Opvolging LC Fregatten

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 01/03/2017 | 16:50 uur

Mourning

Citaat van: Thomasen op 07/03/2023 | 20:33 uur
De onderliggende insinuatie dat het een soort grijsgeverfd containerschip is nergens op gebaseerd.

Ehmm.... ik geloof niet dat ik dat ook maar gezegd of ge?nsinueerd heb...
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Harald

Citaat van: Parera op 07/03/2023 | 22:05 uur
?

Het marineschip artikel is inderdaad uit 2019. Maar ik geloof niet dat de radar configuratie op aswf of F126 erna is veranderd.

Hier meer recente info ;

https://connect.thalesgroup.com/nl/news/naam-bekend-vervanger-m-fregatten

NAAM BEKEND VERVANGER M-FREGATTEN

JANUARY 13, 2021
Nederland en Belgi? vervangen in de komende jaren samen hun M-fregatten (multipurpose). Hiervoor komen vier schepen van een nieuwe scheepsklasse beschikbaar: twee voor elk land. Nu is ook bekend hoe de nieuwe scheepsklasse gaat heten: Anti-Submarine Warfare Frigate (ASWF). Thales gaat deze schepen uitrusten met haar AWWS (Above Water Warfare System), als robuuste verdediging tegen lucht- en oppervlaktedreigingen.

Het opsporen en bestrijden van onderzeeboten wordt de hoofdtaak van de ASWF. De fregatten worden uitgerust om het hoofd te bieden aan toekomstige dreigingen. Ook is er sprake van vergaande automatisering om de bedrijfsvoering met een beperkte basisbemanning te kunnen doen.

NEXT LEVEL DEFENCE
De AWWS is ontwikkeld door Thales en DMO (Defensie Materieel Organisatie). Het bestaat uit een combinatie van intelligente software en een nieuwe generatie sensoren. Samen maken ze continue de afweging welke methodes het best geschikt zijn om iedere dreiging op een juiste manier aan te pakken, zodat de overlevingskans wordt gemaximaliseerd. Hierbij houdt de bemanning natuurlijk altijd de controle.

Het next level fire control systeem heeft de nieuwste radartechnologie van Thales om alle dreigingen te detecteren en te volgen, waaronder de nieuwe generatie digitale dual band X/S radar, een combinatie van de Active Phased Array Radar (APAR) en de Sea Master 400 radar. Door de slimme combinatie en verregaande integratie van deze systemen wordt kostbare tijd gewonnen in de besluitvormingsketen en de beste prestaties geleverd.

Harald

@Thomasen  :big-smile: thanks voor de uitleg ! Duidelijk

@Parera  das idd wel een interessante voor de FUAD/AWWF.
Als, wat ik wel hoop, we een schip gaan krijgen met een vorm, uiterlijk van de F126/ Omega en deze voorzien van de beste Thales sensoren/radars en als dit in plate kan, dan ben ik voor.

Parera

Citaat van: Lex op 07/03/2023 | 21:58 uur
Een bericht uit 2019.

?

Het marineschip artikel is inderdaad uit 2019. Maar ik geloof niet dat de radar configuratie op aswf of F126 erna is veranderd.

Lex

Citaat van: Parera op 07/03/2023 | 21:51 uur
Thales zou in theorie dus een SMART-L block 2 kunnen ontwikkelen en dat in plate vorm maar dat zal ook afhangen van de eisen van de KM. De Duitse F126 krijgt ook APAR block 2 gecombineerd met AWWS maar met een Duitse S-band radar. Duitsland koos voor deze constructie omdat NL als launch customer de risicos van ontwikkelen droeg en Duitsland dus een MOTS systeem kopen. Dit zoeken ze ook voor F127 dus in theorie is dat nog mogelijk voor Km en thales.
Een bericht uit 2019.

Parera

Wat radars betreft de ASWF?s krijgen (zeer waarschijnlijk) een combinatie van SM400 block 2 , APAR block 2 en een software pakket Above Water Warfare System.



https://marineschepen.nl/nieuws/Thales-AWWS-radar-voor-nieuwe-fregatten-080319.html

Thales zou in theorie dus een SMART-L block 2 kunnen ontwikkelen en dat in plate vorm maar dat zal ook afhangen van de eisen van de KM. De Duitse F126 krijgt ook APAR block 2 gecombineerd met AWWS maar met een Duitse S-band radar. Duitsland koos voor deze constructie omdat NL als launch customer de risicos van ontwikkelen droeg en Duitsland dus een MOTS systeem kopen. Dit zoeken ze ook voor F127 dus in theorie is dat nog mogelijk voor Km en thales.

Huzaar1

Citaat van: Mourning op 07/03/2023 | 13:45 uur
Ik denk dat het probleem met het bouwen volgens Duitse eisen meer zou zijn dat deze volledig via militaire eisen bouwen en die zijn een stuk "strenger" dan waar wij onze schepen mee bouwen. Ik denk dat daar vooral veel geld in gaat zitten. Ook niet geheel onterecht, want die eisen zijn er niet zonder reden of zomaar uit de lucht komen vallen.

12k BRT is echt te groot voor de KM n.m.m.. Dat krijg je er in Den Haag niet doorheen en ik weet ook niet of de KM daar wel op zit te wachten. Kan me wel voorstellen dat men op een gegeven moment zegt: we hebben aan drie schepen gespecialiseerd op luchtverdediging- en commandovoering ook wel genoeg. En dat men dan vervolgens 2 extra ASWF aanschaft (welke een stuk kleiner zullen zijn in gewicht en waar minder personeel op zal rondwandelen vergeleken met de FuAd-schepen ).

Zeg niet dat dat reel is, maar zou me niet verbazen. Meer, maar wat kleinere ASW-bodems en drie wat grotere FuAd's die dan mogelijk iets groter zijn dan nu bedacht is, maar niet 10k (laat staan) 12k BRT gewicht hebben.
.
Ik heb begrepen dat dat hele 'de 7's zijn gebaseerd op civiele constructie eisen' niet klopt.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Citaat van: StrataNL op 07/03/2023 | 17:15 uur
Nee, de SMILE is S-band.
Van elke roterende radar is een fixed variant te maken, is alleen veel duurder want je hebt meer T/R modules nodig.
Ok, misschien mis ik nu de kern, maar
Onze LCF heeft voor (achter de brug) APAR en heeft nog de SMART achter boven de hangaar... waar zit het verschil ?
Kun je uitleggen ?
En SMILE ( van de OPV) is dan weer beter dan APAR ?
of kan SMILE hetzelfde als APAR en SMART ?

Citaat van: StrataNL op 07/03/2023 | 17:15 uur
Sea Fire is niet van Thales Nederland, maar van de Franse tak, laten we dat maar niet doen  :P
:omg:   ooooo nee, idd helemaal geen goed idee...  ;)

StrataNL

Citaat van: Harald op 07/03/2023 | 11:14 uur
inderdaad, ik zou voor een plate variant gaan, maar weet zo niet of er ook verschillen zijn tussen de draaiende SMART-L of een vaste plate variant, is dat dan een afgeleide van de MK400 SMILE ?
Deze MK400 BK2 zal worden gebruikt op onze nieuwe ASWF fregatten.
Of moet je wel voor BMD capaciteit wel de SMART-L gebruiken ?
Nee, de SMILE is S-band.
Van elke roterende radar is een fixed variant te maken, is alleen veel duurder want je hebt meer T/R modules nodig.

Citaat van: Harald op 07/03/2023 | 13:30 uur
Ik begrijp dat Thales nu een nieuwe Sea Fire radar heeft ontwikkeld, of doorontwikkeling van bestaand. Dit is een plate, fixed antenna panels, radar.
Sea Fire is niet van Thales Nederland, maar van de Franse tak, laten we dat maar niet doen  :P
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Mourning

Citaat van: Master Mack op 07/03/2023 | 11:12 uur
Ik vind het TKMS ontwerp veel van hetzelfde. Wat ik me wel afvraag is waarom zou een Kruiser formaat schip voor de KM te groot zijn? Noem het Destroyer en meer provisions for i.p.v fitted for. Te groot geloof ik niet snel te duur misschien wel maar een grotere romp maakt een schip niet heel veel duurder.

Ik denk dat het probleem met het bouwen volgens Duitse eisen meer zou zijn dat deze volledig via militaire eisen bouwen en die zijn een stuk "strenger" dan waar wij onze schepen mee bouwen. Ik denk dat daar vooral veel geld in gaat zitten. Ook niet geheel onterecht, want die eisen zijn er niet zonder reden of zomaar uit de lucht komen vallen.

12k BRT is echt te groot voor de KM n.m.m.. Dat krijg je er in Den Haag niet doorheen en ik weet ook niet of de KM daar wel op zit te wachten. Kan me wel voorstellen dat men op een gegeven moment zegt: we hebben aan drie schepen gespecialiseerd op luchtverdediging- en commandovoering ook wel genoeg. En dat men dan vervolgens 2 extra ASWF aanschaft (welke een stuk kleiner zullen zijn in gewicht en waar minder personeel op zal rondwandelen vergeleken met de FuAd-schepen ).

Zeg niet dat dat reel is, maar zou me niet verbazen. Meer, maar wat kleinere ASW-bodems en drie wat grotere FuAd's die dan mogelijk iets groter zijn dan nu bedacht is, maar niet 10k (laat staan) 12k BRT gewicht hebben.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Harald

Citaat van: Parera op 07/03/2023 | 13:16 uur
Thales zal dan een nieuwe radar moeten ontwikkelen of een bestaande door ontwikkelen. AEGIS is ook plate en kan ook BMD doen dus het kan wel. Ik weet niet hoever de SM400 instaat is uitgebreid te worden voor die taak.

Ik begrijp dat Thales nu een nieuwe Sea Fire radar heeft ontwikkeld, of doorontwikkeling van bestaand. Dit is een plate, fixed antenna panels, radar.

https://www.thalesgroup.com/en/markets/defence-and-security/naval-forces/above-water-warfare/sea-fire

Parera

Citaat van: Harald op 07/03/2023 | 11:14 uur
inderdaad, ik zou voor een plate variant gaan, maar weet zo niet of er ook verschillen zijn tussen de draaiende SMART-L of een vaste plate variant, is dat dan een afgeleide van de MK400 SMILE ?
Deze MK400 BK2 zal worden gebruikt op onze nieuwe ASWF fregatten.
Of moet je wel voor BMD capaciteit wel de SMART-L gebruiken ?

Thales zal dan een nieuwe radar moeten ontwikkelen of een bestaande door ontwikkelen. AEGIS is ook plate en kan ook BMD doen dus het kan wel. Ik weet niet hoever de SM400 instaat is uitgebreid te worden voor die taak.

Harald

Citaat van: Parera op 07/03/2023 | 10:35 uur
Ik ben zeker van mening dat een F-126 romp met daarin ( 1 van de) midscheepse missie module(s) verwijderd en daar een 32/48 cells VLS geplaatst haalbaar moet zijn.  Ook zul je de masten moeten aanpassen als je weer een draaiende SMART-L EWC er op wilt plaatsen. Zou je gaan voor een nieuwe plate variant dan kan de mast zo blijven. NSM's staan naast de achterste mast dus nemen ook geen ruimte in midscheeps en er is ruimte voor 2 NH90's of 1 NH90 + 1 UAV. Daarnaast is er onder het vliegdek een multi missie dek dus eigenlijk zit dan alles er in wat we willen (64 a 80 VLS cellen + goede radars).

inderdaad, ik zou voor een plate variant gaan, maar weet zo niet of er ook verschillen zijn tussen de draaiende SMART-L of een vaste plate variant, is dat dan een afgeleide van de MK400 SMILE ?
Deze MK400 BK2 zal worden gebruikt op onze nieuwe ASWF fregatten.
Of moet je wel voor BMD capaciteit wel de SMART-L gebruiken ?

Master Mack

Ik vind het TKMS ontwerp veel van hetzelfde. Wat ik me wel afvraag is waarom zou een Kruiser formaat schip voor de KM te groot zijn? Noem het Destroyer en meer provisions for i.p.v fitted for. Te groot geloof ik niet snel te duur misschien wel maar een grotere romp maakt een schip niet heel veel duurder.

Parera

#486
Citaat van: Harald op 07/03/2023 | 10:19 uur
Dit maatje is voor NL ook te groot !
Daar ook mijn eerdere oproep om toch maar even weer wat stappen achteruit te zetten en het Damen romp ontwerp F126 met een "snufje" Damen Omega als basis te gaan nemen.
Waarom niet ?

Natuur kun je ook het ontwerp ASWF (helaas nog niet def duidelijk hoe deze eruit gaat zien) nemen en deze op gaan rekken, maar heb meer gevoel bij de F126 romp, deze is al van de juiste grootte ( mag iets kleiner )
En Damen kan best veel met zijn ontwerpen als je kijkt naar de ontwerpen/rompen van de JSS karel Doorman en de CSS Den Helder, zijn wel broertjes van elkaar. 


Op een romp van 166 x 21,4 m (10,600 t) kunnen de Koreanen zonder problemen AEGIS en 80 VLS cellen kwijt, dat is dus vergelijkbaar met het formaat F-126 met de Sejong the Great destroyers. De nieuwe KDDX van de Koreanen zal 155 x 18,8 m worden met daarop 64 VLS cellen (6000 a 8000 t), aanzienlijk kleiner maar nog steeds een schip met veel vuurkracht.

Ik ben zeker van mening dat een F-126 romp met daarin ( 1 van de) midscheepse missie module(s) verwijderd en daar een 32/48 cells VLS geplaatst haalbaar moet zijn.  Ook zul je de masten moeten aanpassen als je weer een draaiende SMART-L EWC er op wilt plaatsen. Zou je gaan voor een nieuwe plate variant dan kan de mast zo blijven. NSM's staan naast de achterste mast dus nemen ook geen ruimte in midscheeps en er is ruimte voor 2 NH90's of 1 NH90 + 1 UAV. Daarnaast is er onder het vliegdek een multi missie dek dus eigenlijk zit dan alles er in wat we willen (64 a 80 VLS cellen + goede radars).

TKMS had enkele jaren geleden ook de MEKO A-400 serie (afgeleide van F-125 ontwerp met 80% overeenkomstig), waarvan er een is aangeboden aan de Australiers voor wat nu de Hunter klasse (Type 26) geworden is. Mogelijk heeft men hier op door ontwikkeld i.p.v. de A-300 PL. Deze schepen waren al ontwikkeld met AEGIS CMS in gedachte.