NL krijgsmacht in het Caribisch gebied

Gestart door KapiteinRob, 06/06/2007 | 10:05 uur

Ace1

Citaat van: jurrien visser op 11/01/2014 | 18:14 uur
Koninklijke Marine

11/1/2014

Gister is er een formele overeenkomst gesloten tussen de Verenigde Staten van Amerika en Nederland om komend jaar helikopters van de Amerikaanse kustwacht te stationeren op Nederlandse schepen die ingezet worden in drugsbestrijdingsoperaties. De ultieme vorm van samenwerking voor veiligheid op en vanuit zee!

Bron: Facebook

Men moest iets doen om het heli te kort op te lossen.

KapiteinRob

Citaat van: jurrien visser op 11/01/2014 | 18:14 uur
Koninklijke Marine

11/1/2014

Gister is er een formele overeenkomst gesloten tussen de Verenigde Staten van Amerika en Nederland om komend jaar helikopters van de Amerikaanse kustwacht te stationeren op Nederlandse schepen die ingezet worden in drugsbestrijdingsoperaties. De ultieme vorm van samenwerking voor veiligheid op en vanuit zee!

Bron: Facebook

Kan die Cougar weer terug naar Nederland...

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Koninklijke Marine

11/1/2014

Gister is er een formele overeenkomst gesloten tussen de Verenigde Staten van Amerika en Nederland om komend jaar helikopters van de Amerikaanse kustwacht te stationeren op Nederlandse schepen die ingezet worden in drugsbestrijdingsoperaties. De ultieme vorm van samenwerking voor veiligheid op en vanuit zee!

Bron: Facebook

Harald


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Kapitein Rob op 10/01/2014 | 19:59 uur
Met al 2 KW-heli's (toch?) in de west lijkt me de "landstationering" van deze Cougar wat overdone. Ik ga er bijna wat van denken.......  :silent:

Onder het motto... kijk eens hoeveel heli capaciteit te kort we hebben, wat natuurlijk ook een feit is... zou het de aanzet zijn van een poging om de Cougars of een deel van deze te behouden?

KapiteinRob

Met al 2 KW-heli's (toch?) in de west lijkt me de "landstationering" van deze Cougar wat overdone. Ik ga er bijna wat van denken.......  :silent:

Harald

Citaat van: Strata op 10/01/2014 | 19:35 uur
Past sowieso niet in de hangar geloof ik (geen inklapbare staart). Weet iemand de afmetingen van een OPV hangar? NH90 met staart gevouwen is 13.64 m lang. Cougar mk2 16,79 meter (zonder rotor).

En op het dek laten staan op een ruige atlantic is ook niet echt een goed idee.. hoewel je het gevaar van losse karretjes in de hangar nooit kunt uitsluiten...(BE Alouette) :P.

Kan natuurlijk wel gestationeerd zijn op land en tijdens het varen van de OPV in de wateren van de West, de OPV luchtondersteuning geven

en eventueel bijtanken op zee met draaiende rotoren ?  ... (kan en mag dat ?)

StrataNL

Citaat van: Harald op 10/01/2014 | 19:17 uur
ok, dat zou jammer zijn Cougar is volgens mij lichter in gewicht dan een NH90, dus dat zou het probleem niet hoeven zijn.
zou wel een gemiste kans zijn

Past sowieso niet in de hangar geloof ik (geen inklapbare staart). Weet iemand de afmetingen van een OPV hangar? NH90 met staart gevouwen is 13.64 m lang. Cougar mk2 16,79 meter (zonder rotor).

En op het dek laten staan op een ruige atlantic is ook niet echt een goed idee.. hoewel je het gevaar van losse karretjes in de hangar nooit kunt uitsluiten...(BE Alouette) :P.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Harald

Citaat van: Lex op 10/01/2014 | 18:57 uur
En dat betwijfel ik. Volgens mij is de Cougar niet gecertificeerd voor landings/take-offs vanaf een OPV. Zou dat wel zo zijn, dan was het voor Defensie goedkoper om de Cougar met Zr.Ms. Zeeland mee te sturen. Dat hadden zowel de kist als de bemanning tijdens de overtocht een opwerkprogramma af kunnen werken.

ok, dat zou jammer zijn Cougar is volgens mij lichter in gewicht dan een NH90, dus dat zou het probleem niet hoeven zijn.
zou wel een gemiste kans zijn

Lex

Citaat van: Harald op 10/01/2014 | 18:45 uur
Die kan ook ingezet worden vanaf de Zeeland
En dat betwijfel ik. Volgens mij is de Cougar niet gecertificeerd voor landings/take-offs vanaf een OPV. Zou dat wel zo zijn, dan was het voor Defensie goedkoper om de Cougar met Zr.Ms. Zeeland mee te sturen. Dat hadden zowel de kist als de bemanning tijdens de overtocht een opwerkprogramma af kunnen werken.

Harald

Citaat van: Lex op 10/01/2014 | 17:58 uur
Inderdaad, het jaar 2014 zal gekenmerkt worden door de afwezigheid van de NH90 in de Carib.
Volgens mij was eea reeds door MINDEF aangekondigd in de nota.

maar gelukkig wel een Cougar in de West, zie posting eerder.
Die kan ook ingezet worden vanaf de Zeeland

Lex

Citaat van: Kapitein Rob op 10/01/2014 | 17:40 uur
Dus geen boordheli voor de Zeeland....
Inderdaad, het jaar 2014 zal gekenmerkt worden door de afwezigheid van de NH90 in de Carib.
Volgens mij was eea reeds door MINDEF aangekondigd in de nota.

KapiteinRob


Lex

Citaat van: Kapitein Rob op 10/01/2014 | 08:03 uur
En maakt CDHC de op Twitter gemaakte opmerking waar dat ze ook voor de Caribean weer paraat staan?
Zie #905.  ;)

KapiteinRob

Citaat van: Lex op 08/01/2014 | 20:42 uur
Zr.Ms. Zeeland zal deze maand afreizen richting de West.

En maakt CDHC de op Twitter gemaakte opmerking waar dat ze ook voor de Caribean weer paraat staan?