Apache maakt noodlanding op vliegbasis Deelen

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 26/06/2012 | 15:00 uur

KapiteinRob

Citaat van: 5m@sh_1up op 27/06/2012 | 00:16 uur
Blijkbaar is zonder notificatie mijn eerdere post verwijderd?

Postings mogen zonder opgave van reden door forumbeheer worden verwijderd. Je gehanteerde taalgebruik was voor mij de reden.

Rob
Forumbeheerder

Nikehercules

Citaat van: 5m@sh_1up op 27/06/2012 | 00:20 uur
Al helemaal niet bij een voorzorgslanding waar de luxe bestaat dat je nog gewoon naar een vliegbasis kunt vliegen om je kist daar uit te zetten.

Ja dat was idd ook nog eens zo, dat had ik niet eens meegenomen. Het zal idd wel een overtrokken reactie zijn.

Lex

Citaat van: 5m@sh_1up op 27/06/2012 | 00:20 uur
Ik kan me geen enkele reden bedenken waarom een traumaheli gescrambled zou moeten worden. Een traumaheli heb je pas nodig als er dusdanig zwaar gewonden zijn dat die ter plekke gestabiliseerd dienen te worden.
Na een crash dus. Een helikopter kan in principe altijd landen. Dus er is geen enkele reden om een traumaheli te scramblen bij een voorzorgslanding. Ook niet bij een noodlanding.
Al helemaal niet bij een voorzorgslanding waar de luxe bestaat dat je nog gewoon naar een vliegbasis kunt vliegen om je kist daar uit te zetten. Storm in een glas water dus.
Ik ben dat met je eens. Na de "Pan call" is er dus een over reactie ontstaan, met een "overdone" inzet. Laten we het hier maar bij laten. Er zal waarschijnlijk nog wel nadere berichtgeving komen over de oorzaak.

5m@sh_1up

Citaat van: Nikehercules op 27/06/2012 | 00:01 uur
Citaat van: jurrien visser op 26/06/2012 | 20:16 uur
Bij een (burger)voorzorgslanding staan toch ook crashtenders klaar. Ik kan mij hier werekelijk niet druk om maken en sluit mij aan bij de vorige schrijvers met de opmerking: Better safe than sorry

Ik geloof ook niet dat iemand zich druk maakt, het verbaast me alleen.

Heli's maken wel vaker voorzorgingslandingen, meestal niets meer aan de hand dan een caution light. Het scrambleën van de trauma heli doet mij ook vermoeden dat het hier gaat om een potentieel ernstigere situatie dan normaal bij dit soort landingen.

Ik kan me geen enkele reden bedenken waarom een traumaheli gescrambled zou moeten worden. Een traumaheli heb je pas nodig als er dusdanig zwaar gewonden zijn dat die ter plekke gestabiliseerd dienen te worden.
Na een crash dus. Een helikopter kan in principe altijd landen. Dus er is geen enkele reden om een traumaheli te scramblen bij een voorzorgslanding. Ook niet bij een noodlanding.
Al helemaal niet bij een voorzorgslanding waar de luxe bestaat dat je nog gewoon naar een vliegbasis kunt vliegen om je kist daar uit te zetten. Storm in een glas water dus.

5m@sh_1up

Citaat van: Elzenga op 26/06/2012 | 17:18 uur
en dan laat je zelfs een traumahelikopter aanrukken..als het slechts een voorzorgslanding was? Klinkt eerder als indicatie dat men vreesde voor iets ergers. En het uiteindelijk goed afliep. Niet de eerste keer dat een Apache gedwongen zijn vlucht moet afbreken en (ergens) landen. De mechanische complexiteit van het toestel werd in 1995 al als kritiekpunt genoemd. 

Blijkbaar is zonder notificatie mijn eerdere post verwijderd?

Maarruh, die traumaheli is een totaal overtrokken reactie. Waarschijnlijk een beslissing van iemand die er net zo weinig van snapt als Elzenga.
Voorzorgslandingen zijn heel normaal voor helikopters. Apparaten waarin honderden onderdelen constant keihard draaien en trillen. Het hoort erbij, part of the job.
Verder eigenlijk gewoon non-nieuws dus. Het zou wat zijn als élke voorzorgslanding in het nieuws zou komen. Dan zou je dat minstens wekelijks hebben.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Nikehercules op 27/06/2012 | 00:01 uur
Heli's maken wel vaker voorzorgingslandingen, meestal niets meer aan de hand dan een caution light. Het scrambleën van de trauma heli doet mij ook vermoeden dat het hier gaat om een potentieel ernstigere situatie dan normaal bij dit soort landingen.

Wellicht horen we het een deze dagen.

Nikehercules

Citaat van: jurrien visser op 26/06/2012 | 20:16 uur
Bij een (burger)voorzorgslanding staan toch ook crashtenders klaar. Ik kan mij hier werekelijk niet druk om maken en sluit mij aan bij de vorige schrijvers met de opmerking: Better safe than sorry

Ik geloof ook niet dat iemand zich druk maakt, het verbaast me alleen.

Heli's maken wel vaker voorzorgingslandingen, meestal niets meer aan de hand dan een caution light. Het scrambleën van de trauma heli doet mij ook vermoeden dat het hier gaat om een potentieel ernstigere situatie dan normaal bij dit soort landingen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Marc66 op 26/06/2012 | 20:31 uur
Dat is goed nieuws, maar is dit ook goed nieuws voor defensie?

Een zwaluw maakt....

Daarnaast ligt een heel nest roodborstjes op de loer.  :sick:

Marc66

Dat is goed nieuws, maar is dit ook goed nieuws voor defensie?

Overigens ben ik het met je eens over de inzet van de hulpdiensten.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Marc66 op 26/06/2012 | 20:26 uur
Uit de recessie!?  :confused:

Niet uit de crisis, wel uit de recessie (groei van 0,3%), baby steps op weg naar beter!  ;D


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Marc66 op 26/06/2012 | 20:12 uur
Ze...erds hou je altijd  :mad:

Nu komen alle hulpdiensten in actie en dan is het ook niet goed, vermoeiend hoor  :(

Bij een (burger)voorzorgslanding staan toch ook crashtenders klaar. Ik kan mij hier werekelijk niet druk om maken en sluit mij aan bij de vorige schrijvers met de opmerking: Better safe than sorry

Daarnaast was het wellicht een goede oefening voor traumaheli en haar bemanning.

Het positieve nieuws van vandaag is: we zijn uit de recessie.

Marc66

Ze...erds hou je altijd  :mad:

Nu komen alle hulpdiensten in actie en dan is het ook niet goed, vermoeiend hoor  :(

Elzenga

Citaat van: onderofficier op 26/06/2012 | 17:59 uur
Better safe than sorry.  Toch?
Daar lijkt me de inzet van een traumaheli toch net iets te kostbaar voor. Meestal komt die pas in actie als al een beeld is van de ernst van de situatie. Of men dit vooraf verwacht. Lijkt mij.

onderofficier

Citaat van: Lex op 26/06/2012 | 17:35 uur
Een voorzorgslanding kan nog altijd ontaarden in een noodlanding. Better safe than sorry.

Bij een klein ongelukje / ongeval maar de traumaheli laten aanrukken?  Een klein ongeval kan nog altijd ontaarden in een groot ongeluk /ongeval....
Better safe than sorry.  Toch?
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.