Permanent Dutch Marines contingent for St. Maarten

Gestart door KapiteinRob, 14/06/2012 | 15:05 uur

Reinier

Kan natuurlijk ook zo zijn omdat de Staatkundige verhoudingen gewijzigd zijn sinds 10-10-2010.
Sint Maarten was/ is het enige land binnen het Koninkrijk waar nog geen militairen (buiten KMAR) permanent gestationeerd zijn.

Marc66

Nou dat is toevallig, Doorn zit vol en moet eigenlijk misschien wel verhuizen naar, natuurlijk en logisch, Den Helder. Maarja, iets van 3000 man herbergen is wat veel, weet je wat, we sturen er een paar naar St. Maarten, wat een hele goede zaak is, en wat er overblijft kan relatief eenvoudig naar Den Helder. Helemaal uitgedacht en, TOP!  ;)

Misschien een tip voor de minister, stuur ook mariniers naar o.a. Suriname, er wordt daar veel getraind door de mariniers, lijkt mij handig om daar dan ook een basis te hebben. Natuurlijk moet er ook een schip heen als bescherming van de kust. Enkel goed voor de werkgelegenheid en de marine. Ik zeg: DOEN!  ;)

Zou de minister dan met zijn congé  toch nog wat nuttigs kunnen en willen beteken van defensie?  :confused:

KapiteinRob

Citaat van: Ace1 op 14/06/2012 | 17:54 uur
Ik begrijp rob zijn standpunt wel, maar  een  peloton mariniers is natuurlijk misschien wel verstandig met betrekking tot de relatie met Venzuela, mocht men daar van plan zijn om de ABC eilanden gaan te veroveren? Dan kunnen deze  mariniers alvast voorbereidingen treffen als Defensie troepen naar Sint Maarten stuurt om de ABC  eilanden te gaan heroveren.

Een pelotonnetje mariniers kunnen dan voorbereidingen gaan treffen voor een herovering van de ABC-eilanden? Niet alleen offtopic, maar volkomen overbodig:

1. Er zitten al marechaussees en kustwacht.
2. We hebben zo langazmerhand niets meer om die kant op te sturen.

Maar zoals gezegd: daar is een ander topic voor.

24 mariniers op Sint Maarten. Wat gaan die doen als er geen orkanen verwacht worden? En in de periode 1 dec-1 juni? In het kader van de overbodige ideetjes is dit weer een "uitstekend" voorbeeld van Hillen....

dudge

Citaat van: Ace1 op 14/06/2012 | 17:54 uur
Ik begrijp rob zijn standpunt wel, maar  een  peloton mariniers is natuurlijk misschien wel verstandig met betrekking tot de relatie met Venzuela, mocht men daar van plan zijn om de ABC eilanden gaan te veroveren? Dan kunnen deze  mariniers alvast voorbereidingen treffen als Defensie troepen naar Sint Maarten stuurt om de ABC  eilanden te gaan heroveren.

Ik heb een sterke twijfel of het militair nut daarvan zou opwegen tegen de kosten (niet alleen in financiele zin) die dit met zich meebrengt. Zeker gerelateerd aan het dreigingsniveau. Voor zover ik weet, ondanks dat de benedenwindse eilanden het deel van het koninkrijk zijn dat in de minst stabiele omgeving liggen, is er voor zover bekend geen serieuze dreiging op dit moment.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ace1 op 14/06/2012 | 17:54 uur
Dan kunnen deze  mariniers alvast voorbereidingen treffen als Defensie troepen naar Sint Maarten stuurt om de ABC  eilanden te gaan heroveren.

Met?

Ace1

Citaat van: Kapitein Rob op 14/06/2012 | 15:08 uur
Wat een belachelijk plan! Voor die paar keer per jaar dat er een orkaandreiging is, kun je ook de mariniers vanaf Aruba overvliegen.

Maar nee, Hillen wil een pelotonnetje extra mariniers in de west stationeren. Ik kan me niet voorstellen dat een permanente aanwezigheid goedkoper is dan personeel invliegen indien nodig. Daarnaast is er al marechausseepersoneel op de Bovenwinden.


Ik begrijp rob zijn standpunt wel, maar  een  peloton mariniers is natuurlijk misschien wel verstandig met betrekking tot de relatie met Venzuela, mocht men daar van plan zijn om de ABC eilanden gaan te veroveren? Dan kunnen deze  mariniers alvast voorbereidingen treffen als Defensie troepen naar Sint Maarten stuurt om de ABC  eilanden te gaan heroveren.

Reinier

Nederland stationeert militairen op Sint Maarten
Gepubliceerd op : 14 juni 2012

Op Sint Maarten worden vanaf volgend jaar permanent mariniers gestationeerd. Minister Hans Hillen van Defensie maakte dat woensdag 13 juni bekend in de Tweede Kamer tijdens een overleg over de Kustwacht in het Caribisch gebied. Volgens de bewindsman gaat dit niet ten koste van de kazernes op Aruba of Curaçao.

Hillen benadrukte dat de komst van de mariniers niet betekent dat er iets mis is op Sint Maarten. De bewindsman hoopt met de permanente stationering van de mariniers tijdverlies te voorkomen als de inzet daadwerkelijk nodig is. Hij legt uit dat de afstand tussen de bovenwindse- en de benedenwindse-eilanden zo groot is, dat er veel tijd verloren gaat wanneer de militairen van Curaçao of Aruba naar Sint Maarten moeten worden getransporteerd. Daarom wil hij 26 mariniers permanent op het eiland vestigen.

Drugssmokkel
Volgens Tweede Kamerlid Marcial Hernández van de PVV is Sint Maarten een doorn in het oog van de Verenigde Staten als het gaat om drugssmokkel. Volgens Hernández worden vele duizenden kilo's drugs via Sint Maarten naar Amerika gesmokkeld. Hernández: "Er komen dagelijks cruiseschepen vol met touristen aan op Sint Maarten en dan staat daar 1 douanier met 1 hond om al het douanewerk te doen. Slechts 1 op de 15.000 plezierjachten wordt gecontroleerd. Op die manier worden er duizenden kilo's drugs gesmokkeld naar Amerika en Europa."

Minister Hillen gaf toe dat de Kustwacht inderdaad weinig drugsvangsten heeft gedaan in de buurt van Sint Maarten. Maar drugssmokkel ondervangen is niet de enige taak van de kustwacht.

Onrust
Waar Hernández zich druk maakt over drugssmokkel, maakt Hillen zich zorgen over onrust onder Kustwachtpersoneel op Curaçao en Sint Maarten. De militairen krijgen hun salaris ondertussen netjes uitbetaald, maar het duurt lang voordat ze officieel benoemd worden. De politicus legt uit dat hij naar premier Schotte is gegaan om hem te vertellen dat hij zijn zaakjes moet regelen. Zijn laksheid stuit Hillen tegen de borst: "Het ernstige is dat het zijn mensen zijn. Dus Curaçao benadeelt zijn eigen mensen zo lang er geen benoemingen af komen. Hetzelfde geldt voor Sint Maarten en Aruba. Maar het gaat beter, er is wel wat gebeurd."

Minister Hillen is ondanks de kritische opmerkingen van de verschillende Kamerleden over het functioneren van de Kustwacht tevreden over het functioneren van de organisatie

http://www.rnw.nl/caribiana/article/nederland-stationeert-militairen-op-sint-maarten

KapiteinRob

Citaat van: jurrien visser op 14/06/2012 | 17:06 uur
In dit geval een mooie oude dame in het blauwe water, toch weer net anders dan zo'n stoomprauw.  8)

Duhuh; die stoomprauw ligt al een tijdje in mooi tropisch water.....  8)

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Kapitein Rob op 14/06/2012 | 17:00 uur
Leg de ZKRS er maar neer als "permanente lodging".  :crazy:

Goed idee... ik ga wel kijken.

In dit geval een mooie oude dame in het blauwe water, toch weer net anders dan zo'n stoomprauw.  8)

KapiteinRob

Leg de ZKRS er maar neer als "permanente lodging".  :crazy:

Flyguy

#3
Zit st. maarten niet bomvol!?
Ik heb er 25 geleden gewoond en toen was het al propvol met mensen en gebouwen.
zelfs 24 klinkt al als teveel  :devil:

Maarja, wel handig voor directe hulp, ik vind het geen slecht idee.

KapiteinRob

Wat een belachelijk plan! Voor die paar keer per jaar dat er een orkaandreiging is, kun je ook de mariniers vanaf Aruba overvliegen.

Maar nee, Hillen wil een pelotonnetje extra mariniers in de west stationeren. Ik kan me niet voorstellen dat een permanente aanwezigheid goedkoper is dan personeel invliegen indien nodig. Daarnaast is er al marechausseepersoneel op de Bovenwinden.

KapiteinRob

THE HAGUE--The Dutch Government is planning to permanently station a contingent of Dutch marines in St. Maarten as of January 1, 2013.

Dutch caretaker Minister of Defence Hans Hillen announced this in the Dutch Parliament's Second Chamber on Wednesday. Hillen said he had started making preparations to establish a permanent post in St. Maarten with 24 marines to be housed in their own small station.

"It is not that something is brewing there, but because the distance between St. Maarten and Curaçao and Aruba is simply too big when the assistance of the Dutch marines is needed," said Hillen, who explained that the marines in St. Maarten would mostly be there for humanitarian assistance, for example, in the case of a hurricane. In the event of a disaster in St. Eustatius or Saba, the marines could also be dispatched there.

Marines from Aruba and sometimes Curaçao are dispatched to St. Maarten when a natural threat like a hurricane looms, but it takes a while for them to arrive especially when they have to come by boat, because of the material that they bring along.

"Having marines at the scene right after a disaster can make a big difference. They can do good things," Hillen told The Daily Herald after the meeting. He said he didn't want to "just station five or six men" in St. Maarten. "It has to be a contingent of significance."

The marines will come from The Netherlands, not from the marine station in Savaneta, Aruba. Dutch Defence is becoming increasingly interested in the Dutch Caribbean, said Hillen, pointing out that the number of Royal Dutch Marechaussees in St. Maarten had also increased over the past years.

"Our presence in the Dutch Caribbean is extensive and we want to extend that to include the Windward Islands on a permanent basis. We want to keep our presence in the islands up to par," said Hillen.

Preparations have also begun to make funds available in Defence's budget, but details on the location of the barracks, for example, are not clear as yet. Hillen said he had been in contact with St. Maarten Governor Eugene Holiday about the project, but not with St. Maarten Minister of Justice Roland Duncan.

Members of Parliament's Permanent Committee for Defence were obviously surprised by the announcement that the Minister made during the general debate on the 2011 annual report and the 2012 plan of the Dutch Caribbean Coast Guard.

Member of Parliament (MP) Angelien Eijsink of the Labour Party PvdA remarked that it "would have been nice" if the Minister had informed the Committee of this development in writing. Hillen explained that the details of his plan were not definite as yet and that this project was only in a preparatory stage. He promised to keep Parliament informed.

Bron: The Daily Harald (Sint Maarten)