Live verslag van ceremoniële commando-overdracht

Gestart door Lex, 12/06/2012 | 16:37 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#11
Peter van Uhm: nu tijd voor de verwerking
Auteur: Maaike Boersma |   zaterdag 07 juli 2012 | 13:15

NIJMEGEN - Nijmegenaar Peter van Uhm (57) nam afscheid als commandant der strijdkrachten. Nu is het tijd om het verlies van zijn zoon Dennis te verwerken. Hij staat er al vijf minuten zwijgend naar te kijken. Naar die ene foto aan de muur in zijn woonkamer. De foto van Dennis, zijn Dennis.

Op zijn werkkamer op het ministerie had hij de afgelopen drie jaar heel bewust géén foto staan "Nee, dat trek ik niet, dan ga ik stuk", zei hij onlangs nog in een interview. Maar hier in huis in Grave kan hij er niet omheen. Hier kijkt Dennis hem telkens aan vanaf de muur.

Het huis, waar hij de afgelopen jaren eigenlijk alleen in het weekend was en zelfs dan opgeslokt werd door werkzaamheden voor de volgende werkweek. De laatste jaren werd hij geleefd, vierentwintig uur per dag, zeven dagen per week.

Omdat hij, Peter van Uhm, de afgelopen drie jaar commandant der strijdkrachten was, de hoogste militaire man van het land. Maar dat verandert, nu hij zijn functie heeft overgedragen aan zijn opvolger Tom Middendorp. De komende tijd zal hij niet werken, maar verwerken. Drie letters meer, maar een wereld van verschil.

http://www.gelderlander.nl/voorpagina/nijmegen/11344376/Peter-van-Uhm-nu-tijd-voor-de-verwerking.ece

onderofficier

Citaat van: jurrien visser op 29/06/2012 | 15:00 uur
het is toch interessant om te weten dat je een nieuwe baas hebt, ik zou als defensie medewerker graag weten of mijn baas wel opgewassen is tegen alle aanstaande barriéres die in de samenleving worden opgeworpen.

Tussen het interessant of het spannend nieuws vinden zit voor mij toch een verschil...

Kan ik het met bekijken van het live-verslag zien of "mijn baas" wel opgewassen is tegen alle aanstaande barriére?

Ik denk dat weinig militiaren deze live-verslag hebben (kunnen) gezien, het werk ging gewoon door.  (echt waar)  
Had het werk dan stil moeten worden gelegd?   Verplicht naar de filmzaal......
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: onderofficier op 29/06/2012 | 14:53 uur
In deze val ik ook onder de gemiddelde Nederlander...........

het is toch interessant om te weten dat je een nieuwe baas hebt, ik zou als defensie medewerker graag weten of mijn baas wel opgewassen is tegen alle aanstaande barriéres die in de samenleving worden opgeworpen.

onderofficier

Citaat van: Ros op 28/06/2012 | 21:47 uur
Voor de gemiddelde Nederlander ook niet echt spannend nieuws......een Generaal gaat weg en een andere komt..........

Was het voor jouw dan wel spannend nieuws? 

In deze val ik ook onder de gemiddelde Nederlander...........
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Ros

Voor de gemiddelde Nederlander ook niet echt spannend nieuws......een Generaal gaat weg en een andere komt..........

Nikehercules

Idd, ik vond die live uitzending haast on Nederlands.


oberhausen

Het valt mij op hoe ontzettend weinig aandacht er door de media aan deze gebeurtenis is besteed. Of heb ik het helemaal bij het verkeerde einde?

Nikehercules

Op dit moment is de herhaling bezig van de commando overdracht, zeker de moeite waard om even te kijken. Ned2.

Flyguy

Citaat van: Lex op 12/06/2012 | 16:37 uur
De dag na de commandowisseling zendt MAX de documentaire Afscheid van de Generaal uit, waarin uitgebreid wordt teruggeblikt op de periode waarin generaal Van Uhm Commandant der Strijdkrachten was.

Er is niet veel goeds gebeurd...

Lex

Commando-overdracht van De Commandant der Strijdkrachten generaal Peter van Uhm aan generaal Tom Middendorp

HILVERSUM 12 juni 2012 –  De Commandant der Strijdkrachten generaal Peter van Uhm draagt donderdag 28 juni 2012 zijn commando over aan zijn opvolger generaal Tom Middendorp. MAX zendt deze ceremoniële commandowisseling op het Binnenhof in Den Haag live uit vanaf 13.55 uur op Nederland 2.
 
De commando-overdracht is omgeven door militair ceremonieel. Militairen van alle defensieonderdelen nemen hier aan deel, evenals een detachement veteranen. De Marinierskapel en de Tamboers en Pijpers van het Korps Mariniers verzorgen het uitgebreide muzikale programma. Deze live televisie-uitzending van MAX wordt van commentaar voorzien door Joop van Zijl, voormalig presentator van NOS Journaal.
 
Generaal Van Uhm volgde op 17 april 2008 generaal Dick Berlijn op als Commandant der Strijdkrachten. Eén dag na de installatie van Van Uhm sneuvelde zijn zoon, eerste luitenant Dennis van Uhm op 23-jarige leeftijd in Afghanistan door een aanslag met een bermbom. Tijdens de afscheidsrede van de Commandant der Strijdkrachten op 28 juni wordt een minuut stilte gehouden als eerbetoon aan de omgekomen militairen. Aansluitend op de commandowisseling houden generaal Middendorp en minister van Defensie Hans Hillen een toespraak.
 
De dag na de commandowisseling zendt MAX de documentaire Afscheid van de Generaal uit, waarin uitgebreid wordt teruggeblikt op de periode waarin generaal Van Uhm Commandant der Strijdkrachten was.
 
MAX: "Ceremoniële commando-overdracht Commandant der Strijdkrachten"
Donderdag 28 juni vanaf 13.55 uur op Nederland 2.
Commentaar: Joop van Zijl