Nederlandse defensie industrie

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 17/09/2012 | 14:46 uur

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Harald

Citaat van: Thomasen op 16/05/2017 | 18:56 uur
Denk niet zo'n bericht nu in goede aarde zal vallen.
Maar wie weet.

misschien niet voor sommigen !... maar misschien wel een eye opener voor anderen, als inzichtelijk gemaakt wordt wat de conseqeunties van het jaren lange doorschuiven/uitstellen van projecten zullen zijn en wat er gedaan moet worden en ook de komende vervangingsprogramma's in een tijdslijn. Dan zal dat geen "leuk" beeld geven, maar daar zijn de jaren lange bezuinigingen en het politieke beleid de oorzaak van.

Je kunt ook denken dat de tijd is aangebroken om te investeren ! en niet je kop in het zand te steken en te denken dat zien we over 4 jaar wel weer.

Harald

Damen to Develop World's First 3D-Printed Ship's Propeller

Developing the World's First Class Approved 3D Printed Ship's Propeller

(Source: Damen; issued May 16, 2017)

Marking a major step forward in the application of 3D printing techniques in the maritime sector, Damen Shipyards Group has entered a cooperative consortium with RAMLAB, Promarin, Autodesk and Bureau Veritas. The goal of this group of forward-looking companies is to develop the world's first class approved 3D printed ship's propeller, to be called the WAAMpeller.

Damen's involvement in the project began just over a year ago as a result of one of its in-house student research programmes. "Three students from Delft Technical University were investigating the potential of 3D printing for us. They brought us into contact with the other members of the consortium," explains Kees Custers, Project Engineer in Damen's Research & Development department. "What is quite unique about this group of five companies is that, while we have joint interests, we also have individual aims. This leads to a very productive and cooperative atmosphere in what is a very exciting project."

Full-scale product
The propeller will be based on a Promarin design that is typically found on a Damen Stan Tug 1606. This 1,300mm diameter propeller weighs approximately 180kg. Using Autodesk software in the construction process, Port of Rotterdam's RAMLAB will fabricate the WAAMpeller from a bronze alloy using the Wire Arc Additive Manufacturing (WAAM) process.

Bureau Veritas will be involved in the certification of the completed product; in what will be the first time that a metal 3D printed maritime component will be approved by Class.

Once the propeller has been printed, Damen's role will continue with full-scale trials. "We will be performing a comprehensive programme that will include bollard pull and crash test scenarios. Our ambition is to demonstrate that the research phase for 3D printing in the maritime sector is over, and that it can now be effectively applied in operations."

The first propeller is expected to be printed by summer 2017, with subsequent testing occurring in the autumn.

Importance of R&D
Damen invests considerable resources into its various Research & Development programmes. "Our aim is to build more effective, more cost-efficient and more environmentally friendly vessels," comments Damen's Principle Research Engineer Don Hoogendoorn.

"The WAAMpeller project contributes to this goal because it not only marks an important advance in 3D printing, but it also has the potential to yield significant results in optimising future vessel designs. 3D printing technology brings with it an excellent opportunity to improve ship structures in terms of both performance and fuel consumption."

http://www.defense-aerospace.com/articles-view/release/3/183686/damen-to-develop-world%E2%80%99s-first-3d_printed-ship%E2%80%99s-propeller.html

Harald

Securing Australia's Naval Shipbuilding and Sustainment Industry
http://www.defense-aerospace.com/articles-view/release/3/183676/australia-releases-35_year%2C-a%2490-billion-shipbuilding-plan.html

Laat de NL-KM ook maar eens zo'n toekomst plan met vervangingsprogramma inzichtelijk maken ! .... misschien een  :confused: :omg: eye opener voor sommigen ..

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Het defensie industrie offensief van vandaag voor de marinebouw wordt nu helaas wel ondergesneeuwd door Haagsche ontwikkelingen.

Nu snel de zaak in Den Haag oppakken en door met de CU naast het CDA, de VVD en (helaas) D66, een combinatie waar wellicht de industrie en defensie niet ongelukkig mee zullen zijn.

jurrien visser (JuVi op Twitter)


walter leever

#473
Citaat van: Oorlogsvis op 15/05/2017 | 16:38 uur
Begin maar vast met het bouwen van de M-fregat vervangers meteen een serie van 4 voor ons land zelf.

Denk dat er op dit moment meer nood is aan een AOR schip(2e JSS;zr ms "Amsterdam"/"Piet Heyn",etc),dit om de druk van De Karel af te halen.Dus m.i. moet er daarmee gestart worden.(zou al meteen kunnen,na goedkeuring kabinet.)
Dan meteen erachteraan de vMFF(hiervan 4) of vWalrus, of wat hoger op de ladder staat(lees belangrijker,hiervan minstens 4,hopelijk 6)etc,etc. ;)

Oorlogsvis

Begin maar vast met het bouwen van de M-fregat vervangers meteen een serie van 4 voor ons land zelf.

Lex


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Lobbyclubs roepen op tot forse investeringen in Koninklijke Marine

15 mei 2017

Maritieme en defensiegerelateerde bedrijven en met de sector verbonden kennisinstellingen pleiten voor een 'ambitieus' investeringsprogramma voor de Koninklijke Marine. Die investeringen moeten verder gaan dan de voorgenomen vervangingsinvesteringen (in fregatten, mijnenbestrijding en onderzeeboten), waarmee tot 2035 in totaal een bedrag is gemoeid van € 10 mrd.

Blijven genoemde investeringen en nieuwbouwprojecten bij de Koninklijke Marine te lang uit, dan dreigt het verdienvermogen van het Nederlandse marinebouwcluster ('een zelfscheppende maakindustrie') verloren te gaan, zo staat in een rapport van drie branche- en belangenorganisaties, waaronder Stichting Nederland Maritiem Land.

Het rapport, geschreven door de Belgische onderzoeker Chris Peeters van de organisatie Policy Research Corporation, wordt maandagmiddag aangeboden aan minister Jeanine Hennis-Plasschaert van Defensie. De studie daagt de titel 'De marine en de marinebouw cluster; een ecosysteem onder druk'.

Geopolitieke bedreigingen

Het beeld dat uit het rapport naar voren komt is niet verheffend. 'De omvang en kwaliteit van de Koninklijke Marine staat steeds meer onder druk', schrijft de auteur. En dat in een tijd van nieuwe geopolitieke bedreigingen en een periode waarin een grotere rol van de marine is vereist bij het bestrijden van drugstransporten, mensen–en wapensmokkel, piraterij en terreur.

Forse bezuinigingen

Forse bezuinigingen, achterstallige investeringen en een verslechterde (geopolitieke) veiligheidssituatie vragen om grotere investeringen dan waar in de huidige plannen vanuit wordt gegaan. De laatste grote investering in marinematerieel en nieuwbouw dateert uit 2104, met JSS, het logistieke ondersteunings- en bevoorradingschip Karel Doorman. Als de door de minister aangekondigde vervangingsinvesteringen volgens plan worden uitgevoerd, komt pas in 2024 het eerstvolgende nieuwe schip, ter vervanging van een dan 31jaar oude M-fregat. 'De continuïteit van het hele cluster wordt daarmee onder druk gezet', aldus onderzoeker Peeters.

Kennis en innovatie

De overheid moet de rol van 'launching customer' weer serieuzer nemen, luidt een van de aanbevelingen. Anders gaat bij de Koninklijke Marine kennis en know-how verloren, krijgt innovatie een minder belangrijke plaats en dreigen er barsten te komen in het ecosysteem (de samenwerking tussen bedrijven, kennisinstellingen en ministerie) rond de marine. Ook wijst de studie van de drie lobbyclubs erop dat internationale bedrijven, zoals bijvoorbeeld het Franse Thales, zich bij ontbrekende orders op de Nederlandse markt zich uit Nederland kunnen terugtrekken.

https://fd.nl/economie-politiek/1201833/lobbyclubs-roepen-op-tot-forse-investeringen-in-koninklijke-marine

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ace1 op 15/05/2017 | 14:36 uur
Alleen als je ervoor betaalt.

Dat is mij duidelijk... vandaar de vraag  :annoyed:

Ace1


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ronald Elzenga op 15/05/2017 | 12:53 uur
'Plaats snel orders, anders gaat Marinebouw ten onder'

Dit is 23% van het artikel.

Is hier iemand met het volledige artikel?

Ronald Elzenga

'Plaats snel orders, anders gaat Marinebouw ten onder'

15 mei 2017, 03:00
Riekelt Pasterkamp
De marinebouw in Nederland dreigt kopje onder te gaan. Om continuïteit te garanderen moet de Koninklijke Marine snel nieuwe schepen bestellen. Bijvoorbeeld een extra Karel Doorman.
Den Helder

Dit beeld komt naar voren uit de studie van Policy Research Corporation (PRC) naar de status van zowel de Koninklijke Marine als het ecosysteem waarvan ze deel uitmaakt. De studie is uitgevoerd door de marine en de Marinebouw Cluster. Een ecosysteem onder druk wordt vanmiddag in de Malietoren in Den Haag overhandigd aan de minister van Defensie, Jeanine Hennis-Plasschaert. In de studie wordt 'pijnlijk duidelijk' hoe de bezuinigingen en reorganisaties de omvang en inzetbaarheid van de marine negatief hebben beïnvloed.

'De marinebouw heeft weliswaar met exportorders haar kennisnive ...
Dit is 23% van het artikel.
https://www.nd.nl/nieuws/nederland/plaats-snel-orders-anders-gaat-marinebouw-ten.2680555.lynkx

StrataNL

Citaat van: Sparkplug op 04/05/2017 | 11:05 uur
De Multi-role Aviation Training Vessel gebouwd door Damen in Vietnam voor Australië.



Waarom lijkt die kont zoveel op die van het OPV?  ;) ;D
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation