De marine van morgen

Gestart door Parera, 03/04/2018 | 12:38 uur

Sparkplug

Citaat van: JdL op 24/04/2018 | 18:22 uur
Wat zijn nu exact de verschillen tussen een LPD en een LHD behalve de grotere hangar en het aantal landingspots?

Het verschil tussen een LPD en een LHD zit in het volledig doorlopend vliegdek van laatst genoemde. Een LPH (Landing Platform Helicopter) zoals de voormalige HMS Ocean heeft ook een doorlopend vliegdek.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

JdL

Wat zijn nu exact de verschillen tussen een LPD en een LHD behalve de grotere hangar en het aantal landingspots?
En hoe verhouden de aanschaf en exploitatiekosten van onze huidige LPD's zich met bijvoorbeeld de Mistrals van de Fransen? (de heli's even niet meegerekend)
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

Parera

#47
Citaat van: Lex op 20/04/2018 | 23:05 uur
Was de reden toen niet het TNO rapport Sea Basing? Een vraag met een vraag beantwoorden, is volgens mij niet het antwoord.
Geen idee ik heb dar rapport nooit gelezen. Maar wat ik eigenlijk bedoel is : de marine heeft het JSS (moeten) laten bouwen met daarin opgenomen ruimte voor de CH-47, delen van het schip zijn zelfs speciaal aangepast zodat het toestel mee kan (lift en hangaar). Nu blijkt dat de hele kist nooit mee zal gaan vanuit de KLU en heeft de marine dus niks aan deze capaciteit enkel als er buitenlandse toestellen (Brits of Duits) aan boord komen.

Daarnaast viel mij ook op dat in de studies van het GOSKM 2 werd afgeraden te investeren in strategisch zeetransport omdat hier voor genoeg mogelijkheden zijn op de civiele markt.
Blijkbaar werd 1 van de 3 pijlers van het JSS afgeraden en een 2e pijler die kan niet of nauwelijks gebruikt worden, het lijkt er dus op dat de marine een schip heeft gekocht of heeft moeten kopen aangestuurd (vanuit Den Haag ?) waar ze helemaal nooit op zaten te wachten.

Citaat van: Ace1 op 21/04/2018 | 09:22 uur
Als ik naar de endurance van de Bombardier Global 6000  en de  F-130 NG kijk zie ik nogal een duidelijk verschil. 
Bombardier Global 6000  Maximum range   6,000 nm
F-130 NG Range   2,000 NM

Ik weet dat je dat verschil kunt oplossen door in de cargo bay van de F-130 NG extra tanks kunt plaatsen maar dan nog ga je niet het gat van 4,000 nm overbruggen.
Dat was ook iets dat mij opgevallen was maar ik vond het wel erg kort voor een toestel met vergelijkbare afmetingen maar dit heeft waarschijnlijk ook te maken met het grotere aantal pax en hun bagage.

Ace1

Citaat van: Parera op 20/04/2018 | 15:16 uur
We hebben eerder gediscuseerd over de her-introductie van de MPA's binnen de marine. Nu keek ik naar de Swordfish van Saab op basis van de Bombardier Global 6000 wat opzich een prima toestel is al is het natuurlijk wel beperkter dan onze oude Orions en de nieuwere Poseideon.

In 2020 zal de F-130 NG door Netherlands Aircraft Company haar eerste vlucht maken, de Nederlandse overheid heeft steun gegeven aan dit project, het toestel is vergelijkbaar met de Global 6000 dus mijn gedachte was gelijk ''waarom geen MPA ontwikkelen op basis van de Swordfish en F-130 NG?''

Een mooie kans voor de Nederlandse industrie aangevuld door de vrienden van Saab met hun kennis en technologie van MPA's, hierbij kan ook Thales Nederland nog inspringen en een compleet nieuwe MPA ontwikkelen. Geen low-end MPA zoals de C-295 en ook geen high-end MPA zoals de P-8 maar een model er tussen in. Met Nederland als launching customer zeker ook kansen op export orders dus goed voor de NL industrie, werkgelegenheid en schatkist. Uiteraard zijn er meer mogelijkheden met het toestel op overheids /defensie gebied zoals VIP transport, cargo, SIGINT, AEW&C of AGS rol (RAF's Sentinels).

Maar in de basis een MPA ontwikkeld door Nederland in Nederland.

Als ik naar de endurance van de Bombardier Global 6000  en de  F-130 NG kijk zie ik nogal een duidelijk verschil. 
Bombardier Global 6000  Maximum range   6,000 nm
F-130 NG Range   2,000 NM

Ik weet dat je dat verschil kunt oplossen door in de cargo bay van de F-130 NG extra tanks kunt plaatsen maar dan nog ga je niet het gat van 4,000 nm overbruggen.

Lex

Citaat van: Parera op 20/04/2018 | 22:45 uur
Het feit dat de KLU ook bij de nieuwe CH-47's geen rekening heeft gehouden met maritiem optreden om het überhaupt te proberen er in te krijgen.
Was de reden toen niet het TNO rapport Sea Basing?
Citaat van: Parera op 20/04/2018 | 22:45 uur
En de KLU heeft toch nooit zitten wachten op integratie van de MLD en het personeel?
Een vraag met een vraag beantwoorden, is volgens mij niet het antwoord.

Parera

Citaat van: Lex op 20/04/2018 | 21:53 uur
Je stelt dat het nog steeds zo is. Waar baseer je dat op? #dtv
Het feit dat de KLU ook bij de nieuwe CH-47's geen rekening heeft gehouden met maritiem optreden om het überhaupt te proberen er in te krijgen. En de KLU heeft toch nooit zitten wachten op integratie van de MLD en het personeel?

Lex

Citaat van: Parera op 20/04/2018 | 21:46 uur
..... en daarmee ook de heli's onder commando van de KLU kon plaatsen. Iets waar ze bij de KLU nooit warm voor gelopen zijn en dat is nog steeds zo. En ook in Den Helder werd het besluit waarschijnlijk niet gewaardeerd.
Je stelt dat het nog steeds zo is. Waar baseer je dat op? #dtv

Parera

Citaat van: mikemans op 20/04/2018 | 20:56 uur
topic kan beter de luchtmacht van morgen heten gezien de inhoud.
Het had in beide onderwerpen geplaatst kunnen worden maar omdat het een maritiem vliegtuig is heb ik gekozen voor het marine topic. Daarnaast is het inderdaad altijd zo geweest dat MPA's onder de MLD vielen tot dat men in Den Haag de MPA's weg bezuinigde en daarmee ook de heli's onder commando van de KLU kon plaatsen. Iets waar ze bij de KLU nooit warm voor gelopen zijn en dat is nog steeds zo. En ook in Den Helder werd het besluit waarschijnlijk niet gewaardeerd.

Ace1

Citaat van: mikemans op 20/04/2018 | 20:56 uur
topic kan beter de luchtmacht van morgen heten gezien de inhoud.

Een MPA (maritime patrol aircraft) is meer iets voor een Marine Luchtvaart Dienst dan een luchtmacht.

mikemans

topic kan beter de luchtmacht van morgen heten gezien de inhoud.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 20/04/2018 | 18:00 uur
Mocht de kist er komen en daadwerkelijk vliegen zou het een mooie kans zijn maar het probleem is wel met een klein aantal in gebruik dat de onderhouds kosten en instandhoudings kosten erg hoog liggen. Jammer maar zeker een mooie kans als het wel lukt al heb ik er na het lezen weinig vertrouwen in.

Ik weet dat Fokker geen enkele belangstelling heeft.

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 20/04/2018 | 17:42 uur
Ik voorspel met 99% zekerheid dat deze kist er niet gaat komen in een hoog competitieve markt waarbij Fokker zelf geen trek heeft in een nieuwbouwavonduur.

Mocht die kist er wel komen, dan kunnen ze per direct beginnen met het ontwikkelen van een nieuw model en dan spreek je niet meer over miljoenen maar over miljarden benodigde (overheid) steun.

Mocht de kist er komen en daadwerkelijk vliegen zou het een mooie kans zijn maar het probleem is wel met een klein aantal in gebruik dat de onderhouds kosten en instandhoudings kosten erg hoog liggen. Jammer maar zeker een mooie kans als het wel lukt al heb ik er na het lezen weinig vertrouwen in.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 20/04/2018 | 16:20 uur
Wat ik vind is dat er goedkeuring gegeven is voor financiële hulp vanuit de overheid maar hiervoor moest wel een deel zelf (via investeerders) gefinancierd worden. De overheid heeft tot op heden geen informatie gegeven over de hulp en of deze überhaupt gegeven is.

Ik ben uitgegaan van publieke info over het jaartal 2020 (origineel 2013) maar inderdaad het is erg stil rondom het bedrijf. Het zou toch jammer zijn het had wel wat moois kunnen opleveren voor onze toch al kleine vliegtuig industrie.

Ik voorspel met 99% zekerheid dat deze kist er niet gaat komen in een hoog competitieve markt waarbij Fokker zelf geen trek heeft in een nieuwbouwavonduur.

Mocht die kist er wel komen, dan kunnen ze per direct beginnen met het ontwikkelen van een nieuw model en dan spreek je niet meer over miljoenen maar over miljarden benodigde (overheid) steun.

Parera

Citaat van: Harald op 20/04/2018 | 15:49 uur
Is dit zo ?
Kan er namelijk niets over lezen?

https://www.deondernemer.nl/nieuwsbericht/68477/spookfabriek-voor-nieuwe-fokkers

Wel mooi toestel trouwens !

Wat ik vind is dat er goedkeuring gegeven is voor financiële hulp vanuit de overheid maar hiervoor moest wel een deel zelf (via investeerders) gefinancierd worden. De overheid heeft tot op heden geen informatie gegeven over de hulp en of deze überhaupt gegeven is.

Ik ben uitgegaan van publieke info over het jaartal 2020 (origineel 2013) maar inderdaad het is erg stil rondom het bedrijf. Het zou toch jammer zijn het had wel wat moois kunnen opleveren voor onze toch al kleine vliegtuig industrie.

Harald

Citaat van: Parera op 20/04/2018 | 15:16 uur
In 2020 zal de F-130 NG door Netherlands Aircraft Company haar eerste vlucht maken, de Nederlandse overheid heeft steun gegeven aan dit project,

Is dit zo ?
Kan er namelijk niets over lezen?

https://www.deondernemer.nl/nieuwsbericht/68477/spookfabriek-voor-nieuwe-fokkers

Wel mooi toestel trouwens !