toegeworpen, waarmee ze hun achterban kunnen wijsmaken dat ze grote concessies uit het vuur hebben gesleept. Hun toekomstige coalitiegenoten kunnen de huichelachtige rol spelen van flexibele onderhandelaars, die het landsbelang vóór het partijbelang hebben geplaatst. Nieuwe verkiezingen zouden immers ongewenst zijn in de hachelijke situatie waarin onze economie zich bevindt. Niets is soms minder waar.

Consumentenvertrouwen op dieptepunt

Niet één van de maatregelen of structurele plannen zet ons land in vuur en vlam met nieuwe hoop op een snelle verbetering van onze beschamende positie in de achterhoede van de EU. Ik heb nog niet één politieke commentator of econoom horen roepen dat déze of díe maatregel nu precies hetgeen is waar dit land op zit te wachten en het consumentenvertrouwen zal aanzwengelen. Niet één! En tóch dreigt deze coalitie te kunnen blijven zitten en mogen we gaan kijken naar het derde bedrijf van dit treurspel: verder oplopende werkloosheid en ineenstorting van het consumentenvertrouwen tot na-oorlogse dieptepunten.

Engels medicijn

Voor kabaal van de economen moet je in Engeland zijn. Zij maken stampij over het masterplan van de Britse regering. Die gaat de woningmarkt stimuleren met een ongekend sterke maatregel. Kopers moeten 25 procent aanbetalen op hun koophuis. De regering gaat nu 20 procent daarvan voorschieten aan de kopers als renteloze lening! Dan resteert er nog slechts 5 procent eigen inleg. Gevolg: de koopwoningmarkt groeit weer als kool, de bouw kan de opdrachten niet aan, de huizenproductie bereikt een na-oorlogs hoogtepunt. De economie komt op stoom. De huizenprijzen schieten weer omhoog na dieptepunten bereikt te hebben. Het consumentenvertrouwen swingt in de UK de pan uit. Hulde!

Het is de huizenbouw, stupid!

Natuurlijk bléren economen in de UK en ongetwijfeld ook weer hier dat er een nieuwe bubble zit aan te komen, en dat we groot risico lopen om over vijftig jaar weer nét zo'n crash te beleven als in 2008. Maar naar economen moeten we nu eenmaal niet kijken om ons te vertellen hoe we úit de shit kunnen komen. Die zijn er slechts in gespecialiseerd om ons uit te leggen, hoe we ín de shit verzeild zijn geraakt. Ik herhaal mijn pleidooi voor het terugdraaien van de maatregelen die de hypotheekrenteaftrek beperken: "Het is de huizenbouw, stupid!"

Slotakte

De Haagse slotakte? "Zij dronken een glas, zij deden een plas, en alles bleef zoals het was." Dit spreekwoord refereert aan de Tweede Grote Vergadering van de Republiek der Nederlanden van 28 november 1716 in de Trêveszaal. Deze vergadering van 34 afgevaardigden had tot doel om de treurige toestand van 's lands financiën te verbeteren. Na tien maanden (!) vergaderen onder leiding van Adolf, graaf van Rechteren, was het resultaat nihil.

Conclusie? What's new.

Dus start die huizenbouwmachine nu maar gewoon op naar Engels model en niet bang zijn. Over 300 jaar zullen onze nazaten met een glimlach refereren aan het spreekwoord: "Zij dronken een glas en het ganse land was in zijn sas."

mikemans

#3084
Citaat van: Ros op 27/09/2013 | 16:13 uur
Denk je echt dat de krijgsmacht volledig verdwijnt ?. Ik dacht dat je een grap maakte...

Of het helemaal wordt weet ik niet maar op een gegeven moment, eigenlijk nu al, kom je onder een kritieke massa en is de enige overgebleven weg vergetelheid. Kun je met 35000 militaire functieplaatsen nog wel over een defensiemacht praten? Dat is immers de huidige stand van zaken, de overige werknemers zijn burgers in ondersteunende diensten.

De enige lobbygroepen die voor defensie pleiten hebben een commercieel belang dat even schadelijk is als die van de linkse kerk van het gebroken geweertje. De geldhonger van Thales, Imtech en Damen heeft ons immers al het nodige materieel gekost nu de budgets zo klein zijn dat om die honger te stillen eerst materieel verkocht moet worden. Bij elke aankoop verdwijnt er twee keer waarde, eerst het waardeverlies bij verkoop door de lage opbrengst en het tweede verlies is de winstmarge van de desbetreffende leveranciers van nieuw materiaal.

De politiek werkt op Defensie als een pomp. Elk nieuw kabinet en elke nieuwe machthebbende partij zal iets willen doen voor de eigen specifieke achterban, dat kost geld en dat wordt immer van het defensiebudget afgehaald. Omdat defensie bij geen enkele toerbeurt aan bod komt voor een structurele plus kruipt het budget met elke iteratie een kleine of grote stap richting het minimum.

Zelfs als het budget in absolute zin gelijk blijft zorgt de geldontwaarding er voor dat defensie telkenmale krimpt.

Er zijn simpelweg zo veel waarde onttrekkers welke parasiteren op het defensiebudget (bij elke outsourcing van een dienst komt er een winstnemer bij, bij elk ict of vastgoedproject neemt het verlies toe) dat de enige reële uitkomst van het proces het verdwijnen van defensie is.

En dan wordt het, net zoals elke keer dat Nederland het leger afschaft en de poort open zet oorlog.

per 485 burgers hebben we 1 militair en een halve politieagent om de veiligheid te waarborgen.


Oorlogsvis

Citaat van: jurrien visser op 27/09/2013 | 13:21 uur
Wellicht schop ik nu tegen een aantal schenen, maar ik kan met volledig vinden in dit artikel, wat mij betreft een passende visie voor de NL krijgsmacht.
Nou die schrijver van dat stuk neemt wel heel veel dingen alsvast aan..waarschijnlijk heeft hij een glazen bol ofzo...
Wat hij zegt klopt ook niet helemaal wat betreft de landmacht..hij praat over zware brigades met pantsergevechtsvoertuigen en zware artillerie...UUUUUHMMM ?...Zo zwaar zijn deze brigades niet..ontdaan van tanks en bijna alle artillerie..maar dat vergeet hij erbij te melden.
Als zijn plan zou doorgaan zou dat nog meer afbraak aan de huidige krijgsmacht inhouden..want zoveel groter wordt de Marine dan ook weer niet met 8 fregatten.

Ik zou dan minimaal gaan voor een groot korps mariniers...zeg maar 3 brigades..en het opheffen van de landmacht incl opheffen luchtmobiel.

Korps Mariniers dus inclusief zware eenheden (met tanks en artillerie met huidige landmacht eenheden onder bevel van het korps)
3 Brigades ...1 licht (zoals nu)   2 zwaar (gevormd uit de landmacht eenheden pantserinf en tanks/art).

Marinie :  4 LCF 's, 8 M-Fregatten (opvolgers), 4 onderzeeboten, 2 LPD'S , 2 HPD'S , 2 transportschepen (2 JSS?)

Luchtmacht : 50 JSF, 16 super Tucano's, 20 Apaches, chinooks, NH-90...

Marine luchtvaartdienst : 8 maritieme patr vliegtuigen (Orions terug ?)
                                  12 super cobra's voor de HPD'S
                                  12 BLACK Hawks voor de HPD's
                                  18 NH-90'S


jurrien visser (JuVi op Twitter)

#3082
Citaat van: Ros op 27/09/2013 | 16:13 uur
Denk je echt dat de krijgsmacht volledig verdwijnt ?. Ik dacht dat je een grap maakte...

De afslanking is nog lang niet compleet maar het zou beter zijn als dat in het verlengde van een gezonde visie en ambitie niveau zou vallen. Ik heb nu nog steeds het idee dat het zuiver en alleen om de centen is te doen en niet om te komen tot een kleinere krijgsmacht met enige inbreng en capaciteit.

Nog meer snijden zou zo maar in de nabije toekomst kunnen gebeuren als de regering vast blijf houden aan de 6 miljard en toch de oppositie wil paaien voor de nodige steun in de Eerste Kamer  :(

Wel nee, de politiek en links minnend Nederland willen iig brandjesblusser, een paar evacuatie helies, wat zandzakkenvullers en een aantal baanvegers houden.

Dat ze gaan tornen aan de resterende 6 miljard lijkt hoogstwaarschijnlijk, dat deze of de volgende MinDef hier een stokje voor steek lijkt twijfelachtig maar niet onmogelijk.

Een gewenste verhoging van het budget zal hard bevochten moeten worden, niet alleen door de politiek maar zeer zeker ook door een collectief blok van defensie die duidelijk voor haar belangen (en die van Nederland) op moet komen en beter leert te communiceren naar de samenleving waarom het van landsbelang is dat belastinggeld besteed wordt aan een veiligheidsconcept, onmogelijk? nee, moeizaam? Ja.