De selectieprocedure... hier vind je je antwoorden.

Gestart door Defensieforum, 15/11/2005 | 07:56 uur

PatrickStel

Gewoon even bellen als het ook later op de dag kan, voor zo ver ik weer kan je er niet slapen

johnfrost

Ik krijg net een uitnodiging binnen voor mijn PO, nu staat er alleen dat het om 06:45:00 uur plaats zal vinden. In de brief staat dat er geen parkeergelegenheid is en dat je met de openbaar vervoer moet komen. Nu is alleen het volgende probleem, de eerste trein komt pas om 06:52 aan op Amsterdam Centraal.
Is er een mogelijkheid om op het DCWS te overnachten?

onderofficier

Citaat van: Rgerr op 04/07/2013 | 13:05 uur
Zit er verschil in keuringen tussen de KL en de KLu? Zo ja, wat is dat verschil dan?

Welke keuring Psychologisch of Medisch?

Er zitten al verschillen bij de KL en KLu zelf...... 
KL; Voor commando's, LMB zijn er meer fysieke eisen, die worden getest op de kennismakingsdagen en daar wordt ook mentaal naar je gekeken.

Klu; Voor Vliegers, luchtverkeerleiders, luchtgevechtsleiders en loadmasters zijn er andere keuringen in Soesterberg

De andere functies hebben de krachttest en fietstest, maar de kandidaten voor de KCT en LMB moeten deze ook nog doen.

Gewoon te vinden op www.werkenbijdefensie.nl
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Rgerr

Zit er verschil in keuringen tussen de KL en de KLu? Zo ja, wat is dat verschil dan?

Aviator93

Citaat van: Nikehercules op 16/03/2013 | 22:32 uur
Wij zijn hier geen Dienstencentrum Werving en Selectie, dus ik vrees dat niemand je hier kan helpen. Je hebt een hele papierwinkel meegekregen, daar staat vast wel ergens een telefoonnummer in waar je met deze vraag terecht kunt.

Okay check. Ik zal ze contacteren.
Bedankt.

Nikehercules

Citaat van: Aviator93 op 16/03/2013 | 22:05 uur
Beste mensen,

ik op 12/3/2013 een info dag bezocht, functie officier vlieger verkort.
Er werd gezegd dat na 1 à 2 dagen je voor de functie kan solliciteren via "mijndefensie".
Helaas staat er nog dat ik de info dag moet bezoeken. Is er iets verkeerds gegaan?

Wij zijn hier geen Dienstencentrum Werving en Selectie, dus ik vrees dat niemand je hier kan helpen. Je hebt een hele papierwinkel meegekregen, daar staat vast wel ergens een telefoonnummer in waar je met deze vraag terecht kunt.

Aviator93

Beste mensen,

ik op 12/3/2013 een info dag bezocht, functie officier vlieger verkort.
Er werd gezegd dat na 1 à 2 dagen je voor de functie kan solliciteren via "mijndefensie".
Helaas staat er nog dat ik de info dag moet bezoeken. Is er iets verkeerds gegaan?


onderofficier

Citaat van: Pambunu op 13/03/2013 | 01:29 uur
Graag hoor ik of het nog het proberen waard is of niet.

Om een beetje een beeld van mij te schetsen: 27 jaar, ben getrouwd, vader van 2 kinderen, vaste baan.

Proberen is het waard.....  maar zeg je baan niet op...mocht het mislopen.  Vertel het ook niet op je werk dat je dit wilt...

Persoonlijk zou ik niet een vaste baan opzeggen voor een tijdelijk iets.......    
Je moet er rekening  dat als sld het niet mogelijk isom een vaste aanstelling (fase 3) te krijgen na dat je eerst je dienverplichting (fase1) hebt gedaan. Fase 2 (een soort verlening) is ook maar de vraag....
Je gaat een aanstelling krijgen van 4? jaar?  Wat daarna?     Geen idee wat je nu verdient (dat hoef en wil ik niet te weten) maar een sld verdient een hoop maar krijgt niet zo veel.  Je kan wel in een hogere salarisnummer beginnen maar daar  is het arbeidsgesprek voor.  





Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

onderofficier

Citaat van: Jah op 13/03/2013 | 01:56 uur
Overigens kan je ook gewoon een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) aanvragen mocht je nog wat extra vertrouwen willen hebben.

Schijn-vertrouwen bedoel je.....

Als een VOG voldoende zou zijn zou defensie deze wel vragen aan de sollicitant en militairen..................
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Pambunu

Beiden hartelijk dank voor jullie reactie. Inderdaad gewoon doorgaan, openhartig zijn en vooral niet liegen. Yes I will go for it!

Trouwens, het VoG kan toch alleen door bedrijven / instellingen worden aangevraagd? Ik heb net namelijk de formulieren bekeken en deze moeten door desbetreffende bedrijf ingevuld en ondertekend worden? Of is dit ook mogelijk voor particulier gebruik?

Ik heb in ieder geval de persoonlijkheidsvragen ingevuld. De rest volgt nu. Spannend en benieuwd hoe dit afloopt! Ik zal jullie in ieder geval op de hoogte houden over het verdere verloop van mijn sollicitatie.

Mvg,

Leo

Nikehercules

Ik verwacht niet dat iemand je dat hier dat met zekerheid kan vertellen. Het is de MIVD die uiteindelijk de verklaring geen bezwaar (VGB) moet afgeven. Militairen mogen zelfs tot 6 maanden (!) detentie zijn veroordeeld uitgezonderd zeden, drugs en geweldsmisdrijven. Waar de grens ligt? Geen idee!

In jouw geval is het lang geleden en was je relatief jong, dat kan allemaal in je voordeel werken. Verzwijg of lieg er in ieder geval niet over bij de MIVD, leugenachtig gedrag is een grond om je geen VGB te verlenen.

Laat je er zeker niet door weerhouden en go for it!

Jah

Citaat van: Pambunu op 13/03/2013 | 01:29 uur
Goedemiddag allen,

ik ben zojuist naar een voorlichting geweest van KLu en ben eigenlijk alleen maar nog enthousiaster geworden. Dus heb ik besloten om mijn sollicitatie procedure te vervolgen. Voor de functie soldaat Grondverdediging wel te verstaan.

Echter zit ik met een probleem. Ben in een ver verleden, 8 - 9 jaar geleden om precies te zijn, in aanraking geweest met justitie. Dit ging om een vechtpartij, waarbij ik me altijd van heb gedistantieerd, maar er toch voor veroordeeld ben geraakt.

Mijn vraag; wordt het een no-go, stop er maar mee of is er nog hoop door allerlei referentiekaders te gebruiken om ze te er van overtuigen dat ik mijn leven goed op een rijtje heb en dit een zeer ongelukkig incident was?

Graag hoor ik of het nog het proberen waard is of niet.

Om een beetje een beeld van mij te schetsen: 27 jaar, ben getrouwd, vader van 2 kinderen, vaste baan.

MVG,

Leo



Een vriend van me is een paar maanden geleden de selectieprocedure doorgekomen, en dat terwijl hij een aantal keer betrokken is geweest bij wat vechtpartijen. Hij heeft alles eerlijk opgebiecht en dat werd waarschijnlijk gewaardeerd. Ik zou me eerlijk gezegd niet zo druk maken om een vechtpartij van 8 jaar geleden.

Je kunt overigens altijd referentiekaders gebruiken om ze ervan te overtuigen dat dat voorval slechts een incident was. Denk aan het volgen of afronden van een studie, werk, etc. Overigens kan je ook gewoon een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) aanvragen mocht je nog wat extra vertrouwen willen hebben.

Pambunu

Goedemiddag allen,

ik ben zojuist naar een voorlichting geweest van KLu en ben eigenlijk alleen maar nog enthousiaster geworden. Dus heb ik besloten om mijn sollicitatie procedure te vervolgen. Voor de functie soldaat Grondverdediging wel te verstaan.

Echter zit ik met een probleem. Ben in een ver verleden, 8 - 9 jaar geleden om precies te zijn, in aanraking geweest met justitie. Dit ging om een vechtpartij, waarbij ik me altijd van heb gedistantieerd, maar er toch voor veroordeeld ben geraakt.

Mijn vraag; wordt het een no-go, stop er maar mee of is er nog hoop door allerlei referentiekaders te gebruiken om ze te er van overtuigen dat ik mijn leven goed op een rijtje heb en dit een zeer ongelukkig incident was?

Graag hoor ik of het nog het proberen waard is of niet.

Om een beetje een beeld van mij te schetsen: 27 jaar, ben getrouwd, vader van 2 kinderen, vaste baan.

MVG,

Leo


Lex

Citaat van: RJT op 03/02/2013 | 01:29 uur
Overigens zie ik ik dat dit topic in het NATRES onderdeel van het forum staat. Ik kwam op dit topic via de zoekfunctie. Zelf ga ikvoor beroepsmilitair (KLu)...anyway...het onderwerp over de selectieprocedure gaat toch voor iedereen op lijkt me. Excuus, had in het KLu gedeelte gemoeten!
Dat is bij deze geregeld.

Lex
Algeheel beheerder

onderofficier

Citaat van: RJT op 03/02/2013 | 01:29 uur
Haha dank!
Goed te weten dat ik alles toe kan lichten. Wat je zegt over pesten geen rede is tot afkeuren vind ik toch wel interessant; ik heb eerder al eens verhalen over afgekeurde mensen gelezen die voor (in mijn ogen) minder dan dat zijn afgekeurd. Ahja, we gaan het zien...ik heb er de volste vertrouwen in in ieder geval  ;D ik heb er zin in!

Verhalen.... :devil:.  Is het hele verhaal verteld?  Vaak niet.

Een voorbeeld: vraag eens aan iemand die gezakt is voor zijn of haar rijbewijs waarom deze is gezakt; het antwoord is meestal dat het aan de rij-examinator lag, er zijn maar weinig mensen die zeggen dat hij of zij een voorrangsfout of meerdere foutjes heeft gemaakt.
Dat is bij de keuringen ook.  Men verteld niet vaak de echte reden.

Nogmaals men kijkt naar het totale plaatje  hoe heb je eea verwerkt e.d.  Als men vraagt of je bent gepest en je barst in huilen uit: dan is de kans groot dat je (tijdelijk) wordt afgekeurd; dan ben je niet stabiel.  

Dat is dus wat men doet: kijken of je pychologisch stabiel bent om een functie bij defensie te vervullen.
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.