Federale begroting en Politieke toekomst België

Gestart door Ace1, 21/09/2020 | 13:02 uur

Ace1


Ace1

De Wever bepleit hereniging Vlaanderen en Nederland

Bart De Wever droomt van de hereniging van Vlaanderen en Nederland. Dat zei de N-VA-voorzitter op Kanaal Z. 'De mensen zijn er nog niet rijp voor. Maar wat vandaag ondenkbaar is, kan morgen realiteit zijn.'

Naar aanleiding van de nationale feestdag, op 21 juli, nodigde Trends Talk (Kanaal Z) Bart De Wever uit voor een uitgebreid gesprek over de stand van het land. Rooskleurig oogt de situatie niet, meent de N-VA-voorzitter. Zeker niet budgettair. 'Er is geen geld meer. De federale overheid is failliet. De Waalse overheden zijn failliet in het kwadraat. Zelfs de Vlaamse kassa is op dit moment gewoon leeg.'

Volgens de Antwerpse burgemeester breken cruciale jaren aan. In 2024 moet het land definitief de kaart van het confederalisme trekken, meent hij. Daar hoort ook een nieuwe grondwet bij.

Nederlanden
Maar in De Wevers stoutste dromen is dat confederalisme geen eindpunt. Dat is een hereniging van Vlaanderen met Nederland. 'In 1993 was ik als jongeman al medeorganisator van een Groot-Nederlands studentencongres. Ik heb die droom nooit losgelaten: dat alle Nederlandstaligen ooit in één verband weer zouden samenleven, de zuidelijke en de noordelijke Nederlanden.'

Volgens de N-VA-voorzitter zou die nieuwe combinatie enkele enorme troeven hebben. 'Samen zouden ze één van de sterkste economieën ter wereld zijn. De havens van Antwerpen en Rotterdam zouden kunnen fuseren tot de toegangspoort van de Noordwest-Europese economie. Dat lijkt me een fantastisch verhaal.

Het is niet de eerste keer dat De Wever zijn droom over een Groot-Nederland deelt. Hij liet er al eens een ballonnetje over op bij de Nederlandse premier Mark Rutte. Dat zijn droom niet meteen werkelijkheid zal worden, beseft hij wel.

Geen utopie
'Er zal natuurlijk nog water door de Rijn en de Schelde moeten vloeien en de mensen zijn er mentaal nog niet rijp voor', gaf de N-VA-voorzitter toe. 'Maar dingen die ondenkbaar zijn, worden soms veel sneller denkbaar dan je zou vermoeden.'

De Wever wees erop dat het federalisme in de jaren zestig ondenkbaar was in ons land. 'In de jaren zeventig was het een realiteit. Confederalisme is vandaag nog moeilijk denkbaar in Wallonië, maar ik denk morgen een realiteit.'

Een gelijkaardige rijping van de geesten over een hereniging van Vlaanderen en Nederland acht de N-VA-voorzitter geen utopie. 'Dat een confederatie van de Lage Landen, de Zeventien Provinciën, weer zou kunnen worden opgebouwd door concreet samen te werken op heel wat domeinen die ons binden, ja, misschien wordt dat overmorgen een realiteit. Als ik zou kunnen sterven als Zuidelijke Nederlander, dan zou ik gelukkiger sterven dan als Belg.'

https://www.tijd.be/politiek-economie/belgie/algemeen/de-wever-bepleit-hereniging-vlaanderen-en-nederland/10320821.html




Ace1

Federaal parket bevestigt: "Volgens eerste vaststellingen is gevonden lichaam dat van Jürgen Conings"

Het lichaam van terreurverdachte Jürgen Conings is mogelijk gevonden in het Dilserbos in Dilsen-Stokkem. "Volgens de eerste vaststellingen gaat het Conings", meldt het federaal parket in een persbericht. "De waarschijnlijke doodsoorzaak, volgens de eerste onderzoeksresultaten, zou zelfdoding zijn."

Wie nood heeft aan een luisterend oor, kan bij Tele-Onthaal terecht op het telefoonnummer 106 of via chat op tele-onthaal.be. Wie met vragen zit over zelfdoding, kan terecht bij de Zelfmoordlijn op het gratis nummer 1813 en op www.zelfmoord1813.be. Kinderen kunnen terecht bij Awel op het gratis telefoonnummer 102 of via chat op Awel.be.

Om 14.55 uur, 16 uur en 17.15 uur volgt er een "Extra Journaal". U kunt dat volgen op Eén, op deze site of in onze app.

Het lichaam is vanmorgen gevonden door Johan Tollenaere, de burgemeester van Maaseik. "Tijdens mijn mountainbike-tocht deze morgen op een stuk waar weinig mensen komen, rook ik een sterke lijkgeur", legt Tollenaere uit aan VRT NWS. "Ik dacht onmiddellijk aan Jürgen Conings en heb de politie verwittigd. Zij hebben het lijk gevonden. Ik ben zelf niet tot bij het lijk geweest."

Het federaal parket laat in een persbericht weten dat het volgens de eerste vaststellingen inderdaad om Jürgen Conings zou gaan. "De waarschijnlijke doodsoorzaak, volgens de eerste onderzoeksresultaten, zou zelfdoding zijn. Dit moet echter nog bevestigd worden door het onderzoek", klinkt het.

Limburgs gouverneur Jos Lantmeeters laat aan persagentschap Belga weten dat de locatie waar het lichaam gevonden is, niet binnen de zone valt waar in de eerste week na de verdwijning massaal werd gezocht. Die zoektocht heeft Defensie 650.000 euro gekost, zo bleek deze week in de Kamercommissie. Het is wel dezelfde buurt waar zijn rugzak eerder is gevonden.
"Het is in vogelvlucht een drietal kilometer van waar zijn rugzak is gevonden", zegt Anne Vanrenterghem van onze Justitieredactie in een "Extra Journaal". "Die rugzak is ook pas anderhalve week geleden gevonden, terwijl honderden militairen en agenten het gebied al grondig hadden uitgekamd. Het gaat om een groot en moeilijk toegankelijk terrein."



Wie is Jürgen Conings?
Beroepsmilitair Jürgen Conings vertrok op 17 mei met een arsenaal aan zware wapens uit de kazerne en was sindsdien spoorloos. In brieven had Conings bedreigingen geuit aan politici, virologen en het leger. Hij zou op de dag van de verdwijning urenlang het huis van viroloog Marc Van Ranst in de gaten hebben gehouden. Van Ranst en zijn gezin verbleven daarna wekenlang in een safehouse.

Conings stond als enige militair op de lijst van OCAD, het orgaan dat de terreurdreiging in ons land analyseert. Sinds het federaal parket een onderzoeksrechter heeft gevorderd voor "moordpoging en verboden wapenbezit in een terroristische context", noemt VRT NWS Jürgen Conings een terreurverdachte.
Er is de afgelopen weken met grote machtsontplooiing in de buurt van het Nationaal Park Hoge Kempen gezocht. Zijn auto stond in die buurt geparkeerd. Daarin werd een deel van de zware wapens teruggevonden. In diezelfde buurt is later ook een rugzak van Conings teruggevonden. Het is in dezelfde regio dat nu een levenloos lichaam is teruggevonden.

Er zijn twee video's op onderstaande link te bekijken.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/06/20/jurgen-conings/


Stoonbrace

Citaat van: Huzaar1 op 28/05/2021 | 10:58 uur
Uit het rapport n.a.v een artijel van VRT over de brand afgelopen April op het belgische schietterrein. :
Wat is dit voor onzin.

Standaard niveau journalistiek over Defensie.

Huzaar1

Uit het rapport n.a.v een artijel van VRT over de brand afgelopen April op het belgische schietterrein. :
CitaatDe militaire NH-90 TTH-helikopters die voorzien zouden moeten worden van bluszakken bleken zo duur in gebruik en te onbetrouwbaar dat ze aan de grond worden gehouden en dus niet konden worden ingezet.

Wat is dit voor onzin.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

A.J.

Citaat van: Parera op 24/05/2021 | 15:42 uur
Gevonden! het is geen stock foto maar komt van een webblog van 07-2011 over de M72 LAW en een zelfde via reddit maar zonder de warhead.
http://militarywallbase.blogspot.com/2011/07/m72-law-light-anti-tank-weapon-hd.html

Conclusie: Het is niet de gevonden raketwerper



https://www.reddit.com/r/Militariacollecting/comments/einnbv/m72_law_inert_for_sale/

Nice, hadden de Belgen wel even mogen melden.

Parera

#71
Citaat van: A.J. op 24/05/2021 | 15:16 uur
Een reverse image search laat niks zien, dat is het vreemde. Als het een stock foto was geweest had je diezelfde foto honderden keren terug kunnen vinden.

Tineye
Google...

Joh...

Gevonden! het is geen stock foto maar komt van een webblog van 07-2011 over de M72 LAW en een zelfde via reddit maar zonder de warhead.
http://militarywallbase.blogspot.com/2011/07/m72-law-light-anti-tank-weapon-hd.html

Conclusie: Het is niet de gevonden raketwerper



https://www.reddit.com/r/Militariacollecting/comments/einnbv/m72_law_inert_for_sale/

A.J.

Citaat van: Parera op 24/05/2021 | 14:56 uur
De foto is ook gebruikt bij het artikel van nieuwsblad.be en daarbij staat het onderschrift ''Een M72 LAW raketwerper.'' Er staat niets over dat dit de gevonden LAW is, ga er dus maar vanuit dat het een stock-foto is die ze gebruikt hebben.

Een reverse image search laat niks zien, dat is het vreemde. Als het een stock foto was geweest had je diezelfde foto honderden keren terug kunnen vinden.

Tineye
Google...

Citaat
En waarschijnlijk ook van een dummy wapen/ dummy raket.

Joh...

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 24/05/2021 | 14:20 uur
Het maakt het allemaal niet duidelijker.

En wat betreft die wapens die dan meegenomen zijn, ik merkte een hele grote ons kent ons cultuur op. Ik zie het wel gebeuren dat zo'n korporaal van 49 denkt het al wel wezen, hij komt altijd terug. Daarbij is die kerel blijkbaar op een paar reisjes voor de baas geweest wat hem vast wat aanzien aan de koffietafel heeft gegeven.

En inderdaad, die foto met locatie. Ik was ook al aan het kijken. Ik hoopte nog dat ik door een keukenraam keek maar nu je het zegt, dat is de vloermat.  :cute-smile:

De foto is ook gebruikt bij het artikel van nieuwsblad.be en daarbij staat het onderschrift ''Een M72 LAW raketwerper.'' Er staat niets over dat dit de gevonden LAW is, ga er dus maar vanuit dat het een stock-foto is die ze gebruikt hebben. En waarschijnlijk ook van een dummy wapen/ dummy raket.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210518_97399976

A.J.

Citaat van: Huzaar1 op 24/05/2021 | 14:20 uur
Het maakt het allemaal niet duidelijker.

En wat betreft die wapens die dan meegenomen zijn, ik merkte een hele grote ons kent ons cultuur op. Ik zie het wel gebeuren dat zo'n korporaal van 49 denkt het al wel wezen, hij komt altijd terug. Daarbij is die kerel blijkbaar op een paar reisjes voor de baas geweest wat hem vast wat aanzien aan de koffietafel heeft gegeven.

Ja klopt, maar dan nog ligt dat soort spul opgeslagen in munitiecomplexen. Het kan ook zijn dat hij al een flinke tijd aan het sparen is geweest. Dus bij een schietoefening iets achteroverdrukken oid.

Citaat
En inderdaad, die foto met locatie. Ik was ook al aan het kijken. Ik hoopte nog dat ik door een keukenraam keek maar nu je het zegt, dat is de vloermat.  :cute-smile:

Ja precies... Gewoon bij iemand thuis ofzo... :cute-smile:

Huzaar1

Citaat van: A.J. op 24/05/2021 | 14:15 uur
Wat op die eerder geplaatste foto staat is exercitie/oefen, iig onklaar. Want ik mis de navelstreng, de granaat zelf is zwart gekleurd terwijl een scherpe champagne kleurig is, ik mis opschriften, lotnrs etc. En zoals al gezegd, je kunt zelf die hele raket niet uit die pijp meubelen. Het is geen herlaadbaar wapen zoals bv. de Carl Gustav. Of die foto is ter illustratie gebruikt dat kan ook nog...

Het ligt ook gewoon bij iemand voor de deur op de vloerbedekking naast de convectorput...



Het maakt het allemaal niet duidelijker.

En wat betreft die wapens die dan meegenomen zijn, ik merkte een hele grote ons kent ons cultuur op. Ik zie het wel gebeuren dat zo'n korporaal van 49 denkt het al wel wezen, hij komt altijd terug. Daarbij is die kerel blijkbaar op een paar reisjes voor de baas geweest wat hem vast wat aanzien aan de koffietafel heeft gegeven.

En inderdaad, die foto met locatie. Ik was ook al aan het kijken. Ik hoopte nog dat ik door een keukenraam keek maar nu je het zegt, dat is de vloermat.  :cute-smile:
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

A.J.

Citaat van: Huzaar1 op 24/05/2021 | 13:41 uur
Dat had ik ook niet zien aankomen maar waren die LAWs nu exercitie of daadwerkelijke echte kachelpijpen?

Wat op die eerder geplaatste foto staat is exercitie/oefen, iig onklaar. Want ik mis de navelstreng, de granaat zelf is zwart gekleurd terwijl een scherpe champagne kleurig is, ik mis opschriften, lotnrs, merkingen, kleurcodes etc. En zoals al gezegd, je kunt zelf die hele raket niet uit die pijp meubelen. Het is geen herlaadbaar wapen zoals bv. de Carl Gustav. Of die foto is ter illustratie gebruikt dat kan ook nog...

Het ligt ook gewoon bij iemand thuis voor de schuifpui op de vloerbedekking naast de convectorput...  :cute-smile:


Huzaar1

Citaat van: A.J. op 24/05/2021 | 13:38 uur
Ik ben ook op nogal wat locaties geweest in Belgie, de Pampa range, Leopoldsburg, Brasschaat, Lombardsijde, Heverlee, Vogelsang (GER) en volgens mij nog wel een paar maar zo met scherpe LAW's van een kazerne afwandelen zie ik ook in Belgie niet 1,2,3 gebeuren.

Dat had ik ook niet zien aankomen maar waren die LAWs nu exercitie of daadwerkelijke echte kachelpijpen?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

A.J.

Citaat van: Huzaar1 op 24/05/2021 | 12:47 uur
Er zijn wel zo veel vragen over wat er in België is gebeurt van iedereen, maar volgens mij weet elke NL militair die ooit op een Belgische locatie is geweest exact hoe dit gaat  :cute-smile: . Voor mij werd alles duidelijk in Leopoldsburg en March-en-Famenne.

Ik ben ook op nogal wat locaties geweest in Belgie, de Pampa range, Leopoldsburg, Brasschaat, Lombardsijde, Heverlee, Vogelsang (GER) en volgens mij nog wel een paar maar zo met scherpe LAW's van een kazerne afwandelen zie ik ook in Belgie niet 1,2,3 gebeuren.