Opvolger Walrusklasse

Gestart door Elzenga, 27/07/2011 | 21:26 uur

Reinier

Citaat van: Harald op 26/07/2023 | 08:35 uurOpinie | Nederland zou nu geen vier nieuwe onderzeeboten moeten bestellen

Nederland wil vier nieuwe onderzeeboten bestellen bij Naval Group, Saab of tkMS. Maar hoe wil Defensie langdurig en zelfstandig met onderzeeboten werken, terwijl Nederland boten uit het buitenland koopt? Hoe kan Nederland wel strategischer en autonomer werken aan de volgende generaties nieuwe onderzeeboten? Misschien door nu niet te beginnen met vier nieuwe onderzeeboten in één keer.

.../...

https://marineschepen.nl/opinie/wanneer-wordt-de-strategische-waarde-van-onderzeeboten-echt-vastgelegd.html
Goed stuk, maar gaat niet gebeuren; geen ambitie of politieke wil daar voor. En daarvoor zijn we ook te laat.

Harald

Nog een paar dagen dan moeten de eerste offerte's van de gevraagde werven ingediend worden, zijn voor de Tender van de Walrus vervanging.

Ben zeer benieuwd...  :big-smile:
Natuurlijk zullen we de eerste tijd inhoudelijk niks horen, maar met de indiening van de aanbiedingen, kan er een start gemaakt worden met het vergelijk tussen de offerte's, het ontwerp. En ... uiteindelijk een keuze.

Harald

Opinie | Nederland zou nu geen vier nieuwe onderzeeboten moeten bestellen

Nederland wil vier nieuwe onderzeeboten bestellen bij Naval Group, Saab of tkMS. Maar hoe wil Defensie langdurig en zelfstandig met onderzeeboten werken, terwijl Nederland boten uit het buitenland koopt? Hoe kan Nederland wel strategischer en autonomer werken aan de volgende generaties nieuwe onderzeeboten? Misschien door nu niet te beginnen met vier nieuwe onderzeeboten in één keer.

.../...

https://marineschepen.nl/opinie/wanneer-wordt-de-strategische-waarde-van-onderzeeboten-echt-vastgelegd.html

Harald

https://magazines.defensie.nl/defensiekrant/2023/23/03_kamerbrief_onderzeeboten_23

Beste boot voor beste prijs

Defensie licht gunningproces nieuwe onderzeeboten toe

Huzaar1

Citaat van: ARM-WAP op 16/06/2023 | 14:33 uur
Dan kan ditproject zeker nog alle kanten op. :(

Nee en ja. Binnen de kaders wel, maar onderzee?rs komen er.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Master Mack

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 16/06/2023 | 15:54 uur
Chef van de keuzekommissie is Min. Algemene zaken a.k.a. Mark Rutte.
Is dat niet die vriend van Macron.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: ARM-WAP op 16/06/2023 | 14:33 uur
Dan kan ditproject zeker nog alle kanten op. :(

Chef van de keuzekommissie is Min. Algemene zaken a.k.a. Mark Rutte.

ARM-WAP

Citaat van: Harald op 16/06/2023 | 13:25 uur
Er zijn verschillende ministeries betrokken, niet alleen Defensie heeft een stem, maar ook bijvoorbeeld Ministerie van Economische Zaken en Klimaat, Financi?n en ik denk ook dat Buitenlandse Zaken er ook nog wat over wil zeggen.
Dan kan ditproject zeker nog alle kanten op. :(

Harald

Citaat van: ARM-WAP op 16/06/2023 | 12:36 uur
Wie doet dit? Is 'de politiek' daarmee gemoeid of is dit een Defensie in-house aangelegenheid?

Er zijn verschillende ministeries betrokken, niet alleen Defensie heeft een stem, maar ook bijvoorbeeld Ministerie van Economische Zaken en Klimaat, Financi?n en ik denk ook dat Buitenlandse Zaken er ook nog wat over wil zeggen.

ARM-WAP

Citaat van: silvester herc op 15/06/2023 | 15:30 uur
https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2023/06/15/defensie-licht-gunningproces-voor-nieuwe-onderzeeboten-toe
De beoordeling  duurt naar verwachting tot eind januari 2024.
Daarna volgt het opstellen van het voorlopig gunningsbesluit.

Wie doet dit? Is 'de politiek' daarmee gemoeid of is dit een Defensie in-house aangelegenheid?

Citaat van: silvester herc op 15/06/2023 | 15:30 uur
Na parlementaire behandeling en het definitief maken van het besluit wordt de overeenkomst met de winnende werf gereed gemaakt voor ondertekening.

Zou dat ook nog 'spannend' kunn worden dan?

silvester herc

https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2023/06/15/defensie-licht-gunningproces-voor-nieuwe-onderzeeboten-toe
Defensie heeft 3 kandidaat-werven om een offerte gevraagd voor 4 nieuwe onderzeeboten. Dat zijn Naval Group, Saab Kockums en ThyssenKrupp Marine Systems. Zij dienen hun biedingen uiterlijk op 28 juli 2023 in. Staatssecretaris Christophe van der Maat stuurt vandaag een brief aan de Tweede Kamer waarin hij het proces voor het voorlopig gunningbesluit toelicht.

Vergroot afbeeldingToon opties

Archieffoto van Zr.Ms. Dolfijn.

Onderzeeboten behoren tot de meest effectieve wapensystemen van de krijgsmacht. Het is belangrijk dat Defensie goed kijkt of wat de werven aanbieden past bij wat de marine van de toekomst nodig heeft. Het pakket van eisen dat Defensie heeft opgesteld, vormt hiervoor de basis.

De beoordeling van de offertes is een omvangrijke klus. Deze bevatten namelijk een enorme hoeveelheid gedetailleerde technische en commerci?le gegevens. De beoordeling  duurt naar verwachting tot eind januari 2024. Daarna volgt het opstellen van het voorlopig gunningsbesluit. Na parlementaire behandeling en het definitief maken van het besluit wordt de overeenkomst met de winnende werf gereed gemaakt voor ondertekening.

Belangrijk is dat er met de winnende werf overeenstemming moet zijn over de zogenoemde Industrial Cooperation Agreement (ICA). Dat is bedoeld om de Nederlandse Defensie Technologische en Industri?le Basis (NLDTIB) te versterken. De winnende werf moet daar ook aan bijdragen. De NLDTIB bestaat uit bijna 1.000 bedrijven die iets toevoegen in Europees en trans-Atlantisch verband. Denk aan radartechnologie, vliegtuigbouw en ?onderhoud, sensortechnologie en de bouw van oppervlakteschepen.

Na de deadline van 28 juli evalueert het ministerie van EZK de ontvangen ICA-voorstellen van de werven. De ICA-evaluatie gebeurt gescheiden van de offertebeoordeling door Defensie.

Vergroot afbeeldingToon opties

Archieffoto van Zr.Ms. Walrus.

Voorlopig gunningsbesluit


Harald

#7084
Citaat van: Parera op 04/05/2023 | 14:46 uur
Platform System Integration of AUV Launch and Recovery on Existing Submarines

https://www.nevesbu.com/insights/platform-system-integration-of-auv-launch-and-recovery-on-existing-submarines/

Interessant, zeker in de Walrus vervanging, waarbij ik hoop dat daar dus wel ruimte voor gemaakt wordt in het ontwerp !

Nevesbu, heeft nog wel een paar interessante artikelen !

How do you design a miniature village in a cylinder?

If you wish to learn more about the basic principles of designing submarines, you can join Nevesbu for a four-day Masterclass Submarine Design. Specialists Marijn Hage and Albert Jurgens explain all about handles, logical lines and a smell that is comparable to fifty sweaty youngsters in a gym. ?You will find more technology within every cubic metre in a submarine than in any other vehicle.?

https://www.nevesbu.com/insights/how-do-you-design-a-miniature-village-in-a-cylinder/

Benefits of total battery powered submarines

Are total battery powered submarines the future? Who knows. With modern battery technology the roadmap for total battery powered submarines seems feasible. Simulations with a created concept design show that with current battery technology local to medium range missions are already feasible. This makes a total battery powered submarine an interesting option for navies who want to use their submarine mainly for homeland defence. Changing the conventional diesel-electric powered submarine to a total battery powered submarine could enable more benefits than one might think.

https://www.nevesbu.com/insights/potential-benefits-of-total-battery-powered-submarines/

Masterclass Submarine Academy: a deep dive into the complex world of submarines

The Netherlands has a unique marine cluster in which navy, knowledge institutes and companies jointly design and build naval vessels. All the disciplines needed to develop and design a naval vessel are represented within this cluster. The strength of this cooperation has among other things been proven with the submarines of the Walrus Class, which may rightly be called one of the best submarines in the world. Thanks to the combination of operational maritime experience and high-tech marine construction, the Netherlands may enjoy the privilege of acquiring the most modern marine ships at an attractive price. In order to maintain the strong innovative position the Dutch marine cluster enjoys, continuous development of knowledge is being accumulated. For example, Nevesbu introduced its own Masterclass Submarine Design.

https://www.nevesbu.com/insights/masterclass-submarine-academy-a-deep-dive-into-the-complex-world-of-submarines/

Pressure hull analysis on a reliability base

https://www.nevesbu.com/projects/pressure-hull-analysis-on-a-reliability-base/
https://marineschepen.nl/dossiers/interview-Jack-Reijmers-scheepsbouwer-onderzeeboten.html

Optimising a submarine power plant by implementing a PEM fuel cell and a PMSM in a first principle model

permanent magnet synchronous machine (PMSM)

A naval submarine sails in different operational modes: surfaced, at periscope depth or submerged. It needs an appropriate power plant to do so. The impact of the selected power plant on the overall submarine design is significant. Thus, selecting the right components of the power plant at an early stage is key to a successful design. In Nevesbu?s research to optimise a submarine power plant, a mean value first principle power plant model was extended with a proton exchange membrane (PEM) fuel cell model as air independent power (AIP) system and a permanent magnet synchronous machine (PMSM) as propulsion motor.

https://www.nevesbu.com/insights/optimising-a-submarine-power-plant-by-implementing-a-pem-fuel-cell-and-a-pmsm-in-a-first-principle-model/

Parera

Platform System Integration of AUV Launch and Recovery on Existing Submarines
Significant progress has been made in the field of autonomous underwater vehicles (AUVs). These vehicles are anticipated to play an increasingly vital role in underwater warfare by undertaking tasks such as intelligence gathering, reconnaissance, surveillance and mine countermeasures. However, the range and endurance of AUVs are still restricted, making covert deployment critical during covert mission. This presents new platform integration challenges for both new and existing submarines. During our paper presentation at the UDT event on Tuesday, 9 May 2023, Nevesbu will give an overview of the platform system integration challenges and provide future design considerations. Below you can read a short summary of our paper.

De nooit gebouwde Morray 1400 klasse onderzeeboot met AUV dok.


https://www.nevesbu.com/insights/platform-system-integration-of-auv-launch-and-recovery-on-existing-submarines/

Poleme

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 22/04/2023 | 16:49 uur
In deze gedachte (laagste technische risico's) resteren slechts 2 opties en valt de Duitse kandidaat af.
'Son of Collins' ?.
Druk romp.
Saab-Kockums bouwt nu twee A26 Blekinge's welke 66 meter lang en 6,75 meter in diameter zijn.  Om tot een Type 712 te komen van 73 meter en 8 meter dik, is een nieuw ontwerp nodig. De druk-romp van de Collins had veel lagere specificaties qua maximale duikdieptes dan het Walrus.  Dus koos men bij de Collins voor een vrij eenvoudige en dus goedkope druk-romp.  Bij de Walrus druk-romp zijn de boeg en hek namelijk sferisch / halve bol vorm.  Bij de Collins zijn deze deels conisch en de uiteinden gewone vlakke bulkheads.  De Collins druk-romp huid is veel dunner dan die van de Walrus.  Vanwege de grotere duikdieptes is de Walrus druk-romp bij de pijpleiding doorvoeren voorzien van dure versteviging smeed stukken.  Dus de Collins druk-romp kan niet hergebruikt worden bij het v-Walrus.  Dat betekend dus een nieuw ontwerp met alle risico's van dien.
AIP.
De Vastergotland boten werden van een Stirling AIP voorzien.  Maar dat betekende wel een romp verlenging van maar liefst 12 meter.  Als HDW een Type 209 van een brandstofcel AIP voorziet, dan zijn ze met 5 a 6 meter al klaar.  Zet je een AIP in het v-Walrus, dan moet die zeker 600 kW leveren.  Echter ... een Stirling AIP is nauwelijks op te schalen en een 600 kW Stirling AIP wordt veel te groot en te zwaar.  Ga je met een Stirling AIP dieper dan 200 meter.  Dan heb je een herrie schoppende compressor nodig om je uitlaatgassen overboord te krijgen.  Niet wenselijk.
Integratie.
De Zweedse onderzeeboten zijn uitgerust met Duitse sonars van Atlas Elektronik.  De KM heeft de voorkeur voor de Thales 2076 sonar.  Maar de keuze voor deze sonar heeft een grote impact op het ontwerp.  De Zweedse boten zijn voorzien van de onderwater variant op het 9LV Combat Management System.  Een bewezen robuust systeem, voordelig geprijsd en integratie van andere / buitenlandse wapens, sensoren en communicatie middelen is veel gemakkelijker dan bij die van de concurrenten.
De Zweedse defensie industrie heeft bewezen dat afspraken over compensatie orders of industriele participatie altijd goed worden nagekomen.  Flink wat andere landen kunnen dat niet waarmaken.  De Nederlandse en Zweedse culturen hebben veel met elkaar gemeen en de Zweden zijn een open volk.  Dus er is goed met hen samen te werken.

French connection ?
DCNS werd de winnaar op 26-04-2016 voor de Attack klasse.  In februari 2019 werd dan uiteindelijk het contract hiervoor getekend.  En op 16 september 2021 werd dit contract weer geannuleerd.   De Attack klasse is 97 meter lang, heeft een pompjet en voorzien van Amerikaanse CMS en Mk48 torpedo's.
Voor deze boot werd zeker 2,5 jaar besteedt aan detailed engineering.  De KM heeft een boot nodig die rond de 73 - 75 meter lang is, dus 22 a 24 meter inkorten.
De Suffren / Barracuda klasse beschikt nu over een hybride aandrijving van kernreactor - stoomturbines plus een batterij pakket - diesel gensets.
Om tot een flink kortere Barracuda NL te komen met een diesel-elektrische aandrijving, geintegreerd met Mk48's en Tomahawks (uitdaging), eventueel een Nederlands CMS en misschien een AIP, is nog een lange tot zeer lange weg te gaan.  De Naval Group heeft ook weinig ervaring met AIP's.  Qua cultuur staan ze ver van ons af.  Te stug en gesloten.
En zij gaan anders om met gemaakte afspraken dan wij.
Tijdens het Tournesol (Zonnebloem) project dat leidde tot de Cougar Mk2 wilde de KLu een lange termijn samenwerking aangaan met de Franse leger luchtvaartdienst.
Maar die hadden daar geen trek in.  De aangeboden opleidingen van Aerospatiale (nu Airbus Helicopters) en Turbomeca waren onder de maat.  Idem dito voor de handleidingen voor vliegers, monteurs en logistiekelingen.  Het Cougar Mk2 had nogal wat klant specifieke modificaties.  Het Directoraat Materieel KLu moest pro-actief en zeer diplomatiek aan de bak om kinderziektes goed op te lossen en de modificaties goed uit zien te voeren.  Het koste nogal wat tijd om het vertrouwen te winnen van de Fransen.   Helaas, dit is niet een incident.  Ik heb regelmatig met diverse Franse bedrijven te maken, en maak hetzelfde mee.  Kiezen we voor deze route, dan krijgen we wel een zeer goede boot.

Machen wir dass ?
TKMS biedt het Type 212CD E aan.  Zij claimen dat deze voor 80 - 90 % gelijk is aan het Type 212CD.  De Dakar klasse vormt in 2028 het prototype voor deze familie.
Een 80+ meter lange boot met VLS en AIP.  Het eerste Type 212CD wordt in 2029 in dienst verwacht.  Noorwegen en Duitsland hebben respectievelijk 4 en 2 boten besteld.  De Dakar klasse telt 3 boten.  HDW ontwerpt haar boten altijd met 1 compartiment.  Want dat scheelt gewicht en ruimte, want in de Oostzee wil je een zo compact mogelijke boot hebben.  Dit argument wordt door de KM en omgeving altijd aangehaald als tegen argument.  Maar is het zo een ingrijpende modificatie, om zo een cofferdam te integreren ?  Op die geclaimde 80 - 90 % commonality (gezamenlijkheid) valt ook wel wat af te dingen.  Je zit al snel op 70%.
Deze familie heeft Duitse torpedo's en sonars, plus een Noors CMS.  Boten van HDW hebben wel de mogelijkheid tot lancering van het IDAS Triton luchtafweer systeem.
Welke gebaseerd is op de Iris-T raket.  Hun cultuur is nauw verwant aan de onze, dus gemakkelijk samenwerken.

Het minste risico lopen we dus bij het Type 212CD E.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Ace1

Stelling Dagblad van het Noorden

Moet Nederland kiezen voor onderzee?rs van eigen bodem? Dit is de uitslag van de Stelling van de dag

Nederland gaat voor miljarden aan onderzeeboten aanschaffen. Moet Defensie die miljarden in het buitenland uitgeven, of investeren in nieuwe onderzee?rs van eigen bodem?
Ja, zegt 89 procent van de deelnemers aan de Stelling van de dag.

,,Door de onderzeeboten in Nederland te bestellen vloeit belastinggeld terug in de Nederlandse economie. Daarnaast een aanjager van innovatie en werkgelegenheid, die mogelijk kan leiden tot exportorders in de toekomst?, aldus een stemmer. ,,Als er geen kwaliteitsverschil is, dan natuurlijk in Nederland bestellen.?

Er zijn ook stemmers die het prima vinden dat we onderzee?rs uit het buitenland halen.

,,Eerst in het buitenland kopen om de defensie op pijl te krijgen en daarna of parallel de expertise in laag tempo in Nederland zelf opbouwen.? ,,Heel Nederland is synoniem met besluiteloosheid en strijdige belangen. Sluit een goed contract af met exacte wensen en prijzen en laat een commercieel bedrijf dit uitvoeren.?

https://dvhn.nl/meningen/Stelling-van-de-dag-Nederland-moet-kiezen-voor-onderzee%C3%ABrs-van-eigen-bodem-28380676.html